Advies voor inrichting van woonkamer voor goed geluid!
Geplaatst: wo 05 jun 2013, 18:58
Beste forumlezers,
Ik kom op het forum voor advies over huiskamerakoestiek en heb al een aantal topics door gelezen.
Toch hoop ik op wat persoonlijk advies aangezien elke kamer weer anders is. Dit is mijn situatie.
Na het installeren van mijn Focal 816W vloerstaanders en i22DAC primare versterker in mijn woonkamer heb ik gemerkt dat de ruimte aanpassingen nodig. Ik merk:
• Flutter-effect (minder tussen boekenkast en muur tegenover)
• Boomy geluid vanaf de bank, basgitaren zijn te dik en ongecontroleerd (die versterker kan het prima.. i know).
• Hoog verdrinkt in de aanwezigheid van laag.
Zie bijgaand plaatje (situatie nu) voor mijn kamer in de bestaande situatie. Ruimte is zo’n 11 meter lang en 4 meter breed met aan de keukenzijde een versmalling van 2 / 2,5 meter. De muren zijn nu vrij kaal en op de vloer ligt laminaat. (daar heb je het probleem al zou je zeggen).
Nu en denk aan een tweede opstelling ter verbetering: Zie plaatje: voorgestelde situatie.
In het kort wil ik de plaatsing van de speakers veranderen in de lengte van de kamer (voor het raam...), een tapijtje neerleggen en meubel stukken links en rechts tussen bank en boxen plaatsen. Dit om zij-reflecties de baas te zijn. Verder heb ik de bank meer in de kamer geplaatst zodat hij niet tegen de muur aan staat. Verder wil ik wat meer meubels zoals een dressoir en / servieskast kopen.
Enorme traps, diffusers e.d. zijn niet accepté voor mijn partner. Het blijft een woonkamer.. slimme oplossingen dus.
De vraag:
Hebben deze veranderingen effect?
Welke andere ‘stealth’-oplossingen zou ik nog meer kunnen toepassen om het laag te filteren?
Afmetingen van de kamer:
• Langste muur: 11 á 12 meter
• Tegenoverstaande lange muur (TV): 7,5 meter
• Lengte tussen de 2 muren: ong. 4 meter
• Muur met raampartij heeft een hoek van 105 tot 110 graden links onder.
• Verticale muur naast de eettafel = zo’n 2.20 meter.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie tips, adviezen en verwijzingen!
Ik kom op het forum voor advies over huiskamerakoestiek en heb al een aantal topics door gelezen.
Toch hoop ik op wat persoonlijk advies aangezien elke kamer weer anders is. Dit is mijn situatie.
Na het installeren van mijn Focal 816W vloerstaanders en i22DAC primare versterker in mijn woonkamer heb ik gemerkt dat de ruimte aanpassingen nodig. Ik merk:
• Flutter-effect (minder tussen boekenkast en muur tegenover)
• Boomy geluid vanaf de bank, basgitaren zijn te dik en ongecontroleerd (die versterker kan het prima.. i know).
• Hoog verdrinkt in de aanwezigheid van laag.
Zie bijgaand plaatje (situatie nu) voor mijn kamer in de bestaande situatie. Ruimte is zo’n 11 meter lang en 4 meter breed met aan de keukenzijde een versmalling van 2 / 2,5 meter. De muren zijn nu vrij kaal en op de vloer ligt laminaat. (daar heb je het probleem al zou je zeggen).
Nu en denk aan een tweede opstelling ter verbetering: Zie plaatje: voorgestelde situatie.
In het kort wil ik de plaatsing van de speakers veranderen in de lengte van de kamer (voor het raam...), een tapijtje neerleggen en meubel stukken links en rechts tussen bank en boxen plaatsen. Dit om zij-reflecties de baas te zijn. Verder heb ik de bank meer in de kamer geplaatst zodat hij niet tegen de muur aan staat. Verder wil ik wat meer meubels zoals een dressoir en / servieskast kopen.
Enorme traps, diffusers e.d. zijn niet accepté voor mijn partner. Het blijft een woonkamer.. slimme oplossingen dus.
De vraag:
Hebben deze veranderingen effect?
Welke andere ‘stealth’-oplossingen zou ik nog meer kunnen toepassen om het laag te filteren?
Afmetingen van de kamer:
• Langste muur: 11 á 12 meter
• Tegenoverstaande lange muur (TV): 7,5 meter
• Lengte tussen de 2 muren: ong. 4 meter
• Muur met raampartij heeft een hoek van 105 tot 110 graden links onder.
• Verticale muur naast de eettafel = zo’n 2.20 meter.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie tips, adviezen en verwijzingen!