Welke crossovers
Moderator: Beheerdersteam
Welke crossovers
Enkele tijd terug heeft iemand een drie wegen cross over berekend voor mij. Kan iemand mij misschien laten weten op welke cross over freq deze zijn berekend ? Voor de midrange is 4ohm gebruikt door omstandigheden. Deze kan vervangen worden door 8 ohm
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Re: Welke crossovers
Van de onderste tak (tweetertak) dienen sowiezo de condensator en de spoel onderling van plaats verwisselt te worden.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Een filter wordt specifiek op bepaalde drivers berekend. Je kunt dus geen andere drivers aan het filter hangen dan waar het op berekend is. En al helemaal geen 8 ohm driver waar een 4 ohm bedoeld is. Welke drivers ga je inzetten? Is het filter op deze drivers berekend?
Zou best kunnen dat niet alleen het filter aan een grondige heroverweging toe is...Coach schreef:CrossOverKarlson3way.~png.jpg
D12100
De cross over was bedoelt om een oude cross over van Philips te vervangen door een nieuwe. De oorspronkelijke HP waren een Philips AD1256/W8, AD506/1/m en een AD0160/T4. De woofer was nog in prima staat maar de Midranges waren op. Deze werden vervangen door monacor SPW-100/8. Dit was vele jaren terug en ik had nog niet veel benul van cross overs. Dus voor alle veiligheid liet ik iemand deze ontwerpen. Nu sta ik verder en ga enkel de Woofer behouden en deze laten ondersteunen met een full range. In de oude schema's van Philip werd de cross over op 700 hz gezet voor de Woofer. Ik zou deze nu op 200Hz willen zetten en de rest laten overnemen door de moderne breedbanders. Dus denkelijk kan ik niets meer doen met deze cross over maar ben ik wel eens benieuwd wat zijn cross over freq waren. Ik heb zo het vermoeden dat dit met de losse pols is ontworpen. In ieder geval kan iemand mij helpen om een cross over te ontwerpen voor een AD1256/W8 samen met een Dayton Audio RS100-8.
Nou ja een "berekende" crossoverfrequentie geldt alleen voor een driver die perfect vlak meet en een vlakke impedantie heeft. Het is dus ongeveer net zo nauwkeurig als de begroting van de Betuwelijn
.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Haha, ik als iemand die hoogstpersoonlijk heeft mee gebouwd aan de Betuwelijn vond die opmerking wel heel erg vermakelijk, zit er copyright op? want ik wil hem graag wat vaker toepassen.