Alpair 12 project... want groter is beter
Geplaatst: do 30 mei 2013, 20:56
Op dit moment heb ik een simpel Visation 3weg (nood) systeempje staan.... degelijk geluid... maar geen magie.
Vroeger toen WAF niet belangrijk was had ik 2 koelkasten van elk 160liter, die waren te groot om mee naar Frankrijk te nemen (Waar ik 2 en half jaar heb gewoont). En die staan daarom nu bij mn broertje te stampen.... Kan ik weer nieuwe bouwen
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=9604
Na eenmaal fullrange te hebben gehoord wilde ik niets meer anders (of het moet een fast achtig concept worden). De Audio Nirvanas hebben een geweldige dynamiek en halen 30-18000 hz in 160 liter in room... Het geluid is erg indrukwekkend, maar iets zint me niet bij klassieke koormuziek. (waarschijnlijk typische wizzercone gerelateerde pieken rond de 3000hz die moeilijk weg te werken zijn)
Helaas vind ik diepgang in de bassen ook belangrijk... dus daar is kast/conusoppervlak voor nodig (of heel veel Watts, das een no-go voor mij). Verbazingweekkend genoeg hebben er een aantal alpair 12s een jaar lang in de aanbieding gestaan op dit forum. Ik woon net weer in Nederland dusss..... Kopen!
Al even geluisterd zonder kast dus... Conclusie.. deze Alpairs hebben geen kast nodig om hoorbaar bas te produceren. (was bij die 12inch Audio Nirvanas wel anders) En ook over het hogere bereik een erg fijn geluid. Een goed begin dus. Deze jongens zullen door een tripath versterker aangestuurd worden met geintegreerde DAC (Topping TP30)
Het idee is dus dat dit een een pensil 12 of super pensil 12 terecht gaat komen. Zodoende is er geen enkel correctie filter nodig, hoe minder filters hoe beter natuurlijk.. en is ook lekker goedkoop
(Check diyaudio.com of google voor de pensil plannen)
Materiaal zal berkenmultiplex worden. Ik heb net ook parketlak ontdekt... Droog in 30 minuten, en keihard. Dit en nog iets met hoogglans zwart moet dus over de kast heen.
WAF is nu helaas belangrijker... De super pensils zijn nogal diep... Mocht er iemand zijn die nog alternatieve transmissielijn ideeen heeft of plannen kent voor deze driver, dan hoor ik dat graag. (Ik ga liever de hoogte (tot 120cm) in dan de diepte/breedte )
Overigens gaat dit een laaaangzaaaam project worden.... Kast gaat weer gebouwd worden met Nai (ook op dit forum) en we hebben beide full time banen. (Denk aan meerdere maanden)
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=9604
Na eenmaal fullrange te hebben gehoord wilde ik niets meer anders (of het moet een fast achtig concept worden). De Audio Nirvanas hebben een geweldige dynamiek en halen 30-18000 hz in 160 liter in room... Het geluid is erg indrukwekkend, maar iets zint me niet bij klassieke koormuziek. (waarschijnlijk typische wizzercone gerelateerde pieken rond de 3000hz die moeilijk weg te werken zijn)
Helaas vind ik diepgang in de bassen ook belangrijk... dus daar is kast/conusoppervlak voor nodig (of heel veel Watts, das een no-go voor mij). Verbazingweekkend genoeg hebben er een aantal alpair 12s een jaar lang in de aanbieding gestaan op dit forum. Ik woon net weer in Nederland dusss..... Kopen!
Het idee is dus dat dit een een pensil 12 of super pensil 12 terecht gaat komen. Zodoende is er geen enkel correctie filter nodig, hoe minder filters hoe beter natuurlijk.. en is ook lekker goedkoop
Materiaal zal berkenmultiplex worden. Ik heb net ook parketlak ontdekt... Droog in 30 minuten, en keihard. Dit en nog iets met hoogglans zwart moet dus over de kast heen.
WAF is nu helaas belangrijker... De super pensils zijn nogal diep... Mocht er iemand zijn die nog alternatieve transmissielijn ideeen heeft of plannen kent voor deze driver, dan hoor ik dat graag. (Ik ga liever de hoogte (tot 120cm) in dan de diepte/breedte )
Overigens gaat dit een laaaangzaaaam project worden.... Kast gaat weer gebouwd worden met Nai (ook op dit forum) en we hebben beide full time banen. (Denk aan meerdere maanden)