Pagina 1 van 1
HT versterker met DSP - planfase
Geplaatst: di 28 mei 2013, 23:24
door Henkjan
Zo, maar vast een topic aangemaakt voor iets wat ik denk na de zomer echt aan te gaan starten: een 4 kanaals HT versterker met DSP.
Recent een stel icepower modules (2 stuks stereo)
en een mooie hexatec kast
met de bedoeling alleen een 4kanaals eindversterker er van te maken voor m'n HT en een minidsp 10x10HD als DSP
(dit alles te vervanging van m'n HK receiver zodat ik met meer subs aan de slag kan en m'n toekomstige linearrays met DSP kan regelen). Toen ik zag hoeveel ruimte er nog over was in die kast, ging ik eens met een minidis8x8kit passen, en dat past precies. een nieuw project is dus geboren

onderin de minidsp, dan iets van een etagevloer, en bovenin de B&O modules
Er zal nog wel wat verbouwd moeten worden aan de minidsp (wat uitgangen van de print af
laten solderen en vervangen door kabels voor die waar ze naar de B&O modules gaan) en er moeten wat gaten in de kast gefreesd worden (retourtje Den Helder), en nog wat accessoires voor o.a. de voeding van de minidsp (de icepower heeft 24V ongeregeld, moet een nette 12V worden), maar an sich zou het redelijk lego moeten zijn.
btw: in die datasheet van de icepower modules wordt gesproken over een designer's guide, heeft iemand die toevallig (of een link er naar toe)? van de B&O site niet te downloaden, en google is even niet je vriend...
Re: HT versterker met DSP - planfase
Geplaatst: wo 29 mei 2013, 9:19
door JvS
Het geheel gaat geen DTS/Dolby Digital - decoding krijgen? Dat is altijd het lastigst he?
Re: HT versterker met DSP - planfase
Geplaatst: wo 29 mei 2013, 10:55
door Henkjan
JvS schreef:Het geheel gaat geen DTS/Dolby Digital - decoding krijgen? Dat is altijd het lastigst he?
dat mag de DVD speler doen

dat schijnt idd een probleem te zijn, geen idee wat precies, maar zowel MiniDSP als Hypex hebben dat niet in de meerkanaals DSP, terwijl dat de toepasbaarheid van de producten enorm zou vergroten
Re: HT versterker met DSP - planfase
Geplaatst: wo 29 mei 2013, 11:54
door b_force
Henkjan schreef:JvS schreef:Het geheel gaat geen DTS/Dolby Digital - decoding krijgen? Dat is altijd het lastigst he?
dat mag de DVD speler doen

dat schijnt idd een probleem te zijn, geen idee wat precies, maar zowel MiniDSP als Hypex hebben dat niet in de meerkanaals DSP, terwijl dat de toepasbaarheid van de producten enorm zou vergroten
Kwestie van kosten/baten vermoed ik, hoewel de ADAU1701 (DSP chip op Hypex en miniDSP bordjes) wel gewoon deze functionaliteit heeft.
Zie:
http://www.analog.com/en/processors-dsp ... s/fca.html
(onder "plug-in algorithms")
Overigens is er wel een bepaalde overeenkomst nodig om deze functies te kunnen gebruiken. (zal vast te maken hebben met licenties).
Of wel, een hoop gedoe voor een bijzonder kleine markt
Maar ik denk dat je het praktisch best simpel kunt oplossen door gewoon je DVD-speler (gebruiken mensen die nog?

) te gebruiken, of anders je HTPC/Media Center.
Wat dan enkel jammer is dat je rears niet kunt filteren met een DSP (of je moet twee DSP's kopen).
In de meeste woonkamers zijn dat toch enkel een paar kleine surround kastjes, dus dat is vaak wel op een andere manier op te lossen.
Je subwoofer moet je gewoon via je fronts laten lopen, dus je maakt in feite gewoon een 4.0 uitgang
Vervolgens kun je in de DSP je fronts en sub van elkaar scheiden.
Zit je enkel nog met je centerspeaker, maar in principe kan dat op dezelfde manier als de rears.
Of gewoon center weglaten, de afstanden in een gemiddelde woonkamer zijn dusdanig klein dat een center niet heel erg nodig is.
Re: HT versterker met DSP - planfase
Geplaatst: wo 29 mei 2013, 13:44
door Henkjan
b_force schreef:Wat dan enkel jammer is dat je rears niet kunt filteren met een DSP
.....
Zit je enkel nog met je centerspeaker, maar in principe kan dat op dezelfde manier als de rears
om met dat laatstete beginnen die gaat idd gewoon weg, kunnen de fronts ook netjes naast t scherm in plaats van er onder.
Ikheb gewoon een meerkanaals analoge uitgang op m'n DVD speler, en een 8in-8uit DSP, dus de rears doen gewoon mee

Re: HT versterker met DSP - planfase
Geplaatst: di 11 jun 2013, 18:08
door Spekkie99
Kijk wel even wat de (on) mogelijkheden zijn vwb phantom center en bas management. Sommige dvd en blu-ray spelers zijn erg beperkt.
Re: HT versterker met DSP - planfase
Geplaatst: di 11 jun 2013, 19:30
door Henkjan
Spekkie99 schreef:Kijk wel even wat de (on) mogelijkheden zijn vwb phantom center en bas management. Sommige dvd en blu-ray spelers zijn erg beperkt.
ik doe gewoon de 5.1 kanalen analoog (en ongefilterd) naar de MiniDSP en daar verdeel ik de hap wel, ben ik niet afhankelijk van hoe ze de filtering gedacht hadden in de speler
Re: HT versterker met DSP - planfase
Geplaatst: di 11 jun 2013, 20:08
door ds23man
Henkjan schreef:Spekkie99 schreef:Kijk wel even wat de (on) mogelijkheden zijn vwb phantom center en bas management. Sommige dvd en blu-ray spelers zijn erg beperkt.
ik doe gewoon de 5.1 kanalen analoog (en ongefilterd) naar de MiniDSP en daar verdeel ik de hap wel, ben ik niet afhankelijk van hoe ze de filtering gedacht hadden in de speler
Nou ja zeg, je hebt een digitaal medium die je eerst analoog maakt en daarna weer digitaal en daarna weer analoog......

Re: HT versterker met DSP - planfase
Geplaatst: di 11 jun 2013, 21:29
door Henkjan
ds23man schreef:Henkjan schreef:Spekkie99 schreef:Kijk wel even wat de (on) mogelijkheden zijn vwb phantom center en bas management. Sommige dvd en blu-ray spelers zijn erg beperkt.
ik doe gewoon de 5.1 kanalen analoog (en ongefilterd) naar de MiniDSP en daar verdeel ik de hap wel, ben ik niet afhankelijk van hoe ze de filtering gedacht hadden in de speler
Nou ja zeg, je hebt een digitaal medium die je eerst analoog maakt en daarna weer digitaal en daarna weer analoog......

ja, een beetje sub-optimaal, maar de voor de hobbyist beschikbare DSPs (MiniDSP, Hypex) lusten geen Dolby of DTS

Re: HT versterker met DSP - planfase
Geplaatst: di 11 jun 2013, 21:48
door Spekkie99
Henkjan schreef:ds23man schreef:Henkjan schreef:ik doe gewoon de 5.1 kanalen analoog (en ongefilterd) naar de MiniDSP en daar verdeel ik de hap wel, ben ik niet afhankelijk van hoe ze de filtering gedacht hadden in de speler
Nou ja zeg, je hebt een digitaal medium die je eerst analoog maakt en daarna weer digitaal en daarna weer analoog......

ja, een beetje sub-optimaal, maar de voor de hobbyist beschikbare DSPs (MiniDSP, Hypex) lusten geen Dolby of DTS

had octava niet een hdmi switcher met 3 keer optisch uit voor de 6 kanalen?
Re: HT versterker met DSP - planfase
Geplaatst: wo 12 jun 2013, 6:29
door ds23man
Henkjan schreef:ds23man schreef:Henkjan schreef:ik doe gewoon de 5.1 kanalen analoog (en ongefilterd) naar de MiniDSP en daar verdeel ik de hap wel, ben ik niet afhankelijk van hoe ze de filtering gedacht hadden in de speler
Nou ja zeg, je hebt een digitaal medium die je eerst analoog maakt en daarna weer digitaal en daarna weer analoog......

ja, een beetje sub-optimaal, maar de voor de hobbyist beschikbare DSPs (MiniDSP, Hypex) lusten geen Dolby of DTS

Gewoon een surround sound receiver pakken en daar 3 digitale outs in bakken na de processor!
Re: HT versterker met DSP - planfase
Geplaatst: wo 12 jun 2013, 8:57
door Henkjan
ik wil nou net van die receiver af
en hoe krijg ik die 6 kanalen 1 DSP in?
en daarnaast is er dan nog een extra te programmeren laag, zo zonder meer staat zo'n receiver op wat de fabrikant leuk vindt...
Re: HT versterker met DSP - planfase
Geplaatst: wo 12 jun 2013, 9:04
door SuperR
Henkjan schreef:ik wil nou net van die receiver af

En een tussenvorm?
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... erker.html
Re: HT versterker met DSP - planfase
Geplaatst: wo 12 jun 2013, 9:07
door Spekkie99
Henkjan schreef:ik wil nou net van die receiver af
en hoe krijg ik die 6 kanalen 1 DSP in?
en daarnaast is er dan nog een extra te programmeren laag, zo zonder meer staat zo'n receiver op wat de fabrikant leuk vindt...
Het hoeft niet hoor, probeer alleen mee te denken.