Pagina 1 van 1
Resonantiefrequentie
Geplaatst: zo 26 mei 2013, 14:20
door Andreas
Wil iemand mij het verschil uitleggen tussen resonantiefrequentie 1W en resonantiefrequentie TSP.
Zo ook welke ik moet gebruiken bij een berekening.
Deze twee waardes worden door Eton opgegeven en er zit een behoorlijk verschil in.
http://www.etongmbh.de/uploads/tx_pbpro ... _50Hex.pdf
MVG Andreas
.
Re: Resonantiefrequentie
Geplaatst: zo 26 mei 2013, 14:27
door richard
Het lijkt me dat je met de TSP moet rekenen. TSP staat vast voor
Thiele-Small Parameters.
Re: Resonantiefrequentie
Geplaatst: zo 26 mei 2013, 15:39
door markbakk
Ik zou de waarde uit de impedantiegrafiek gebruiken (ca. 18Hz).
Re: Resonantiefrequentie
Geplaatst: zo 26 mei 2013, 19:14
door ff lunche
tegenstrijdige adviezen, de waarheid zal wel in het midden liggen dan misschien ?
er tussen in gaan zitten een idee ? gevoelsmatig zou ik denken dat je dan de extremen elimineert uit je rekenwerk en gewoon goed zit.
Het verschil is best groot, "slechts" 5 Hz maar % is het veel.
Re: Resonantiefrequentie
Geplaatst: zo 26 mei 2013, 20:13
door Pjotr
Beetje raar eigenlijk want T&S parameters meet je doorgaans ook op bij 1W (of bij 2,83V_RMS). Wel is het zo dat bij verder uitsturen richting X_max je een hogere Fs gaat meten. Maar uiteindelijk zwabbert de Fs sowieso wel een beetje heen en weer met de tijd. Zou in dit geval er i.d.d. een beetje tussenin gaan zitten op 20 Hz. Vergeet ook niet dat dit ontwerpgetallen zijn en zo heel precies komt dat nou ook weer niet.
Re: Resonantiefrequentie
Geplaatst: zo 26 mei 2013, 20:34
door Marp
Inderdaad verwarrend, maar omwille van de eenheid in je berekening kan je m.i. beter niet met los vermelde gegevens werken als dat niet nodig is.
De TSP zijn bedoeld om mee te rekenen, waarbij je er normaliter vanuit zal kunnen gaan dat de daarin vermelde waarden rechtstreekse afgeleiden van elkaar zijn. Reken je ter controle terug vanuit Cms en Mms, dan kom je inderdaad uit op een Fs van 23Hz.
Re: Resonantiefrequentie
Geplaatst: zo 26 mei 2013, 20:39
door Marp
Wat trouwens ook een beetje vaag is: de datasheet duidt moving mass incl. air mass aan als Mmd i.p.v. Mms.
Re: Resonantiefrequentie
Geplaatst: zo 26 mei 2013, 20:49
door ff lunche
Pjotr schreef:Beetje raar eigenlijk want T&S parameters meet je doorgaans ook op bij 1W (of bij 2,83V_RMS). Wel is het zo dat bij verder uitsturen richting X_max je een hogere Fs gaat meten. Maar uiteindelijk zwabbert de Fs sowieso wel een beetje heen en weer met de tijd. Zou in dit geval er i.d.d. een beetje tussenin gaan zitten op 20 Hz. Vergeet ook niet dat dit ontwerpgetallen zijn en zo heel precies komt dat nou ook weer niet.
Da's wat ik ook bedoel te zeggen
Re: Resonantiefrequentie
Geplaatst: zo 26 mei 2013, 21:01
door Andreas
Helaas heb ik niet de beschikking over meetapparatuur, dus in vele gevallen ben ik afhankelijk van de datasheets van de fabrikant. Tenzij er op internet gemeten waardes te vinden zijn, zoals Zaph / J. Kim / Troels Gravesen.
Re: Resonantiefrequentie
Geplaatst: ma 27 mei 2013, 22:58
door bas focal m180
Pjotr schreef:Beetje raar eigenlijk want T&S parameters meet je doorgaans ook op bij 1W (of bij 2,83V_RMS). Wel is het zo dat bij verder uitsturen richting X_max je een hogere Fs gaat meten. Maar uiteindelijk zwabbert de Fs sowieso wel een beetje heen en weer met de tijd. Zou in dit geval er i.d.d. een beetje tussenin gaan zitten op 20 Hz. Vergeet ook niet dat dit ontwerpgetallen zijn en zo heel precies komt dat nou ook weer niet.
Een speaker met lage Qts heeft in de berekening voor een behuizing wat minder last van afwijkingen voor kast inhoud dan een speaker met hoge Qts .