Pagina 1 van 3
Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: ma 20 mei 2013, 17:06
door ray5150
Ik had dus op de laatste luisterdag weer een hele leuke aanbieding gescoord.
Een Dynacord P550 professionele PA eindversterker.
Omdat hij er niet zo heel fris meer uitzag hierbij een verslagje van de schoonmaakbeurt.
Ik had begrepen van Cobaltjeh dat hij jarenlang in een cafe gebruikt, dat zal ook de reden zijn dat hij lekker doorgerookt is...beetje plakkerig ook van binnen,
zo te zien is er ook wel eens een glas cola overheen gegaan.
Omdat er vrij weinig info of foto's over op internet te vinden is heb ik wat foto's geschoten om hier te plaatsen, samen met wat schema's . Het is een eind versterker van 2 x 250 Watt continu.
Dit word bereikt met 6 stuks MJ15004 transistoren in TO3 behuizng per kanaal.
afvlakking is 4 stuks 6800 uF bij een maximale werkspanning van 80 VDC. er is een een analoge processor met in stappen verstelbare kantelpunten ingebouwd. tevens ook een limiter en protectie aanwezig.
De versterker kan ook eenvoudig in brug worden geschakeld voor 1 x 500 Watt in 8 Ohm.
Hij is actief gekoeld met een ventilator, dat is ook de reden waarom hij zo plakkerig is, hij zuigt dan ook wat rook naar binnen.
Eerste indruk is dat hij erg degelijk gebouwd is, veel plaatstaal en dik aluminium. hij weegt dan ook zo'n 15 kilo...
Zo te zien is er verder nooit aan gesleuteld. de exacte werking heb ik nog niet geprobeerd, maar er gaan bij het inschakelen geen beveiligings LED's branden.
Verder ziet er ook niks doorgebrand of zo uit.
Schema's waren vrij moelijk te vinden, maar ik kwam er achter dat er ook een L serie was.
Dit is de bijna dezelfde versterker, maar dan zonder de proccessor. eindtrap is exact dezelfde
Vandaar dat ik die hier plaats.
De ventilator haalt zijn aanvoer via het frontpaneel naar binnen.
In het afneembare rooster zit een strook grof schuimrubber verwerkt dat als filter dient, bij het demonteren van het rooster verkruimelde het schuim onder mijn vingers...
Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: ma 20 mei 2013, 17:11
door dre
ik vind `m schoon zat!

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: ma 20 mei 2013, 17:12
door ray5150
Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: ma 20 mei 2013, 17:15
door ds23man
Zag die Dynakrot binnengesleept worden.......

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: ma 20 mei 2013, 17:18
door Walt
Ik wil nog wel eens zien wat degelijker is, deze Dynacord of een N-core. Als ik dag in dag uit een cafe moest volspelen zou ik het wel weten
Groetje Walter
Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: ma 20 mei 2013, 17:34
door SuperR
Ik gok dat dit beestje niet eens zo goedkoop is geweest. Het ziet er allemaal vrij keurig uit.
Wat is je plan? Het ding met de tandenborstel aanvallen, wat defecte componentjes vervangen en dan op MP zetten?
Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: ma 20 mei 2013, 17:45
door hannesie
Hogedrukspuit erop.

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: ma 20 mei 2013, 18:29
door ray5150
De "onderbak" is nu helemaal leeg, morgen gaat ie onder de douche...
Plan...weet ik nog niet...ben niet zo verkoperig...
Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: ma 20 mei 2013, 18:31
door ds23man
Walt schreef:Ik wil nog wel eens zien wat degelijker is, deze Dynacord of een N-core. Als ik dag in dag uit een cafe moest volspelen zou ik het wel weten
Groetje Walter
Als erkende ( Nederlandse vereniging van Huisvrouwen

) geluidstechneuten liepen wij met een grote boog om PA bedrijfjes heen die Dynakrot spullen hadden. Leuk voor een top40 orkest, maar niet voor het serieuze werk.......

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: ma 20 mei 2013, 21:21
door ray5150
Dat treft, ik heb geen top 40 orkest...

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: di 21 mei 2013, 17:47
door ray5150
Ik heb er een soort van bouwpakket van gemaakt...
Het deksel, en de verschillende onderdelen van het front zijn inmiddels afgesopt, vanavond is de onderbak aan de beurt.
De eindtrap zelf is redelijk schoon, een computervoeding die ik soms zie zien er een stuk viezer uit.
Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: di 21 mei 2013, 19:06
door AatV
Ik zie dat je nu ook de huiskamer als reparatiewerkplaats gebruikt! Werd je schuur te klein?
Bovendien zie ik dat je een nieuwe hand(thee)doek in gebruik hebt genomen. Is weer eens iets anders.
groet,
Aat
Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: di 21 mei 2013, 19:23
door bas focal m180
ray5150 schreef:De "onderbak" is nu helemaal leeg, morgen gaat ie onder de douche...
Plan...weet ik nog niet...ben niet zo verkoperig...
Een volledige revisie .
Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: di 21 mei 2013, 19:25
door ray5150
AatV schreef:Ik zie dat je nu ook de huiskamer als reparatiewerkplaats gebruikt! Werd je schuur te klein?
AatV schreef:Bovendien zie ik dat je een nieuwe hand(thee)doek in gebruik hebt genomen. Is weer eens iets anders.

Ha, daar is de handdoekjes discussie weer...

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: di 21 mei 2013, 20:11
door ds23man
Volgens mij is de voorraad hand/theedoekjes bij Ray groter dan de beschikbare knutselruimte......

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: ma 27 mei 2013, 23:56
door ray5150
Snoezig hé, Aardbeien...
Een brandschone onderbak, nu kan alles weer opgebouwd gaan worden.
De eindtrap is ook lekker afgesopt...

het was gewoon zwart wat eraf kwam...
Het achterpaneel moet nog gedaan worden, hier een paar "before" foto's.
De Faston's van de Speakon's zijn helemaal zwart uitgeslagen van de oxydatie, ik heb ergens nog een klein staalborsteltje.
Van de week maar eens proberen...
Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: di 28 mei 2013, 9:54
door AatV
Er was ooit een programma op televiesie, waarin een tweetal dames een danig vervuilde woning weer helemaal fris poetsten.
Jij zou zonder enig probleem ook een dergelijk programma op televisie kunnen presenteren/doen.
groet,
Aat
Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: di 28 mei 2013, 17:57
door ray5150
Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 10:54
door swblom
ds23man schreef:Walt schreef:Ik wil nog wel eens zien wat degelijker is, deze Dynacord of een N-core. Als ik dag in dag uit een cafe moest volspelen zou ik het wel weten
Groetje Walter
Als erkende ( Nederlandse vereniging van Huisvrouwen

) geluidstechneuten liepen wij met een grote boog om PA bedrijfjes heen die Dynakrot spullen hadden. Leuk voor een top40 orkest, maar niet voor het serieuze werk.......

Ik heb een aantal jaren met Dynacord versterkers uit deze serie bij een professioneel PA verhuurbedrijf gewerkt. Mijn ervaring is dat ze zeer betrouwbaar waren, goed klonken en in niets onderdeden voor de versterkers waar de door de Nederlandse vereniging van Huisvrouwen erkende geluidstechneuten in die tijd meestal mee werkten.
We hebben inderdaad regelmatig wat van die lachers gehad die alleen maar op merken afgingen, gelukkig meestal met mensen gewerkt die gewoon hun oren gebruikten.
Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 17:48
door ray5150
Je hebt een goed punt, SWblom, maar helaas is ds23man niet iemand die zich makkelijk van zijn standpunt laat brengen...
Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 18:02
door ds23man
ray5150 schreef:Je hebt een goed punt, SWblom, maar helaas is ds23man niet iemand die zich makkelijk van zijn standpunt laat brengen...
Nou, Als ik voor een festival of clubpodium in die tijd de merken Dynacord of Peavy had gezet, had ik toch echt hoopjes problemen met de gerenommeerde binnen en buitenlandse acts gekregen. Kreeg regelmatig riders waar dat soort merken specifiek werden uitgesloten......

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 18:03
door ds23man
En Behringer was toen ook al een vies woord.......
Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: ma 10 jun 2013, 18:13
door ray5150
Ik heb ook spullen van der Ulli staan...

Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 10:06
door Heatside
Veel merken hebben goede en minder goede producten. Dynacord draait al heel wat jaartjes mee en mijn ervaring is dat het juist een zeer geaccepteerd merk is. Behringer in het zelfde rijtje plaatsen (tenminste zo vat ik het op) is ook niet helemaal op zijn plaats.
Hier in de buurt heb ik een regelmatig kleine tot grote (Cobra serie) Dynacord sets gehoord en daar viel weinig op aan te merken. Grappig om te zien is dat in de huidige vertical array systemen de zelfde midlaag driver wordt gebruikt als in de Mix & Match van Amanda.
Re: Grote schoonmaak van een Dynacord P550
Geplaatst: zo 28 jul 2013, 22:42
door ray5150