Pagina 1 van 3

Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: wo 15 mei 2013, 17:38
door Ivo
Is er op het forum al iemand met hands-on ervaring? Het lijkt me zeer geschikt, maar er is wat gedoe over calibratie en printplaatwijzigingen op Home Theater Shack. Nu zijn de meeste reacties van een handvol mensen die zichzelf herhalen, dus ik weet niet hoeveel acht ik daarop moet slaan. Vandaar de vraag hier.

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: do 16 mei 2013, 15:04
door Ivo
Ik zie het al. Ik vertrouw op het inkoopbeleid van Juoiga en waag een gokje. Ik laat wel weten hoe het ding bevalt. :)

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: do 16 mei 2013, 15:21
door Martijn M
Ik ben ook wel benieuwd. Henkjan, is het een kwestie van plug'n play?

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: do 16 mei 2013, 19:44
door Henkjan
Martijn M schreef:
Ik ben ook wel benieuwd. Henkjan, is het een kwestie van plug'n play?
ja, driverless. t ding is een standaard USB audio device. inpluggen, en in de meetsoftware deze kiezen als input.

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: do 16 mei 2013, 20:42
door sjons
Ivo schreef:
Ik laat wel weten hoe het ding bevalt. :)
Graag... :mrgreen:

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: do 16 mei 2013, 20:57
door markbakk
Voor speakermeettoepassingen (ja, ook wanneer je actief filtert...) zul je toch ook nog een impedantiemeetbrug moeten bouwen. Met een stereo-interface met lijningangen.
Maar wel een mooi en compact ding. Ben ook wel benieuwd.

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: do 16 mei 2013, 21:17
door Henkjan
markbakk schreef:
Voor speakermeettoepassingen (ja, ook wanneer je actief filtert...) zul je toch ook nog een impedantiemeetbrug moeten bouwen.
waaarom zou je voor een actief filter (of DSP) de impedantie van de luidspreker moeten opmeten?

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: do 16 mei 2013, 22:11
door Juoigâ
Ivo schreef:
Ik vertrouw op het inkoopbeleid van Juoigâ en waag een gokje.
:dank: Bedankt voor het vertrouwen.

Van wat ik weet zijn er idd een paar meldingen over de eerste serie geweest (ik weet er het fijne ook niet van), maar die ik heb liggen zijn van daarna.

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: do 16 mei 2013, 23:26
door markbakk
Henkjan schreef:
waaarom zou je voor een actief filter (of DSP) de impedantie van de luidspreker moeten opmeten?
Dat weet je best wel. :mrgreen:

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: di 07 jan 2014, 1:33
door Ivo
Ik zat een beetje met calibratie van de lijnuitgang van mijn laptop en mijn netbook. Met een USB microfoon als deze is er geen mogelijkheid voor een loopback meting. Ik heb het nu opgelost door de laptop met een HDMI-kabel aan mijn AV-receiver te verbinden. Zowel uit (naar receiver) als in (USB microfoon) verloopt nu geheel digitaal.

Nu heb ik nog even niet in de gauwigheid ontdekt hoe ik speaker voor speaker apart kan meten, dus de grafiekjes van vanavond zijn van zowel links als rechts als sub. Later maar eens uitzoeken hoe ik dat fix.

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: di 07 jan 2014, 6:51
door SARK
Heel simpel de overige luidsprekers niet aansluiten :?: 8-[

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: di 07 jan 2014, 17:38
door Ivo
Op zich helemaal waar natuurlijk. Voor metingen aan individuele speakers/drivers is dat prima te doen. Maar ik heb een 2.1 opzet met vrij hoge crossover (250 Hz) en ik wil graag een fullrange sweep doen, van 20 - 20.000 Hz, op één kanaal, en zien wat de totale respons is. Dat bestaat uit wat de drivers doen en hoe de AV-receiver ze aanstuurt en het signaal splitst. Ik vrees dat als ik de sweep stereo uit de laptop laat komen en één van beide satellieten niet aansluit, dat ik dan het hoog en midden van één kanaal krijg en het laag van beide. Lijkt me niet ideaal.

Wat me in ieder geval opviel was dat de overgang van sub naar satellieten er goed uit zag, maar er zaten toch wel wat flinke bulten in het laag. Dat vermoedde ik al, met meten breng je het zo in beeld. Fantastisch. Moet ik meer mee doen.

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: wo 08 jan 2014, 17:02
door markbakk
Je kunt toch in Windows links of rechts uitzetten? Of met de software in kwestie?

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: wo 08 jan 2014, 22:12
door Ivo
Vast. Om 1:33 ging ik geen strijd leveren met Windows 8 om het uit te zoeken. :wink:

Ik ga twee hectische dagen tegemoet iets met de burgerlijke stand, eten en ca.150 gasten, van het weekend verwacht ik tijd te hebben om verder te gaan.

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: do 09 jan 2014, 0:27
door John P
Ivo schreef:
Vast. Om 1:33 ging ik geen strijd leveren met Windows 8 om het uit te zoeken. :wink:

Ik ga twee hectische dagen tegemoet iets met de burgerlijke stand, eten en ca.150 gasten, van het weekend verwacht ik tijd te hebben om verder te gaan.
Nu kun je nog terug =; . In ieder geval vast gefeliciteerd.

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: do 09 jan 2014, 8:00
door Henkjan
John P schreef:
Ivo schreef:
Vast. Om 1:33 ging ik geen strijd leveren met Windows 8 om het uit te zoeken. :wink:

Ik ga twee hectische dagen tegemoet iets met de burgerlijke stand, eten en ca.150 gasten, van het weekend verwacht ik tijd te hebben om verder te gaan.
Nu kun je nog terug =; . In ieder geval vast gefeliciteerd.
nee, niet terug... Ivo z'n aanstaande is zelfs mee geweest naar luisterdagen, dat is echte liefde :mrgreen: zo iemand moet je meteen voor t leven aan je binden

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 1:47
door Ivo
Nou, het is gelukt:
http://www.minidsp.com/applications/aco ... on-windows

Als je het stappenplannetje volgt, kun je daarna makkelijk en snel tussen de diverse kanalen wisselen. Handig!

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: za 25 jan 2014, 19:39
door nielsg
is het met deze microfoon ook mogelijk om een 2weg filter te ontwerpen? volgens de site wel, maar die spreken enkel over gebruik met hun dsp(uiteraard) maar niet over een "analoog" filter. En heel eerlijk gezegd spreekt me zon alles in 1 oplossing wel aan ipv losse mic, voeding, versteker etc. :lol:

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 10:03
door markbakk
Wat wil je allemaal meten? :-&

FF serieus, voor het ontwerpen van passieve filters moet je ook de impedantie van luidsprekers kunnen meten. Ook als je met analoge actieve filters wilt werken is het wel fijn als je kunt controleren of het filter doet wat je hoopt. Dus dan zit je toch aan een losse microfoon, losse interface en losse versterker vast.

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 15:01
door nielsg
markbakk schreef:
Wat wil je allemaal meten? :-&

FF serieus, voor het ontwerpen van passieve filters moet je ook de impedantie van luidsprekers kunnen meten. Ook als je met analoge actieve filters wilt werken is het wel fijn als je kunt controleren of het filter doet wat je hoopt. Dus dan zit je toch aan een losse microfoon, losse interface en losse versterker vast.

Ik wil een gewoon passief 2weg filter ontwerpen, had gehoopt dat het alleen hier mee kon maar kennelijk toch niet. Vind persoonlijk 90 euro ook meer dan genoeg geld. Maar als ik de prijzen van een behringer ecm8000dinges meet microfoon zie...

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 15:40
door Pjotr
Voor nop EN dan ook met weinig moeite op de eerste rang willen zitten gaat nu eenmaal niet :mrgreen:

Die UMIK-1 is prima voor globale akoestische metingen maar wil je verder/meer dan heb je meer nodig.

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 17:36
door nielsg
haha, dat is waar! Echter moet het bedrag wel een beetje in hobbyverhouding zijn. overmorgen zal ik eens wat meer "marketresearch" doen.

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 22:09
door markbakk
Ach, 20 jaar geleden moest je nog tienduizenden guldens neertellen voor apparatuur. Nu heb je gewoon een stukje software, bizar goede en goedkope AD/DA-converters en snelle PC's. Alleen die meetmicrofoon, die blijft best duur als je een echt goede wilt hebben. Maar met goedkope (liefst met correctiecurve geleverde) meetmicrofoons ben je er ook.

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 22:13
door Ivo
Alles heeft voor en nadelen. Ik denk dat het niet verkeerd is om vroeg in de hobby te investeren in meetgereedschap. Die 90 euro klinkt veel, maar je doet het maar één keer en daarna kun je op hoog niveau verder. Ik begrijp van Gerhard dat de UMIK-1 door het gebruik van verschillende digitale klokken niet geschikt is voor het diepgaandere werk. Tot dusverre ben ik wel zeer enthousiast over het plug and play gehalte van de UMIK-1 in RoomEQwizard. Ik zal vanzelf tegen de beperkingen aanlopen en dan is dit forum de eerste plek waar het geopenbaard zal worden. :)

Rumoh heeft een wat goedkopere gecalibreerde "gewone" microfoon (niet USB). Eventueel kan dat met een loopbackmeting op een interne geluidskaart ook goed komen, zegt men. Misschien een goede start voor een basic meetset. Met RoomEQwizard of ARTA ontsluit dat in principe alle mogelijkheden.

Re: Heeft er al iemand een UMIK-1 in gebruik?

Geplaatst: ma 17 feb 2014, 7:55
door Shadow
Als ik het goed begrijp levert dit samen met REW curves op waar je in je x-over builder van je minidsp wat mee kunt? Handig!