15.2 Twee-weg Systeem
Geplaatst: zo 12 mei 2013, 20:15
Zal dan toch maar een draadje opstarten voor, wat ik denk, mijn laatste grote speaker project.
Heb er ook nog niet echt een naam voor bedacht, zal iets in de richting zijn van "Finalé 15.2" of "Ultissimo 15.2"
In een notendop even de voorgeschiedenis;
Anno 2004 hebben een paar vrienden en ik een kleine serie Iwata hoorns gebouwd met het idee een krachtig twee-weg systeem te creëren.
Bij de meeste onder ons is dat echter nooit verder geraakt dan wat experimenteren met verschillende drivers op de hoorn.
Slechts één iemand van de bende heeft het tot een goed einde weten te brengen met een 2" Beyma driver op de hoorn en een Onken bass-kast.
Zijn set klinkt heel goed, meest fantastische dynamiek en kracht dat ik ooit heb mogen horen, maar toch miste ik nog altijd iets dat mij volledig kon bekoren om voor dezelfde opstelling te gaan.
Lag dit nu aan de filtering, type basspeaker, afstemming van de kast, de ruimte, ik weet het niet.
De daarop volgende jaren heb ik dikwijls overwogen om mijn hoorns nu eens eindelijk af te maken maar er kwam altijd wel iets tussen waardoor dit project telkens terug werd achteruit geschoven.
Voila, bij deze wat er al aan vooraf gegaan is.
Nu 2013, en een dikke negen jaar verder, moet het er toch maar eens van komen.
Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik toch wat hulp zal nodig hebben van jullie ivm het bereken van een degelijke bass-kast want daar heb ik absoluut geen kaas van gegeten.
Driver voor de hoorn staat vast en zal een BMS4590 worden.
Het is een twee-weg compressie driver wat het hele systeem dan eigenlijk tot een 3-weg maakt, maar ja...
Deze keuze is zuiver gebaseerd op buikgevoel, dus nooit in de praktijk gehoord of metingen op gedaan of wat dan ook.
Voel alleen dat het niet fout kan gaan met deze 2 duimer.
Bassectie is een ander verhaal.
Type kast en het rendementsverschil met de hoorn. 118dB voor de hoorn en rond de 95 a 100dB voor het laag.
Al vele gedachten hebben hier de revue gepasseerd, ook een Onken, een basreflex, een gesloten kast, een hoorn!?
Dit is dus het stuk van het systeem waar ik op vast loop.
Een hoorn is al een beetje uitgesloten omdat dat niet laag genoeg zal gaan binnen redelijke afmetingen denk ik.
Een Onken heeft wel iets maar niet ieder laagchassis is hiervoor geschikt.
Dan blijft er over een gesloten kast en een basreflex waar ik eerder neig naar de laatste.
Hier had ik de Faital Pro 15FH500 in gedachte tot "meiborg" een setje A&D Audio R1530 in de aanbieding had, welke ik dus ook heb overgenomen.
De Faital's lijken mij op papier nog altijd te betere maar ze zijn natuurlijk een stuk duurder en nu heb nu op zijn minst al iets om mee aan de slag te gaan.
Om een idee te geven hoe het er visueel moet gaan uitzien voor mij en mijn partner (ja, die heeft ook haar zegje).
Hieronder wat plaatjes wat wij mooi vinden. Bij sommige zitten er wel twee woofers per kant, het gaat maar om het idee;
Zo, de start is gemaakt en ik geef mezelf tot Kerst om het allemaal te verwezenlijken.
Groeten
Walter
Heb er ook nog niet echt een naam voor bedacht, zal iets in de richting zijn van "Finalé 15.2" of "Ultissimo 15.2"
In een notendop even de voorgeschiedenis;
Anno 2004 hebben een paar vrienden en ik een kleine serie Iwata hoorns gebouwd met het idee een krachtig twee-weg systeem te creëren.
Bij de meeste onder ons is dat echter nooit verder geraakt dan wat experimenteren met verschillende drivers op de hoorn.
Slechts één iemand van de bende heeft het tot een goed einde weten te brengen met een 2" Beyma driver op de hoorn en een Onken bass-kast.
Zijn set klinkt heel goed, meest fantastische dynamiek en kracht dat ik ooit heb mogen horen, maar toch miste ik nog altijd iets dat mij volledig kon bekoren om voor dezelfde opstelling te gaan.
Lag dit nu aan de filtering, type basspeaker, afstemming van de kast, de ruimte, ik weet het niet.
De daarop volgende jaren heb ik dikwijls overwogen om mijn hoorns nu eens eindelijk af te maken maar er kwam altijd wel iets tussen waardoor dit project telkens terug werd achteruit geschoven.
Voila, bij deze wat er al aan vooraf gegaan is.
Nu 2013, en een dikke negen jaar verder, moet het er toch maar eens van komen.
Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik toch wat hulp zal nodig hebben van jullie ivm het bereken van een degelijke bass-kast want daar heb ik absoluut geen kaas van gegeten.
Driver voor de hoorn staat vast en zal een BMS4590 worden.
Het is een twee-weg compressie driver wat het hele systeem dan eigenlijk tot een 3-weg maakt, maar ja...
Deze keuze is zuiver gebaseerd op buikgevoel, dus nooit in de praktijk gehoord of metingen op gedaan of wat dan ook.
Voel alleen dat het niet fout kan gaan met deze 2 duimer.
Bassectie is een ander verhaal.
Type kast en het rendementsverschil met de hoorn. 118dB voor de hoorn en rond de 95 a 100dB voor het laag.
Al vele gedachten hebben hier de revue gepasseerd, ook een Onken, een basreflex, een gesloten kast, een hoorn!?
Dit is dus het stuk van het systeem waar ik op vast loop.
Een hoorn is al een beetje uitgesloten omdat dat niet laag genoeg zal gaan binnen redelijke afmetingen denk ik.
Een Onken heeft wel iets maar niet ieder laagchassis is hiervoor geschikt.
Dan blijft er over een gesloten kast en een basreflex waar ik eerder neig naar de laatste.
Hier had ik de Faital Pro 15FH500 in gedachte tot "meiborg" een setje A&D Audio R1530 in de aanbieding had, welke ik dus ook heb overgenomen.
De Faital's lijken mij op papier nog altijd te betere maar ze zijn natuurlijk een stuk duurder en nu heb nu op zijn minst al iets om mee aan de slag te gaan.
Om een idee te geven hoe het er visueel moet gaan uitzien voor mij en mijn partner (ja, die heeft ook haar zegje).
Hieronder wat plaatjes wat wij mooi vinden. Bij sommige zitten er wel twee woofers per kant, het gaat maar om het idee;
Zo, de start is gemaakt en ik geef mezelf tot Kerst om het allemaal te verwezenlijken.
Groeten
Walter