Pagina 1 van 5
RelaiXed [Troubleshooting]
Geplaatst: zo 28 apr 2013, 15:55
door avdboom
Op mijn gemakje dus
Ik heb van Matthias uit het aangeboden draadje zijn deels gebouwde RelaiXed overgenomen, en daar ga ik nu verder mee. Deze gaat t.z.t. de te bouwen FettZilla vergezellen, zodat mijn NAD C320BEE naar de werkkamer kan

. Ik heb besloten om hem eerst op een plankje te bouwen en alles wekend te krijgen alvorens de kast te bestellen, frezen etc.
Ik heb inmiddels geïnventariseerd wat er nog moet gebeuren en wat ontbrekende weerstanden besteld. Ook heb ik e.e.a. nagelopen of het goed is uitgevoerd, en zover ik kan beoordelen ziet al het inmiddels verrichte werk er goed uit. Op de bijgevoegde foto kan je zien wat de toestand is zoals ik de boel heb overgenomen.
Ik ga nu eerst verder om de volume regelingsweerstanden verder er op te solderen en daarna de 1/4W ontbrekende weerstanden en overige componeten.
Meteen mijn eerste vraag. De pcb en parts liggen nu al een tijdje niets te doen, is het aan te raden de te solderen oppervlakten met wat alcohol te reinigen alvorens te solderen? De pcb is gold-plated, dus oxidatie zal er niet op zitten... Of kan ik dat beter anders doen?
Ik ben op het gebied van electronica als het om dit soort dingen gaat nog wel een aardige n00b, dus ik hoop op jullie expertise als bij mij de twijfel toeslaat

. Ik heb om even warm te lopen inmiddels wel de SmartMains voor de FettZilla al in elkaar gesoldeerd, met succes, dus dat geeft hoop

Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: zo 28 apr 2013, 16:01
door avdboom
Ohja, meteen nog een vraag die ik vergeten was.
Er staat op de bestellijst van JvE een
TL431ACLP met conrad nr: 155635
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1556 ... -reference
Nu komt dat uit op een component met het type nr.
TL431ACZ, dit zit ook bij de spullen die ik overgenomen heb. Het lijkt me wel ok, ook omdat het conrad nr. hier naar refereerd, maar een snelle zoek wat nu het verschil is levert mij geen duidelijk antwoord op. Kan iemand mij bevestigen dat ik hem er gerust op kan solderen en het ok is?
Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: zo 28 apr 2013, 16:17
door Zweitse
Even een mailtje naar JvE

Ga het topic wel even volgen.
Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: ma 29 apr 2013, 0:36
door ray5150
avdboom schreef:
Meteen mijn eerste vraag.
De pcb en parts liggen nu al een tijdje niets te doen, is het aan te raden de te solderen oppervlakten met wat alcohol te reinigen alvorens te solderen? De pcb is gold-plated, dus oxidatie zal er niet op zitten...
Of kan ik dat beter anders doen?
Kan, maar denk niet dat dat absoluut noodzakelijk is.
Zelf doe ik altijd wat Glassex met een oude tandenborstel, voor het solderen. baat het niet, dan schaad het niet.
Er is een kleine kans dat van pure alcohol de tekst-zeefdruk of groene film aantast.
avdboom schreef:Ohja, meteen nog een vraag die ik vergeten was.
Er staat op de bestellijst van JvE een
TL431ACLP met conrad nr: 155635
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1556 ... -reference
Nu komt dat uit op een component met het type nr.
TL431ACZ, dit zit ook bij de spullen die ik overgenomen heb.
Het lijkt me wel ok, ook omdat het conrad nr. hier naar refereerd, maar een snelle zoek wat nu het verschil is levert mij geen duidelijk antwoord op.
Kan iemand mij bevestigen dat ik hem er gerust op kan solderen en het ok is?
Daar hebben ze dus datasheets voor uitgevonden...
De laatste letter geeft het soort verpakking aan, er zijn er een stuk of 4 verschillende.
Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: ma 29 apr 2013, 10:45
door scanspeakman
Mooi dat deze half afgebouwde pre-amp een nieuw baasje heeft. Ik speel nu een aantal maanden met veel plezier met de iets nieuwere variant. Bevalt super!
Succes,
Scanspeakman
Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: ma 29 apr 2013, 10:48
door scanspeakman
avdboom schreef:Ohja, meteen nog een vraag die ik vergeten was.
Er staat op de bestellijst van JvE een
TL431ACLP met conrad nr: 155635
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1556 ... -reference
Nu komt dat uit op een component met het type nr.
TL431ACZ, dit zit ook bij de spullen die ik overgenomen heb. Het lijkt me wel ok, ook omdat het conrad nr. hier naar refereerd, maar een snelle zoek wat nu het verschil is levert mij geen duidelijk antwoord op. Kan iemand mij bevestigen dat ik hem er gerust op kan solderen en het ok is?
Maakt volgens mij niets uit. Snel even gekeken en zie zo snel geen verschil in specs. Bij TI heet ie TL431ACLP en bij STmicro TL431ACZ. Beiden zitten in een TO-92 behuizing.
Scanspeakman
Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: di 30 apr 2013, 22:09
door Matthias
avdboom schreef:
Ik heb inmiddels geïnventariseerd wat er nog moet gebeuren en wat ontbrekende weerstanden besteld. Ook heb ik e.e.a. nagelopen of het goed is uitgevoerd, en zover ik kan beoordelen ziet al het inmiddels verrichte werk er goed uit. Op de bijgevoegde foto kan je zien wat de toestand is zoals ik de boel heb overgenomen.
Dat komt mij bekend voor! Ik heb je berichtje ontvangen maar ben net terug van vakantie. Ik heb de weerstandjes nooit gehad volgens mij omdat destijds alleen grote aantallen te bestellen waren via RS Components. Dus ik was destijds waarschijnlijk van plan even op de fiets te springen naar Stuut en Bruin. Succes met de bouw! En ik ga natuurlijk wel even meekijken.
Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: di 30 apr 2013, 23:33
door avdboom
Bedankt voor.de reacties allemaal!
@ray: die datasheets werd ik niet wijs uit qua verschil, maar verpakking letter heb je scherp opgemerkt...
@scanspeakman: ah, verschillende fabrikant, dat kan natuurlijk ook nog, dit lijkt me een goede verklaring.
Ik heb er wel vertrouwen in dat ik.ze er veilig op kan bakken.
@Matthias: Don't worry, ik moest toch nog bij DB bestellen, en ze kosten gelukkig de kop niet zoals ik in me PB al zei. Alles is nu als het goed is compleet.
De Dale weerstanden zitten er nu inmiddels op, wel bizarre waarden die je in.de E96 reeks...
Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: wo 01 mei 2013, 11:09
door scanspeakman
Check ook even de usermanual van Jos voor de Relaixed2. Daarin staan nog een paar tips voor een "high-end" versie voor zover dat met dit ontwerp nog geen sprake van is. Heeft met name betrekking op een paar C's en de opamps. Ik die dat jij/de vorige eigenaar die laatste nog niet hebt gemonteerd. Voor het audiodeel bijvoorbeeld de LME49720HA (metal can) ipv de LM4562 en voor het voedingsdeel de LM4562 ipv de NE5532. Heb ik zelf in ieder geval wel gedaan voor mijn Relaixed2. Niet vergeten een paar koellichaampjes te bestellen aangezien de LME49720HA redelijk warm wordt.
Scanspeakman
Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: wo 01 mei 2013, 13:36
door avdboom
Oh, bedankt voor die tips!
Ik ga die opties zeker eens bekijken. Evt. Kan ik de chips later vervangen, ze zitten in voetjes, niet gesoldeerd, of is dat een hel om ze er uit te krijgen zonder het te slopen?
Geld dat voor de koellichaampjes ook voor de "oude"oopamp? Die zitten er nu niet bij namelijk?
Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: zo 10 nov 2013, 21:27
door avdboom
avdboom schreef:Oh, bedankt voor die tips!
Ik ga die opties zeker eens bekijken. Evt. Kan ik de chips later vervangen, ze zitten in voetjes, niet gesoldeerd, of is dat een hel om ze er uit te krijgen zonder het te slopen?
Geld dat voor de koellichaampjes ook voor de "oude"oopamp? Die zitten er nu niet bij namelijk?
Zoo, even afstoffen.... Sorry Ray, je bent niet de enige meer die aan zijn RelaiXed werkt

, hoewel ik denk dat het tempo bij jou wat hoger gaat liggen...
Ik heb een paar van de gepasserde vragen van mij aan JvE voorgelegd, en hier onder zijn antwoorden:
Er staat op de bestellijst van JvE een TL431ACLP met conrad nr: 155635
Nu komt dat uit op een component met het type nr. TL431ACZ, dit zit ook bij de spullen die ik overgenomen heb. Het lijkt me wel ok, ook omdat het conrad nr. hier naar refereerd, maar een snelle zoek wat nu het verschil is levert mij geen duidelijk antwoord op.
Kan ik deze er gerust op solderen? (ik had wel iets gelezen over omdraaien van een tor, maar dat lees ik nog even goed na voor ik ga solderen, het gaat me vooral er om dat het component het juiste is).
de 'acz' is een prima exemplaar. de 'a' is voor een betere precisie, de 'c' voor normaal temperatuurbereik, en de 'z' wordt slechts door enkele fabrikanten gebruikt om dit type (TO92) package aan te duiden.
Op het forum merkte iemad op de e.e.a. aan onderdelen uit de RelaiXed2 ook hier op zou kunnen om een high-end versie te maken, zijn suggesties:
Voor het audiodeel bijvoorbeeld de LME49720HA (metal can) ipv de LM4562 en voor het voedingsdeel de LM4562 ipv de NE5532. Heb ik zelf in ieder geval wel gedaan voor mijn Relaixed2. Niet vergeten een paar koellichaampjes te bestellen aangezien de LME49720HA redelijk warm wordt.
Klopt dit, en levert dit een mooie verbetering op t.o.v. de RelaiXed1? Heb jij nog suggesties? Waar zou ik die componenten evt. het beste bestellen of lever jij ze ook?
De metal-can '49720' geeft inderdaad een iets beter geluid. Dat zou ook in de Relaixed1 moeten zijn. De '49720' zijn een opvolger van de '4562', en waren tijdens het Relaixed1 design nog niet beschikbaar. Ik lever deze eigenlijk niet. Je kunt ze bij mouser aanschaffen, of anders vie ebay.
De metal-can wordt wat warmer, en daarvoor beveel aan om (kleine) clip-on heatsinks te gebruiken.
Nog even opnieuw de vraag, zijn de opamps eenmaal gemonteerd makkelijk weer te verwijderen uit de voetjes om te vervangen of is dit een helse klus?
Ik ga de draad weer een beetje proberen op te pakken. I.v.m. de thuis situatie zal dat een beetje met horten en stoten worden, maar elk stapje is d'r 1

.
Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: zo 10 nov 2013, 21:33
door scanspeakman
als je ic-voetjes gebruikt is het swappen van de op-amps paar seconden werk. Met die metal-cans is het even goed opletten wat nou pin 1 is. Ik zat er in ieder geval even met te pielen voor ik het door had.
Scanspeakman
Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: zo 10 nov 2013, 21:38
door ray5150
Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: ma 11 nov 2013, 0:07
door ray5150
avdboom schreef: Sorry Ray, je bent niet de enige meer die aan zijn RelaiXed werkt

, hoewel ik denk dat het tempo bij jou wat hoger gaat liggen...
Ik denk dat dat wel meevalt, die van jou is al driekwart af, terwijl ik nog in het stadium van onderdelen verzamelen zit.
De bedoeling is om rond de kerstdagen te beginnen met solderen...ik kijk er nu al naar uit.

Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: ma 11 nov 2013, 15:21
door scanspeakman
Heerlijk als kerstproject; was mijn kerstproject van vorig jaar.
scanspeakman
Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: do 09 jan 2014, 18:48
door ray5150
Er gebeurt niet veel meer hier...

Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: do 09 jan 2014, 19:37
door johan283
ray5150 schreef:Er gebeurt niet veel meer hier...

Niet iedereen is zo productief als jij

Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: do 09 jan 2014, 20:45
door avdboom
ray5150 schreef:Er gebeurt niet veel meer hier...

Ja... ik was me al in een hoekje aan het schamen...
Had me echt voorgenomen weer aan de bak te gaan maar het mocht niet zo zijn

. Doordat me vrouw nogal ziek is van haar zwangerschap heb ik het sowiezo al druk, en uitgerekend als je hoog van de toren baast gaat er van alles in en om het huis stuk dat direct aandacht nodig heeft

. Ik heb nog niet eens me mooi gerepareerde trafo opnieuw in de PP folie gewikkeld

.
Maar nu is de prioriteit echt opgeschoven naar de babykamer

. Verder ben ik de spaarpot aan het spekken zodat ik hopelijk volgend jaar tegen de zomer de RelaiXed en FetZilla in 1 ruk kan afmaken. Dus je hebt voorlopig vrij baan om de show te stelen Ray

. But I'll be back

Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: do 09 jan 2014, 20:49
door ds23man
johan283 schreef:ray5150 schreef:Er gebeurt niet veel meer hier...

Niet iedereen is zo productief als jij

De verbouwkoning!

Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: wo 19 feb 2014, 12:07
door avdboom
Zo, om de zooi niet te laten vast roesten (en omdat Ray nu wel heel veel voorsprong krijgt

) maar weer eens een baby stapje gemaakt om weer eens wat gedaan te hebben...
Alles ligt nu op de werkbank en eerste doel nu is even de pcb bezetting compleet te maken en van daar zien we wel weer verder. Beter kleine stapjes dan stilstand zeg ik dan maar....
Eerste stapje, de weerstanden op het display printje er bij gesoldeerd.. jawel, alle 4...

Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: wo 19 feb 2014, 12:08
door ds23man
Zo, nu eerst een Bavaria!

Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: wo 19 feb 2014, 21:29
door ray5150
Shit, ik moet tempo gaan maken...

Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: wo 19 feb 2014, 22:07
door avdboom
Op zich is het niet zo veel meer...
Maar zoals ik zei, eerst maar alle componenten solderen... Dan zien we verder

, geen stress, die heb ik al genoeg

Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: wo 26 feb 2014, 20:43
door avdboom
Zo, alle componenten zitten er op

, tenminste, alles wat er op moet zitten om de eerste power-up tests te doen volgens de handleiding van JvE.
Oke, wat vraagjes/bevestigingen:
- De 2 115V windingen van de trafo moet ik voor gebruik op 230V in serie aansluiten? Of juist parralel?
- Volgens het schema zijn de pinnen 2+3 van de tafo aansluiting op het pcb voor de 0 draden van de trafo's. De andere maakt niet uit hoe de orrientatie is qua aansluiten aangezien dit toch direct naar de gelijkrichter gaat? M.a.w., de 2 afzonderlijke wikkelingen van de trafo's kunnen beten op ofwel 1+2 ofwel 3+4 gemonteerd worden?
- Bijgevoegd een voorbeeld van JvE m.b.t. de aarding. Nu wil ik de RelaiXed eerst op een plankje maken om alles up 'n runing te krijgen. Ik heb op de luisterplek geen randaarde (is ook een bron van ellende heb ik wel eens gelezen?). Kan ik de aarding om te beginnen eerst achterwege laten en later als hij in een behuizing geouwd wordt wel een centraal aardpunt op de behuizing maken? Of moet er ook e.e.a. tijdens testen centraal geaard worden?
Re: RelaiXed aan het bouwen
Geplaatst: wo 26 feb 2014, 21:37
door Ah!buis
avdboom schreef:Zo, alle componenten zitten er op

, tenminste, alles wat er op moet zitten om de eerste power-up tests te doen volgens de handleiding van JvE.
Oke, wat vraagjes/bevestigingen:
- De 2 115V windingen van de trafo moet ik voor gebruik op 230V in serie aansluiten? Of juist parralel?
Die moeten in serie,wel met de juiste fase (richting).Verwisselen kost je je trafo ! Bij twijfel eerst uittesten met een 230V gloeilamp (bijv.25W) in serie,mag (bijna)niet branden.
- Volgens het schema zijn de pinnen 2+3 van de tafo aansluiting op het pcb voor de 0 draden van de trafo's. De andere maakt niet uit hoe de orrientatie is qua aansluiten aangezien dit toch direct naar de gelijkrichter gaat? M.a.w., de 2 afzonderlijke wikkelingen van de trafo's kunnen beten op ofwel 1+2 ofwel 3+4 gemonteerd worden?
Je hebt twee secundaire wikkelingen met elke twee draden eraan.Een wikkeling aan pin 1 en 2 ,de ander aan pin 3 en 4.Als er dan tussen 1 en 4 geen spanning komt ,zou die van 2x één wikkeling moeten zijn, een van de wikkelingen omdraaien.
- Bijgevoegd een voorbeeld van JvE m.b.t. de aarding. Nu wil ik de RelaiXed eerst op een plankje maken om alles up 'n runing te krijgen. Ik heb op de luisterplek geen randaarde (is ook een bron van ellende heb ik wel eens gelezen?). Kan ik de aarding om te beginnen eerst achterwege laten en later als hij in een behuizing geouwd wordt wel een centraal aardpunt op de behuizing maken? Of moet er ook e.e.a. tijdens testen centraal geaard worden?
Alle aardverbindingen moeten aaneen.Een centaal aardpunt hoeft niet meteen,misschien later als 't blijkt te brommen.
Anne