Pagina 1 van 1

PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: zo 28 apr 2013, 1:19
door ray5150
Ik ben bezig om voor Vinculum een PCB te tekenen die hij in China wil laten maken.
Het betreft een motorsturing voor zijn draaitafel. zie hier voor het origineel :
http://www.norre.dk/TTPSU/TTPSU.html

de originele layout :
Motorsturing%20Origineel.gif
Die layout die erbij staat is echt geen porum, ik bood dus aan vinculum aan om een nieuwe versie te maken omdat dat veel beter kon.
Het is de eerste keer dat ik zoiets doe, en nog niet eens voor mezelf, dus het moet absoluut wel goed gaan.
Dus zou ik graag wat begeleiding hebben in het oplossen van de laatste puntjes.

Hij ziet er nu zo uit :
Motorsturing.png
Ik heb de DRC gegevens van Itead ingevoerd in Eagle, volgens mij is hij vrijwel standaard.
Als ik die draai krijg ik een aantal opmerkingen :
Naamloos2.png
Hoe los ik dat op ? blijkbaar is er iets niet goed qua spoorbreedte, maar 0.04", 0.032", en 0.024" zijn toch vrij standaard?

En kan iemand me uitleggen wat de CAM module is ?
Naamloos.png
En voor wie zelf ermee wil gaan rommelen :
58-27-04-2013.zip
(92.24 KiB) 89 keer gedownload

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: zo 28 apr 2013, 3:34
door Marp
De CAM-file is om 2-layer gerberfiles vanuit Eagle te exporteren die ITEADstudio rechtstreeks voor productie kan gebruiken.

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: zo 28 apr 2013, 12:40
door Pjotr
ray5150 schreef:
Hoe los ik dat op ? blijkbaar is er iets niet goed qua spoorbreedte, maar 0.04", 0.032", en 0.024" zijn toch vrij standaard?
Je moet zowel de rules voor de spoorbreedte als voor de isolatieafstand opgeven. Die Chinees kan met gemak 0,2 mm aan (0,008"). Jouw printje moet dus geen enkel probleem zijn.

Die CAM module is de module die de Gerber files genereert zoals Marp al aangaf. Je hebt zowel Gerber files nodig als een boor file. Beide zijn leesbare tekstfiles (of je snapt wat er dan staat is een 2e :D ) Gebruik dan het RS-274X format (extended Gerber) voor de Gerbers en het Excellon format voor de boorfile.

Verder zou ik je aanraden een Gerber viewer te gebruiken om af te checken of die Gerber files en boorfile ook klopt voor je ze opstuurt. Een goede gratis Gerber viewer kun je hier downloaden: http://www.pentalogix.com/viewmate.php? ... 3a0a44ac73

'Tis wel even puzzelen hoe hij werkt maar dit is de beste gratis viewer, je hoeft niet op zoek naar een andere.

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: zo 28 apr 2013, 13:02
door ds23man
Volgens mij heeft Itead drc files op de website staan.

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: ma 29 apr 2013, 0:19
door ray5150
Ja, dat klopt, die staat namelijk hier :
ftp://imall.iteadstudio.com/PCBs/ITEADstudio_DRC.zip


Iedereen bedankt voor de tips, ik ga dat door Peter aangeraden programma eens uitproberen.

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: ma 29 apr 2013, 9:14
door SuperR
Waar is je AC-gnd/centertap aansluiting?

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: ma 29 apr 2013, 10:02
door ray5150
Dat is inmiddels aangepast.
(en ja, de weerstands waarde's moeten nog worden ingevuld. )
59-29-04-2013.zip
(92.97 KiB) 66 keer gedownload

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: ma 29 apr 2013, 10:58
door SuperR
Misschien een idee om het lowpass filter 2e orde te maken en niet op 330Hz te leggen, maar eerder richting 100Hz? Dan duw je de schakelstappen van de DAC nu verder weg. De opamp heb je er toch al zitten.
Afbeelding

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: di 07 mei 2013, 11:31
door Vinculum
Hoe gaat het hiermee?

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: di 07 mei 2013, 18:18
door ray5150
Er kwam "even" een defecte buizenvoorversterker tussendoor... :hide:
Ik heb wel de door Pjotr aangeraden Gerber viewer gedownload.
Nu maar eens even uitvogelen hoe die CAM processor in Eagle aan het werkt te krijgen is.

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: di 07 mei 2013, 18:34
door ds23man
ray5150 schreef:

Nu maar eens even uitvogelen hoe die CAM processor in Eagle aan het werkt te krijgen is.
Das niet zo moeilijk, je roept 3x Loempia speciaal en hij doet het! :rofl: :rofl: :rofl:

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: di 07 mei 2013, 20:41
door ray5150
Dank je, Gerhard, voor deze zeer nuttige en inhoudelijke bijdrage.... :roll:
Ik begrijp dus dat je deze methode ook heb toegepast toen je laatst je frontplaten in Italie hebt besteld...en toen heb je 3 x pizza geroepen ?
We weten allemaal hoe dat afgelopen is.... :twisted:

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: di 07 mei 2013, 21:11
door SuperR
Download het cam/garber zipje van itead,
Uitpakken
In eagle, CAM processor
Load Job
Selecteer de gedownloade .cam file
Klik create/go/run
En in je mapje waar je sch en brd staan komen alle files.

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: di 07 mei 2013, 21:16
door Pjotr
SuperR schreef:
............
En in je mapje waar je sch en brd staan komen alle files.
Het is wel handiger om die files in een apart mapje "production files" o.z.i. terecht te laten komen. Of doet die .cam file dat ook met Eagle?

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: di 07 mei 2013, 21:18
door SuperR
Pjotr schreef:
SuperR schreef:
............
En in je mapje waar je sch en brd staan komen alle files.
Het is wel handiger om die files in een apart mapje "production files" o.z.i. terecht te laten komen. Of doet die .cam file dat ook met Eagle?
Volgens mij knalt die processor alles in je "werkmap", waar dus je brd en sch in staan

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: di 07 mei 2013, 22:18
door ray5150
Ah, kijk, daar kan ik wat mee... :D

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: di 07 mei 2013, 22:34
door Barry2001
Ben je bekend met GC-Prevue? http://www.graphicode.com/ De Gerber viewer is gratis, simpel & goed, en in pcb-land misschien wel de meest gebruikte. Het is inderdaad altijd zinnig je Gerbers te bekijken voor ze op de post gaan, sommige pakketten zoals Kicad hebben een ingebouwde Gerber viewer. Een foutje is zo gemaakt, en eenvoudig te controleren.

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: di 28 mei 2013, 0:38
door ray5150
Als laatste heb ik nog alle componenten namen en waarde's netjes neergezet.
op de layout heb ik de teksten zoveel mogelijk onder de onderdelen vandaan gehaald.
dit met het idee dat de minder ervaren soldeerder zich na het monteren gaat afvragen of het juiste onderdeel op de juiste plek zit, op deze manier kun je dat beter zien dan dat de teksten eronder zitten.
Naamloos.png
Naamloos2.png
70-27-05-2013.zip
(93.84 KiB) 81 keer gedownload
Ik heb (geloof ik) ook die CAM processor aan de praat gekregen, die heeft onderstaande files uitgespuugd.
Ik krijg ze allen niet geopend met het door Barry geadviseerde programma. :?
Het door Pjotr aangeraden programma ziet er helemaal ingewikkeld uit...
Gerber map.zip
(130.35 KiB) 78 keer gedownload
Als iemand zich geroepen voelt ernaar te kijken, graag. ik snap het allemaal niet zo...

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: di 28 mei 2013, 6:30
door ds23man
Zo te zien, na een snelle check, klopt het. Maar er mist 1 file, de drill file. Eindigt op .txt!

Re: PCB ontwerpje klaar maken voor "China"

Geplaatst: di 28 mei 2013, 19:49
door ray5150
Dat zou dan deze moeten zijn, was bij het kopiëren in de hoofdmap blijven steken...
70-27-05-2013.zip
(94.5 KiB) 88 keer gedownload