Pagina 1 van 4
KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: vr 26 apr 2013, 16:34
door Fredvandam
Daar de ST70 kloon geen succes was en en de printbanen na de vele aanpassingen los begonnen te laten heb ik besloten de versterkeronderdelen te hergebruiken voor een nieuw ontwerp. Bij Jukebox Revival zag ik een mooie print voor een EL34 PP versterker en voor een mooie prijs
http://jukebox-revival.eu/versterker-print.html
Deze heb ik nu in huis met de benodigde documentatie. Een schitterende print, verguld en zeer stevig (ik schat zo'n 2,5 mm dik)
De ST70 kloon is nu gesloopt en ik wil de trafo's, eindbuizen, elco's e.d. gaan hergebruiken. Voor de ECFjes moet ik een andere bestemming zoeken
Zijn er mensen met ervaring met deze versterker?
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: vr 26 apr 2013, 16:47
door maikbike
als je nog moet beginnen met opbouwen, zou ik de voeding wat stabieler proberen te maken.
en de gloei gelijkrichten.
wel mooi zo'n printje, maakt het makkelijker en het ziet er leuk uit.
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: vr 26 apr 2013, 16:50
door Fredvandam
maikbike schreef:als je nog moet beginnen met opbouwen, zou ik de voeding wat stabieler proberen te maken.
Ik heb nog niets gesoldeerd

Wat bedoel je met (nog) stabieler. De voeding is in ieder geval stabieler dan die van de ST70 kloon.
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: vr 26 apr 2013, 17:04
door maikbike
Fredvandam schreef:maikbike schreef:als je nog moet beginnen met opbouwen, zou ik de voeding wat stabieler proberen te maken.
Ik heb nog niets gesoldeerd

Wat bedoel je met (nog) stabieler. De voeding is in ieder geval stabieler dan die van de ST70 kloon.
meer uf, alhoewel de smoorspoel pittig is
zal zo eens kijken of ik het in psu designer kan krijgen.
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: vr 26 apr 2013, 17:08
door Fredvandam
maikbike schreef:Fredvandam schreef:maikbike schreef:als je nog moet beginnen met opbouwen, zou ik de voeding wat stabieler proberen te maken.
Ik heb nog niets gesoldeerd

Wat bedoel je met (nog) stabieler. De voeding is in ieder geval stabieler dan die van de ST70 kloon.
meer uf, alhoewel de smoorspoel pittig is
zal zo eens kijken of ik het in psu designer kan krijgen.
Je bedoeld de twee 47 uF condensatoren. Uit de kloon heb ik al ééntje van 100 uF 500 V.
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: vr 26 apr 2013, 17:33
door maikbike
Edit:
Heb net met psu designer zitten spelen, laat maar zitten zo
Smoorspoel doet het werk wel
Gloei gelijkrichten blijf ik wel bij staan

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: zo 28 apr 2013, 17:12
door Fredvandam
Ik heb nog een vraag: hoe kritisch is C2 in het schema? Qua waarde en kwaliteit bedoel ik.
Ik heb er nu een 0,22 uF polyester ingesoldeerd (ik had even geen andere).
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: zo 28 apr 2013, 20:05
door audioot
is ruim voldoende
mvg
audioot
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: di 30 apr 2013, 20:41
door Fredvandam
Vordert gestaag...
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: ma 14 okt 2013, 20:41
door maikbike
zit er al leven in

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: di 15 okt 2013, 12:55
door Fredvandam
maikbike schreef:zit er al leven in

Het project heeft even vanwege zomerreces stilgestaan. Skeeleren is ook leuk

Ik ga binnenkort er weer mee aan de slag.
Eerst een proefopstelling op een multiplex plaat oid. Met name de voedingstrafo: vanwege instraling wil ik deze links of rechts plaatsen en niet (meer) in het midden. Ik moet even een goede opstelling bedenken. Ik hoop dat dat dan de oplossing is.
Ik zit alleen nog met de gelijkrichter en de eerste set elko's: op een print of niet?
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: di 15 okt 2013, 15:19
door maikbike
Fredvandam schreef:maikbike schreef:zit er al leven in

Ik zit alleen nog met de gelijkrichter en de eerste set elko's: op een print of niet?
printje is het mooiste natuurlijk.
op ebay staan vaak een aantal bami printjes, kost weinig.
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: di 15 okt 2013, 15:47
door Fredvandam
maikbike schreef:Fredvandam schreef:maikbike schreef:zit er al leven in

Ik zit alleen nog met de gelijkrichter en de eerste set elko's: op een print of niet?
printje is het mooiste natuurlijk.
op ebay staan vaak een aantal bami printjes, kost weinig.
Bami? Zoiets als nassi? Ik kan ze nog niet vinden, wel voor symmetrische voedingen.
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: di 15 okt 2013, 16:20
door Fredvandam
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: di 15 okt 2013, 18:30
door jappa
Fredvandam schreef:
Het project heeft even vanwege zomerreces stilgestaan. Skeeleren is ook leuk

Ik ga binnenkort er weer mee aan de slag
Welke competitie rij je ?
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: di 15 okt 2013, 18:46
door maikbike
in jouw schema staat een smoorspoel, gaat daar nog wat mee gebeuren of wil je een nieuwe voeding ontwerpen ?
gelijkricht printjes= rectifier pcb
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: di 15 okt 2013, 18:48
door Fredvandam
jappa schreef:Fredvandam schreef:
Het project heeft even vanwege zomerreces stilgestaan. Skeeleren is ook leuk

Ik ga binnenkort er weer mee aan de slag
Welke competitie rij je ?
Geen competitie, wel fun:
http://www.omniskaters.nl/
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: di 15 okt 2013, 18:54
door Fredvandam
maikbike schreef:
in jouw schema staat een smoorspoel, gaat daar nog wat mee gebeuren of wil je een nieuwe voeding ontwerpen ?
gelijkricht printjes= rectifier pcb
Het rood omlijnde gedeelte zit niet op de print. Daar moet ik dus een ander printje voor nemen of hardwired. In eerste instantie zonder smoorspoel: ik had vooral last van instraling van de trafo.
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: di 15 okt 2013, 19:34
door maikbike
Dan lijkt het mij handig om eerst aan de voeding te gaan rekenen, en daarna te kijken of er een kale print te vinden is die aan jouw eisen voldoet ?
waarschijnlijk niet namelijk

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: wo 16 okt 2013, 10:40
door jappa
Fredvandam schreef:jappa schreef:Fredvandam schreef:
Het project heeft even vanwege zomerreces stilgestaan. Skeeleren is ook leuk

Ik ga binnenkort er weer mee aan de slag
Welke competitie rij je ?
Geen competitie, wel fun:
http://www.omniskaters.nl/
Ook leuk

, had zomaar gekund dat ik ken/herken van regio competities.
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: vr 03 jan 2014, 12:12
door Fredvandam
Zo! Ik ga het project weer oppakken
Ik wil de voeding en versterker in gescheiden kasten bouwen. Dat betekent dat er de versterker via een multiconnector verbonden wordt met de voeding.
Ik wil hier de IEC 7 polige connector + stekker voor gebruiken (zie foto's). Dat kan alleen als ik gebruik maak van één massadraad vanuit de voeding naar de versterker.
Kan ik dat ongestraft doen? Hebben jullie nog suggesties voor (niet al te dure) connectors?
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: vr 03 jan 2014, 13:36
door Barry2001
Heb het nooit gedaan, een aparte voeding naar een buizenversterker toe, je doelt op bromproblemen denk ik? Houdt er in elk geval wel rekening mee dat je retourstroom, de massa dus dan door 1 kabel gaat, die moet voldoende dik zijn. En dat tikt aardig aan met de gloeistromen erbij.
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: zo 19 jan 2014, 19:42
door Fredvandam
Toch gekozen voor één chassis. Ik heb een houten omlijsting en alu plaat van 3 mm. Wat betreft de oriëntatie van de trafo's: is de positie van de trafo's op onderstaande foto optimaal?
D.w.z. voedingstrafo zo ver mogelijk weg en liggend t.o.v. de uitgangstrafo's. Moet ik nog de trafo's een slag draaien of is dit zo goed?
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: zo 19 jan 2014, 19:46
door KT88
Zet een koptelefoon op de uitgangen, en luister zonder signaal aan te bieden naar de restbrom.
Door draaien van de UGTs kun je die brom minimaliseren.
Op die manier kun je de instraling door het magnetisch veld van de voedingstrafo minimaliseren.
Eventueel ook de voedingstrafo 90 graden draaien.
Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon
Geplaatst: zo 19 jan 2014, 22:10
door Ah!buis
Even moeilijk doen
De voedingstrafo ,voor een andere versterker,zitten daar bruikbare spannngen op
De gloei is voor ongeveer dezelfde buizen,zal wel goed zijn .
Voor de negaieve roosterspanning een wikkeling van 70V ,mag best 10V afwijken.
De hoogspanning 335V 400mA .Liefst niet hoger,krijg je teveel voor de elco's.Minder kan wel,als 't noga scheelt ,300V bijv.,zouden de serieweerstanden liever moeten aangepast.De 400mA is wel steeds nodig.
En een inschakelvertraging voorzien ? Zoniet dan beter een diode over de rooster-kathode van de buis die aan de anode van z'n voorganger zit (pijltje aan rooster).Spanning loopt daar anders hoog op voordat de buizen opwarmen.
In serie met de LED ook beter een diode,de LED krijgt hier een sperspanning die eigenlijk te hoog is.
Anne