Pagina 1 van 1

230V door speakerkabels

Geplaatst: do 25 apr 2013, 19:48
door dirklammers
Hallo allemaal, ik realiseer me dat de titel van het topic suggereert dat er iets vreselijk verkeerd is gegaan in mijn versterker en de speakers nu op 230V brommen :mrgreen: Gelukkig niet. Mijn vraag is de volgende. Om mijn audiospullen te voeden met 230V wil ik een 2X2,5mm^2 kabel aanleggen. Randaarde is niet nodig dus wil ik geen dikke ronde 3X2,5mm^2 gebruiken.
Ik dacht dus aan speakerkabel, maar kun je daar - isolatietechnisch gezien dan - gewoon 230V op zetten ?

Re: 230V door speakerkabels

Geplaatst: do 25 apr 2013, 20:03
door Pjotr
Het kan wel maar is niet aan te bevelen. Het is simpelweg niet gemaakt voor die hoge spanning en niet veilig genoeg. En waarom zou je daar dure speaker kabel voor nemen als er voor veel minder gewoon wel geschikt elektrosnoer te koop is?

2,5mm2 is trouwen best dik, daar kan 3 KW continue door :shock: 1mm2 tot 1,5mm2 is voor een paar meter ook zat. Er is ook 2 x 2,5mm2 te krijgen maar is dan evengoed rond (is wel dunner dan 3 x 2,5mm2).

Re: 230V door speakerkabels

Geplaatst: do 25 apr 2013, 21:26
door ray5150
Pjotr schreef:
Het kan wel maar is niet aan te bevelen. Het is simpelweg niet gemaakt voor die hoge spanning en niet veilig genoeg. En waarom zou je daar dure speaker kabel voor nemen als er voor veel minder gewoon wel geschikt elektrosnoer te koop is?

2,5mm2 is trouwen best dik, daar kan 3 KW continue door :shock: 1mm2 tot 1,5mm2 is voor een paar meter ook zat. Er is ook 2 x 2,5mm2 te krijgen maar is dan evengoed rond (is wel dunner dan 3 x 2,5mm2).
+1 :wink:

Re: 230V door speakerkabels

Geplaatst: do 25 apr 2013, 21:56
door jeroen_d
dirklammers schreef:
Hallo allemaal, ik realiseer me dat de titel van het topic suggereert dat er iets vreselijk verkeerd is gegaan in mijn versterker en de speakers nu op 230V brommen :mrgreen: Gelukkig niet. Mijn vraag is de volgende. Om mijn audiospullen te voeden met 230V wil ik een 2X2,5mm^2 kabel aanleggen. Randaarde is niet nodig dus wil ik geen dikke ronde 3X2,5mm^2 gebruiken.
Ik dacht dus aan speakerkabel, maar kun je daar - isolatietechnisch gezien dan - gewoon 230V op zetten ?
Het gaat erom dat netsnoer dubbel geïsoleerd moet zijn. Bij netsnoer zijn de aders afzonderlijk geïsoleerd en vervolgens zit er om alle aders tegelijk nog een mantel. Bij luidsprekersnoer zit er enkel om de aders een isolatie. Als met die enkele isolatie iets gebeurt ontstaat er meteen een onveilige situatie.

Re: 230V door speakerkabels

Geplaatst: vr 26 apr 2013, 7:38
door dirklammers
Dank voor jullie reacties. Op dit moment worden pre-amp en CD-loopwerk (nee, helaas geen zelfbouw :( ) gevoed met een schemerlampsnoertje. Maar regelmatig komt het voor dat ik een van die apparaten inschakel waarna het zichzelf direct weer uitschakelt. Het idee is dat de de voedingsspanning dan net teveel dipt waardoor weer uitgeschakeld wordt. Nu mijn nieuwe CD-loopwerk hetzelfde probleem vertoont geloof ik niet meer in een exemplarische fout van de pre-amp. Bij voeden via een 3x2,5^2 kabel treedt het probleem niet op.
Vandaar mijn keus voor een stevige voedingskabel.

Re: 230V door speakerkabels

Geplaatst: vr 26 apr 2013, 9:22
door dirklammers
Bij netsnoer zijn de aders afzonderlijk geïsoleerd en vervolgens zit er om alle aders tegelijk nog een mantel.
Is dat eigenlijk wel zo ? Een gewoon tweelingsnoertje voor 230V heeft toch ook gewoon 2 aders aan elkaar "geplakt" zonder verdere mantel. Is nog volop te koop.

Re: 230V door speakerkabels

Geplaatst: vr 26 apr 2013, 10:26
door vinnie411
2, 5mm2 is uitstekende keuze voor een verlengsnoer.
Zou wel echter gaan voor dubbel isolatie en dus niet ls kabel.
Gewoon bij gamma of iets een verlengsnoer kopen.

Re: 230V door speakerkabels

Geplaatst: vr 26 apr 2013, 10:27
door ray5150
dirklammers schreef:
Bij netsnoer zijn de aders afzonderlijk geïsoleerd en vervolgens zit er om alle aders tegelijk nog een mantel.
Is dat eigenlijk wel zo ? Een gewoon tweelingsnoertje voor 230V heeft toch ook gewoon 2 aders aan elkaar "geplakt" zonder verdere mantel. Is nog volop te koop.
Tsja, in de tijd van de buizenradio's zat ook alles aangesloten met tweelingsnoer, wat niet wil zeggen dat dat veilig was/is.
De eisen liggen tegenwoordig wat anders...

Re: 230V door speakerkabels

Geplaatst: vr 26 apr 2013, 16:39
door Marp
Zelfs al kies je in deze tijd nog voor veiligheidsklasse 0 (enkelvoudig geïsoleerd) i.p.v. 2, dan dien je dat wél te doen met een snoer wat voor dat doel gemaakt is.

Met tweelingsnoer voor 230VAC ben je in elk geval nog ervan verzekerd dat de isolatiemantel aan de vereisten voldoet, waaronder een minimale doorslagspanning. Voor luidsprekersnoer kan een lekker soepel kwetsbaardere kunststof zijn gebruikt, en zeer waarschijnlijk zijn de kwaliteitseisen niet gericht op een doorslagspanning van 3,5 of 4 kV. Een onjuiste isolator kan zelfs vroegtijdig smelten en verkolen met alle gevolgen vandien.

Simpelweg: niet doen dus Afbeelding
De doorslagspanningen van kunststoffen zijn zeer variabel waardoor niet elke kunststof voor elke isolerende toepassing geschikt is.

Re: 230V door speakerkabels

Geplaatst: di 09 jul 2013, 18:59
door richard
dirklammers schreef:
Dank voor jullie reacties. Op dit moment worden pre-amp en CD-loopwerk (nee, helaas geen zelfbouw :( ) gevoed met een schemerlampsnoertje. Maar regelmatig komt het voor dat ik een van die apparaten inschakel waarna het zichzelf direct weer uitschakelt.
Ik kan me niet voor stellen dat dit zulke stroomvreters zijn dat een simpel aansluitsnoer dit niet kan voeden. Dat er storingen optreden bij het inschakelen heeft vast een andere oorzaak. Zijn alle contacten nog wel goed? of zit er ergens een aansluiting half los in de verbinding (koperkruip :mrgreen: ).