Pagina 1 van 2
DAC zekering eruit
Geplaatst: wo 24 apr 2013, 9:14
door maikbike
Allen,
De 500mA(traag) primaire zekering van mijn dacje gaat binnen 2sec aan yoghurt zodra de schakelaar omgaat.
Ik zie nog net de ledjes op de print even aangaan, en dan is het over.
Tot op heden nog nooit gehad, gisteren na het luisteren uitgezet en vandaag dit probleem.
Nu ben ik wat huiverig een zwaardere zekering te plaatsen, dus hopelijk krijg ik wat tips.
Er zit 1x ringkern 15v 100VA, en 1x 9v 220VA in.( overgedimentioneerd, ik weet het.)
met één van de twee losgekoppeld van de print, fikt de zekering nog steeds door.
Aan de print van de dac zie ik niets vreemds, lees verbrande componenten oid.
Kan ik zomaar een zwaardere zekering plaatsen, of is het aan te raden verder op onderzoek uit te gaan ?
Ik had namelijk begrepen dat de inschakelpiek ook voor dit soort problemen kan zorgen.
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: wo 24 apr 2013, 10:19
door ray5150
Kun je de trafo's ook loskoppelen, en apart onder spanning zetten ?
Het hoeft niet in de DAC te zitten, ook trafo's kunnen defect raken.
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: wo 24 apr 2013, 10:26
door maikbike
ja geprobeerd, en dan blijft de spanning er op.
zodra 1 van de twee aangesloten zit gaat het verkeerd, en dat is merkwaardig.
losgekoppeld geeft dat dezelfde piek als gekoppekd ?
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: wo 24 apr 2013, 11:05
door SuperR
Je hebt 300VA in totaal, als ik een 300VA ringkern van Amplimo bekijk in de spec sheet adviseren ze 1.6A traag. Bij die van 120VA adviseren ze 0.63A Traag.
ps. Een notatie in mA
h is niet echt de norm. Dat geeft iets aan over een elektrische lading.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ampere-hour
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: wo 24 apr 2013, 13:01
door RobertD
Als die zekering pas na 2sec doorslaat dan ligt het naar mijn idee niet aan de trafo. Die is na twee seconden echt wel gemagnetiseerd.
Het maakt niet uit of je het ene of het andere deel van de voeding inschakelt?
Dan vermoed ik dat er een fout zit op de plek waar de twee voedingen aan elkaar zitten of waar deze aan de behuizing zitten.
Heb je een schema? Blokschema?
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: wo 24 apr 2013, 16:28
door maikbike
Binnen twee seconden
iets genuanceerd : schakelaar om, verlichting schakelaar en de ledjes op de print lichten iets op, en zekering slaat door.
Laat het een hele seconde zijn oid.
Diodes voor gelijkrichting had ik gister gemeten, en zijn in orde.
schema heb ik :
@ SuperR:
Er is enkel primair gezekerd, dus nu 1,6A af te gaan zekeren met de kans op een defect in het printje lijkt mij wat riskant ?
Is het dan zinvol om in het vervolg primair te gaan zekeren voor hoogspanning, en secundair voor de laagspanning ?
Ik heb echt het vermoeden dat het printje gewoon in orde is, en dat de trafo plotseling meer stroom trekt, maar ik durf het niet zomaar aan hoger af te zekeren..

Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: wo 24 apr 2013, 18:13
door ray5150
SuperR schreef:Je hebt 300VA in totaal, als ik een 300VA ringkern van Amplimo bekijk in de spec sheet adviseren ze 1.6A traag. Bij die van 120VA adviseren ze 0.63A Traag.
Mjah, maar ik mag aannemen dat dat bedoelt is voor een nominale belasting, niet voor die paar honderd mA die een DAC wegsnoept.
maikbike schreef:
Ik heb echt het vermoeden dat het printje gewoon in orde is, en dat de trafo plotseling meer stroom trekt, maar ik durf het niet zomaar aan hoger af te zekeren..

(volgens mij) gaat een trafo pas stroom verbruiken als een belasting aanhangt.
Je hebt toevallig niet de beschikking over een voeding met instelbare stroombegrenzing ?
Of een paar andere trafo's om mee te testen ?
Dat is foutzoeken, niks anders dan mogelijkheden uitsluiten.
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: wo 24 apr 2013, 18:17
door Barry2001
Als 'ie na goed gewerkt te hebben de zekering doet doorfikken staat er iets teveel stroom te trekken. Als je de trafo simpelweg secundair losmaakt, wat gebeurd er dan? Als dit goed gaat, achter de gelijkrichter loskoppelen en weer proberen.
Of als je een variac hebt kun je de spanning langzaam opdraaien en meten wat de stroom is.
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: wo 24 apr 2013, 19:28
door maikbike
secundaire wikkelingen los, niks aan de hand.
de 9v trafo gewisseld met een ander, zelfde probleem.
Ik heb helaas geen variac of ander spanningsbron, dus dan zal het inderdaad storingzoeken worden.
Het is dan even niet anders.

Chinese rommel ook

Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: wo 24 apr 2013, 19:32
door Pjotr
Lijkt er op dat een gelijkrichtdiode stuk is. Zou de gelijkrichter maar eens vervangen. Kan ook zijn dat 1 van de stroombronnen Q1 of Q6, de geest heeft gegeven. Die staan 100 mA te verkachelen.
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: wo 24 apr 2013, 20:02
door RobertD
Is de ene trafo een 15V - 0 - 15V type en de andere een 0-9V type?
Slaat de zekering ook door wanneer de 15-0-15 secundair is losgekoppeld en de 0-9V nog is aangesloten?
En andersom? Wanneer de 0-9V is losgekoppeld en de 15-0-15V is aangesloten?
Kun je de transistoren voor de opampvoeding doormeten? (Ik bedoel Q3 en Q4)
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: do 25 apr 2013, 0:41
door maikbike
Pjotr schreef:Lijkt er op dat een gelijkrichtdiode stuk is. Zou de gelijkrichter maar eens vervangen. Kan ook zijn dat 1 van de stroombronnen Q1 of Q6, de geest heeft gegeven. Die staan 100 mA te verkachelen.
gelijkrichting gaat met losse diodes, ik ga zoals voorgesteld vanaf de gelijkrichting het spoor zoeken starten richting de uitgang door te elimineren.
stroombronnen lijken aannemelijk als hoofdverdachte, worden ook aardig warm.
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: do 25 apr 2013, 0:55
door maikbike
RobertD schreef:Is de ene trafo een 15V - 0 - 15V type en de andere een 0-9V type?
Slaat de zekering ook door wanneer de 15-0-15 secundair is losgekoppeld en de 0-9V nog is aangesloten?
En andersom? Wanneer de 0-9V is losgekoppeld en de 15-0-15V is aangesloten?
Kun je de transistoren voor de opampvoeding doormeten? (Ik bedoel Q3 en Q4)
de trafo's hebben beide meer secundaire wikkelingen als je dat bedoelde ?
ze zijn, voordat ze erin gingen, gemeten op 15 en 9 volt, en de 15v heeft een specifieke 0 tak.( of hoe je dat ook noemt.)
ik kom er morgen, technisch gezien vandaag, op terug.
met enkel de 9v erop gaat het ook uit. met enkel 15 laat ik nog horen.
ik snap dat het een crusiaal punt is.
ik kan de opampvoeding meten, ik kan alleen geen hef meting doen.
is dat noodzakelijk ?
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: do 25 apr 2013, 0:58
door maikbike
bedankt voor de hulp zover.
ik heb meer verstand van andere zaken, en weet hoe lastig het kan zijn een dummy op weg te helpen

Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: do 25 apr 2013, 9:36
door RobertD
Plaats eens een foto van het binnenwerk.
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: do 25 apr 2013, 19:04
door maikbike
RobertD schreef:Plaats eens een foto van het binnenwerk.
plaatjes print :
en ik heb de spanningsval over de diodes gemeten, allen 0.550 .. lijkt mij goed.
De torren meten duurt nog even, dit is allemaal nieuw voor mij, dus ik moet eerst uitvogelen of het npn of pnp zijn.
Tor meten kan gewoon met de tor op de print neem ik maar aan.
Metingen (word aangevuld):
q1 A1930 PNP
BE=0.588 BC=0.588 4
zwart aan de collector, rood aan de emitter geeft ook 0.588
Overige metingen = oplopend tot oneindig
q3 IRF9610 PNP FET
Com-Gate / soure = 1Kohm
Drain /soure-Com = 5 K ohm
q4 IRF9610 PNP FET
Com-Gate / soure = 1Kohm
Drain /soure-Com = 5 K ohm
q6 C5171 NPN
BE = 0.59 BC= 0.59
Kan ik hieruit al concluderen dat q3 en q4 niet deugen ?
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: vr 26 apr 2013, 17:37
door maikbike
Net contact gehad met de verkoper, die gebruikt zelf een 1A zekering

Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: vr 26 apr 2013, 23:10
door maikbike
zelf nu maar even een 1a zekering erin gedaan :
- 15v secundair aangesloten, 9v niet aangesloten, opamps eruit, - niks aan de hand
- 15v secundair aangesloten, 9v niet aangesloten, 1 opamp erin - niks aan de hand
- 15v secundair aangesloten, 9v niet aangesloten, meerdere opamps erin - uit
- 15v niet aangesloten, 9v aangesloten - uit
daarbij brand het power ledjes kortstondig voor de zekering het begeeft.
opamp gedeelte lijkt dan toch wel goed te zijn, ik heb nog geen spanning kunnen meten.
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: vr 17 mei 2013, 16:04
door maikbike
Nog even een update, en hopelijk afsluiter.
De diodes van de 9v lijn vervangen, en het lijkt te werken.

Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: di 21 mei 2013, 18:09
door maikbike
Helaas.
Alle gelijkrichtdiodes vervangen.
De 9v lijn voor de klok afzonderlijk werkt.
15v erbij en het feest is over.
Toch de stroombronnen maar eens voor de zekerheid vervangen, kijken wat dat doet.
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 17:42
door maikbike
iets verder gekomen, hopelijk kan iemand uitsluitsel geven.
Ik heb alle voedingselco's er uit gehaald, daarvan viel op dat de helft van polariteit gewisseld was
degene die "goed"zijn heb ik gebruikt bij con0.spanning erop en dat werkt.
Nu heb ik enkel de elco's bij con2 geplaatst,
geen spanning daar op gezet.
En zodra con0 wel spanning krijgt, knalt de zekering weer.
elco's con2 eruit, en con0 werkt weer.
Kan ik de conclusie trekken dat het probleem mogelijk in de voedingelco's zit ?
q1,q3,q4,q6, gelijkichter diodes en lt317 zijn ondertussen al vervangen.
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 21:46
door ray5150
Ja, dat kan goed. ik heb ook wel eens meegemaakt dat er intern in elko een kortsluiting zat, en het halve apparaat platlegde.
Maar die was wel 28 jaar oud .
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: vr 07 jun 2013, 23:00
door maikbike
Oke wederom bedankt ray.
Ik ga ze vervangen

Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: za 08 jun 2013, 7:49
door Kappa7
maikbike schreef:iets verder gekomen, hopelijk kan iemand uitsluitsel geven.
Ik heb alle voedingselco's er uit gehaald, daarvan viel op dat de helft van polariteit gewisseld was
degene die "goed"zijn heb ik gebruikt bij con0.spanning erop en dat werkt.
.
Dat is wel iets waar ik mijn bedenkingen bij heb.
Als de elco echt verkeerd om heeft gezeten en het heeft altijd gewerkt dan mag dat appart genoemd worden.
Volgens mij zou dat niet echt goed kunnen gaan.
Misschien toch nog maar eens controleeren of dat klopt.
Als het negatieve spanning is dan moet deze juist van 0 naar- lopen en kan ik me voorstellen dat het lijkt of de elco verkeerd zit.
Re: DAC zekering eruit
Geplaatst: za 08 jun 2013, 13:03
door maikbike
De elcos zaten allen op de juiste plek, goed om.
Ik meet op de elco zelf een omgekeerde polariteit van een paar tiende volt.
