Pagina 1 van 1

klank van drivers van een bepaald merk

Geplaatst: di 28 feb 2006, 23:27
door Martijn M
Je hoort wel eens dat scan-speak units een bepaalde donkerbruine of warme klank hebben. Ik heb zelf een stel speakers met scanspeak, en die klank hoor ik absoluut niet terug. Waarschijnlijk zijn er wel meer merken welke een bepaalde eigenklank toegeschreven krijgen.
Waardoor komt het dat iedereen dat idee heeft van scanspeak? Is het niet zo dat een bepaalde klank voornamelijk voortvloeit uit de frequentiekarakterestiek van een luidspreker? Voor zover mij bekend heeft scanspeak geen 'warmere frequentiecurve' dan andere merken.

Geplaatst: wo 01 mar 2006, 3:36
door SSassen
Keyser,

De klank wordt vaak bepaald door het conusmateriaal, papier heeft bv. een hogere inwendige demping dan aluminium om maar een voorbeeld te geven en klinkt dus heel anders. Maar verschillen in klank zijn in de meeste gevallen terug te voeren op de gebruikte filtering (flanksteilheid, overnamepunt, gebruikte componenten). Daarnaast leveren evt. resonantiepieken (bv. bij aluminium mid/woofers) en de harmonische vervorming ook een duidelijke bijdrage aan de klank van een driver.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: wo 01 mar 2006, 8:18
door Martijn M
Hoi Sander,
bedankt voor je antwoord zover. Denk je dat fabrikanten hun units tunen voor een bepaalde eigenklank? De mate waarin resonanties optreden en gedempt worden is toch af te lezen vanaf een watervalplot?

Geplaatst: wo 01 mar 2006, 17:25
door richard
keyser schreef:
De mate waarin resonanties optreden en gedempt worden is toch af te lezen vanaf een watervalplot?
Ja.
Of de fabrikant hun units tunen voor eigenklank denk ik niet. Het doel zal zijn om zo weinig mogelijk resonanties in het weergavegebied te laten optreden.
Het lijkt me ook dat ja als fabrikant een breede keus aan 'smaken' op de markt brengt; ieder materiaal en ontwerpkeuze heeft zijn voor- en nadelen. Als je jezelf aan één keuze vastlegt zul je het moeilijk krijgen als de smaak van de markt veranderd.

Geplaatst: do 02 mar 2006, 9:37
door Martijn M
Hoi Richard.
kan ik nu concluderen dat het hebben van een eigenklank van units van een bepaald merk in feite onzin is?

Geplaatst: do 02 mar 2006, 18:38
door richard
keyser schreef:
Hoi Richard.
kan ik nu concluderen dat het hebben van een eigenklank van units van een bepaald merk in feite onzin is?
Als de fabrikant zich beperkt tot één ontwerpfilosofie met een bepaald materiaalgebruik denk ik dat het geen onzin is, misschien is Thiel&partner een voorbeeld. Maar bij een fabrikant als Seas of Visaton met een keur aan verschillende membraanmaterialen en die verscheidene ontwerpprincipes hanteert lijkt het me onzin om te concluderen dat er wordt gestreeft naar een bepaalde eigenklank.

Geplaatst: do 02 mar 2006, 18:50
door Martijn M
richard schreef:
keyser schreef:
Hoi Richard.
kan ik nu concluderen dat het hebben van een eigenklank van units van een bepaald merk in feite onzin is?
Als de fabrikant zich beperkt tot één ontwerpfilosofie met een bepaald materiaalgebruik denk ik dat het geen onzin is, misschien is Thiel&partner een voorbeeld. Maar bij een fabrikant als Seas of Visaton met een keur aan verschillende membraanmaterialen en die verscheidene ontwerpprincipes hanteert lijkt het me onzin om te concluderen dat er wordt gestreeft naar een bepaalde eigenklank.
Daar kan ik me wel in vinden.
Ik begon er over, omdat men vaak van scanspeak zegt dat de units warm of zelfs wollig klinken. Bij mijn speakers valt me dat karakter totaal niet op.
Wat thiel betreft denk ik inderdaad dat ze misschien enigszins een 'eigen' geluid hebben.

Geplaatst: do 02 mar 2006, 19:23
door JeroenKV
keyser schreef:
richard schreef:
keyser schreef:
Hoi Richard.
kan ik nu concluderen dat het hebben van een eigenklank van units van een bepaald merk in feite onzin is?
Als de fabrikant zich beperkt tot één ontwerpfilosofie met een bepaald materiaalgebruik denk ik dat het geen onzin is, misschien is Thiel&partner een voorbeeld. Maar bij een fabrikant als Seas of Visaton met een keur aan verschillende membraanmaterialen en die verscheidene ontwerpprincipes hanteert lijkt het me onzin om te concluderen dat er wordt gestreeft naar een bepaalde eigenklank.
Daar kan ik me wel in vinden.
Ik begon er over, omdat men vaak van scanspeak zegt dat de units warm of zelfs wollig klinken. Bij mijn speakers valt me dat karakter totaal niet op.
Wat thiel betreft denk ik inderdaad dat ze misschien enigszins een 'eigen' geluid hebben.
Ik draai ook met scanspeak, maar warm zou ik ze niet willen noemen!! ik denk dat warm meer te maken heeft met hoe je ze filtert.

Geplaatst: do 02 mar 2006, 20:56
door jeroen_d
Jullie hebben dan ook allebei dezelfde scan speak woofer. Bovendien spelen jullie met een tweeter die bekend staat om zijn felle klank. Alle luidsprekers met een scan speak mid die ik heb gehoord klinken in mijn oren net iets te warm, enigszins teruggetrokken. Dan vond ik trouwens ook van de speaker waar jullie mee spelen, maar dan wel in de originele kast en dat kan ook enorm schelen. Ik ben het ermee eens dat het in al die gevallen aan de filtering kan hebben gelegen. Aan de andere kant maakt die plotselinge stijging in de amplitude rond 1500 Hz bij veel scan speak midwoofers het de filteraar niet bepaald gemakkelijk. Leidt eigenlijk altijd tot een dip zoiets, juist in het gebied waar dat teruggetrokken en warme effect door kan ontstaan.

Geplaatst: do 02 mar 2006, 23:08
door Martijn M
De tweeter vind ik niet fel klinken. Mijn speakers zijn bi-wirable gemaakt (achja.. waarom niet. Waarschijnlijk zijn ze dan ooit weer makkelijker te verkopen :lol: ), en zo heb ik laatst een tijdje alleen naar de tweeter geluisterd. Op uitgesproken felheid kan ik de 9900 niet echt trapperen.
Luisteren naar alleen de woofer vind ik veel onprettiger. Dat oplopen van de frequentiecurve boven ong. 1500 hertz waar je het over hebt is dan goed te horen. In het filter is daar niet voor gecorrigeerd. Misschien kan ik daar ooit mee experimenteren.

EDIT:
De klank van de reference monitor en de monitor van Jeroen vind ik in feite redelijk vergelijkbaar. Montana was hier afgelopen dinsdag, en hij vond dat de klank van de reference monitor opvallend veel op dat van zijn thiel hoog en mid leek.
Zou het wellicht zo zijn dat naar mate luidsprekers beter worden, ze steeds meer op elkaar gaan lijken?

Geplaatst: do 02 mar 2006, 23:22
door jeroen_d
keyser schreef:
Zou het wellicht zo zijn dat naar mate luidsprekers beter worden, ze steeds meer op elkaar gaan lijken?
Als je onder beter ook neutraler verstaat, dan denk ik van wel. Ik vind de reference monitor zo ongeveer de neutraalste speaker die ik bij Speaker&Co heb gehoord, vooral in het middengebied, op de reference+ na dan, zonder overdreven oplopend hoog en drukkend laag.

Wat die tweeter betreft, kan ik in feite beamen. Ik heb bij Speaker&Co ook niets vreemds gehoord. Maar ik heb nogal wat berichten op fora gezien waar die tweeter als te fel werd beschreven.

Geplaatst: vr 03 mar 2006, 7:58
door richard
jeroen_d schreef:
Maar ik heb nogal wat berichten op fora gezien waar die tweeter als te fel werd beschreven.
Te fel? ik vind hem juist wat te muffig. Zo zie je maar dat smaken erg kunnen verschillen.

Geplaatst: vr 03 mar 2006, 9:49
door Martijn M
richard schreef:
jeroen_d schreef:
Maar ik heb nogal wat berichten op fora gezien waar die tweeter als te fel werd beschreven.
Te fel? ik vind hem juist wat te muffig. Zo zie je maar dat smaken erg kunnen verschillen.

Die kritieken heb ik ook gelezen. Ik denk dat Scan-Speak de negatieve reacties na de introductie van de 9900 een beetje over zichzelf heeft afgeroepen: je tweeter presenteren als de best softdome-tweeter ooit gemaakt is nogal pretentieus!

Geplaatst: vr 03 mar 2006, 17:25
door Martijn H
Hej Keyser!,

Nadat ik de aansluiting in amsterdam miste en nog een half uur langer onderweg was naar huis had ik het wel weer gezien die dag!

Het was echter heel gezellig bij jou thuis, leuke familie heb je! :wink:

Nadat we jouw scanspeaks op de dsp aansloten leken de nadelige invloeden van het filter en de luisterkamer een stuk minder aanwezig te zijn. Ik vond de muziek beter klinken met de dsp, omdat de luisterruimte niet meer nadelig werkte.

Thuis heb ik oude Kef uidsprekers aan de dsp gehangen, zodat het geluid aangepast werd aan mijn luisterruimte. Hier pakte ik enorm veel winst. De luidsprekers leken opeens een stuk groter en beter.

Als mensen de SS tweeter laid back of juist schel vinden klinken kan dat dus goed komen door de luisterruimte die heel erg veel invloed heeft!

mvg,

Montana

Geplaatst: di 21 mar 2006, 0:00
door Martijn M
Montana schreef:
Thuis heb ik oude Kef uidsprekers aan de dsp gehangen, zodat het geluid aangepast werd aan mijn luisterruimte. Hier pakte ik enorm veel winst. De luidsprekers leken opeens een stuk groter en beter.
Dit sluit eigenlijk perfect aan bij mijn laatste overpijnzingen over dit onderwerp. Ik denk nu dat termen als wollig, fel, snel etc. allemaal van een waterval af te lezen zouden moeten zijn. Dus allemaal beschrijvingen van de frequentiekarakterestiek en vertraagde afgifte van energie.

Ik vermoed dat twee ge-equalizede speakers met vergelijkbare vervormingscijfers en ook vergelijkbare frequentie-afhankelijke bundeling klankmatig in feite niet uit elkaar te houden zouden moeten zijn.

Geplaatst: wo 22 mar 2006, 12:30
door Roland
Denk je dat fabrikanten hun units tunen voor een bepaalde eigenklank?
Afbeelding

Mischien een open deur intrappen, maar de sliced papier konusen van scan speak lijken me een duidelijk voorbeeld van tuning om resonaties in een papier konus (!) te verminderen.

Groeten Roland

Geplaatst: wo 22 mar 2006, 13:05
door Martijn M
Roland schreef:
Denk je dat fabrikanten hun units tunen voor een bepaalde eigenklank?
Afbeelding

Mischien een open deur intrappen, maar de sliced papier konusen van scan speak lijken me een duidelijk voorbeeld van tuning om resonaties in een papier konus (!) te verminderen.

Groeten Roland
maar dat is toch juist ter vermindering van eigenklank?

Geplaatst: wo 22 mar 2006, 15:19
door Roland
:D

Zo kan je het inderdaad ook zien. De bedoeling is om bepaalde resonanties weg te halen die anders door de konus "golven". Er wordt in ieder geval afgeweken van het idee dat een luidspreker in zijn werkgebied als een volledig vervormings vrije zuiger moet bewegen. Wat je met een keramische of metaal konus wat makkelijker zal bereiken, met alle opbreek nadelen van dien. Sliced Alu zou een mooie grap zijn.

Groeten Roland

Geplaatst: wo 22 mar 2006, 16:33
door voodooless
Roland schreef:
De bedoeling is om bepaalde resonanties weg te halen die anders door de konus "golven".
Er wordt in ieder geval afgeweken van het idee dat een luidspreker in zijn werkgebied als een volledig vervormings vrije zuiger moet bewegen.
Je spreekt jezelf tegen ;)

Geplaatst: wo 22 mar 2006, 16:56
door Roland
:) Oh dat zal vast

Taal is niet mijn sterkste punt. Anyway een sliced paper zal meer interne demping hebben als een alu konus. Maar in hoeverre je dit kan horen? Zoals al eerder hier gezegd op verschillende vlakken vergelijkbaar metende speakers zouden inderdaad wel eens gelijk kunnen klinken.

Groeten Roland

Geplaatst: ma 27 mar 2006, 12:55
door arjank
Ik denk dat de meeste van de luidspreker fabrikanten in hun dure units er naar streven units te maken die zo min mogelijk aan het originele signaal toevoegen. Dus, inderdaad een woofer waarbij het membraan zo cylinder vormig mogelijk beweegt en geen andere frequenties eraan toevoegd. Daarom wordt polypropyleen steeds minder gebruikt omdat het zich niet linear gedraagt. Het heeft een hoge inwendige demping, hierdoor gaat juist een hoop energie verloren (wordt omgezet in warmte).
Mijn ervaringen met metalen membranen zijn daarom zeer postitief. In hun werkgebied functioneren deze membranen zoals het eigenlijk zou moeten, het signaal volgen en niks anders.
Juist mijn eigen ontwerpen met metaal membranen klinken uiterst nauwkeurig en accuraat zonder scherp of metalig te klinken (zoals sommigen denken of hebben gehoord). Indien het dan scherp of metalig klinkt is het filter bagger of de speaker wordt gebruikt in een gebied waar hij veel K3 en K5 vervorming vertoont of gaat opbreken(dus slecht over het ontwerp nagedacht)