[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Geplaatst: ma 15 apr 2013, 18:28
Zoals misschien bij iedereen bekend zal zijn heb ik een set Low-budget vloerstaanders van Edo.
Naar ik meen was ik de tweede of derde die ze gebouwd heeft.
Fijne speakers, waar ik best nog wel tevreden over ben.
Ondanks dat ik geen "houtworm" ben was het een leuke klus om uit te voeren, en heb ik er een hoop van geleerd.
Echter, nu heb ik al een tijdje het gevoel dat het qua klank beter en mooier kan.
Tijd voor een paar nieuwe luidsprekers dus....
Echt concrete plannen had ik niet, het financieële plaatje speelt ook mee.
Goede spullen kosten over het algemeen goed geld...platen MDF, lijm en dempings materiaal kosten de kop niet,
Maar goede drivers en filter onderdelen zijn een ander verhaal.
Nu wil het geval dat ik van Walt(er) onlangs een set gebruikte Accuton C11 tweeters en een set C77 mid-drivers voor een allezins schappelijke ruil heb kunnen overnemen.
Hetgeen mij een setje van behoorlijk hoge kwaliteit lijkt waarmee vast iets leuks te maken moet zijn.
Normaal gesproken zou ik die nieuw onmogelijk kunnen betalen dus dit was een buitenkansje.
Ook heb ik met (zeer gewaardeerd) forumlid Dre een deal kunnen maken die mij 2 stuks Seas L22RNX/P H1252 hebben opgeleverd.
Dit zijn 8 inch woofers met een gegoten metalen frame. over de klankkwaliteit kan ik (nog) niks zinning zeggen, maar van wat ik begrepen heb presteren deze behoorliijk goed.
Laat ik eens even voor het gemak een overzichtje maken wat ik in mijn hoofd heb :
hierbij moeten jullie denken aan het helpen met maken van berekeningen voor de kast en filter, en het aandragen van suggesties voor de praktische uitvoering.
Ik realiseer me dat ik vrijwel niet bekend ben met luidsprekertherorie, dus alle hulp word ten zeerste op prijs gesteld.
Ik zal dan ook mijn best doen jullie niet teleur te stellen...
Als eerste denk ik dat het van belang is om om de optimale kast inhoud voor de Seas woofer te bepalen.
De Accuton C77 heeft een eigen afgesloten kamer, dus die hoeft niet apart berekend te worden.
Wie geeft er een eerste voorzetje ?
Naar ik meen was ik de tweede of derde die ze gebouwd heeft.
Fijne speakers, waar ik best nog wel tevreden over ben.
Ondanks dat ik geen "houtworm" ben was het een leuke klus om uit te voeren, en heb ik er een hoop van geleerd.
Echter, nu heb ik al een tijdje het gevoel dat het qua klank beter en mooier kan.
Tijd voor een paar nieuwe luidsprekers dus....
Echt concrete plannen had ik niet, het financieële plaatje speelt ook mee.
Goede spullen kosten over het algemeen goed geld...platen MDF, lijm en dempings materiaal kosten de kop niet,
Maar goede drivers en filter onderdelen zijn een ander verhaal.
Nu wil het geval dat ik van Walt(er) onlangs een set gebruikte Accuton C11 tweeters en een set C77 mid-drivers voor een allezins schappelijke ruil heb kunnen overnemen.
Hetgeen mij een setje van behoorlijk hoge kwaliteit lijkt waarmee vast iets leuks te maken moet zijn.
Normaal gesproken zou ik die nieuw onmogelijk kunnen betalen dus dit was een buitenkansje.
Ook heb ik met (zeer gewaardeerd) forumlid Dre een deal kunnen maken die mij 2 stuks Seas L22RNX/P H1252 hebben opgeleverd.
Dit zijn 8 inch woofers met een gegoten metalen frame. over de klankkwaliteit kan ik (nog) niks zinning zeggen, maar van wat ik begrepen heb presteren deze behoorliijk goed.
Laat ik eens even voor het gemak een overzichtje maken wat ik in mijn hoofd heb :
- -In principe moet het een 3-weg systeem worden. of dat een gesloten, BR, of transmissielijn moet worden kan ik nu nog niet zeggen.
Dat is iets dat ik graag in samenspraak met het forum wil bepalen.
- Ik wil het filter waarschijnlijk extern laten, dat kan dus achterop de kast zijn, maar kan ook in een apart kastje.
Dit geeft mij de mogelijkheid om met eenvoudige componenten te starten en later het filter te upgraden met hoogwaardige spoelen en condensatoren.
Ook lijkt wel leuk om eens zoiets te maken met een houten plankje en plakband, VD draad, touwtjes, en tyraps...
Groten der Aarde zoals TonyG doen dat ook...
- Dan het uiterlijk, ik ga uit van een redelijk slanke vloerstaander, qua afmetingen ongeveer zoiets als de LBVS.
De Seas is eigenlijk iets groter dan eerder gepland, dus de kast moet minimaal deze breedte hebben.
Ik wil wel graag alle drivers aan de voorkant hebben, Ik ben optisch niet zo'n voorstander van side-woofers.
Ook telt mee dat een niet al te grote huiskamer, (3.5 x 10 meter) en de WAF is ook een (best wel) belangrijk item...
Zo slank mogelijk is het devies
- Qua konstuktie en afwerking wil ik met een schuin oog kijken naar de Thesis van Edo.
Ik vind de vorm en uitvoering erg mooi en lijkt me redelijk goed door mij te bouwen.
Wat me ook erg aantrekt is de vloeiende vorm van de zijwanden. hierdoor lijkt het niet zo op een rechthoekige doos van 6 planken.
De Thesis gaat uit van een constructie van een MDF of multiplex frame met een aantal spanten en gebogen zijwanden die opgebouwd zijn uit een aantal op elkaar gelijmde laagjes triplex.
De baffle zal dan een los paneel worden die apart erop geplaatst wordt. afwerken met zwart skai leer lijkt me ook wel leuk.
Hier een link naar het oorspronkelijke Thesis bouwtopic : http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=2994
En idem op de homepage van Edo : http://www.xenophonics.net/thesis.htm
- Als afwerking wil ik graag fineren, en dit behandelen met Osmo Hardwax.
Ik heb het gezien op de recent door Henkjan gebouwde zware (ja mooi, dat ding weegt als lood !) 3 - weg, en het ziet er prachtig uit en is simpel te verwerken.
hierbij moeten jullie denken aan het helpen met maken van berekeningen voor de kast en filter, en het aandragen van suggesties voor de praktische uitvoering.
Ik realiseer me dat ik vrijwel niet bekend ben met luidsprekertherorie, dus alle hulp word ten zeerste op prijs gesteld.
Ik zal dan ook mijn best doen jullie niet teleur te stellen...
Als eerste denk ik dat het van belang is om om de optimale kast inhoud voor de Seas woofer te bepalen.
De Accuton C77 heeft een eigen afgesloten kamer, dus die hoeft niet apart berekend te worden.
Wie geeft er een eerste voorzetje ?