Pagina 1 van 1

Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 12:51
door Llewy
Na het bouwen van de Zaph's Monitor is ook bij mij het zelfbouwvirus toegeslagen. :)

Ik ben van plan om als volgende luidspreker de LBVS te gaan maken, daarover zal ik de search functie meermaals gebruiken en wellicht een topic met vragen openen.

Dit topic heb ik gestart omdat ik benieuwd ben naar de verschil in (geluids)kwaliteiten tussen een versterker op basis van de LM4780 of een Class D versterker.

Ik ben in het bezit van een (kleine) Class D versterker, welke mijn Zaph's Monitors van prima geluid voorziet. Daarop voortbordurend ben ik benieuwd of er iemand is die het verschil tussen de twee types versterker heeft gehoord en welke zijn voordeel geniet.

Ik wil uiteraard wel gelijkwaardige prijzen hanteren, waarbij de richtprijs voor de versterker op basis van de LM4780(excl behuizing) geraamd is op 100,-

Daarnaast nog een losse vraag, hoe presteren de voorgaande versterkers in vergelijking met commerciele exemplaren? Is er een prijsklasse of product te noemen waarmee (met name de LM4780) te vergelijken is?

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 14:01
door knuisje
Algemene uitspraken doen is altijd lastig. Op de laatste luisterdag is een half gelukte poging gedaan een LM4780 versterker te vergelijken met een UcD en een goedkoop klasse D versterkertje. Wat me nog bij staat is dat die laatste het niet kon bijbenen.

Als ik zelf mijn eigen UcD en LM4780 versterkers vergelijk (niet A-B) dan zou je kunnen zeggen dat de LM een wat voller laag heeft en "liever" hoog. De UcD klinkt strakker en helderder maar met sommige luidsprekers ook meer klinisch. Meet technisch is de UcD de winnaar, maar goed die valt ook in een andere prijsklasse.

Je mag altijd een keer bij mij thuis komen luisteren naar een LM4780 in vergelijking met je eigen versterker.

Overigens ben je zonder kast geen 100,- kwijt maar als je de onderdelen bij Dick Best koopt meer richting 35,-. Komt dan nog een trafo bij van circa 35,- en aansluitmateriaal zeg 10,-. Als je een Hifi2000 kastje koopt kun je de zijkant gebruiken als koellichaam.

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 15:19
door SuperR
knuisje schreef:
Overigens ben je zonder kast geen 100,- kwijt maar als je de onderdelen bij Dick Best koopt meer richting 35,-. Komt dan nog een trafo bij van circa 35,- en aansluitmateriaal zeg 10,-. Als je een Hifi2000 kastje koopt kun je de zijkant gebruiken als koellichaam.
Ik denk dat hij bedoelt, "alles behalve de behuizing". Als je een beetje rondkijkt op de aangeboden afdeling naar spullen moet dat wel lukken met een chipamp.

En wat betreft de klasse AB VS. D, kun je je ook de vraag stellen, wat vind ik het leukst om te bouwen? Als je het leuk vindt om eens een keer met een soldeerbout te hobbyen is dit een uitgelezen kans als je voor een LM4780 kiest. Meestal zijn klasse D eindversterkers al "af" als je ze koopt.

LM4780 kun je geen miskoop/maak aan doen, maar zoals eerder is gezegd; zoveel mensen, zoveel meningen.

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 15:25
door Llewy
SuperR schreef:
knuisje schreef:
Overigens ben je zonder kast geen 100,- kwijt maar als je de onderdelen bij Dick Best koopt meer richting 35,-. Komt dan nog een trafo bij van circa 35,- en aansluitmateriaal zeg 10,-. Als je een Hifi2000 kastje koopt kun je de zijkant gebruiken als koellichaam.
Ik denk dat hij bedoelt, "alles behalve de behuizing". Als je een beetje rondkijkt op de aangeboden afdeling naar spullen moet dat wel lukken met een chipamp.

En wat betreft de klasse AB VS. D, kun je je ook de vraag stellen, wat vind ik het leukst om te bouwen? Als je het leuk vindt om eens een keer met een soldeerbout te hobbyen is dit een uitgelezen kans als je voor een LM4780 kiest. Meestal zijn klasse D eindversterkers al "af" als je ze koopt.

LM4780 kun je geen miskoop/maak aan doen, maar zoals eerder is gezegd; zoveel mensen, zoveel meningen.
Knuisje en SuperR, dank voor jullie reactie! Zoals het er nu naar uitziet vind ik het inderdaad wel leuk om eens te leren solderen, behoort nog niet tot mijn kwaliteiten.

In eerste instantie wil ik dan dus ook de LM4780 gaan bouwen op basis van 1 print. Een snelle vraag daarvoor, mij ontbreekt het aan technische kennis, kan ik de 160VA die voor de ringkerntransformator te boek staat, ook overschrijden? En kan ik twee prints gebruiken op 1 ringkern?

Idee: In eerste instantie een versterker bouwen op basis van 1 print, met deze transformator en dan later uitbreiden naar 2 prints met dezelfde transformator.

Excuses voor mijn beginnersvragen!

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 15:33
door knuisje
Meer dan 160VA kan altijd, je kan alleen het voltage niet (veel) meer verhogen. Op het plaatje is niet goed te zien of de trafo 2 secundaire windingen heeft. Dus of hij 1 x 22V geeft of 2 x 22V.

@SuperR: Wat ik bedoel is dat je zonder kast dan in totaal op 80,- komt ipv. 100,-

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 15:53
door Llewy
knuisje schreef:
Meer dan 160VA kan altijd, je kan alleen het voltage niet (veel) meer verhogen. Op het plaatje is niet goed te zien of de trafo 2 secundaire windingen heeft. Dus of hij 1 x 22V geeft of 2 x 22V.

@SuperR: Wat ik bedoel is dat je zonder kast dan in totaal op 80,- komt ipv. 100,-
Die vraag had ik reeds verstuurd, ik begrijp dat ik 2 x 22V nodig heb.

Rest de vraag of ik deze kan splitsen naar twee prints?

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 16:09
door knuisje
Kan op zich wel, maar wel een verhoogde kans op brom. Je zou het moeten uitproberen.

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 17:00
door dirklammers
Ik heb kortgeleden de LM4780 van Knuisje afgerond en die (tijdelijk) in de plaats gezet van mijn Hypex monoblokken 180HG. Tja, alles is natuurlijk een kwestie van prijs, de de Hypexen hebben iets meer gekost dan genoemd bedrag.
Ik vind de Hypexen net iets strakker met wat meer ruimtelijke breedte in het geluid. Moeilijk om te beschrijven omdat ik ook geen vakman ben, maar bij de Hypex class D hoor ik net iets beter "waar de instrumenten staan".
De LM4780 klinkt wat ronder en warmer. Mijn persoonlijke voorkeur gaat met een haarbreedte verschil voorlopig uit naar de class D Hypexen, maar dat er zo veel en mooi geluid kan komen uit een LM4780 chip !!
wel leuk om eens te leren solderen
Het kan aan mijn ogen liggen maar de LM4780 op de print solderen vond ik toch wel een redelijk precies klusje ....

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 20:59
door Vuurkat
Gainphile heeft een keer een gainclone vergeleken met een klasse D versterker, inclusief metingen.
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... eters.html
http://gainphile.blogspot.nl/2012/04/in ... tions.html

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: do 14 mar 2013, 0:37
door hannesie
Casper schreef:
Gainphile heeft een keer een gainclone vergeleken met een klasse D versterker, inclusief metingen.
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... eters.html
http://gainphile.blogspot.nl/2012/04/in ... tions.html
Ik heb die Sure ook wel eens beluisterd op een behoorlijke set, maar ik wil hem zeker niet vergelijken met een UCD van Hypex, die Sure ruisen dan toch wel behoorlijk, klankmatig ging het wel redelijk goed, maar niet mijn keuze.
Bij een vergelijk waar Knuisje het over heeft/had, was wel een beter vergelijk van toepassing.

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: do 14 mar 2013, 8:16
door SuperR
hannesie schreef:
Casper schreef:
Gainphile heeft een keer een gainclone vergeleken met een klasse D versterker, inclusief metingen.
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... eters.html
http://gainphile.blogspot.nl/2012/04/in ... tions.html
Ik heb die Sure ook wel eens beluisterd op een behoorlijke set, maar ik wil hem zeker niet vergelijken met een UCD van Hypex, die Sure ruisen dan toch wel behoorlijk, klankmatig ging het wel redelijk goed, maar niet mijn keuze.
Bij een vergelijk waar Knuisje het over heeft/had, was wel een beter vergelijk van toepassing.
Daarnaast is die test niet echt representatief voor kwaliteit. Als een van die versterkers over het hele spructrum 10% distortion had, zou de lijn er identiek uit zien. Of als een van die versterkers bij +/-5Vdc zou clippen, ook dan kan die lijn er identiek uit zien. Dus die meting is slechts 1 van vele eigenschappen.

Maak maar gewoon die LM4780. Leuke versterker, je steekt er wat van op en het kost je geen vermogen.

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: do 14 mar 2013, 10:24
door hannesie
SuperR schreef:
Maak maar gewoon die LM4780. Leuke versterker, je steekt er wat van op en het kost je geen vermogen.
Inderdaad, en koop eventueel een soldeerbout met een smalle punt en dan een rolletje dun soldeer van een 0,5 mm.

Die LM moet je toch als laatste solderen, dus dan heb je al wat meer ervaringen. :mrgreen:

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: do 14 mar 2013, 12:07
door Llewy
hannesie schreef:
SuperR schreef:
Maak maar gewoon die LM4780. Leuke versterker, je steekt er wat van op en het kost je geen vermogen.
Inderdaad, en koop eventueel een soldeerbout met een smalle punt en dan een rolletje dun soldeer van een 0,5 mm.

Die LM moet je toch als laatste solderen, dus dan heb je al wat meer ervaringen. :mrgreen:
Dank voor de reacties, ik ga eens even een winkelmandje samenstellen :)

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 11:14
door SuperR
Llewy schreef:
Dank voor de reacties, ik ga eens even een winkelmandje samenstellen :)
Okee, dan wil ik je als advies geven, bespaar niet te veel op je gereedschap. Ik heb 3 of 4 soldeerbouten versleten (Velleman, Gamma, Weller), allemaal de goedkope instappers. 4 keer 20-25 euro is uiteindelijk niet meer zo goedkoop.

Boutje, nog een boutje.
Wat tin erbij. Tangetje kan geen kwaad. Multimetertje, niet de aller goedkoopste, niet onnodig duur.

Andere leveranciers zijn er natuurlijk ook, maar Conrad had voor alles een prima optie. Dickbest heeft geen fatsoenlijke soldeerboutjes meer ("Voorraad uitgeput") en de multimeter mag op zijn minst wel een autorange functie hebben lijkt me :)

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 11:38
door Zweitse
Een aantal forumleden, waaronder ik zelf, hebben dit soldeerstation. Zeer goed station voor weinig geld.

http://www.elv.de/loetstation-ls-50-ink ... la-50.html

Gelijk ook een aantal stiftjes mee bestellen :mrgreen:

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: di 18 jun 2013, 13:26
door mischa72
knuisje schreef:
Kan op zich wel, maar wel een verhoogde kans op brom.
Deze opmerking interesseert mij Knuisje. Ik heb bij mijn UcD180 versterker uit dit topic een dubbele voeding gebouwd met een enkele (dubbelspoels) trafo als uitgangsbasis. Ik heb hier last van een lichte brom, zou die veroorzaakt kunnen worden door het splitsen van de voedingen?
De versterkers komen oorspronkelijk uit een dubbel-mono concept, opgebouwd in 2 behuizingen.

Gr. Mischa

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 22:09
door knuisje
Er kunnen vereffeningsstromen gaan lopen tussen de voedingen via de signaalmassa's.

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 22:15
door Henkjan
iirc had Vinculum daar toch ook last van toen die probeerde met 1 trafo 2 LM4780 versterkers te voeden?

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 22:17
door knuisje
Ja, hoewel anderen daarmee geen probs hadden. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.

Re: Nieuwe versterker: LM4780 vs Class D-versterker

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 22:23
door mischa72
AI, niet bij stil gestaan. Interessant idee om hem binnenkort eens van een enkele voeding te voorzien. En op zoek naar een stereo DC-beveiliging.

Sorry voor de Off Topic. :sure:

Gr. Mischa