Pagina 1 van 1
Ervaringen MiniX NEO X5
Geplaatst: di 05 mar 2013, 11:12
door satefan
Hallo,
ben net door een collega gewezen op dit op het eerste gezicht uitermate geinig dingetje:
http://www.minix.com.hk/Products/NEOX5.html
"MiniX NEO X5 is a revolutionary smart media hub based on a Dual-Core ARM Cortex-A9 processor with Quad- Core Mali-400 GPU and the latest Android 4.0.4 OS. NEO X5 redefines the concept of personal computing, providing an interactive media experience like never before.
NEO X5 is a stylish portable media hub with infinite possibilities and uses. It is an immensely powerful device capable of playing the latest Android computer games, streaming HD movies and TV shows, browsing the web, video chat, listening to internet radio and much more.
MINIX NEO X5 comes with Ethernet, Bluetooth and Wi-Fi connectivity; allowing you to share media content, such as videos, music, photos, across devices on the same network."
Kost iets van 129 euro, ik ben van plan er 1 te bestellen om mn Popcorn te vervangen, dat ding heeft teveel kuren. Via de optical out aan mn DAC prikken en de 5V even van een ultra-schone voeding voorzien...XBMC erop en klaar...
Is er iemand bekend met dit ding? Wat zijn de ervaringen?
grt
Satefan
Re: Ervaringen MiniX NEO X5
Geplaatst: di 05 mar 2013, 11:22
door satefan
Audio specs:
I2S/PCM with 8ch
Up to 8 channels (4xTX , 2xRX)
Audio resolution from 16bits to 32bits
Sample rate up to 192KHz
Provides master and slave work mode, software configurable
Support 3 I2S formats (normal , left-justified , right-justified)
Support 4 PCM formats(early , late1 , late2 , late3)
I2S and PCM cannot be used at the same time
I2S/PCM with 2ch
2 independent 2ch I2S/PCM interface
Up to 2 channels (2xTX, 2xRX)
Audio resolution from 16bits to 32bits
Sample rate up to 192KHz
Provides master and slave work mode, software configurable
Support 3 I2S formats (normal , left-justified , right-justified)
Support 4 PCM formats(early , late1 , late2 , late3)
I2S and PCM cannot be used at the same time
SPDIF
Audio resolution : 16bits/20bits/24bits
Software configurable sample rates (48KHz, 44.1KHz, 32KHz)
Stereo voice replay with 2 channels
Lees net dat de optical out niet hoger dan 48KHZ ondersteund...hmmmm.......
Re: Ervaringen MiniX NEO X5
Geplaatst: di 05 mar 2013, 14:21
door MichaelB
Ik heb ook naar dit apparaatje gekeken en behoorlijk wat reviews gelezen.
Eigenlijk zijn ze allemaal positief, zolang je Android maar niet gaat flashen naar een hogere versie. Dan schijn je nogal wat stabiliteitsproblemen te hebben.
Mij gaat het voornamelijk om films kijken en dat doet 'ie als de beste. Full-HD bij een verbruik van 4-5Watt
Heb nog steeds de knoop niet doorgehakt, omdat het mij vooral om spielerei gaat.
Re: Ervaringen MiniX NEO X5
Geplaatst: wo 06 mar 2013, 16:22
door mijkie
zit er ook al een tijdje naar te kijken, ben nog steeds benieuwd of ie ook DTS- master etc. over HDMI doet......tis bij mij ook nog niet verder gekomen dan kijken.....
Re: Ervaringen MiniX NEO X5
Geplaatst: di 26 mar 2013, 4:49
door ]eep
Ik heb m net vandaag binnen gekregen, samen met een Q7 Flymouse en een ander type: de iMito. Ik heb alleen de iMito en de flymouse even snel uitgeprobeert. De flymouse doet het fantastisch onder windows met foobar. Een echte aanrader (laptop Vista met een ext 2,5"HD met flacs, afgespeeld met foobar via een asynchr usb/s/p-dif via coax> 4xNOS DAC).
Hij heeft een eigen toslink uit maar ik heb ook nog een tenor7022/Sabre usb-dac die er ook zonder problemen op moet werken (die wordt denk ik voor bij de iMito). Keep U posted...
Re: Ervaringen MiniX NEO X5
Geplaatst: vr 29 mar 2013, 19:31
door ]eep

- bestandsbron: http://i00.i.aliimg.com/img/pb/586/881/552/552881586_527.jpg
Dit zit er in de doos
Zo, ik heb er gisteren eens een tijdje mee zitten spelen. Ik heb tegelijkertijd de Minix X5 en een iMito MX1 gekocht en ik vind de X5 toch een stuk beter werken. Door het formaat van het kastje zitten er tenminste tenminste veel aansluitingen op en een echte aan en uit knop.

- bestandsbron: http://image1.geekbuying.com/content_pic/201211/G2111501%20(4)(2)0.jpg
Er zitten lekker veel aansluitingen op
De kaartlezer werkt goed, het wifi werkt ook prima, itt tot de iMito die amper signaal krijgt (mijn router is ruk met wifi). Een groot voordeel is dat hij voldoende stroom kan leveren op de USB, dus mijn Samsung 2.5" 1TB kan er direct op zonder problemen. Bij de iMito bleef hij maar stotteren en kwam niet op gang (hij mounte dus niet). Ik kon dus direct bij de hele muziekverzameling en films. :
Ik heb de google-playaccount ingesteld en dan kun je wat andere apps erop zetten. Op zich heeft hij al een complete hoeveelheid programma's, alleen ik vind ze niet, of niet fijn werken. Twee zijn zelfs nog in het chinees. Maar met wat andere apps die ik van mijn telefoon ken kan ik direct aan de slag. De interface heb ik veranderd naar Go-Launcher HD (speciaal voor tablets) en dat ziet er veel beter en handiger uit.
Dat is gelijk het voor- als nadeel: er zijn stapels apps maar meestal zijn ze voor de telefoon en meer speelgoed dan dat ze serieus met een flinke database overweg kunnen. Ik blijf Foobar erg missen op Android. Het standaard muziekprogramma speelt prima af en het klinkt prima (ook 24-96). Alleen het het uitzoeken van 'wat zal ik nu eens afspelen?' is een kleine ramp. Vooral door verzamelalbums gaat de hele verzameling in de war met allemaal artiesten met maar 1 song in plaats dat hij naar 'albumartist' kijkt. Ik heb mijn hele verzameling flacs zeer nauwkeurig volgens mijn logische systeem met de hand getagged adhv genres vlgs discogs.
Het films afspelen (met MX-player wat mijn favoriet is) gaat zonder problemen of stotteren. Het is schermvullend dus geen knoppenbalk in beeld. Goed stottervrij beeld. Geluid via mijn eigen dac (HDMI>TV>Optisch uit) klinkt super. Het probleem komt pas om de hoek met het afspelen van 3D films: de ondertiteling wordt in 2-en geknipt en overlayed. Oftewel: het programma voor de subs houdt geen rekening met 3D.
Ik moet XBMC nog proberen. Misschien dat die beter werkt. Iig gaat het films uitzoeken daarmee veel beter.
De afstandbediening is erg basic en het werkt wel, maar een goede flymouse zoals de q7 of Mele F10 of een gewone muis werkt veel fijner dan de <>^v pijltjes van de eigen AB. De knoppen werken tenminste wel allemaal en hebben een goede nuttige functie. Ook het uitzetten gaat goed. Dat kan ook met een knop op de knoppenbalk. Dat zijn allemaal verbeteringen van de speciale software van Geekbuying. De androidversie is 4.1.1. Die schijnt beter en soepeler te werken dan 4.2.
Ik heb nog geen DTS codecs voor films geprobeerd. Alleen AC3. Ik heb ook nog niet echt gecontroleerd welke samplerate de uitgang is. Ik kan het niet ergens aflezen, ik moet het dus horen.
-
Ik ben gisteren nog even de hele avond bezig geweest met uitproberen en ik dacht op een gegeven moment dat ik hele rare dingen begon te horen die er niet zijn. Ik hoorde steeds klikjes uit mijn Q7 flymouse.

Blijkt dus ook zo te zijn: hij werkte als luidspreker na het eerst even wat moeite met het accepteren van de usb dongle. Dat kwam dus omdat hij hem ook als geluidskaart installeerde. Je kunt er dus mee bellen/skypen/w\e! De microfoon doet het prima voor tekst opzoeken. Besturing heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb er ook even mijn DT880 koptelefoon ingeplugd en dat werkte ook prima. Kwaliteit is laag en het zag er waarschijnlijk heel mallotig uit maar het werkt.

- bestandsbron: http://image.dhgate.com/albu_300452086_00/1.0x0.jpg
Deze dus. Dit voegt toch echt veel toe aan de eigen AB. Ik vind m ook vele malen beter uitgedacht en werken dan de Mele F10, die verschillende mensen als beste waarderen. Daarom had ik die in eerste instantie ook gekocht. Deze werkt in de praktijk gewoon beter, al was het alleen omdat de Mele F10 geen pauze/play knop heeft. De Q7 dus wel. Ook typen gaat veel beter. Je kunt redelijk goed doortypen zonder steeds je tekst te moeten controleren op rare fouten, je merkt goed wanneer je een knop indrukt. De verlichting werkt ook prima in het donker. Ik moet alleen Android nog even overtuigen dat ik een echt tobo heb en dus geen virtueel tobo nodig heb. Die zit nog wel eens in de weg nml.
Internetten gaat ook heel goed. De geïnstalleerde browser doet het goed. Die heeft zelfs tabbed browsing waarbij de de volgende keer gewoon terugkomt. Chrome staat er ook al op. Mijn voorkeur blijft Opera. Alle pagina's worden ook goed weergegeven. Ook flyover menus werken normaal (itt tot touchscreen waarmee je direct klikt en dus niet op het juiste menuitem klikt wat je net even schuin daaronder ziet opflitsen voordat je naar de verkeerde pagina gaat). Flash etc werkt ook gewoon.
Ik heb gisteren ook XBMC geinstalleerd. Dat duurde vrij lang allemaal. Ik heb er helaas nog helemaal niks mee kunnen doen. Ik heb wel films gespeeld met andere apps en dat ging vlekkeloos (MX-player was al mijn favoriet op mobiel en ook hier werkt het prima met HW+ hardwareversnelling. Het enige probleem is dat bij 3D de ondertitels de mist in gaan. Op mijn Samsung tv werkt dat wel goed. Maar dat ligt dus puur aan de app die het regelt: voor android geven de apps mij steeds weer dat speelgoed gevoel; leuk, maar niet echt voor serieus werk. Hopelijk doet XBMC het beter. Waarover later meer...
Re: Ervaringen MiniX NEO X5
Geplaatst: di 21 mei 2013, 5:27
door grimoire
Usb harddisk support,
Dus zo heb je een android media player, gaaf!
Met je er wel even een DAC achter hangen want hij heeft alleen een optische uitgang.
Even googlen kwam ik op de amlogic mx tv box. Specs lijken vergelijkbaar op het eerste gezicht en wat betreft prijs gaat ie voor minder dan deze weg. Wordt wel heel verleidelijk zo

Re: Ervaringen MiniX NEO X5
Geplaatst: ma 29 jul 2013, 16:10
door ]eep
Een dac erachter is helemaal niet perse nodig: je speelt je geluid af via de HDMI>TV. Bovendien verkoop ik dacjes. Een goede dac is natuurlijk altijd aan te raden voor goed geluid

Maar je kunt dus gewoon je tv via opt-out>dac laten zitten.
Ik heb deze bij geekbuying gehaald en daar kost ie echt niet zoveel.
De witte Q7 flymouse is trouwens geniaal. Ik ben er als een kind zo blij mee. Ook voor op de laptop werkt ie fantastisch en kan alles wat je maar met een AB wilt. Hij zet zelfs de laptop met 1 toets uit.
Ik heb laatst een rustig film zitten kijken en ik moet zeggen dat het toch altijd net wat vaker lijkt te haperen dan direct via de tv met hd. Vooral 1080. Het is heel minimaal en niet echt storend. Het probleem met 3D ondertitels heb ik nog niet op kunnen lossen. En ook muziek afspelen gaat prima, zolang het maar bij cd-kwaliteit blijft. 24/96 lukt alleen met XBMC en stottert als een gek. Hier lijkt het toch echt aan de gebrekkige software voor android te liggen. Niemand speelt natuurlijk 24/96 flacs af op zijn telefoon.

Re: Ervaringen MiniX NEO X5
Geplaatst: ma 16 sep 2013, 18:48
door blueznl
Jeep, Satebar, als ik het goed begrepen heb, dan hebben jullie beiden hetzelfde apparaat? Kan een van jullie tweeen me vertellen of...
1. GooglePlay gewoon werkt, en...
2. SqueezePlayer draait? en...
3. Waar jullie 'm gekocht hebben?
(Misschien handig om te gebruiken als een SqueezeBox vervanger, daarvoor heb ik optical out nodig naar mijn amp in de woonkamer.)
Re: Ervaringen MiniX NEO X5
Geplaatst: vr 01 nov 2013, 4:25
door ]eep
Het is gewoon een android apparaat. Dus Google Play werkt gewoon als je je account opgeeft. Dan werkt de rest ook gewoon. Alleen mss Whatsapp niet (die wil een telefoonnr). Waar ik hem gekocht heb stond al in bovenstaande reaktie.
Net als de iMito. Werkt ook prima als je de opt-out van je tv gebruiikt.
Re: Ervaringen MiniX NEO X5
Geplaatst: vr 01 nov 2013, 8:19
door blueznl
Opt out van je TV? Wat ik nodig heb is een opt out op de player welke mijn surround versterker in gaat...
Re: Ervaringen MiniX NEO X5
Geplaatst: di 12 nov 2013, 10:24
door indoubt
Blueznl,
Er is ook een USB ODAC die usb in heeft en RCA out. Die kun je dan analoog naar je versterker sturen.
Is dat wat?
Ik kijk toevallig of ik zoets aan een tablet kan hangen als squeezeplayer
Re: Ervaringen MiniX NEO X5
Geplaatst: zo 17 nov 2013, 19:47
door ]eep
blueznl schreef:Opt out van je TV? Wat ik nodig heb is een opt out op de player welke mijn surround versterker in gaat...
Die zit er toch op? Je kunt dat wel misschien wel 'nodig' hebben, maar hoe wil je zien wat je doet zonder tv? Je hebt het pas echt nodig als je tv geen optische uitgang heeft.
Re: Ervaringen MiniX NEO X5
Geplaatst: ma 18 nov 2013, 10:54
door indoubt
@Jeep,
Als audio speler heb je alleen een scherm nodig om initieel in te stellen. Daarna kun je met een willekeurige smartphone met de squeezebox cotrol app en squeezeplayer op de android minix (of een geschikte tablet/telefoon whatever) het systeem bedienen.
Ik was zoiets van plan met de nieuwe goedkope android tablet Asus Memopad HD 7 maar deze heeft op dit moment nog geen USB OTG (on the go) zoald zijn voorganger.
Let wel ik heb het systeem al aan de praat als squeezebox touch alternatief (dus speelsoftware "Squeezeplayer" en de control app op mn iphone) maar alleen op de tablet zelf. Ik kan op dit momet nog geen USB dac aansluiten omdat ik daarvoor USB OTG nodig heb.
Overigens kan USB OTG wel als je het apparaat "Root" maar daarmee ben ik onvoldoende vertrouwt.
Ik meld dit omdat dit volgens mij op de minix ook zou moeten werken (en ook op een ipad met wat extra apparatuur maar daarvan heb ik geen bevestiging)
Hig res (24/96) heb ik nog niet getest maar daar was het natuurlijk wel om te doen. Anders kan het allemaal veel eenvoudiger.
Note: veel andere tablets hebben wel al USB OTG en er zijn verschillende USB dacs die zouden moeten werken
Re: Ervaringen MiniX NEO X5
Geplaatst: di 17 dec 2013, 10:33
door blueznl
InDoubt snapt m. Het idee was inderdaad om een dergelijke android box op twee manieren te gebruiken:
- als SqueezeBox (liefst zonder de TV aan te hoeven zetten en de software op te starten)
- als mediaspeler (XBMC)
Nu is de noodzaak daartoe iets afgenomen omdat ik maar een paar 2e hands SB's heb gekocht, maar toch
