Pagina 1 van 1
Filter van de Reference Monitor
Geplaatst: wo 22 feb 2006, 0:13
door babdorma
Ik heb na langdurig luisteren besloten de Reference Monitor te kopen. Ze zijn klaar en staan in te spelen. Ben nu enige tijd me meer aan het verdiepen in filters in het algemeen en vraag me eigenlijk af wat voor type filter dit is en wie er meer over kan vertellen (de orde, kenmerken etc). Ik heb namelijk ergens gelezen dat deze luidsprekers veel beter klinken met andere filters (1e orde, 6dB). Wie weet meer?
Hans
Geplaatst: wo 22 feb 2006, 11:49
door Martijn M
http://audiocomponents.nl/speakers/scan ... -mon_4.htm
op dit schema kun je het zelf zien. Zowel de tweeter als de woofer zijn 2e-orde elektrisch gefilterd. De laagsectie ziet eerst een spoel in serie, en dan een condensator parallel aan de woofer. De hoogsectie ziet eerst een condensator in serie, en dan een spoel parallel aan de tweeter.
Ik denk dat het filter niet zomaar duidelijk te verbeteren is. De units laten zich betrekkelijk eenvoudig filteren. Het filter is niet meer dan een frequentiewissel met rendementsaanpassing. De klank zoals het is bevalt me erg goed.
Geplaatst: do 23 feb 2006, 0:23
door babdorma
keyser schreef:http://audiocomponents.nl/speakers/scan ... -mon_4.htm
op dit schema kun je het zelf zien. Zowel de tweeter als de woofer zijn 2e-orde elektrisch gefilterd. De laagsectie ziet eerst een spoel in serie, en dan een condensator parallel aan de woofer. De hoogsectie ziet eerst een condensator in serie, en dan een spoel parallel aan de tweeter.
Ik denk dat het filter niet zomaar duidelijk te verbeteren is. De units laten zich betrekkelijk eenvoudig filteren. Het filter is niet meer dan een frequentiewissel met rendementsaanpassing. De klank zoals het is bevalt me erg goed.
Keyser bedankt voor je reactie.
Na wat studeerwerk had ik begrepen dat dit type filters tot gevolg hebben dat je tweeter polariteit moest omdraaien als gevolg van een 180 gr fase vedraaiing. Waarom is dat hier dan niet nodig?
Geplaatst: wo 08 mar 2006, 18:48
door Martijn M
babdorma schreef:keyser schreef:http://audiocomponents.nl/speakers/scan ... -mon_4.htm
op dit schema kun je het zelf zien. Zowel de tweeter als de woofer zijn 2e-orde elektrisch gefilterd. De laagsectie ziet eerst een spoel in serie, en dan een condensator parallel aan de woofer. De hoogsectie ziet eerst een condensator in serie, en dan een spoel parallel aan de tweeter.
Ik denk dat het filter niet zomaar duidelijk te verbeteren is. De units laten zich betrekkelijk eenvoudig filteren. Het filter is niet meer dan een frequentiewissel met rendementsaanpassing. De klank zoals het is bevalt me erg goed.
Keyser bedankt voor je reactie.
Na wat studeerwerk had ik begrepen dat dit type filters tot gevolg hebben dat je tweeter polariteit moest omdraaien als gevolg van een 180 gr fase vedraaiing. Waarom is dat hier dan niet nodig?
Ik heb geen idee waarom dat hier niet gedaan wordt. Misschien iemand anders?
Geplaatst: wo 08 mar 2006, 19:28
door jeroen_d
Omdat het dan wel elektrisch 2de orde is, maar de curve die je akoestisch krijgt, het filter + de luidsprekers dus, is 4de orde. En dan moet het dus in fase staan. Bijna alle luidsprekers met 2de orde elektrische filters vertonen dit gedrag, zeker als het om 6,5" tot 8" middentoners gaat. Alle tweeters zijn kleine gesloten boxjes en hebben van zichzelf ook al een 2de orde afval. 2+2=4

.
Bij mijn eigen monitor met 2de orde elektrisch heb ik er in het overgangsgebied 3de orde van gemaakt door het elektrische filter een bepaalde curve mee te geven in dat gebied. Bovendien heb ik een kleinere middentoner van 5", die valt van zichzelf wat minder snel af en de tweeter heeft een laag resonantiepunt. Maar 1 octaaf boven en onder het overnamepunt van het scheidingsfilter wordt het bij mij ook 4de orde, zeker voor de tweeter.
Ik ken geen luidspreker die akoestisch 2de orde is als er een 2de orde elektrisch filter opstaat. Het is zelfs zo dat je met eerste orde elektrische filters vaak op 2de orde uitkomt in het overgangsgebied en je de tweeter eigenlijk in tegenfase moet zetten. Dat voorkom je pas indien je één van de twee drivers helemaal niet filtert, zoals bijvoorbeeld sietse heeft gedaan, die gebruikt voor de overgang van woof naar mid alleen een spoel voor de woof en hoeft daardoor de mid niet in tegenfase te zetten.
Geplaatst: do 09 mar 2006, 0:09
door Martijn M
duidelijk verhaal! Dank.