Pagina 1 van 3

RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 13:13
door grimoire
Als ik m zelf had ontworpen had ik m de MVWV (keuze topic) genoemd :)

Ontwerp is van Paul Kittinger in samenwerking met Mark K

PDF

beschrijving van filterontwerp door Mark K

Drivers:

Dayton RS225-8
Dayton RS28f

Vandaag gaat de bestelling bij partsexpress de deur uit 8)

Verder heb ik al prachtig hout voor de baffle

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 13:59
door MechanicalAnimal
Ik ben aan boord dude :goeie: laat maar komen :D

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 17:40
door grimoire
De lijst met onderdelen nog even nagekeken voor een laatste keer en de bestelling is geplaatst!

(Ik kon het niet laten wat tangband breedbandertjes mee te bestellen die bijna gratis waren :wink: )

Ps welkom aan boord :P

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 18:18
door MechanicalAnimal
grimoire schreef:
Verder heb ik al prachtig hout voor de baffle
:goeie: Wat is dat voor houtsoort?

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 18:42
door grimoire
Werkelijk waar geen idee. Het is een tweedehands salontafel van marktplaats 8)
Goedkoopste bron voor exotisch hout :mrgreen:

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 18:48
door Zweitse
Is het niet voordeliger om de onderdelen in Nederland te bestellen, is het zoveel voordeliger in Amerika. Prijzen zijn wel aantrekkelijk maar er komt nog zoveel aan verzendkosten en invoerrechten overheen.

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: zo 17 feb 2013, 19:29
door grimoire
Sommige onderdelen waren hier niet te halen, oa de tweeter. En spoelen afwikkelen en daar een apparaat voor kopen om die waarden te meten Zag ik ook nit zitten. Dus vandaar voor hte gemak alles in 1x uit de vs. Zal met belasting etc op vergelijkbare prijs als hier uitkomen, dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 21:49
door grimoire
Nu al de doos van partsexpress in huis, wat supersnel!

En geen rekening ofzo van de douane, kan ik dt later nog verwachten, of heb ik geluk gehad?

Vrijdag of in het weekend een fototje an de onderdelen. De dayton drivers zijn erg mooi kan ik al zeggen :kwijl:

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 21:58
door Zweitse
Ik denk dat je geluk hebt, normaal moet je gelijk betalen bij aflevering. Zeer benieuwd naar de foto's van de drivers.

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: za 23 feb 2013, 11:14
door grimoire
spullen binnen en even tijd gehad voor fotos.
1 foutje: van de optionele weestand van 0,5 heb ik er perongeluk 1 besteld..

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: do 07 mar 2013, 10:00
door grimoire
enkele vragen over de kastbouw...

binnenkort ga ik mdf halen voor de kast, en ik denk er over om dit in verstek te laten zagen.
ik vroeg me af of je dan ook naden gaat zien mocht je een hoek willen afschuinen of afronden?

of kan ik de boel beter niet in verstek laten zagen mocht ik de optie willen behouden de hoeken te bewerken?

ik heb nog zelfklevende bitumen matten liggen (4,2 kg/m2) die in de speakers verwerkt kunnen worden.
nuttig, of beter niet?

18mm voldoende of beter meteen 22 mm mdf nemen?

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: vr 05 apr 2013, 22:23
door grimoire
Vandaag mdf laten zagen bij de gamma. 18mm omdat er ook nog bracing in zit wel voldoende leek me 8)

Misschien van het weekend de cirkelzaag die ik thuis heb eens uitprobereen voor de baffles.

Filters ga ik vast in elkaar zetten op een dun triplex plankje. Kan ik daarmee de drivers ook laten inspelen. De optionele 0,5 ohm weerstand heb ik er perongeluk maar 1 van besteld, dus dat is niet handig. Ik neem aan dat ik een willekeurige andere mox weerstand hetzelfde resltaat moet opleveren?

Verder eens kijken hoe ik kan zorgen dat ik na het in elkaar zetten nog bij de filters kan. Bij de 'niet zo budget vloerstaander' van een forumlid zag ik een mooie oplossing: een soort luik met daarin de baspoort.

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 11:50
door grimoire
filter layout op een plankje. ik heb 0,25mm koperdraad, of 0,75mm speakerkabel wat ik als overige verbindingen kan gebruiken. wat heeft de voorkeur?

verder leek me 1 kroonsteentje voor de "in" kant voldoende, of mis ik iets?

onderdelen gaan vastgezet worden met tyraps.

vandaag schijnt de zon: gaten in de bracing frezen

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 15:42
door grimoire
bracing frezen: af!

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 15:56
door meiborg
Gaat lekker!

Mvg Reinder

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: vr 19 apr 2013, 22:39
door grimoire
Ja nu elke week een stukje :)

Is de bracing zo goed trouwens?

Gaten voor de drivers gefreesd in het mdf voor de voorkant, aan de achterzijde schuin afgefreesd om de woofer meer lucht te geven. Hopelijk morgen met de cirkelzaag het hout voor de baffles ongeveer op maat maken. En misschien ook luikjes voor aan de achterkand waarin de baspoort komt. Zo kan ik altijd nog bij het filter indien nodig.

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: zo 21 apr 2013, 15:55
door sjons
Gaan die spoelen elkaar zo niet beïnvloeden? Waar is dat spoelenplaatje ook alweer...

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: zo 21 apr 2013, 16:20
door dre
de spoelen staan best ver uit elkaar,dus het zal wel meevallen.

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: zo 21 apr 2013, 16:22
door MechanicalAnimal

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: zo 21 apr 2013, 22:25
door sjons
Daarwassieal... Dank!

Mocht het al een punt zijn/worden, je kan het filter voor hoog en laag ook opdelen in twee, er is zo te zien genoeg ruimte in de kast...

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: ma 22 apr 2013, 13:53
door grimoire
oh jee... even meten nog wat de afstand tussen de spoelen is. vermoed dat het geen probleem is, anders had markk die toch wel verstand van filteren heeft er wel wat van gezegd hoop ik.

afstand tussen de spoelen van kern tot kern is minimaal 15cm dacht ik. vanavond checken dus

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: ma 22 apr 2013, 16:38
door Marp
Geen paniek. ;) Die test van Troels Gravesen is mooi om te zien bij welke opstelling spoelen elkaar het sterkst beïnvloeden, maar meer ook niet. Theoretisch ziet hij 20cm als gunstige afstand, wat echter alleen geldt als de belasting gelijk is aan zijn meetsignaal. In de praktijk zal ook 20cm niet echt zoden aan de dijk zetten als je de volumeknop nog maar iets verdraait.

Problematisch is dat niet: in het meest ongunstige geval benadert de onderlinge beinvloeding hooguit het niveau van 2 spoelen die dicht naast elkaar zijn geplaatst. In de meting van Troels Gravesen geeft dat een afwijking van 3%, wat nog steeds minder is dan de mogelijke afwijking binnen de tolerantiewaarde van veel spoelen. Bovendien loopt bij hem door beide serie-geschakelde spoelen hetzélfde signaal. Is het signaal door twee spoelen niet identiek, dan beinvloeden ze elkaar minder.

Je kunt altijd kijken of je spoelen t.o.v. elkaar kan kantelen, en dan vooral spoelen die geheel of gedeeltelijk hetzelfde signaal voeren, wat m.i. effectiever is dan de afstand vergroten. Is dat wat problematisch, dan zou ik er niet te zwaar aan tillen. Ook lang niet alle bekende luidsprekerbouwers houden hier rekening mee.

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: vr 26 apr 2013, 19:13
door grimoire
Dank voor de uitleg Marp! Iig een geruststelling ;)

Spoelen zitten zon 14 cm uit elkaar, dus dat is al een eindje

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: za 27 apr 2013, 8:58
door markbakk
Marp schreef:
en dan vooral spoelen die geheel of gedeeltelijk hetzelfde signaal voeren
Volgens mij is die aanname niet afdoende. Het veld van een spoel zal een stroom in een andere spoel dichtbij opwekken. Ook bij verschillende signalen.

Re: RS Duet ( 2-weg MLTL met Dayton RS divers )

Geplaatst: za 27 apr 2013, 16:07
door grimoire
Ik ben nog niet begonnen met solderen, dus spoelen kantelen is nog een optie

Hoe zit dat dan met die grote kernspoel? Die is al gekanteld?
Met 2 spoelen kan ik he aan de hand van het plaatje nog bedenken, maar met 4 ...

Hier ook een foto met bovenaanzicht: hopelijk kan iemand me in de goede richting sturen