Hoge QTS in kleine kast

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
infomarkie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 15:44
Locatie: Groesbeek

Hoge QTS in kleine kast

Bericht door infomarkie »

Ik heb een Dynaudio 17W75 met een QTS van 0.74 in een gesloten kast van 11 liter gemonteerd. Nu valt mij de laag weergave iets tegen. Wat zou ik kunnen doen om de kast die al is voorzien van loodbituum en pritex te verbeteren :?

Een variovent monteren?
Of de kast volstoppen met dempingsmateriaal?
Wie kan mij helpen?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ten eerste: wat vind je tegenvallen?

Spelen met de demping kan zeker schelen. Doe er eens een dot wol in.
infomarkie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 15:44
Locatie: Groesbeek

Bericht door infomarkie »

Nou, de bas is erg strak maar loopt niet ver door. Klinkt een beetje droog in vergelijking met de kasten van 18 liter waar ze eerst in zaten. Ik heb gelezen dat men in de oude Dynaudio kasten meestal een variovent gebruikte, of maakt dat niet zoveel uit?
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

De variovent verlaagt de Q van de gesloten kast. Dit komt op het zelfde neer als de kast vergroten. Dus ik denk dat het wel goed zal helpen.

Het verschil tussen 18 en 11 liter is best groot. Ik denk niet dat je het oude geluid terug krijgt. Waarom ben je eigenlijk voor een kleine kast gegaan??
infomarkie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 15:44
Locatie: Groesbeek

Bericht door infomarkie »

Nou, ik gebruik deze als achterluidsprekers voor home cinema. Op zich dus best goed dat ze niet zo heel ver doorlopen. Maar als front speakers komen ze nu wel tekort aan laagweergave.
Milner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 22:45

Bericht door Milner »

ik zou zeggen - variovent...Iemand nog een goed idee voor een diy variovent?
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

BR van maken ??


Lees dit eens door. Wie weet heb je er wat aan.

Rete strak -> De Bouw Van De Dynaudio "natural One",

Deze gaan voldoende laag met muziek maar wil je echt pompen of explosies horen en voelen dan moet je echt een sub-kast erbij maken. Iets waar ik nu mee bezig ben. Voor de rest een waarzinnig mooi speakerstje. btw bij mij zit die hele kast nagenoeg vol wol. Ik zou dat even proberen. Extra wol is een virtuee vergroting van je kast.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Milner schreef:
ik zou zeggen - variovent...Iemand nog een goed idee voor een diy variovent?
gat met vilt eroverheen. of een kort buisje gevuld met BAF en afgedelt met een roostertje
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zoals bijvoorbeeld dit afvoerputdekseltje (4") met vilt:

Afbeelding

Of voor een paar euro is deze van ScanSpeak wast wel te krijgen. (kost in amerika 10 dollar...)

Afbeelding
infomarkie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 15:44
Locatie: Groesbeek

Bericht door infomarkie »

Heb nu de kast vol met wol gedaan en dat scheelt inderdaad. Een goede tip Fireman, en een snel resultaat zonder zaagwerk! Thanks.
Plaats reactie