Pagina 1 van 1

Mediacenter Build

Geplaatst: di 12 feb 2013, 10:48
door koenjer
Dag Allen,

Ben tijdje geleden maar eens begonnen om een nieuw mediacenter te bouwen.
Ik had een paar uitgangspunten:

- Volledig stil, geen ventilatoren, maar ook geen gezoem van brakke voedingen.
- Redelijk kleine behuizing max 2HE
- Moet er TV mee kunnen kijken, dus TV kaart met ziggo pas lezer
- HiFi technisch moet het goed zitten
- Mijn huidige versterker moet qua uiterlijk matchen

Modushop.biz heeft mooie behuizingen dus daar zijn we maar mee begonnen.
Kleine atx industrie voeding kunnen vinden (220watt)
Lucien WaveIO usb to SPDIF convertor op BNC. (aangesloten op USB 3.0 en eigen 5.0v Voeding)

Specs PC:
Gigabyte Solid capacitor mainboard
AMD A8-3800 CPU met ingebouwde
8GB Intern (word mede gebruikt voor RAMDISK tbv timeshift)
32GB SSD
FireDTV tv kaart
Software XBMC en of Mediaportal, kan nog geen keus maken.... :)
IR receiver weggewerkt onder de behuizing, (oogje kijkt onder de behuizing) Werkt prima!
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/n7dw69b1j/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/n7dw69b1j/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/hkhj8s8iv/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/hkhj8s8iv/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/v2ofl2ko7/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/v2ofl2ko7/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/tc5ejl353/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/tc5ejl353/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/ra4x5c55z/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/ra4x5c55z/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/bdaqmd25j/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/bdaqmd25j/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/50vlciz3b/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/50vlciz3b/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/3n3yh7ztz/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/3n3yh7ztz/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/lr6z1uxif/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/lr6z1uxif/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/66zlbbndz/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/66zlbbndz/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/w3t9nxr1j/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/w3t9nxr1j/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/579afm887/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/579afm887/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/7puzgatyf/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/7puzgatyf/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/4x1rw9tlz/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/4x1rw9tlz/

Re: Mediacenter Build

Geplaatst: di 12 feb 2013, 11:02
door koenjer
Daarna heb ik mijn huidige Parasound HCA806 , 6 kanaals eind versterker onder handen genomen.
Deze was nodig toe aan een revisie.

Volgende aangepakt:

- Output relais vervangen (sommige kraakten)
- Alle voedings elco's vervangen voor Panasonic FC's (behalve de main 12.000 Elna Silmic's, die moeten ooit nog)
- Resterende elco's vervangen voor Nischicon Muse (non polar)
- Volume regeling op de achterkant verwijderd en fatsoenlijke RCA chassis delen geplaatst
- nieuw front geplaatst (identiek aan mediacenter)
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/jdu37ypev/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/jdu37ypev/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/e3p4go55z/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/e3p4go55z/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/f8j6m1rmv/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/f8j6m1rmv/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/6ro9ovcbr/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/6ro9ovcbr/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/63ff5xdlz/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/63ff5xdlz/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/4pnsamecn/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/4pnsamecn/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/cjodw0m5j/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/cjodw0m5j/
bestandsbron:<br />http://postimage.org/image/3pxhewz6v/
bestandsbron:
http://postimage.org/image/3pxhewz6v/

Re: Mediacenter Build

Geplaatst: di 12 feb 2013, 11:35
door Zweitse
Knap stukje werk hoor. De uitsparingen in de achterwand heb je dat zelf gedaan, of heb je dat laten doen. De voetjes onder de kasten zijn dat de voetjes van Modushop, of zijn die van een andere fabrikant?

Re: Mediacenter Build

Geplaatst: di 12 feb 2013, 11:42
door hans_b
Mooi project, wil ik ook altijd nog eens bouwen.
Ik ga je volgen.

Re: Mediacenter Build

Geplaatst: di 12 feb 2013, 11:43
door RobertD
Een tv kaart met Ziggo pas lezer?
Zijn die zo te koop?

Ik ben wel heel nieuwsgierig nu, want zoiets is heel interessant.


speelt het systeem al?

Re: Mediacenter Build

Geplaatst: di 12 feb 2013, 11:45
door RobertD
PS. Je kunt je foto's beter naar het forum uploaden. Wanneer jouw host er ineens mee ophoudt zien we alleen nog vakjes met een rood kruisje...

Re: Mediacenter Build

Geplaatst: di 12 feb 2013, 11:56
door koenjer
Zweitse schreef:
Knap stukje werk hoor. De uitsparingen in de achterwand heb je dat zelf gedaan, of heb je dat laten doen. De voetjes onder de kasten zijn dat de voetjes van Modushop, of zijn die van een andere fabrikant?
Laten doen door een kennis, die beschikt over een flowjet.
Voetjes komen van ebay. vond die meegeleverde te saai.

Re: Mediacenter Build

Geplaatst: di 12 feb 2013, 11:59
door koenjer
RobertD schreef:
Een tv kaart met Ziggo pas lezer?
Zijn die zo te koop?

Ik ben wel heel nieuwsgierig nu, want zoiets is heel interessant.


speelt het systeem al?
Ja je kunt een anysee USB tv kaart gebruiken.
Of zoals ik heb een Floppy DTV (firewire) met een Alphacrypt module.

Systeem draait al, en erg snel en stabiel.
Heb momenteel Mediaportal en XBMC naast elkaar draaien. Beide werken ze goed, echter kan ik moeilijk kiezen.
Mediaportal heeft een mooiere PVR interface. XBMC is sneller en heeft een mooiere audio engine. (wasapi ondersteuning)

Re: Mediacenter Build

Geplaatst: di 12 feb 2013, 15:37
door RobertD
Kun je nu ook tv programma's opnemen via de digitale ontvanger?

Kun je ook een schatting geven wat je hebt uitgegeven?

Re: Mediacenter Build

Geplaatst: di 12 feb 2013, 17:27
door ray5150
RobertD schreef:
Een tv kaart met Ziggo pas lezer?
Zijn die zo te koop?

Ik ben wel heel nieuwsgierig nu, want zoiets is heel interessant.
http://www.informatique.nl/?m=usl&g=167 ... k_status=1
hier komt wel nog een CI+ module (50 euro) en smartcard (20 euro) bij.

Re: Mediacenter Build

Geplaatst: di 12 feb 2013, 23:01
door blueznl
koenjer schreef:
- Volledig stil, geen ventilatoren, maar ook geen gezoem van brakke voedingen.
Maar euh... als ik de fotos bekijk heeft de voeding wel een ventilator, toch?

Overigens, wat voor voeding is dat? (vermogen en prijs :-))
koenjer schreef:
Lucien WaveIO usb to SPDIF convertor op BNC. (aangesloten op USB 3.0 en eigen 5.0v Voeding)
Vanwaar geen moederboard met een SPDIF uit?
koenjer schreef:
Software XBMC en of Mediaportal, kan nog geen keus maken.... :)
XBMC :-)

Hoe heb je de koeling van de CPU precies opgelost? Dat vind ik een van de meest interessante onderdelen. Zo te zien een stuk alu ipv. de reguliere koeler, of is het ingewikkelder dan dat?

(Zat zelf aan een (nieuw model) Pentium gebaseerde machine te denken, maar hik tegen het koelgeluid aan...)

Geweldig mooie kast overigens!

Re: Mediacenter Build

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 10:21
door koenjer
blueznl schreef:
koenjer schreef:
- Volledig stil, geen ventilatoren, maar ook geen gezoem van brakke voedingen.
Maar euh... als ik de fotos bekijk heeft de voeding wel een ventilator, toch?

Overigens, wat voor voeding is dat? (vermogen en prijs :-))
koenjer schreef:
Lucien WaveIO usb to SPDIF convertor op BNC. (aangesloten op USB 3.0 en eigen 5.0v Voeding)
Vanwaar geen moederboard met een SPDIF uit?
koenjer schreef:
Software XBMC en of Mediaportal, kan nog geen keus maken.... :)
XBMC :-)

Hoe heb je de koeling van de CPU precies opgelost? Dat vind ik een van de meest interessante onderdelen. Zo te zien een stuk alu ipv. de reguliere koeler, of is het ingewikkelder dan dat?

(Zat zelf aan een (nieuw model) Pentium gebaseerde machine te denken, maar hik tegen het koelgeluid aan...)

Geweldig mooie kast overigens!

-Ventilatoren zijn verwijderd. De voeding zit geisoleerd gemonteerd tegen het grote koelprofiel.
Nauwelijks sprake van warmte ontwikkeling. Ik werk zelf in de ICT en dit is een sparepart van een enterprise Firewall appliance.

- SPDIF uit het moederbord is HiFi technisch echt minder :) Deze Lucien USB-SPDIF is echt vele malen beter. (A-Synchronous USB, Isolated SPDIF uit of I2S, eigen low jitter clock's onboard met eigen shunt voedingen, enzz, enzz) Optical is trouwens ook een mindere connectie dan coax

- Koeling CPU is inderdaad een gewoon koelblok die tegen het grote koelblok gemonteerd zit met wat artic silver koel pasta. Helaas is de warmte overdracht niet zo groot, was ook een gokje of het ging werken. Bij een echte stresstest komt de temp boven de 60 graden uit. Echter heb ik de CPU iets onder geclocked en vast gezet op 4x 1800mhz. Die AMD cool en quiet techniek is hoorbaar slecht voor de audio en video. Sporadisch zie je iets judder in het beeld als de CPU denkt dat hij langzamer of sneller moet draaien, en bij audio hoor je sporadisch een hik of tik als de CPU denkt weer eens van clock snelheid te veranderen.
Door de clock snelheid vast te zetten op een lagere snelheid varieert de CPU temp tussen de 28 en 33 graden. Ook gedurende lange tijd Live TV kijken. Dit met deinterlacing en dergelijke aan.

- Ik ben erg gecharmeerd van de ingebouwde GPU van deze CPU. Deze is echt snel genoeg voor fatsoenlijk Live-TV en kan alle soorten enhancing aan.
(niet alle enhancement is gewenst natuurlijk). de Intel varianten staan "nog" niet bekend om de goede grafische performance....