Pagina 1 van 1

Revisie Crossover B&W 801 s80

Geplaatst: do 17 jan 2013, 18:49
door tbusquet
Goedenavond,

Ik ben al enige jaren in het bezit van een paar B&W 801 s80's. Dit zijn de eerste 801's met de gesloten laag kast.
Deze luidsprekers zijn uit 1979 en dus bijna 33 jaar oud. Alles ziet er nog heel goed uit aan de luidsprekers.

In de cross-overs worden alleen naast polyester condensatoren ook elco's gebruikt, ik neem aan dat deze misschien na 33 jaar niet meer helemaal optimaal zijn.

Ik heb dus het idee opgevat om alle condensatoren te vervangen, zoals hier in het service-manual te zien is worden er per luidspreker 11 verschillende c's gebruikt.
http://www.bwgroupsupport.com/downloads ... 801-TM.pdf

Ik heb bij speaker-en-co gekeken naar vervangende c's en kwam uit op Audyn MKP's voor het hoog en het mid en Audyn MKT's voor het laag.
Omdat de oude waardes niet direct te vinden zijn heb ik voor meerdere condensatoren 2 nieuwe genomen met het idee om die parallel te zetten.

Ik heb een schema'tje gemaakt in Excel, zouden jullie eens kunnen kijken of mijn keuzes de goede zijn?

De prijs komt nu op 83,30 per luidspreker, best een boel nog. Ik weet niet of het ergens nog goedkoper kan?

Re: Revisie Crossover B&W 801 s80

Geplaatst: vr 18 jan 2013, 9:28
door Henkjan
ik zou terughoudend zijn met het vervangen van de elko's door MKT's, het zou niet de eerste keer zijn dat er met t filter rekening is gehouden met elko's en dat MKTs dan de filterwerking minder goed laten zijn; zeker met een speaker van t kaliber als de 801 kan je er toch wel van uit gaan dat er goed over t filter is nagedacht

Re: Revisie Crossover B&W 801 s80

Geplaatst: vr 18 jan 2013, 10:54
door tbusquet
Henkjan schreef:
ik zou terughoudend zijn met het vervangen van de elko's door MKT's, het zou niet de eerste keer zijn dat er met t filter rekening is gehouden met elko's en dat MKTs dan de filterwerking minder goed laten zijn; zeker met een speaker van t kaliber als de 801 kan je er toch wel van uit gaan dat er goed over t filter is nagedacht

Dus jouw advies zou zijn om de oude elco's te vervangen voor nieuwe? Ik neem aan dat ze toch behoorlijk minder geworden zouden moeten zijn na 33 jaar ?

Re: Revisie Crossover B&W 801 s80

Geplaatst: vr 18 jan 2013, 11:28
door tbusquet
Heb net nog even gekeken naar de service manual van de 801 s2 van een paar jaar later, hier gebruiken ze alleen maar polyester en geen elco's meer. Hmmm zet me aan het denken.

Re: Revisie Crossover B&W 801 s80

Geplaatst: vr 18 jan 2013, 18:04
door bas focal m180
tbusquet schreef:
Heb net nog even gekeken naar de service manual van de 801 s2 van een paar jaar later, hier gebruiken ze alleen maar polyester en geen elco's meer. Hmmm zet me aan het denken.
En zijn die waardes wel allemaal het zelfde ?

Re: Revisie Crossover B&W 801 s80

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 13:24
door tbusquet
Ik ben gisteren een hele dag bezig geweest met solderen..

Ze klinken nu weer als nieuw, vooral het laag lijkt strakker geworden. Stemmen klinken neutraler en komen beter uit het midden. Een waardig herstel van deze lieve oude beesies.

En een aantal foto's van voor en na.
aud03.jpg
aud04.jpg
aud05.jpg
80101.jpg
80102.jpg
80103.jpg
80104.jpg
80105.jpg
80106.jpg
80107.jpg
80108.jpg
80109.jpg
80110.jpg

Re: Revisie Crossover B&W 801 s80

Geplaatst: ma 22 apr 2013, 20:27
door Marcel~
Ik heb een jaar geleden het filter van mijn B&W 802 S3 geupgrade. Ook met een duidelijke verbetering als resultaat.

Ik ben wel wat verder gegaan dan jij door ook de spoelen in serie te vervangen door Tritec en de weerstanden te vervangen door Mox. Ook de condensatoren in serie met het hoog heb ik net een nivootje hoger genomen, de Audyn Plus. Tenslotte heb ik het filter vrij verdraad opgebouwd. Dus niet op een print.

Ik ben nu bezig met een Synthese 1. Daar zijn de printbanen van het filter standaard al verdikt met 2,5 mm installatiedraad. Wellicht voor jouw filters nog de moeite. Kost immers bijna niets...

Re: Revisie Crossover B&W 801 s80

Geplaatst: ma 22 apr 2013, 23:51
door ray5150
Wat een dunne draadjes.... :shock:

Re: Revisie Crossover B&W 801 s80

Geplaatst: zo 28 apr 2013, 14:15
door weidok
bas focal m180 schreef:
tbusquet schreef:
Heb net nog even gekeken naar de service manual van de 801 s2 van een paar jaar later, hier gebruiken ze alleen maar polyester en geen elco's meer. Hmmm zet me aan het denken.
En zijn die waardes wel allemaal het zelfde ?
waarde van condensator voor de tweeter ( C5 ?) lijkt mij aan de hoge kant 33 uF !!
in de lijst staat 3,3 uF volgens mij !!!!
klopt dat !!

Re: Revisie Crossover B&W 801 s80

Geplaatst: zo 28 apr 2013, 20:31
door tbusquet
weidok schreef:
bas focal m180 schreef:
tbusquet schreef:
Heb net nog even gekeken naar de service manual van de 801 s2 van een paar jaar later, hier gebruiken ze alleen maar polyester en geen elco's meer. Hmmm zet me aan het denken.
En zijn die waardes wel allemaal het zelfde ?
waarde van condensator voor de tweeter ( C5 ?) lijkt mij aan de hoge kant 33 uF !!
in de lijst staat 3,3 uF volgens mij !!!!
klopt dat !!
Klopt, de punt is op de tekening weggevallen. Moet 3,3uF zijn. Dat zit er nu ook weer keurig in.

Re: Revisie Crossover B&W 801 s80

Geplaatst: do 16 mei 2013, 16:24
door dixie
Ik heb vroeger B&W 802's gehad en heb het filter ook drastisch onderhanden genomen, met de kennis van Speaker & Co (toentertijd nog in R'dam). Alle condensatoren vervangen door MKP of (MKT waar het niet kritisch was) en de beveiliging omzeilt, verzilverd teflon draad gebruikt, spoelen zijn niet vervangen en de kast gevuld met Bailys wol.
Eerst Mox weerstanden gebruikt, maar vond de cement draadgewonden toch beter klinken. Voor mij alleen maar draadgewonden in luidsprekers. Ook nu in nieuwe generatie luidsprekers (maar dat is een andere discussie).
Het geheel klonk strakker en gedetailleerder, het laag had (toch onverwacht...) niet veel verschil met het "oude" filter.

Re: Revisie Crossover B&W 801 s80

Geplaatst: di 27 aug 2013, 15:38
door Hobbit13
Voor luidsprekers van het caliber van de 801/802 is het "zomaar" vervangen van de condensatoren eigenlijk niet erg verstandig.
Sowieso gaat het originele ontwerp uit van elco's, met een significante interne weerstand. Deze weerstand is absoluut meegenomen in de bepaling. Bovendien zijn de componenten waarschijnlijk individueel gematched. (iig bij Kef werd dit gedaan, dus de inductie van de spoel werd gemeten, en vervolgens werd de juiste capaciteit geselecteerd.)

Ik had bij m'n 802 s80 eigenlijk ook het plan om het filter onder handen te nemen. Maar alle elco's waren volgens m'n LCR meter nog in prima staat, en de klankkleur van de speaker klopt prima.

De eerste 801/802 hadden een stoffen tweeter, die erg kwetsbaar was. Als het rendement van deze tweeter afgenomen is, kan het goed zijn dat een filter met meer hoog een goede compensatie is. (symptoombestreiding!)