Pagina 1 van 4
Ontwerpen van Troels Gravesen
Geplaatst: wo 16 jan 2013, 23:06
door Shadow
Nou lees ik hier al een tijdje mee (log weinig in) en ik voel een enthousiasme voor de creaties van de heer Gravesen
Maar wat vinden jullie van de Jenzen Next?
Ik heb een zwak voor TL's en als ik naar het ontwerp en de grafieken kijk dan heeft ie z'n huiswerk toch wel redelijk gedaan lijkt me.
WAF is geen probleem want W is net terug ingeleverd bij d'r moeder
Lijkt me een uitdaging
http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-NEXT.htm
Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: wo 16 jan 2013, 23:58
door bas focal m180
Shadow schreef:
WAF is geen probleem want W is net terug ingeleverd bij d'r moeder
Oh wat een heerlijke zin , maakt mij dag helemaal goed .
Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: do 17 jan 2013, 7:28
door ds23man
bas focal m180 schreef:Shadow schreef:
WAF is geen probleem want W is net terug ingeleverd bij d'r moeder
Oh wat een heerlijke zin , maakt mij dag helemaal goed .
En is W terug bij AF!

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: do 17 jan 2013, 8:46
door CoenvanDongen
Ik heb hem nog nooit gehoord, maar ik kan me niet voorstellen dat daar een slecht geluid uitkomt.
John Eekels heeft ook zo'n model gemaakt met iets andere drivers
http://www.johneekels.nl/websitepagina/ ... 0SEAS.html
Misschien woont hij bij jouw in de buurt?
Of je kijkt bij deze lijst of er een Nederlander is die ze gemaakt heeft.
http://www.troelsgravesen.dk/Builder's_response.htm
deze ook gezien trouwens?
http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-Accu.htm
Maarem... Als je geen waf nodig hebt... Dan kun je ook voor een stel grote open baffles gaan.
zoiets:
http://www.ikeahackers.net/2012/02/nume ... akers.html
Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: do 17 jan 2013, 9:35
door grimoire
Die versie met seas is ook van troels:
http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-SEAS-ER.htm
Dit is de 'budget' versie maar gebruikt volgens mij evengoed hele goede drivers. Lijkt mij een mooie speaker!
Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: do 17 jan 2013, 10:03
door Shadow
Geen idee, maar da's wel ff the next step in houtbewerking
Prachtige speakers geworden, maar ik houd het bij gewoon multiplex en mdf denk ik

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: do 17 jan 2013, 10:13
door Vinculum
De kast op zich is niet complex. Alleen die baffle is een pittige of je nu mdf of massief hout gebruikt. Denk eerlijk dat mdf lastiger is omdat je lekker op die kopse kant zit te werken.
Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: do 17 jan 2013, 14:03
door Shadow
Vinculum schreef:De kast op zich is niet complex. Alleen die baffle is een pittige of je nu mdf of massief hout gebruikt. Denk eerlijk dat mdf lastiger is omdat je lekker op die kopse kant zit te werken.
Mee eens. die afgeronde rand onder de mid-driver lijkt me een lastige, voor de rest goed te bouwen kasten lijkt me

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: do 17 jan 2013, 14:55
door grimoire
Valt mee toch? Cirkelgeleider onder de bovengrens en fasefrees 45' er op...
Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: do 17 jan 2013, 16:03
door Shadow
grimoire schreef:Valt mee toch? Cirkelgeleider onder de bovengrens en fasefrees 45' er op...
Radius van 330mm? Ik zie er misschien nu een probleem in, maar komt vanzelf allemaal wel

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: do 17 jan 2013, 20:10
door Leeuwarden
Die van John Eekels zijn te koop.
Ik heb de ER versie wel eens gehoord en qua geluidskwaliteit zit het wel goed.
Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: vr 18 jan 2013, 12:41
door Shadow
ijscobar schreef:Die van John Eekels zijn te koop.
Ik heb de ER versie wel eens gehoord en qua geluidskwaliteit zit het wel goed.
Hoe mooi de bouwkwaliteit van John's speakers ook is, mijn smaak is het niet (de afwerking) en bovendien heet het hier nog steeds ZelfBouwAudio-Forum en kopen kan iedereen

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: vr 18 jan 2013, 16:17
door CoenvanDongen
Shadow schreef:
Hoe mooi de bouwkwaliteit van John's speakers ook is, mijn smaak is het niet (de afwerking) en bovendien heet het hier nog steeds ZelfBouwAudio-Forum en kopen kan iedereen

Idd! Op naar de bouwmarkt!

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: vr 18 jan 2013, 16:39
door RobertD
John Eekels woont in Mierlo, dat is niet echt in de buurt. Het verbaast me trouwens dat hij niet op dit forum actief is.
Zijn afwerking is heel vakkundig, maar over zijn smaak kunnen lang wenkbrauwen fronzen.... Wanneer hij iets verkoopt dan vraagt hij enorme prijzen. Ik heb een beetje het gevoel dat hij zijn ego en zijn prijzen gelijkwaardig wil houden....
Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: vr 18 jan 2013, 17:34
door prison
Ik ben een keer bij John geweest. Hij is echt een vakman. En als je ziet hoeveel tijd / uren in zijn projecten zit, dan snap ik zijn prijzen ook wel. En daarbij gebruikt hij altijd hele goede materialen.
Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: vr 18 jan 2013, 18:18
door bas focal m180
prison schreef:Ik ben een keer bij John geweest. Hij is echt een vakman. En als je ziet hoeveel tijd / uren in zijn projecten zit, dan snap ik zijn prijzen ook wel. En daarbij gebruikt hij altijd hele goede materialen.
Dat zegt mij niet zo veel , tijd en uren .
Ik kon ook wel uren bezig zijn met het luisteren en het steeds vergelijken van een kleine aanpassing .
En dan tot de conclusie komen dat ik geen 100% winnaar heb omdat de ene keer de ene instelling beter klinkt dan de andere .
En dan doel ik op een klankregelaar op de versterker , voor mij moet het klinken zoals ik het mooi vindt ook al is dat niet zoals het oorspronkelijk hoort .
Zo kan een ander uren bezig zijn met het omwisselen van een enkele condensator in het filter .
Nu kan en wil ik echt niet zeggen dat John Eekels zomaar iets iets bouwd en dat er zeker wel heel wat uren in het project zullen zitten .
Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: vr 18 jan 2013, 20:36
door Shadow
Precies en waar de een van smelt krijgt de ander het koud van...
Heb nog een scheiding te regelen en een huis te verkopen, maar die Jenzen's komen er wel

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: za 24 aug 2013, 12:30
door Shadow
Shadow schreef:
Heb nog een scheiding te regelen en een huis te verkopen, maar die Jenzen's komen er wel

Nou die scheiding komt er dus niet
Nou die Jenzen's nog es bouwen, hoewel ik eerst wat pico lino's wil gaan maken voor op het werk

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: za 24 aug 2013, 12:54
door CoenvanDongen
Shadow schreef:Shadow schreef:
Heb nog een scheiding te regelen en een huis te verkopen, maar die Jenzen's komen er wel

Nou die scheiding komt er dus niet
Nou die Jenzen's nog es bouwen, hoewel ik eerst wat pico lino's wil gaan maken voor op het werk

Als je dan toch ff door kan sparen...
http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-D.htm
2 verdieners kunnen dat makkelijk betalen

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: za 24 aug 2013, 13:09
door Shadow
Heb er al naar gekeken, maar ik vind hem
A: niet mooi
B: te duur
Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: za 24 aug 2013, 18:16
door markbakk
Shadow schreef:Nou die scheiding komt er dus niet
Dát intrigeert mij nou wel. Zou het trouwens knapper vinden wanneer je én de WAF hoog genoeg weet te krijgen én je eigen verlangens naar grote speakers weet bot te vieren. Ahum.

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: za 24 aug 2013, 19:10
door Shadow
markbakk schreef:Shadow schreef:Nou die scheiding komt er dus niet
Dát intrigeert mij nou wel. Zou het trouwens knapper vinden wanneer je én de WAF hoog genoeg weet te krijgen én je eigen verlangens naar grote speakers weet bot te vieren. Ahum.

Lang verhaal en behoorlijk gecompliceerd, van mij had het ook allemaal niet gehoeven en gelukkig kwam ze tot hetzelfde inzicht.
Over de WAF; Ik begin ook niet voor niks met een setje Picolino's

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: za 24 aug 2013, 22:27
door MechanicalAnimal
Shadow schreef:Maar wat vinden jullie van de Jenzen Next?
hele vette bak!!!!!

die Troels maakt mooi spul, zou ik durven nabouwen zonder ze gehoord te hebben.
ik had alleen tussen die topkast en die laagkast ff wat anders verzonnen
Ook fraai:
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm
Shadow schreef:
WAF is geen probleem want W is net terug ingeleverd bij d'r moeder

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: zo 25 aug 2013, 10:38
door Shadow
MechanicalAnimal schreef:
hele vette bak!!!!!

die Troels maakt mooi spul, zou ik durven nabouwen zonder ze gehoord te hebben.
ik had alleen tussen die topkast en die laagkast ff wat anders verzonnen
De terminals bedoel je? Ja ik snap wat je bedoeld,
maar "spend money where it counts the most" is niet voor niks m'n signature
Het is functioneel, maar mooi?, nee niet bepaald
MechanicalAnimal schreef:
Hoe mooi ik het idee en de theorie achter de TQWT & DTQWT ook vind, qua plaatsing zijn ze heel kritisch en ze hebben behoorlijk de ruimte nodig om goed te presteren, da's niks in mijn huis

Re: Jenzen NEXT; wat vinden we daar van?
Geplaatst: zo 25 aug 2013, 10:45
door scanspeakman
Shadow schreef:Nou lees ik hier al een tijdje mee (log weinig in) en ik voel een enthousiasme voor de creaties van de heer Gravesen
Maar wat vinden jullie van de Jenzen Next?
WAF is geen probleem want W is net terug ingeleverd bij d'r moeder
Die laatste zin is inderdaad heerlijk.
Maar ook ik sluit mij er bij aan dat de ontwerpen van Troels top (lijken te) zijn. Ook ik zou ongehoord een dergelijk ontwerp durven na te bouwen. Zeer veel zorg aan besteed, goede kastconstructie, goede componentskeuze etc. Hier zit overduidelijk een enorme partij know-how in. Net als bij de ontwerpen van Tony Gee. Ik kijk geregeld graag op beide sites en volgende paar speakers wordt zeker een ontwerp van één van beide, al ligt mijn keuze al een beetje vast (*aangepaste Andromeda MK2*) waar ik al wat voor aan het sprokkelen ben geslagen.
Scanspeakman