Pagina 1 van 1

Nieuw hier, met wel wat ervaring...

Geplaatst: di 08 jan 2013, 21:57
door Bart_Banaan
Hallo allemaal, na een tijd meelezen heb ik mezelf ook maar aangemeld, wat iets langer duurde dan gepland door een iets te goed beveiligde browser... Maar alsnog gelukt en hier ben ik dan.

Ik heb ervaring met het bouwen van luidsprekers; ik heb momenteel drie sets zelfbouw Visatons staan:
1 set Visaton Atlas DSM Mk. III waarvan ik de behuizing in 1993 heb gebouwd en pas in 2011 de boxen als geheel heb afgebouwd. (ik had daarvoor nooit de ruimte in de woonkamer voor deze boxen)
1 set Visaton VIB Extra GF, een set fraai klinkende 3-weg boxen die ik in 2011 heb gebouwd
1 set Visaton 'eigen ontwerp' welke ik van iemand heb over genomen.

Verder heb ik veel ervaring met solderen van bouwpakketen, setjes, printjes, etc... Ik heb vroeger (ca 1996~2002) heel veel met computers, controllers, en dergelijke gewerkt en tegenwoordig richt ik me meer op websites, software en server beheer. verder sleutel ik nog regelmatig aan mijn RC-modelauto's; een andere grote hobby van mij.

Nou ja, omdat ik mij voorgenomen heb om een eindversterker te bouwen voor de woonkamer heb ik mij hier aangemeld om tips & tricks op te pikken en om mee te discussiëren en te leren!
Zoals ik het nu inschat zal ik een 6-kanaals eindversterker gaan bouwen van ca. 6 x 250Watt, of -in het geval dat ik de Visaton Atlas DSM Mk. III ga bi-ampen- een 8 kanaals versterker...

Als het project vaste vormen aanneemt, zal ik hier op het forum de vorderingen melden!

O ja, ik woon in een klein fries dorpje in de buurt van Dokkum....

Re: Nieuw hier, met wel wat ervaring...

Geplaatst: di 08 jan 2013, 23:15
door Zweitse
Welkom

Re: Nieuw hier, met wel wat ervaring...

Geplaatst: wo 09 jan 2013, 0:59
door Teungts
welkom mede fries

Re: Nieuw hier, met wel wat ervaring...

Geplaatst: wo 09 jan 2013, 13:52
door Bart_Banaan
eigenlijk "import-" fries... Geboren in 1965 in het westen en in 1993 verkast naar Friesland... Nooit een moment spijt gehad :-D

Re: Nieuw hier, met wel wat ervaring...

Geplaatst: wo 09 jan 2013, 17:41
door ronnydepony
Bert, er zit een banaan in uw oor :rofl: :rofl:

Welkom, en al direct serieuze plannen

Mijn allereerste luidspreker was ook een Atlas DSM

Re: Nieuw hier, met wel wat ervaring...

Geplaatst: wo 09 jan 2013, 17:54
door John P
ronnydepony schreef:
Bert, er zit een banaan in uw oor :rofl: :rofl:
Zijn we eindelijk af van die krokodillen :goeie: . Kortom welkom Bart en soms zijn we wel serieus.

Re: Nieuw hier, met wel wat ervaring...

Geplaatst: do 10 jan 2013, 0:23
door Bart_Banaan
Ach, die naam gebruik ik al heel wat jaren op het internet... (ik heb zo'n 14.000 hits in google). Dus die Banaan zit stevig op z'n plek :mrgreen:

Ik ben nog niet helemaal uit wat ik ga bouwen, in ieder geval met van die Klasse D modules, iets in de trend van deze:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

Ik wil in ieder geval twee 2 kanaals versterkers bouwen om mijn de Atlassen te bi-ampen, voor elke Atlas één versterker met twee versterkte uitgangen die elk één van de scheidingsfilters aanstuurt. (zit in elke box twee aparte filters: één voor laag en één voor mid/hoog). Dan wil ik vanuit mijn media center de overige kanalen (van de Dolby 7.1) elk ook van eigen versterking voorzien door een 6-kanaals versterker...
Hoe ik het precies uit ga werken hoop ik uit te vogelen door veel te lezen en vragen te stellen.
De bouw van versterkers lijkt mij een leuk project en een uitdaging die ik graag aan ga. Met dit soort Class D modules is het bouwen van een versterker een stuk eenvoudiger geworden.