Pagina 1 van 1
Project met Vifa XT18 en Dynaudio tweeter
Geplaatst: wo 15 feb 2006, 23:14
door RobT
Gisteren bij Libbers Audio in Almelo de laatste Vifa XT18WO's opgehaald en samen met de D28AF van Dynaudio in een testkastje van 14 liter geplaatst.
Oorspronkelijk zat daar een Vifa 17WP200 in gecombineerd met dezelfde tweeter.
Allemaal oud spul wat ik nog had liggen. Echt wild was ik nou toch ook niet van die 17wp200, wel een lekker speakertje met een 'warm' geluid maar dat was het dan ook wel. Ook makkelijk te filteren.
De XT18WO heeft de grote magneet vergeleken met de XT18WH, allebei hebben ze een conus gemaakt van een 'houtpapje', woodpulp dus.
De unit
Even een testopstelling, rechtsonder een simpel filter voor effe.
Een eerste luisterindruk: zeer fraai, neutraal, in de eerste 10 seconden hoorde ik al dat de XT niet dat warme modderige van de 17wp200 had.
Later meer.
Geplaatst: do 16 feb 2006, 15:26
door ralf
leuk ontwerpje, heb zelf een paar vifa xg18 en xt300 uit aAlmelo laten komen, echt scherpe prijzen, 45 euro voor een woofer
ga de vifa korrekt II bouwen als ik mijn mission 752 freedom klaar heb
Geplaatst: do 16 feb 2006, 15:44
door Martijn M
ik heb begrepen dat de Peerless Vline XG18WH-00/08 dezelfde is. Deze kost bij BMM €42,07 per stuk
Geplaatst: do 16 feb 2006, 16:00
door RobT
@ralf Ik weet niet of je de 17wp200 of 17wn225 die in de Korrekt II zit kan vervangen door de XG18, je zult het filter moeten aanpassen denk ik. Maar je hebt iig een veel betere midwoofer te pakken.
Scherpe prijzen inderdaad, 't spul moet weg. Ik ben er geweest en er lag nog genoeg. Zelf heb ik 55 euro betaald voor de XT18WO.
@keyser De XG18 heb ik bijna 2 maand in bestelling bij BMM, scherpe prijs maar ik heb zo'n idee dat ie 'm niet kan leveren daarvoor.
Ze zijn niet hetzelfde; XG18 glasfiberconus, XT18 woodpulpconus.
John K. (zaphaudio.com) heeft ze allebei getest. Hij gebruikte wel de XT18WH, de versie met kleinere magneet.
Geplaatst: do 16 feb 2006, 16:07
door Martijn M
klopt, ik vergiste me. De unit van BMM is dezelfde als die Sander in z'n speaker gebruikt. Die XT (glasvezel) van het oude Vifa was echter een stuk duurder dan 42 euro. BMM schijnt ze op een andere manier in te kopen dan andere winkels, en ze daardoor zo goedkoop te kunnen leveren.
Geplaatst: do 16 feb 2006, 16:14
door ralf
xg18 besteld en 2 dagen later thuis bezorgd is wel zo prettig
in back order schiet je niet veel mee op, lijkt meer op site vullen
beetje slordig eigenlijk wel
Geplaatst: do 16 feb 2006, 18:53
door RobT
Libbers Audio heeft nog een aantal XG18's, voor de liefhebber?
BMM laat het spul waarschijnlijk uit de VS komen, iig komt het niet bij de normale importeur vandaan. De XT's kosten bij BMM rond de 90 euro.
Nou, een wat gecompliceerder filter in elkaar gefietst.
Even op de primitieve manier uitgetekend.
Luister nu een half uurtje, mwah, niet slecht.
Xover frequentie is 2khz.
Iemand suggesties, ook wat betreft software om een filter te berekenen?
Geplaatst: ma 20 feb 2006, 13:11
door RobT
Het filter wat aangepast, de spoel van 1 mh vergroot naar 2 mh. Het klonkt allemaal wat te licht en dun, te 'voor in de mond'. Heb nu het idee dat het midden meer in balans is, ik ga hier een aantal dagen naar luisteren.
Wel is nu echt duidelijk dat de XT18 een veel betere driver is dan de 17wp200. Het lijkt of er een vergrootglas op wordt gezet, allerlei details zijn makkelijker te horen, bijv. koorwerk zijn de stemmen beter afzonderlijk te onderscheiden. Op een opname van het Cheskylabel (soort verzamel jazz cd), in een nummer hoor ik vervorming, nooit eerder gehoord, hoofdtelefoon ter controle, jawel hoor.
Alles wordt netjes weergegeven, het wordt nooit rauw, eigenlijk een keurige speaker. Maar wel dat je de neiging heb om de muziek steeds harder te zetten want het klinkt zo goed...
Verder de tweeter iets harder laten spelen door de R van 3,3 naar 2,7 te verlagen, maakt het geheel net een tikje briljanter.
Geplaatst: zo 14 mei 2006, 18:35
door RobT
Okee, dit moet het filter worden. Ik heb dit op het gehoor gedaan en dat vreet tijd, je bent zo een paar maand verder. Je leert wel een hoop over hoe je een systeem zijn eigen klankleur kan geven als je dat natuurlijk zou willen, ik ga voor zo neutraal mogelijk.
Meten kan ik niet, helaas.
Ga binnenkort de definitieve kasten bouwen, worden monitors op een stand. Daarna doe ik de laatste aanpassingen aan het filter en laat ze in verschillende ruimtes spelen om te horen of ik ze niet te veel getuned heb op mijn huidige luisterruimte.
Geplaatst: zo 18 jun 2006, 12:22
door Daniel_SJD
Hey ik ben bezig met eenzelfde soort speaker alleen dan met de XG18 en de XT19 als tweeter. Komt in een 12L BR kastje, maar ik vroeg me 2 dingen af. 1. waarom zit de woofer altijd zo dicht op de tweeter? en 2. hoe heb je die woofer ingfreesd? Er zit namelijk zo'n vervelend randje van 1mm die weer net iets dieper ligt. Heb je die op het hout laten vallen of heb je gewoon die 18cm uitgefreesd en hem verzonken? Is nl. niet helemaal goed te zien op de foto!
Ben benieuwd, Grtz...
Geplaatst: zo 18 jun 2006, 13:20
door ApaX
Daniel_SJD schreef:Hey ik ben bezig met eenzelfde soort speaker alleen dan met de XG18 en de XT19 als tweeter. Komt in een 12L BR kastje, maar ik vroeg me 2 dingen af. 1. waarom zit de woofer altijd zo dicht op de tweeter? en 2. hoe heb je die woofer ingfreesd? Er zit namelijk zo'n vervelend randje van 1mm die weer net iets dieper ligt. Heb je die op het hout laten vallen of heb je gewoon die 18cm uitgefreesd en hem verzonken? Is nl. niet helemaal goed te zien op de foto!
Ben benieuwd, Grtz...
Ik wil dus ook zoiets gaan maken! Ik wil als tweeter een xt300 gebruiken. Ik vraag me alleen af of de xt serie wel geschikt is om in een kleine kast te plaatsen, voor welke afstemming kies je?
Geplaatst: di 20 jun 2006, 0:50
door RobT
Daniel_SJD schreef:Hey ik ben bezig met eenzelfde soort speaker alleen dan met de XG18 en de XT19 als tweeter. Komt in een 12L BR kastje, maar ik vroeg me 2 dingen af. 1. waarom zit de woofer altijd zo dicht op de tweeter? en 2. hoe heb je die woofer ingfreesd? Er zit namelijk zo'n vervelend randje van 1mm die weer net iets dieper ligt. Heb je die op het hout laten vallen of heb je gewoon die 18cm uitgefreesd en hem verzonken? Is nl. niet helemaal goed te zien op de foto!
Ben benieuwd, Grtz...
De woofer heb ik niet ingefreesd, ik heb zeer nauwkeurig een gat van 176 mm gezaagd/gevijld, de korf is 180 mm zodat het uiterste randje van 2 mm op het hout ligt. Daaronder zit een 22 mm mdf-plaat waarin de 6 schroeven in uit komen. Binnenkort zal ik foto's plaatsen waar goed te zien is wat ik gedaan heb. Ik heb dus niks gefreesd, ik kan het nu niet duidelijker uitleggen.
De XG18 heeft dezelfde korf als de door mij gebruikte XT18. Een 12 liter br lijkt me prima. Ik heb de XT18 in een 18 l kast zitten, dat is een andere als die op de foto, dat was slechts een proefkast.
groet
Rob
Geplaatst: di 20 jun 2006, 10:00
door ApaX
RobT schreef:Daniel_SJD schreef:Hey ik ben bezig met eenzelfde soort speaker alleen dan met de XG18 en de XT19 als tweeter. Komt in een 12L BR kastje, maar ik vroeg me 2 dingen af. 1. waarom zit de woofer altijd zo dicht op de tweeter? en 2. hoe heb je die woofer ingfreesd? Er zit namelijk zo'n vervelend randje van 1mm die weer net iets dieper ligt. Heb je die op het hout laten vallen of heb je gewoon die 18cm uitgefreesd en hem verzonken? Is nl. niet helemaal goed te zien op de foto!
Ben benieuwd, Grtz...
De woofer heb ik niet ingefreesd, ik heb zeer nauwkeurig een gat van 176 mm gezaagd/gevijld, de korf is 180 mm zodat het uiterste randje van 2 mm op het hout ligt. Daaronder zit een 22 mm mdf-plaat waarin de 6 schroeven in uit komen. Binnenkort zal ik foto's plaatsen waar goed te zien is wat ik gedaan heb. Ik heb dus niks gefreesd, ik kan het nu niet duidelijker uitleggen.
De XG18 heeft dezelfde korf als de door mij gebruikte XT18. Een 12 liter br lijkt me prima. Ik heb de XT18 in een 18 l kast zitten, dat is een andere als die op de foto, dat was slechts een proefkast.
groet
Rob
Hoe klinkt het laag nu in een gesloten kast?
Geplaatst: di 20 jun 2006, 14:16
door Daniel_SJD
RobT schreef:Daniel_SJD schreef:Hey ik ben bezig met eenzelfde soort speaker alleen dan met de XG18 en de XT19 als tweeter. Komt in een 12L BR kastje, maar ik vroeg me 2 dingen af. 1. waarom zit de woofer altijd zo dicht op de tweeter? en 2. hoe heb je die woofer ingfreesd? Er zit namelijk zo'n vervelend randje van 1mm die weer net iets dieper ligt. Heb je die op het hout laten vallen of heb je gewoon die 18cm uitgefreesd en hem verzonken? Is nl. niet helemaal goed te zien op de foto!
Ben benieuwd, Grtz...
De woofer heb ik niet ingefreesd, ik heb zeer nauwkeurig een gat van 176 mm gezaagd/gevijld, de korf is 180 mm zodat het uiterste randje van 2 mm op het hout ligt. Daaronder zit een 22 mm mdf-plaat waarin de 6 schroeven in uit komen. Binnenkort zal ik foto's plaatsen waar goed te zien is wat ik gedaan heb. Ik heb dus niks gefreesd, ik kan het nu niet duidelijker uitleggen.
De XG18 heeft dezelfde korf als de door mij gebruikte XT18. Een 12 liter br lijkt me prima. Ik heb de XT18 in een 18 l kast zitten, dat is een andere als die op de foto, dat was slechts een proefkast.
groet
Rob
Het is me nog niet helemaal duidelijk maar ik ben erg benieuwd naar de foto's!
Geplaatst: wo 22 nov 2006, 19:18
door RobT
Dit project heeft een tijdje stil gelegen, helaas, door allerlei oorzaken. De proefkast is verlaten, ik heb nu 2 nieuwe kasten gemaakt van 22 mm MDF + 8 mm spaanplaat. Inhoud is ruim 18 liter.
Hier een blik op het inwendige met het een en ander aan verstevigingen.
Ook heb ik een sleufpoort gebruikt, afgestemd op ong. 30-35 Hz, ik neem geen poortruis waar dus wat mij betreft werkt dit net zo goed als een gewone basreflexpijp.
Geplaatst: wo 22 nov 2006, 19:26
door RobT
Het achterste deel van de uit 2 MDF platen (44 mm totaal) bestaande baffle. Om de woofer lucht te geven het een en ander schuin weggevijld.
Geplaatst: wo 22 nov 2006, 19:32
door RobT
De bovenste plaat heeft een gat van 176 mm. De korf is 180 mm, de uiterste 2 mm brede rand van de korf ligt op de baffle. De schroeven door de schroefgaten van de woofer monden uit in die vreemde uitstulpingen van de onderste baffleplaat. Zo trek je de korf aan, er breekt echt niks af, die 2 mm rand van een gegoten korf is sterk zat. Zie het plaatje van de unit eerder in dit topic. Het grote voordeel is dat je de woofer niet in hoeft te vrezen, voor mij een uitkomst omdat ik geen frees-spullen heb...
Geplaatst: wo 22 nov 2006, 19:35
door RobT
Facetten gezaagd, geschuurd, gegrond, dat allemaal bij een lekker oktoberzonnetje.
Geplaatst: wo 22 nov 2006, 19:37
door RobT
Nog een foto van de kast...
Ik krijg het niet voor elkaar om 2 foto's tegelijk te plaatsen, dan maar apart...
Geplaatst: wo 22 nov 2006, 20:06
door Wowly
Netjes hoor......
Wowly
Geplaatst: wo 22 nov 2006, 20:13
door Edo
RobT schreef:Het achterste deel van de uit 2 MDF platen (44 mm totaal) bestaande baffle. Om de woofer lucht te geven het een en ander schuin weggevijld.
Komt me bekend voor zo'n achterkant...
Maar netjes hoor Rob. Ga je nog metingen doen of iets?
Geplaatst: wo 22 nov 2006, 20:45
door RobT
Bedankt voor jullie complimenten.
Tja, vijlen is iets onvermijdelijks, de laag vijlsel op de keldervloer spreekt boekdelen vooral doordat bij de 2e kast de facetten iets te klein waren uitgevallen vergeleken met deze kast. Ik was zo eigenwijs om dat 'even' uit de losse hand te doen... gelukkig bracht de groffe vijl uitkomst en klopt het nu.
Metingen kan ik niet doen, Edo, dit is een project 'op het gehoor'. Op de 1e pagina van dit topic heb ik een 'final filter' schema geplaatst, maar dat is niet 'final' meer...'k kom daar later op terug.
Op de foto is het filterplankje even in het compartiment achterop de kast gezet.
Geplaatst: wo 22 nov 2006, 21:47
door Sjaudio
Sow, dat is geen klein filtertje zeg, erg mooi!
Geplaatst: za 06 jan 2007, 17:29
door RobT
Even een foto van het geheel... Ga binnenkort de andere kast in de grondverf zetten en standaards maken, want zo'n plastic stoeltje is ook geen gezicht.