Amp switcher
Geplaatst: za 08 dec 2012, 12:46
In onze strijd tegen de verspilde kWh-tjes ( viewtopic.php?f=22&t=16929 ) heb ik aanpassingen gedaan die onnodig stroomverbruik verminderen hier in huis, zonder daarvoor in wooncomfort in te leveren. Punt hierin is nog, als er iemand thuis is staat er ook muziek aan, versterkt door gloeiende glaskolfjes. Mooi en leuk natuurlijk, maar de KT88 die in de woonkamer staat vraagt ook op luisterbehang niveau 150W continue uit het stopcontact. Het idee is om default een klasse D versterker hiervoor te gebruiken, met een rendement van ver in de 90%, en als er echt ff een plaatje wordt opgezet of er wat aandachtiger wordt geluisterd er kan worden omgeschakeld naar buisjes. Met een druk op de knop, zonder eerst alles te moeten ompluggen.
Ik heb een standaard 555 schakelingetje gebruikt, met ingebouwde flip-flop als schakelaar. Op uitgang pin 3 komt resp. 0.3 en 10V te staan, om hiermee een tor aan te sturen die een relais vanuit voedingsspanning naar GND trekt en 'm zo aktiveert.
Het is nog niet zo eenvoudig, er moeten immers 3 zaken worden meegeschakeld:
- De uitgang van de voorversterker moet naar de einversterkers worden gestuurd, alhoewel in veel gevallen dit niet eens nodig is. Om het universeel te houden heb ik dit wel gedaan.
- De uitgangen van de versterkers moeten naar de luidsprekers worden geschakeld.
- De spanning op de einversterkers moet ook worden omgeschakeld.
Op mijn eindversterkers heb ik eigenlijk nooit een aan-uit schakelaar gemonteerd, ik laat deze altijd aansturen door de voorversterker, wat nu goed van pas komt. Ook hebben ze allemaal een inschakelvertraging, ploppen bij omschakelen verwacht ik ook niet echt.
De volgende relais heb ik gekozen:
-Audio in/uit lijn niveau Takamisawa RA12W-K: http://www.datasheetarchive.com/RA12W-K-datasheet.html 12V, had ik nog liggen.
*******************
Edit 22-05-2015: RA12W-K is niet meer leverbaar, vervanger is RY12W-K. Bijvoorbeeld te koop bij Conrad https://www.conrad.nl/nl/dil-miniatuurr ... 02866.html
*******************
- Uitgangen versterkers, Amplimo luidspreker relais:https://www.ringkerntrafo.nl/product.php?id_product=401 24V, enkel om.
*******************
Edit 22-05-2015: De luidspreker relais zijn inmiddels leverbaar in meerdere spanningen, de 'nieuwe' 24V is gelijk aan het model in dit draadje, kan dus gebruikt worden. Juiste link: http://www.ringkerntrafo.nl/shop/high-e ... V8vb8Yw9ZQ
*******************
- Spanning eindversterkers Tyco RT314012: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 14012.html 12V.
De Amplimo relais voor de versterker uitgangen hebben 2 nadelen, ze zijn 24V en ze schakelen enkel om. Als dus AMP1 geactiveerd is moet de ander juist afvallen. De 24V moet apart gemaakt worden, vanaf een 2 x 12V trafo.
Ik heb in m'n audio meubel niet meer zo heel veel ruimte, en een enorme kast vind ik ook niet mooi dus wil ik proberen in een kast te bouwen die maar 230mm breed is. Moet net kunnen denk ik.
Het schema moet nog opgesplitst worden, zodat er een voedings en stuur gedeelte ontstaat, en een gedeelte waar de connectoren met de relais op komen. Ik ga hier printen van tekenen, die direkt achter op de connectoren komen. Ik heb connectoren gekozen die (geisoleerd) in de achterkant van de kast worden geschroefd voor mechanische sterkte, met daar achterop de print met de relais.
Heb het schakelingetje op een stukje experimenteerprint gebouwd en het schakelgedeelte werkt, zie picje. Ziet er niet uit, heb wat moeten pielen om het aan het werk te krijgen, maar goed
Ik ga nu verder met het schema, splitsen dus, waarna de footprintjes eronder gehangen kunnen worden en de pcb kan worden getekend.
Misschien dat een luisterdag ook een toepassing kan zijn, bij een versterker vergelijk!
Edit: meest aktuele schema gepost.
Ik heb een standaard 555 schakelingetje gebruikt, met ingebouwde flip-flop als schakelaar. Op uitgang pin 3 komt resp. 0.3 en 10V te staan, om hiermee een tor aan te sturen die een relais vanuit voedingsspanning naar GND trekt en 'm zo aktiveert.
Het is nog niet zo eenvoudig, er moeten immers 3 zaken worden meegeschakeld:
- De uitgang van de voorversterker moet naar de einversterkers worden gestuurd, alhoewel in veel gevallen dit niet eens nodig is. Om het universeel te houden heb ik dit wel gedaan.
- De uitgangen van de versterkers moeten naar de luidsprekers worden geschakeld.
- De spanning op de einversterkers moet ook worden omgeschakeld.
Op mijn eindversterkers heb ik eigenlijk nooit een aan-uit schakelaar gemonteerd, ik laat deze altijd aansturen door de voorversterker, wat nu goed van pas komt. Ook hebben ze allemaal een inschakelvertraging, ploppen bij omschakelen verwacht ik ook niet echt.
De volgende relais heb ik gekozen:
-
*******************
Edit 22-05-2015: RA12W-K is niet meer leverbaar, vervanger is RY12W-K. Bijvoorbeeld te koop bij Conrad https://www.conrad.nl/nl/dil-miniatuurr ... 02866.html
*******************
- Uitgangen versterkers, Amplimo luidspreker relais:
*******************
Edit 22-05-2015: De luidspreker relais zijn inmiddels leverbaar in meerdere spanningen, de 'nieuwe' 24V is gelijk aan het model in dit draadje, kan dus gebruikt worden. Juiste link: http://www.ringkerntrafo.nl/shop/high-e ... V8vb8Yw9ZQ
*******************
- Spanning eindversterkers Tyco RT314012: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 14012.html 12V.
De Amplimo relais voor de versterker uitgangen hebben 2 nadelen, ze zijn 24V en ze schakelen enkel om. Als dus AMP1 geactiveerd is moet de ander juist afvallen. De 24V moet apart gemaakt worden, vanaf een 2 x 12V trafo.
Ik heb in m'n audio meubel niet meer zo heel veel ruimte, en een enorme kast vind ik ook niet mooi dus wil ik proberen in een kast te bouwen die maar 230mm breed is. Moet net kunnen denk ik.
Het schema moet nog opgesplitst worden, zodat er een voedings en stuur gedeelte ontstaat, en een gedeelte waar de connectoren met de relais op komen. Ik ga hier printen van tekenen, die direkt achter op de connectoren komen. Ik heb connectoren gekozen die (geisoleerd) in de achterkant van de kast worden geschroefd voor mechanische sterkte, met daar achterop de print met de relais.
Heb het schakelingetje op een stukje experimenteerprint gebouwd en het schakelgedeelte werkt, zie picje. Ziet er niet uit, heb wat moeten pielen om het aan het werk te krijgen, maar goed
Ik ga nu verder met het schema, splitsen dus, waarna de footprintjes eronder gehangen kunnen worden en de pcb kan worden getekend.
Misschien dat een luisterdag ook een toepassing kan zijn, bij een versterker vergelijk!
Edit: meest aktuele schema gepost.