Pagina 1 van 1

zekering in netspanning - waar

Geplaatst: za 08 dec 2012, 0:18
door Henkjan
is het nodig de zekering in de nettoevoer voor de schakelaar te zetten (dus direct na de entree)? of is dat met een geschikte schakelaar niet nodig omdat er geen faalscenario is? in mijn geval gaat het om een Neutrik entree en dan deze schakelaar: http://www.farnell.com/datasheets/22978.pdf

Re: zekering in netspanning - waar

Geplaatst: za 08 dec 2012, 0:54
door Barry2001
Ja. Spanning die een apparaat 'binnenkomt' moet eerst een zekering zien.

Re: zekering in netspanning - waar

Geplaatst: za 08 dec 2012, 8:17
door markbakk
Is volgens mij niet helemaal waar. Onze onvolprezen Elektor legt de zaken vrij helder uit.

Re: zekering in netspanning - waar

Geplaatst: za 08 dec 2012, 10:18
door Barry2001
"Smeltveiligheden en spoelen, kondensatoren en weerstanden voor storingsonderdrukking hoeven echter niet te worden uitgeschakeld. Hoewel het niet verplicht is, is het in dit verband wel aan te bevelen om een primaire zekering voor de schakelaar te monteren. Een defekte netschakelaar is dan ook beveiligd." Het "moet" dus niet inderdaad, maar gewoon wel doen. Hoeft niet eens de schakelaar zelf te zijn, stel dat de draadjes ernaartoe tegen iets aan hangen dat warm wordt. Henkjan was denk ik blij dat de zekering in z'n cv ketel ook vooraan in z'n ketel zat..

Re: zekering in netspanning - waar

Geplaatst: za 08 dec 2012, 13:33
door Henkjan
dus schakelaars hebben een faalscenario waarvoor een zekering nodig is...

ander ding uit die elektor text:
Als we er van uitgaan dat deze trafo’s kortsluitvast zijn, dan verklaart dat ook de afwezigheid van een primaire zekering. Als u een "gewone", niet kortsluitvaste trafo gebruikt, dan is een primaire zekering noodzakelijk.
wanneer is een trafo kortsluitveilig? en hoe herken ik dat als zelfbouwer?

Re: zekering in netspanning - waar

Geplaatst: za 08 dec 2012, 14:13
door Barry2001
Henkjan schreef:
dus schakelaars hebben een faalscenario waarvoor een zekering nodig is...

ander ding uit die elektor text:
Als we er van uitgaan dat deze trafo’s kortsluitvast zijn, dan verklaart dat ook de afwezigheid van een primaire zekering. Als u een "gewone", niet kortsluitvaste trafo gebruikt, dan is een primaire zekering noodzakelijk.
wanneer is een trafo kortsluitveilig? en hoe herken ik dat als zelfbouwer?
Jazeker hebben schakelaars een faalscenario, en dus de draden naar de schakelaar toe.

Een trafo is kortsluitveilig als je simpel gezegd de secundaire kant kun kortsuiten zonder dat door warm worden de trafo affikt. Volgens mij zijn ze voor de hobby niet in de handel, heb ze nog niet gezien tenminste.

Ze worden toegepast bij bv halogeen verlichting, als het lampje koud is is de weerstand heel laag en kan er even veel stroom lopen. Een zekering zou door die hoge stroom in het begin eruit vliegen.

Re: zekering in netspanning - waar

Geplaatst: za 08 dec 2012, 14:20
door ds23man
Henkjan schreef:
dus schakelaars hebben een faalscenario waarvoor een zekering nodig is...

ander ding uit die elektor text:
Als we er van uitgaan dat deze trafo’s kortsluitvast zijn, dan verklaart dat ook de afwezigheid van een primaire zekering. Als u een "gewone", niet kortsluitvaste trafo gebruikt, dan is een primaire zekering noodzakelijk.
wanneer is een trafo kortsluitveilig? en hoe herken ik dat als zelfbouwer?
Kortsluitveilige trafo's zijn gewoon te koop, te herkennen aan een schakelsymbool met een temp aanduiding erbij.

Re: zekering in netspanning - waar

Geplaatst: za 08 dec 2012, 16:41
door Ah!buis
Denk toch dat er een verschil is tussen kortsluitveilig en kortsluitvast :o
De veiligheid wordt bereikt met een ingebouwde zekering die onderbreekt als de trafo te heet wordt waarna je 'm kunt weggooien :shock:
Kortsluitvast dan kan die tegen kortsluiten doordat het eigenlijk een slechte trafo is met flink wat seriezelfinduktie.Kan de stroom niet te groot worden.
Zoiets komt ook mooi tepas bij simpele acculaders en bij lastrafo's,geen serieweerstand (of andere stroombeperking)nodig.
Anne

Re: zekering in netspanning - waar

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 21:38
door dirkmans
Goeie vraag, eigenlijk nooit zo over nagedacht.
Mijn inziens kan na de schakelaar ook.