Ik ben mijn speakers aan het doormeten en krijg met Holmimpulse volgend plaatje. De groene lijn is met de gating die Holmimpulse zelf berekend heeft, de blauwe is nadat ik de gating cursor nogal wat naar links verschoven heb. Welke van deze twee beantwoordt het meeste aan de werkelijkheid ? De meting gebeurde met de luidspreker in mijn woonkamer, de microfoon stond er zowat 5 cm vanaf, midden tussen de tweeter en de woofer. Op het eerste zicht mag ik niet te veel klagen over dit frekwentieverloop (hoop ik);
Maar met ARTA krijg ik wel iets helemaal anders te zien. En dat is niet zo prettig om zien.
Alle commentaar/suggesties welkom.
Meetvraag
Moderator: Beheerdersteam
Re: Meetvraag
Ik zat te denken aan wat te spelen met de smoothing in Arta maar als ik goed kijk zit er in Holmimpulse ongv 5 db verloop en in Arta 10 db .
Dat is het dus niet
Nu ziet die van Holmimpuls er wel te mooi uit om waar te zijn ,die van Arta lijkt mij meer realisties .
Al is die dan inderdaad wel beroerd.
Meet je met allebei de software met ongv dezelfde instellingen?
Ik ben ook een beginneling op meetgebied maar ik zal morgen eens kijken of ik een vergelijkbaar verschil kan genereren.
Wellicht hebben andere forum leden ook suggesties .
Ben ook erg benieuwd naar de oorzaak

Dat is het dus niet
Nu ziet die van Holmimpuls er wel te mooi uit om waar te zijn ,die van Arta lijkt mij meer realisties .
Al is die dan inderdaad wel beroerd.
Meet je met allebei de software met ongv dezelfde instellingen?
Ik ben ook een beginneling op meetgebied maar ik zal morgen eens kijken of ik een vergelijkbaar verschil kan genereren.
Wellicht hebben andere forum leden ook suggesties .
Ben ook erg benieuwd naar de oorzaak
Allereerst: een luidsprekersysteem meet je op enige afstand, tussen 1 en 2 m, afhankelijk van de afmetingen van het systeem en de plaatsing van de units.
De gating langer maken door vóór de impuls meettijd mee te nemen is jezelf voor de gek houden. Vanaf de start van de impuls tot de start van de eerste reflectie: zo stel je gating doorgaans in. De laagafval is inherent aan de lengte van het meetvenster.
De gating langer maken door vóór de impuls meettijd mee te nemen is jezelf voor de gek houden. Vanaf de start van de impuls tot de start van de eerste reflectie: zo stel je gating doorgaans in. De laagafval is inherent aan de lengte van het meetvenster.
markbakk schreef:Allereerst: een luidsprekersysteem meet je op enige afstand, tussen 1 en 2 m, afhankelijk van de afmetingen van het systeem en de plaatsing van de units.
Verrek ik had het nog niet eens goed gelezen !
Zo dichtbij meet je wel onder een erg grote hoek .
Neemd niet weg dat je dezelfde resultaten zou moeten zien ,juiste meet methode of niet .
Hoe dicht moet je eigelijk een dichtbij meting doen ,on axis voor het meten van een individuele unit?