Pagina 1 van 1

Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Geplaatst: ma 12 nov 2012, 9:55
door Nick18
Zoals de titel al zegt ben ik er nog niet uit :?

In http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=14313 heb ik (met de hulp van jullie :D) al uitgebreid nagedacht over een budget subwoofer die 20/25Hz kan halen. Dit i.c.m. met een Conrad woofer en plate amp (150W/4ohm http://www.conrad.nl/ce/nl/product/300518/)
Nu is er nog steeds geen subwoofer, omdat ik gewoon helemaal niets verwacht van die Conrad woofer.

Dus over een andere boeg, het wordt (zoals mij al aangeraden was):
- Een Peerless 10" of 12" (4 ohm)
- BR, PR of gesloten(GHP)
- Compact
- Hergebruiken van de Conrad 150W plate amp
- Eventueel de boost aanpassen/verwijderen van de amp

Mijn voorkeur gaat uit naar een gesloten kist met een Peerless 10".
Ik heb het gevoel dat een gesloten kist voor mij het mooiste sub-laag gaat geven en lekker compact natuurlijk (b_force bedankt voor je inspirerende Minisub :wink: ). GHP is misschien niet nodig door gebruik te maken van de boost van de Conrad amp.

De keuze van de woofer zal ook bepaald worden door wat er voordelig beschikbaar is, eigenlijk hoop ik gewoon dat iemand hier nog wat beschikbaar heeft... :D
En misschien is een Mivoc woofer nog een optie?

Als jullie mij een duwtje in de goede richting willen geven (en dus eventueel wat in de aanbieding hebben) dan ga ik wat simuleren.

Edit:
Er is een CSS SDX10 onderweg van Henkjan, de driver ligt nu dus vast!

Re: Subwoofer (X)XLS 10"/12" BR/Closed/PR

Geplaatst: ma 12 nov 2012, 12:54
door SuperR
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=16821
En daar dan je eigen plateamp in bouwen...

Re: Subwoofer (X)XLS 10"/12" BR/Closed/PR

Geplaatst: ma 12 nov 2012, 14:03
door Nick18
Gesimuleerd met Peerless XLS 10" 830452 in 18 liter gesloten.
Boost van Conrad amp: fc=20Hz (ipv 28Hz origineel), Q=1,58

Misschien wel aardig resultaat zo? Behalve de group delay dan...

Re: Subwoofer (X)XLS 10"/12" BR/Closed/PR

Geplaatst: ma 12 nov 2012, 14:08
door Nick18
SuperR schreef:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=16821
En daar dan je eigen plateamp in bouwen...
Ziet er wel interessant uit maar ik bouw toch liever zelf een sub, ik ben wel op zoek naar een driver!

Re: Subwoofer (X)XLS 10"/12" BR/Closed/PR

Geplaatst: ma 12 nov 2012, 19:01
door Nick18
Ik zie dat Henkjan nog een CSS SDX10 voor een leuke prijs heeft liggen, zou dat wat kunnen zijn?
viewtopic.php?f=29&t=17201

Edit:
Is nu onderweg!

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 16:23
door Nick18
Nog even wat gesimuleerd de SDX10 in 31 liter gesloten (Q=0.703) en BR met 43 liter op een afstemming van 24.5Hz (volgens voorbeeld CSS).

Bij beiden heb ik de volgende filters meegenomen:
- Lowpass op 75Hz
- Highpass SOS (28Hz / Q=1.58) dit is de originele conrad boost volgens b_force :?:

Groen = BR
Blauw = Gesloten

Wat zouden jullie doen? Hebben jullie tips voor me?

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 16:38
door fritzie
hoi

bij mij kun je zowel gesloten of ghp of br luisteren als je wilt


mvg

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 17:58
door Nick18
Vriendelijk aangeboden :D
Heb je die configuraties allemaal met de SDX10 dan?

Wat zijn jouw ervaringen met de drie configuraties?

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 18:13
door fritzie
yep alle 3 kan ik laten horen

ervaring: ligt eraan wat je vewachtingen zijn
en waarvoor je hem het meest voor inzet
film of muziek

mvg

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 19:24
door Nick18
@fritzie
Ik zal de subwoofer het meeste gaan gebruiken voor (orgel) muziek, wat wel behoorlijk laag kan gaan!

Iemand verder nog opmerkingen m.b.t. mijn simulaties?

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 20:22
door fritzie
De br variant gaat behoorlijk laag echter met een hypex ds 4.0 (400watt)
Is de aanbevolen poort diameter echt te klein wat resulteerd in een hoop poort ruis
De poort vergroten naar 10 cm geeft een veel beter resutaat maar ja hoe prop je een pijp van een meter in 43 liter

Ik denk eraan om ook met 2 passsive te gaan proberen

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8323

in een kast van 70 liter en de passieve met 175 gram elk verzwaren geeft in winisd een goede respons


mvg bert

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 20:26
door Nick18
Is de poortruis in mijn simulatie, max 23 m/s, nog wel acceptabel?

Ook vind ik de Group delay wat hoog, of valt dat wel mee?

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 20:46
door fritzie
23 m/sec
is te hoog

van de group delay heb ik geen verstand

mvg

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Geplaatst: do 15 nov 2012, 7:32
door BjornV
Ik sluit me aan bij de. 10cm poort waarschuwing, mijn subs gingen ook met muziek herrie maken dior de poort op luide volumes. Gesloten versie bevalt stuk beter.

Re: Subwoofer met CSS SDX10, gesloten of BR?

Geplaatst: vr 16 nov 2012, 16:27
door Nick18
Bedankt voor de tips!
Het wordt dus gesloten, zie bouwtopic http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 59&t=17340