Pagina 1 van 3
hoe maak je een pcb?
Geplaatst: zo 11 nov 2012, 21:52
door sander1238
hoe maak je een pcb, op zich is er veel info over te vinden maar ik heb toch nog wat vragen.
de meeste info beschrijft een pcb maken met een uv licht bak, ik heb inmiddels ook info gevonden over uitprinten(laser printen) op fotopapier en dan de strijkbout methode.
maar wat is nu de beste methode?
dan het etsen op zich, ik lees : 2 eenheden water, 2 eenheden zoutzuur (gootsteen ontstopper 30%) en 1 eenheid waterstopperoxide 30%, de ideale temperatuur zou 22 graden zijn.
wat gebruiken jullie hiervoor?
het gaat wel om het incidenteel maken van een pcb.
graag wat tips
sander
Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: zo 11 nov 2012, 21:57
door ray5150
Ik denk dat je deze nog niet had gevonden :
http://www.picbasic.nl/etsen_menu.htm
Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: zo 11 nov 2012, 22:11
door jeroen_d
Ik begrijp eigenlijk niet dat je dit nog zelf wilt doen, je kan dit laten maken voor de prijs waarvoor je onderhand nog niet eens een kale printplaat koopt.
Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: zo 11 nov 2012, 22:14
door ray5150
Omdat het leuk is ?
Omdat het het leerzaam is en voldoening geeft dat je zelf iets gemaakt hebt ?
Nog een voordeel is dat je van idee of tekening op de computer in een paar uur iets in je handen kunt hebben.
Je zal maar pech hebben dat het Chinees nieuwjaar is, ben je zo een maand verder...

Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: zo 11 nov 2012, 22:38
door sander1238
+1
waarschijnlijk heb je wel gelijk jeroen, zo'n "gekocht" printplaatje zal er mooier uitzien,
misschien beter zijn , misschien goedkoper.
maar ja ZBA he
het leren, de lol van het maken en het voldane gevoel van het zelf maken dat maakt het dat ik dit zelf wil proberen.
@ray, deze site kende ik nog niet, maar wat is het voordeel van uv ten opzichte van de strijkbout methode?
sander
Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: zo 11 nov 2012, 22:45
door ray5150
Ik heb zelf geen ervaring met de "strijkbout-methode". maar een groot voordeel van een belichten met UV is serie-productie
Je kan in een paar minuten meerdere printen belichten, met 1 filmpje.
Een lichtbak is zo gemaakt. bij de kringloop of op marktplaats zoek je een gezichtsbruine en een oude flatbedscanner (een paralele heeft de voorkeur. moderne USB zijn veel te plat).
je trekt het binnenwerk uit de scanner en bouwt de UV zooi erin. en je bent klaar voor een tientje.
Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: zo 11 nov 2012, 23:11
door audiomanics
Of je snijdt gewoonweg de stukjes overtollig koper er tussen uit:
Rechte lijntjes zijn dan wel handig...
Kees
Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: zo 11 nov 2012, 23:26
door ray5150
Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 6:36
door sander1238
In dat geval sluit ik mij toch bij jeroen aan

Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 17:07
door ray5150
Je haakt nu al af ? dan geef je wel erg snel de moed op...

Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 17:23
door Marp
Inderdaad. Op zich geen verkeerd besluit, maar je slaat wel om als een blad aan een boom hoor.
Het was nog geen 8 uur geleden dat sander1238 schreef:waarschijnlijk heb je wel gelijk jeroen, zo'n "gekocht" printplaatje zal er mooier uitzien, misschien beter zijn , misschien goedkoper.
maar ja ZBA he
het leren, de lol van het maken en het voldane gevoel van het zelf maken dat maakt het dat ik dit zelf wil proberen.
Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 17:46
door ray5150
Hij heeft er blijkbaar een nachtje over geslapen ? en bij het wakker worden tot nieuwe inzichten gekomen...

Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 17:47
door sander1238
Zo bedoel ik het niet hoor. Als ik lijntjes moet gaan uitsnijden lijkt me dat een heel gepriegel te gaan worden. Het was meer als grapje bedoeld.
Nee ik geef het zeker niet op
sander
Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 18:44
door Pjotr
OK

Dan kunnen we verder met deze:
sander1238 schreef:.......maar wat is het voordeel van uv ten opzichte van de strijkbout methode?
sander
Toen ik nog lol had in het zelf doen:
De strijkbout methode is nogal tricky en lastig. Heb het wel eens geprobeerd en vaak "drukt" het niet goed over op de print en kun je weer helemaal overnieuw beginnen. Ook kun je er niet erg nauwkeurig mee werken, de toner vloeit een beetje uit met overdrukken.
UV gevoelige printplaat gaat een stuk betrouwbaarder, kun je het beste kant en klaar kopen (Conrad b.v.). Etsen deed ik destijds met ferrichloride.
Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 19:06
door ray5150
Pjotr schreef:Etsen deed ik destijds met ferrichloride.
Ik ook, het is wel troep. (vlekken en dergelijke.) maar wel een groot voordeel is dat je makkelijk langere tijd kunt bewaren.
in tegenstelling tot :
sander1238 schreef:dan het etsen op zich, ik lees : 2 eenheden water, 2 eenheden zoutzuur (gootsteen ontstopper 30%) en 1 eenheid waterstopperoxide 30%
Wat mij niet verstandig lijkt om langere tijd te bewaren, en al helemaal niet in een gesloten verpakking.
Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 19:24
door Pjotr
Zie ook hier:
http://www.schakelingenonline.nl/artikelen/etsen.htm
Daar staat ook iets over hoe je bruine vlekken van ferrichloride uit je kleding kunt krijgen. Maar beter kun je toch maar oude kleren aan trekken meestal zit er na morsen in een bruine vlek ook een gat in het midden
Krijg je het op je handen, gelijk wassen met gewone zeep. Maar je gebruikt natuurlijk latex handschoentjes...

Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 19:28
door ray5150
Nee....handen wassen doe ik met Glassex...

Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 19:29
door ds23man
Pjotr schreef:Zie ook hier:
http://www.schakelingenonline.nl/artikelen/etsen.htm
Daar staat ook iets over hoe je bruine vlekken van ferrichloride uit je kleding kunt krijgen. Maar beter kun je toch maar oude kleren aan trekken meestal zit er na morsen in een bruine vlek ook een gat in het midden
Krijg je het op je handen, gelijk wassen met gewone zeep. Maar je gebruikt natuurlijk latex handschoentjes...

Wat is er mis met huishoudhandschoenen van Sorbo???

Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 19:32
door Pjotr
ray5150 schreef:Nee....handen wassen doe ik met Glassex...

En de ramen met handcrème?
Ik noemde
gewone zeep, omdat dat sterk basisch is en het zuur neutraliseert. Veel moderne zeep is niet basisch,
Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 19:33
door Pjotr
ds23man schreef:
Wat is er mis met huishoudhandschoenen van Sorbo???

Als je daar problemen meer hebt weet je dat zelf het beste....

Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 19:37
door ds23man
Pjotr schreef:ray5150 schreef:Nee....handen wassen doe ik met Glassex...

En de ramen met handcrème?
Ik noemde
gewone zeep, omdat dat sterk basisch is en het zuur neutraliseert. Veel moderne zeep is niet basisch,
De ramen doe ik met Dreumex, kunnen we niet een huishoudtopic in de kantine beginnen???
Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 21:45
door sander1238
Is het niet beter om niet te knoeien en te zorgen voor de nodige pbm?
Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 21:50
door ray5150
Ach, een drupje valt er toch wel. gewoon wat oude kranten op de werkplek, en oude kleren aantrekken.
Je hoeft er nou ook weer niet als een marsmannetje bij te gaan lopen.
Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: di 13 nov 2012, 0:12
door audiomanics
Die vlekken kun je ook heel prima verwijderen met een schaar
Ik las ergens gootsteenontstopper als etsmiddel... Ik weet niet wat voor ontstopper maar de meeste zijn iets van Natrium Hydroxide (NaOH)
Die troep lost heel snel de fotogevoelige laag van een fotoprint op.. Zelfs al zou het etsen dan ben je in ieder geval je sporen kwijt..
Kees
Re: hoe maak je een pcb?
Geplaatst: di 13 nov 2012, 0:23
door ray5150
Klopt, dat gebruik ik als ontwikkelaar.