Pagina 1 van 1

ingedeukte tweeter - implicaties?

Geplaatst: ma 06 feb 2006, 10:25
door sphere
Stel je hebt een tweeter met een deukje erin. Wat is dan precies de invloed op het geluid? Is zo'n "bolletje" op de tweeter verantwoordelijk voor de geluidsproductie, of alleen voor de spreiding van het geluid?

Is het mogelijk om zoiets uit te deuken, of moet je dan toch de tweeter vervangen (of misschien wel voor beide speakers :roll: )

Geplaatst: ma 06 feb 2006, 11:52
door SARK
Van welk materiaal is de dome gemaakt :?:

Geplaatst: ma 06 feb 2006, 15:25
door sietse
Is mij ook een keer gebeurd. Met een "natte zuigzoen" het dingetje weer keurig in vorm weten te krijgen. Verder was er gelukkig niets beschadigd.

Geplaatst: ma 06 feb 2006, 15:36
door SSassen
Sietse, jij neemt je liefde voor HiFi wel heel serieus :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: ma 06 feb 2006, 16:10
door sphere
Eh ja, "fabric" 8)
Maar goed, gewoon uitdeuken, en als je er niet meer aan denkt, hoor je het ook niet?

Geplaatst: ma 06 feb 2006, 17:00
door Leeuwarden
Inderdaad. Als ie een niet te grote opdonder heeft gehad is er niets aan de hand...

Geplaatst: ma 06 feb 2006, 17:12
door SARK
Met een stukje PVC buis of een rietje (de liefde voor HiFi moet wel veilig zijn :D ) kun je vrij nauwkeurig de deuk er uitzuigen :idea:

Geplaatst: ma 06 feb 2006, 17:46
door bartsegers
voice coil en mebraan eraf halen en van achteren uitdeuekn kan ook. (zelf gehad) mits netjes te werk en netjes terugplaatsen is het mogelijk.
(mits speaker het toelaat)

Geplaatst: ma 06 feb 2006, 20:37
door sphere
bartsegers schreef:
voice coil en mebraan eraf halen en van achteren uitdeuekn kan ook. (zelf gehad) mits netjes te werk en netjes terugplaatsen is het mogelijk.
(mits speaker het toelaat)
Weet gewoon niet hoe fragile het materiaal is. En ik wist ook niet of dat stukje van de tweeter verantwoordelijk is voor geluidsproductie, of beluidsspreiding.

Het schijnt dus het eerste te zijn.

Geplaatst: ma 06 feb 2006, 20:49
door sietse
Foto ?

Geplaatst: di 07 feb 2006, 9:49
door Jan-Willem
ALs het een stevige cone is, zou je ook een stukje sterk plakband kunnen pakken (ducktape). Dat erop plakken, en trekken. Natuurlijk wel uitkijken dat je geen verf oid meeneemt.

Geplaatst: di 07 feb 2006, 14:00
door joddi
Jan-Willem schreef:
ALs het een stevige cone is, zou je ook een stukje sterk plakband kunnen pakken (ducktape). Dat erop plakken, en trekken. Natuurlijk wel uitkijken dat je geen verf oid meeneemt.
Ben bang dat je dan meteen alles meeneemt, Ik zou het met rietje proberen of met een speltje.

Geplaatst: di 07 feb 2006, 22:24
door Jan-Willem
joddi schreef:
Jan-Willem schreef:
ALs het een stevige cone is, zou je ook een stukje sterk plakband kunnen pakken (ducktape). Dat erop plakken, en trekken. Natuurlijk wel uitkijken dat je geen verf oid meeneemt.
Ben bang dat je dan meteen alles meeneemt, Ik zou het met rietje proberen of met een speltje.
Speltje, er door heen prikken :shock: