Pagina 1 van 2

Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 21:42
door Wijx
Toch maar een topic geopend :rock:

Heb zit zo; ik speel met de milestones (3-weg accuton). Sinds dat ik het filter van de speakers in een andere kast heb geprakt klonkt 1 midunit niet goed. Het klonk dof en een stuk zachter. Net alsof iemand stond te zingen achter een deur ergens achter in de gang. Dus ik testen. Filters omgewisseld en het verschil verplaatste zich.

Dus het was het filter. Soldeerverbindingen gechecked zonder succes. Vandaag Dre op bezoek gehad om te helpen. Twee weten meer dan 1. Filter opnieuw doorgesoldeerd, maar weer geen succes. Onderdelen doorgemeten en weer geen vreemde dingen gemeten. Dus hebben even een nieuw midfilter in elkaar gezet en voila probleem weg :proost:

Filters met elkaar verbonden op zoek naar het probleem. Nu bleek de weerstand voor de midunit het probleem te zijn. Die meette goed onbelast, maakte goed contact en toch vernaggelde die het geluid. De betreffende weerstand bestaat uit 4 bradleys parallel aan elkaar. Iemand dit wel eens meegemaakt?

Wordt overigens vervangen door folieweerstanden

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 22:05
door Walt
Heb je geprobeerd de Bradleys te vervangen door een ander setje van 4 Bradleys?

Welke merk weerstanden komen er nu in?

Groetjes Walter

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 22:05
door dre
erg vreemd inderdaad,keurig 4,7 ohm maar hij speelde echt te zacht en met nul dynamiek.......

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 22:20
door Wijx
nee, ik heb ze niet meer in de goede waardes. Zit nu een mox in en dat wordt een vishey folieweerstand. Zo'n weerstand die op een mosfet lijkt.

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 11:07
door markbakk
Gebruik dan ook gewone draadgewonden weerstanden! :mrgreen:

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 11:15
door jeroen_d
dre schreef:
erg vreemd inderdaad,keurig 4,7 ohm maar hij speelde echt te zacht en met nul dynamiek.......
Wat je dan meet is de Rdc. Het zou wel leuk zijn om de impedantie over het volledige spectrum te meten. Als je die weerstanden nog hebt, stuur maar op.

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 12:15
door Henkjan
Dre had toch ook slechte ervaring met die AB's in z'n Termino's?

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 14:14
door jeroen_d
Zeker, maar er zijn ook mensen die erbij zweren. Ik wordt steeds benieuwder naar wat die dingen nu precies doen, want ik krijg nu sterk het vermoeden dat het eigenlijk net zo'n slechte weerstanden zijn als dat elco's condensators zijn. Als je elco's nameet krijg je zonder uitzondering een frequentie-afhankelijke capaciteit te zien, verre van ideaal dus.

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 17:21
door markbakk
Ik denk eerder dat het een soort onbetrouwbare varistoren zijn. Dat verklaart volgens mij een hoop.

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 17:42
door ray5150
Zijn dat dan deze AB's ?
http://www.acoustic-dimension.com/resis ... istors.htm

Is dat niet te licht in vermogen voor in een luidspreker filter ?

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 17:56
door AatV
Je hebt ze in soorten en maten Ray!
AB.jpg
groet,
Aat

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 18:09
door AatV
Overigens zijn de AB koolcomposiet weerstanden in technisch opzicht te beschouwen als LoFi door de hogere ruis en grotere tolerantie. Ik heb bovendien een aantal AB's liggen die "hoog" zijn gegaan, m.a.w. (veel) hoger meten dan je op grond van de kleurcodering en tolerantie zou mogen verwachten.
De enige plaats waar ik (maar is natuurlijk geheel persoonlijk :mrgreen: ) AB's zou toepassen is als gridstopper bij de buizen in een eindversterker.

groet,
Aat

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 18:21
door dre
jeroen_d schreef:
dre schreef:
erg vreemd inderdaad,keurig 4,7 ohm maar hij speelde echt te zacht en met nul dynamiek.......
Wat je dan meet is de Rdc. Het zou wel leuk zijn om de impedantie over het volledige spectrum te meten. Als je die weerstanden nog hebt, stuur maar op.
ik zal ze bij `m oppikken en bij je bezorgen,tevens zal ik er een paar nieuwe bij doen.

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 18:34
door Olaf Analogue
Waarom niet gewoon MOX weerstanden?, weerstand is weerstand, met uitzondering van draadgewonden weerstanden uiteraard.

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 18:59
door dre
daar schijnen de meningen over te verschillen. :mrgreen:

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 21:22
door Wijx
jeroen_d schreef:
Zeker, maar er zijn ook mensen die erbij zweren. Ik wordt steeds benieuwder naar wat die dingen nu precies doen, want ik krijg nu sterk het vermoeden dat het eigenlijk net zo'n slechte weerstanden zijn als dat elco's condensators zijn. Als je elco's nameet krijg je zonder uitzondering een frequentie-afhankelijke capaciteit te zien, verre van ideaal dus.
Allan Bradley kleurt een beetje. Dat is wel fijn in mijn set omdat het allemaal nogal neutraal en strak klinkt. Overigens meet een mox ook waardeloos als je er wat meer vermogen doorheen jaagt. Bijvoorbeeld in een versterker.

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 21:23
door Wijx
dre schreef:
jeroen_d schreef:
dre schreef:
erg vreemd inderdaad,keurig 4,7 ohm maar hij speelde echt te zacht en met nul dynamiek.......
Wat je dan meet is de Rdc. Het zou wel leuk zijn om de impedantie over het volledige spectrum te meten. Als je die weerstanden nog hebt, stuur maar op.
ik zal ze bij `m oppikken en bij je bezorgen,tevens zal ik er een paar nieuwe bij doen.
Help ook even zoeken. :D

Morgen ga ik de mundorfs erin plakken, dan ga ik gelijk verder zoeken.

Vandaag even de speakers geschuurd en geolied :-&

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 21:24
door dre
mooi geworden?

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 21:40
door Wijx
nog niet veel verschil. Komt nog wel een paar keer schuren en behandelen voordat het goed genoeg is.

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 22:05
door markbakk
Olaf Markus schreef:
met uitzondering van draadgewonden weerstanden uiteraard.
Ik zou draadgewonden weerstanden niet onderschatten. Het fenomeen dat ze een zogeheten slechte naam heeft bezorgd, enige zelfinductie, is in de audio-exemplaren meer dan voldoende gereduceerd en totaal niet relevant. Ze zijn wél thermisch behoorlijk stabiel en robuust. Ik moet stiekem wel grinniken om dat gedoe over weerstanden, zeker als zo'n Bradley-verhaal voorbij komt.

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 22:28
door Wijx
Net toch maar de Mundorf erin gehangen, nu heb ik het aan twee kanten. Het ligt dus niet aan de Bradley, maar waar dan wel aan :shock: Heb geen flauw idee. Kabels zijn niet los geweest. Alleen weerstandje vervangen

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: ma 15 okt 2012, 23:39
door Wijx
ahhhhh net bijna de zooi uit het raan gegooid

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: di 16 okt 2012, 0:14
door ray5150
Walt ! ga eens met een emmer onder het raam staan ! :rofl: :rofl:

Ik heb toch de indruk dat er ergens een sluiting, onderbreking, of draadbreuk zit.

:foto:

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: di 16 okt 2012, 19:41
door Wijx
ray5150 schreef:
Walt ! ga eens met een emmer onder het raam staan ! :rofl: :rofl:

Ik heb toch de indruk dat er ergens een sluiting, onderbreking, of draadbreuk zit.

:foto:

Re: Weerstand probleempje (Bradley)

Geplaatst: wo 17 okt 2012, 11:29
door Walt
Hallo Wilco,

Wat voor soldeer gebruik je?

Ik vind het echt een vreemd verhaal!

Groetjes Walter