Pagina 1 van 1

Passieve pre-amp / volumecontrol

Geplaatst: do 11 okt 2012, 2:03
door kerwin
Even een - nog kleiner - projectje voor erbij …
Aangestoken door mijn recente classe D amp plannen wil ik een passieve volumeregelaar hebben voor mijn actieve monitors.
Zo kan ik mijn dac rechtstreeks op mijn monitors aansluiten, dacht ik zo.

Zover ik begrijp heb ik eigenlijk alleen maar een degelijke potmeter nodig en 2 paar rca sockets, plus een behuizing.
De vraag rest mij: welke weerstand heb ik nodig voor de potmeter?
Kom ik met deze uit de voeten?

Alvast bedankt! :D

Re: Passieve pre-amp / volumecontrol

Geplaatst: do 11 okt 2012, 6:06
door vinnie411
Je url "deze" werkt niet bij mij.
Ik heb zelf een tijdje geleden een volume/source schakeling in mijn phonotrap gebouwd.
Hierbij heb ik gebruik gemaakt van een stepped attenuator met 96 weerstanden.
De schakelaar was een 4x24 exemplaar van grayhound.
Is ook een leuke soldeer oefening.

Re: Passieve pre-amp / volumecontrol

Geplaatst: do 11 okt 2012, 12:17
door kerwin
Ik heb ze gezien inderdaad, maar die zie ik meer als iets om later mee te upgraden.
Linkje heb ik trouwens weer gefixt :)

Re: Passieve pre-amp / volumecontrol

Geplaatst: do 11 okt 2012, 12:39
door Marp
Om voorlopig even het volume tussen DAC en eindtrap te regelen kan je die stereopot prima gebruiken. De waarde mag trouwens ook best lager zijn, bijv. 50K of 10K. Overstappen kan altijd nog, waarbij je inderdaad kan denken aan een stappenregelaar, maar ook aan een motorpot of digitaal aangestuurde weerstanden, al dan niet voorzien van afstandsbediening.

Met het ook daarop kan het handig zijn om nu alvast een potmeter te nemen waar ook de knop op past die je nu en/of later wil gaan gebruiken.

Re: Passieve pre-amp / volumecontrol

Geplaatst: do 11 okt 2012, 14:27
door kerwin
Display of afstandbesturing is niet nodig, deze knop zal altijd binnen handbereik zijn.
Bedankt voor de info, ik ga zo'n potmetertje bestellen!

Wanneer ik het aandurf, zal ik eens zo'n stepped attenuator proberen te maken.