Pagina 1 van 1

Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: wo 03 okt 2012, 9:51
door Pcdg
Recent ben ik in het bezit gekomen van een setje Foster (Akai gelabelde) 16F3-2AP drivers. Wat is een 16F3 nou weer? Wel, het is een directe voorloper van de Fostex FE167E van dezelfde fabrikant. Het meest in het oog springende verschil is de alnico magneet. Ik ga ze inbouwen in een TQWT of een basreflex kast (Fostex recommended enclosure). Ik weet het, die TQWT is véél mooier, maar ja, de WAF hé.

Binnenkort in dit theater. :D

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: do 18 okt 2012, 16:55
door RobertD
Ik ben benieuwd of je al iets verder bent, Paul....

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: vr 19 okt 2012, 12:49
door Pcdg
Het is bijna herfstvakantie Robert. Komende week gaan ze in een kastje. Ik ben heel benieuwd naar het geluid. De units zien er nog smetteloos uit en de ophanging is heel soepel. Spannend, spannend...

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: wo 31 okt 2012, 20:56
door RobertD
en? en? en?

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: do 01 nov 2012, 13:34
door Pcdg
RobertD schreef:
en? en? en?
Sorry Robert, de tijd is even hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=17247 in gaan zitten :D

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: ma 05 nov 2012, 9:37
door Pcdg
Toch maar even deze units provisorisch in een kastje aangesloten. Ik moet zeggen: ik ben onder de indruk van de klank en dat smaakt naar meer. Wordt vervolgd :D

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: za 17 nov 2012, 23:02
door ff lunche
graag meer....
dit ga ik ook even volgen
optisch fraaie units wel

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: do 17 jan 2013, 17:23
door DKM
Leuk gaan we volgen!

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: do 17 jan 2013, 23:23
door ff lunche
zit niet veel schot in nog gezien de datum van de laatste post

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: do 24 jan 2013, 21:18
door DKM
Ben ook benieuwd :bounce:

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: za 27 jun 2020, 15:51
door Pcdg
Soms lijkt een project morsdood, maar komt er toch een wederopstanding. Ik was al gestopt met hier te posten omdat ik de focus wilde leggen op de andere hobby, spoorwegmodelbouw. Echter, ik besloot twee monitors te maken om het waanzinnig slechte geluid van de TV eens definitief te tackelen en ik had deze Fostex drivers nog liggen.

Twee kastjes gemaakt van restjes populieren en berken multiplex (alle panelen met de hand gezaagd) en ik ben nu bijna klaar.

De versterking wordt geregeld door een prachtige vintage iPod dock met Apple 30 pins aansluiting. Gelukkig heeft hij ook een aux ingang. Ik heb de interne speakers afgekoppeld en simpele terminals aan de achterkant gemaakt. Nu is het een tuner - versterker :)

Gaat prima zo volgens mij. Het wachten is nog op twee basreflex pijpen.

Mvg, Paul

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: za 27 jun 2020, 16:27
door Pcdg
Stomme iPad foto's ook altijd...

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: za 27 jun 2020, 16:42
door pappaleo
Pcdg schreef:
Stomme iPad foto's ook altijd...
Niks mis met de foto's, toch?

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: za 27 jun 2020, 16:44
door ray5150
Afgezien van het feit dat ze ondersteboven staan, nee.

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: za 27 jun 2020, 16:46
door pappaleo
Oh, bij mij staan ze rechtop :think:
Screenshot_20200627-164900.jpg

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: za 27 jun 2020, 16:46
door Pcdg
Op de iPad staan ze rechtop, op mijn telefoon omgekeerd :think:

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: za 27 jun 2020, 19:29
door beijert
Bij mij ook prima op een Android telefoon

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: za 27 jun 2020, 21:55
door SARK
Hier staan de foto's ook rechtop (pc, browser: Edge)
@Paul Ziet er goed uit en dank dat je nog even een update geeft!

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: za 27 jun 2020, 22:07
door Pcdg
Op alles met een groot scherm zie ik ze ook rechtop. En wanneer ik de foto's op de telefoon aanklik staan ze ineens ook in de juiste positie.

Het is (uiteindelijk toch) best een leuk project. Klank is goed. Nog een beetje rommelig en de bas blijft achter (ook bij wat ik mag verwachten). Ik ben benieuwd of dat nog anders wordt wanneer de pijpjes er in gaan. Nu zijn het alleen nog maar gaten natuurlijk.

mvg, Paul

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 16:04
door Pcdg
Zo, nog een paar dingen aan de afwerking gedaan. Een paar fasepluggen geïnstalleerd, verse br buisjes en terminals aan de achterkant. Ze klinken prima, maar wel een beetje trebbelig. Ik ben visueel meer ingenomen met dit project dan akoestisch.
C5403C82-4767-413D-881D-06D4E2309007.jpeg
Ik zou de kasten eens met échte Fostex FE167E drivers moeten proberen. Marktplaats maar eens in de gaten houden :-)

Mvg, Paul

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: ma 06 jul 2020, 17:50
door richard
Pcdg schreef:
... maar wel een beetje trebbelig.
Een spoeltje van 1 mH met een parallelweerstand van zo'n 8 Ohm in serie met de luidspreker zetten. Ben je het frisse kwijt.

Re: Leuke Foster/Fostex full rangers

Geplaatst: di 07 jul 2020, 8:04
door Pcdg
Dank voor de tip Richard. Alleen, het zal vast psychisch zijn, maar ik vind de speakers steeds beter klinken. Dus momenteel heb ik geen behoefte er aan om er dingen in te veranderen.

Mvg, Paul