Pagina 1 van 47

Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: do 27 sep 2012, 13:38
door knuisje
In dit topic kunnen ervaringen en vragen over het opbouwen van een AFDAC 2 worden gedeeld.

Enneh ...

:foto:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: do 27 sep 2012, 13:43
door BertDB
Geef jij dan even het goede voorbeeld ? :kwijl: :twisted:
Mijn zit nog op de post :( , maar ik kijk er alvast enorm naar uit !

-edit-
Ik had eerst de tracking moeten checken, hij is vandaag afgeleverd ! :goeie:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: do 27 sep 2012, 14:27
door salautom
de pcb's zijn binnen, nu is het wachten op de componenten

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: do 27 sep 2012, 16:33
door Vinculum
PCB's ontvangen: Check!
PCB's opgebouwd: Check!
Verbindingskabels gemaakt: Mee bezig
Getest: Na voltooing kabels.
Kast gebouwd (minus frontje maar dat is optisch): Check!
PCB's in kast: not yet
Muziek uit de speakers: :(

Binnenkort foto's in een apart topic. Sneak preview:
Photo 26-09-12 21 23 04.jpg

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: do 27 sep 2012, 18:41
door BertDB
Zoow, er wachtte mij een aangename verrassing thuis:
foto.JPG
Ik ga alvast een fijn weekend tegemoet :rock:

PS.
Ken je die sketch van Youp van't Hek over het ikea stapelbed, waarbij je een kartonnen doos krijgt met héééél veel plankjes en écht hééééél véél schroefjes ? :rofl:
--> had beetje hetzelfde gevoel :mrgreen:

één van z'n beste en zaligste sketches trouwens vind ik zelf, dus die wil ik jullie niet onthouden:
http://www.youtube.com/watch?v=ph16oppl ... re=related

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: vr 28 sep 2012, 9:46
door cobaltjeh
Heren veel plezier met knutselen, en vlug foto's plaatsen! :mrgreen:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: za 29 sep 2012, 13:15
door knuisje
BertDB schreef:
Ik ga alvast een fijn weekend tegemoet :rock:
En? Is de bout al heet? :mrgreen:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: za 29 sep 2012, 13:17
door ds23man
knuisje schreef:
BertDB schreef:
Ik ga alvast een fijn weekend tegemoet :rock:
En? Is de bout al heet? :mrgreen:
Volgens mij heeft ie eerst gisteravond wat moed ingedronken! :lol:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: za 29 sep 2012, 15:33
door BertDB
Gaat prima! Klein vraagje nog, moet er nog koelpasta tussen ic en siliconenplaatje? Post zometeen nog wel eens wat foto's :)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: za 29 sep 2012, 16:31
door knuisje
Nee, hoeft niet.

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: za 29 sep 2012, 16:45
door BertDB
Bom-lijst en bouwbeschrijving zijn echt superduidelijk.
Alle printjes zitten ineen.

Alles komt in een behuizing van 230 breed op 280 lang, zo'n galaxy maggiorato model :)
Ik wil de transfoprint apart vooraan zetten, controllerprintje ernaast ofwel vooraan op het display gemonteerd, en dan achteraan (aan de aansluitingen) de DAC print en voedingsprint boven elkaar gemonteerd (voeding met koelprofieltjes bovenaan). Gaat prima in een behuizing van 80 hoog.

Komende week dan behuizing en Neutrik materiaal bestellen, en draad halen zodat ik kan testen :P

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: za 29 sep 2012, 19:15
door ds23man
Zo, je hebt de gang er in! :D

Maar 1 vraagje: hoe ga je de connectors in de dac print krijgen met die voedingsprint er boven op?

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: za 29 sep 2012, 19:35
door BertDB
Eerst alle connectoren inprikken op de DAC print, dan pas voedingsprint erop.
Heb ze enkel eens op elkaar gezet om te tonen :mrgreen:
Er zit voldoende ruimte tussen opdat de draadjes niet tegen de onderkant van de voedingsprint zouden geduwd worden, ook al lijkt het niet zo op de foto :sure:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: za 29 sep 2012, 22:04
door knuisje
Snel gesoldeerd! Ben je niet bang voor warmteproblemen als je stapelt?

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: za 29 sep 2012, 22:17
door BertDB
warmte gaat van onder naar boven toch ? :mrgreen:
Dac zit onder, voedingsprint zit boven, en de bovenplaat is op die plaats voorzien van sleufjes.

Ik moet de voeding eerst nog eens apart testen + Salas afregelen. Zal eens zien hoeveel warmte het produceert (heb er totaal geen idee van nu).
Ben nog snel draad weesten halen, dus morgen gaan we connectoren maken :D
Die TIP120 moet er ook terug af. Had pas later gelezen dat die niet nodig is bij een OLED display .. :sure:
Ik zit eraan te denken om op termijn deze dac/vv te combineren met een setje Hypex UCD400 of nCore400. Zelfde (compacte) behuizing. Lijkt me een killer-combi :shock:

@ Peter
Er zat nog een condensator (elco) in van 4,7µF, waar ook zo'n rode WIMA voorzien was van eenzelfde waarde (en ook ook meegeleverd).
Moet die nog ergens op/onder :?:

BTW.
Vond het wel een erg complete kit.
Daar kan menig fabrikant toch een puntje aan zuigen !
Tot de testweerstand voor de Salasvoeding zat erbij :goeie:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: za 29 sep 2012, 22:28
door knuisje
Die Elco is voor de ontkoppeling van de ir-receiver.
De TIP heb je geen last van, kun je laten zitten.
Eerst goed de voedingen testen hoor voordat je de dac er op aansluit. :wink:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: za 29 sep 2012, 22:33
door BertDB
staat wss ook wel ergens beschreven, maar blijkbaar heb ik dat gemist :oops:
Die wordt dan op de IR receiver zelf gesoldeerd omdat je met langere draadjes ernaartoe zit?

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: za 29 sep 2012, 22:35
door knuisje
Staat niet beschreven. :oops: Inderdaad op de pootjes van de receiver solderen. Het staat ook in de datasheet uitgelegd.

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: za 29 sep 2012, 22:42
door Vinculum
Gaat goed man!
Ik wilde vandaag alles inbouwen in de kast maar die kleine heeft me de hele middag zoet gehouden. Morgen visite dus pas volgende week weer verder.

Even uit nieuwsgierigheid, wat zijn nu enkele (dure) commerciële producten met deze DAC chip?

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: za 29 sep 2012, 22:59
door knuisje
Ik vond deze: http://www.moremusic.nl/moon/650d.html, kost slechts € 7350,- :shock:
En hier nog een product: http://www.6moons.com/audioreviews/peachtree4/2.html

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: za 29 sep 2012, 23:02
door BertDB
ik weet dat bv Blurayspelers van OPPO en MOON (SA)CD spelers uitgerust worden met ESS Sabre Dac's.
Dat zijn echt producten van x000€+ :-# :(

Persoonlijk vind ik de Anedio D1 dac wel een erg fraaie voor "slechts" 1300$
Héél mooi vormgegeven! :kwijl:
http://www.digitalaudioreview.net/2011/ ... abre-9018/

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: zo 30 sep 2012, 12:20
door BertDB
Iemand tips om fluxresten van de print te verwijderen?
Is niet veel maartoch.. :sure:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: zo 30 sep 2012, 12:25
door ds23man

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: zo 30 sep 2012, 12:57
door BertDB
Mijn dank is groot !
Dat moeten ze hier in BE ook wel ergens hebben :sure:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Geplaatst: zo 30 sep 2012, 14:13
door BertDB
De eerste bedrading is aangesloten.
Trafoprint: alles ok
Voedingsprint: alles ok

Alle 3 de 5V voorzieningen en de symmetrische 14,5V zijn prima.
De Salasvoeding staat momenteel op te warmen :rock:

Draadjes lijken wat lang, maar dat is al met de definitieve layout in het hoofd waarbij ik alles mooi op de bodemplaat route zodat het een overzichtelijk geheel blijft :sure: