Pagina 1 van 1

gebalanceerde interlinks

Geplaatst: do 23 aug 2012, 20:56
door Macsel
Ik wil een paar redelijke, gebalanceerde interlinks maken.
Ik heb voor de huidige gewoon standaard microfoonkabel gekozen.
Geen idee hoe de kwaliteit van deze kabel is.
hij is 2x0,25mm2 en 74 Ohm/km.

Als ik een theoretisch betere kabel wil maken, waar moet ik dan op letten?
Weerstand per km; diametere van de aders, type afscherming, buiten diameter (afstand van afscherming in de kabel tov aders??

Ik heb even bij Conrad wat voorbeelden opgedaan, maar er zijn ongetwijfeld nog andere (betere) leveranciers?
Wat bijvoorbeeld van deze:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/730799/
38 Ohm/km; capaciteit 76 pF (is hoger of lager beter?); 28x0,15mm (opbouw geleider)
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/602026/
40 Ohm/km capaciteit 130 pF, Zeer fijne aparte vertinde en gevlochten aders (64x0,1mm)

Tot slot: vereist AES/EBU nog andere specs als een 'gewone' gebalanceerde interlink?

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: do 23 aug 2012, 21:27
door ray5150
Redelijk gebalanceerd ? :? is dat zoiets als een beetje zwanger ? :shock:
Een kabel is of gebalanceerd of ongebalanceerd. een tussenweg is er niet.
(ja, een verloop kabel van XLR naar mono-Jack, maar dat terzijde.)

Wat de AES/EBU betreft, kijk even hier : klik.

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: do 23 aug 2012, 21:59
door BertDB
Zoals Raymond aangeeft, voor AES/EBU 110ohm impedantie pakken !

Verder lijkt een goede microfoonkabel prima voor een gebalanceerde interlink.
Heeft een degelijke afscherming (want zwak signaaltje van micro). Verlies/m is helemaal niets om over wakker te liggen als je'r geen groot vermogen (zoals bij luidsprekers) wil doorjagen.

Wil je goede kabels die al voorgemaakt zijn kan je bv kijken naar het merk Klotz.
Goede kwaliteit van kabels, neutrik connectoren, wel niet goedkoop vind ik (rond de 25€/kabel)
Kan je oa kopen bij bax-shop.nl

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: do 23 aug 2012, 22:08
door Macsel
sorry, was de komma vergeten. redelijke en gebalanceerde zijn bedoeld als bijvoegelijke naamwoorden en zeggen dus beide iets over 'interlinks'.

Je linkje snap ik niet helemaal; het gaat hier hoofdzakelijk om SPDIF en Toslink.
Ik lees dat AES/EBU 110 Ohm en twisted pair is, maar hier kan ik niet zoveel mee (lees dit begrijp ik niet helemaal). Nl. Als ik zoek op AES/EBU kabels dan kom ik steeds bij XLR microfoon kabels uit. Kabels hebben toch altijd een weerstand per/m (of km zoals u wilt). waarom spreekt men dan over 75 Ohm Coax kabels?

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: do 23 aug 2012, 22:18
door scanspeakman
Macsel schreef:
sorry, was de komma vergeten. redelijke en gebalanceerde zijn bedoeld als bijvoegelijke naamwoorden en zeggen dus beide iets over 'interlinks'.

Je linkje snap ik niet helemaal; het gaat hier hoofdzakelijk om SPDIF en Toslink.
Ik lees dat AES/EBU 110 Ohm en twisted pair is, maar hier kan ik niet zoveel mee (lees dit begrijp ik niet helemaal). Nl. Als ik zoek op AES/EBU kabels dan kom ik steeds bij XLR microfoon kabels uit. Kabels hebben toch altijd een weerstand per/m (of km zoals u wilt). waarom spreekt men dan over 75 Ohm Coax kabels?
Het gaat niet om de weerstand per meter maar om de impedantie. Die moet voor AES/EBU 110ohm zijn. Heeft met het onderdrukken van reflecties te maken als je langere afstanden gaat overbruggen. Op korte afstandjes (zeg 0,5-1 meter) zal het weinig uitmaken. Een kabel die voor 75ohm bedoeld is zal het waarschijnlijk perfect doen. Maar als het om meerdere meters gaat wordt het een ander verhaal.

En twisted pair houdt in dat er 2 aders in zitten die in elkaar gedraaid zijn. Wederom een trucje om reflecties tegen te gaan en invloeden. Wordt ook in netwerkbekabeling toegepast.

Scanspeakman

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: do 23 aug 2012, 22:27
door BertDB
Macsel schreef:
sorry, was de komma vergeten. redelijke en gebalanceerde zijn bedoeld als bijvoegelijke naamwoorden en zeggen dus beide iets over 'interlinks'.

Je linkje snap ik niet helemaal; het gaat hier hoofdzakelijk om SPDIF en Toslink.
Ik lees dat AES/EBU 110 Ohm en twisted pair is, maar hier kan ik niet zoveel mee (lees dit begrijp ik niet helemaal). Nl. Als ik zoek op AES/EBU kabels dan kom ik steeds bij XLR microfoon kabels uit. Kabels hebben toch altijd een weerstand per/m (of km zoals u wilt). waarom spreekt men dan over 75 Ohm Coax kabels?
AES/EBU is een gebalanceerd digitaal signaal die ook een XLR plug als aansluiting gebruikt (net zoals SPDIF bij consumerapparatuur ook een cinch-aansluiting gebruikt), daarom kom je die XLR kabels dus ook altijd tegen daarvoor :) (maar let op de 110ohm impedantie)

Impedantie van een kabel is iets anders dan verlies/m.
Als je een verkeerde impedantie van kabel pakt, krijg je een mismatch met zender en ontvanger, waardoor reflecties ontstaan.
Daardoor krijg je dus ook een verlies van je signaal !
Bij een correct gematchte impedantie krijg je maximaal signaal of vermogenoverdracht

Verlies/m heeft te maken met de soortelijke weerstand van de gebruikte geleider.
Koper, zilver en ijzer bv hebben elk een andere soortelijke weerstand, waardoor ze dus een ander verlies/m zullen hebben;
Dit kan je eigenlijk zien als een 'interne' weerstand van de kabel. Stuur je er een signaal door, zal er evenredig met de stroom een spanning over deze kabel vallen (= verlies).
Vandaar dat dit ook enkel maar meespeelt bij hogere vermogens (= ampères zoals bij speakers).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_weerstand

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: do 23 aug 2012, 23:05
door Macsel
Net even de wiki impedantie gelezen. Maar dat heeft mijn beeld nog niet verder opgehelderd. De impedantie is afhankelijk van wat er in het kabeltje gebeurd? Het is dus niet per se een eigenschap van een kabel maar meer het resultaat van de constructie van de kabel?
Zou je een 110 Ohm kabel wel weer voor gebalanceerde interlink kunnen gebruiken? Of zijn dat echt twee verschillende type kabels?

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: do 23 aug 2012, 23:51
door ray5150
Ja, de theorie op wikipedia kan vrij taai zijn. pedagogie is ook een kunst...
Om het even heel simpel te zeggen : (zoals ik het ooit geleerd hebt, mischien lul ik wel onzin... :hide: )
Impendantie is een waarde die gemeten word door een wisselspanning van een bepaald waarde, met een bepaalde frequentie door een object (in dit geval een stuk kabel) te sturen.
die waarde is dus niet bij iedere frequentie hetzefde.
Toch ? :mrgreen:

Van weerstand spreekt men normaliter bij gelijkspanning, omdat dat frequentie-onafhankelijk is.
Er is namelijk geen frequentie bij gelijkspanning.

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 23:07
door BertDB
klopt ja.
Simpel gezegd is impedantie de complexe weerstand van een 'object'.
Een kabel is eigenlijk een samenstelling (aaneenschakeling) van weerstandjes, spoeletjes en condensatortjes.
Elektrisch model van een coax kabel
Elektrisch model van een coax kabel
digcom-10.gif (1.54 KiB) 2562 keer bekeken
De wisselspanningsweerstand van een spoel wordt berekend met : Rl = 2xPixfxL (met f de frequentie en L de waarde in Henry)
De wisselspanningsweerstand van een condensator wordt berekend met : Rc = 1/(2xPixfxC) (met C de waarde in Farad)
De gelijkspanningsweerstand is dan weer afhankelijk van soort geleider (soortelijke weerstand R = rho x lengte/diameter) (met rho de resistiviteit in ohm x m)
Voor koper is dit bv. 1,67·10-8, terwijl dit bij zilver 1,59·10-8 is. Zo zie je ook waarom zilver een betere geleider genoemd wordt.
Een stukje kabel is dus een complexe impedantie met een gelijkspanningsdeel (reeël = R) en een wisselspanningsdeel (imaginair = X), van de vorm Z = R + jX
Dit staat beschreven in die Wiki.

Door nu met bepaalde kabeleigenschappen te spelen (dikte en soort van diëlectricum, type en dikte van kerngeleider, type mantel, enz..) kun je dus in principe de impedantie van de kabel veranderen aangezien je andere waarden van spoelen en condensatoren maakt.
Bovendien geldt dat enkel bij een bepaalde frequentie zoals ook blijkt uit de formules.

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: za 25 aug 2012, 1:18
door Macsel
Dank voor jullie antwoorden, maar poeh hé, ze zijn wel erg op de theorie :wink: .
Ik zie dat PAX-shop / RJ-Shop / Conrad ook specifieke 110 Ohm AES/EBU kabels verkopen van bijv. Klotz. Maar dan kom ik niet verder dan een euro of 4. Ik heb geen zin om honderden euro's uit te geven, maar een paar tientjes is geen probleem. Heeft het zin om nog verder te kijken?

Nog tips voor de gebalanceerde interlink-kabel?

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: za 25 aug 2012, 11:21
door ray5150
Als je een soldeerboutje en wat fijn hadgereedschap hebt, zou ik zeggen: zelf doen !

Als stekker is Neutrik een uitstekende keus :
http://www.new-line.nl/nl/xlr-pluggen/n ... _18224.htm

Als je eraan kunt komen is Switchcraft ook een goede keus, is veel gebruikt in de pro-audio in de USA.
http://www.switchcraft.com/category.aspx?Parent=802

Voor kabel zou je eens kunnen kijken naar Mogami, dat word veel gebruikt om opname studio's mee te bekabelen.
http://www.msv.nl/pagina/?itemID=102&me ... 763443c817
http://www.peterverspuy.nl/process.html ... gami&merk=

Whirlwind is ook een goede keus :
http://www.thomann.de/nl/whirlwind_kabel_steker.html

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: za 25 aug 2012, 11:34
door ds23man
Dit is de beste kabel:

http://www.new-line.nl/nl/losse-kabel/t ... _13194.htm

Sterk, onverwoestbaar door gevlochten afscherming.

Is al jaren de industriestandaard hier in de nederlandse pro audio wereld. In het verleden is er eens een test geweest in een pro audioblad en kwam deze kabel als beste uit de bus!

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: za 25 aug 2012, 11:37
door ray5150
Dat kan niet, dat is veel te goedkoop ! :wink: Als je er een high-end marketing sausje overgiet brengt die kabel 10 a 20 keer zoveel op. :mrgreen:

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: za 25 aug 2012, 11:41
door BertDB
Kijk ook eens bij bax-shop.
Hebben ook kabels van Klotz met neutrik connectoren die in de prijsklasse 'tientjes' liggen :wink:

Één neutrik connector kost al ong. 4€ dus de Klotz kabels die jij gevonden hebt zullen zeker zonder zijn. Goede connectoren à la Neutrik vind ik wel z'n geld waard 8)

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: za 25 aug 2012, 11:48
door ds23man
ray5150 schreef:
Dat kan niet, dat is veel te goedkoop ! :wink: Als je er een high-end marketing sausje overgiet brengt die kabel 10 a 20 keer zoveel op. :mrgreen:

OFC koper!!!!

Maar alle gekheid op een stokje, heb in verleden heel wat soorten en merken microfoonkables voorbij zien komen en de nodige ellende daardoor gehad. Totdat de C128 op de markt kwam...... Dat ging nooit meer kapot, daarvoor zat ik toch wekelijks 20 kabels te repareren.

Over xlr pluggen is ook wel wat te zeggen: Switchcraft was bagger vanwege de slechte trekontlasting (bij Focus deden ze zelfs krimpkous om), itt canon was al iets beter, maar de grote sprong voorwaarts waren de schroefloze Neutrik pluggen!

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: za 25 aug 2012, 12:18
door Macsel
BertDB schreef:
Één neutrik connector kost al ong. 4€ dus de Klotz kabels die jij gevonden hebt zullen zeker zonder zijn. Goede connectoren à la Neutrik vind ik wel z'n geld waard 8)
Die stekkers zet ik er zelf wel aan. Die € 4,- was inderdaad losse kabel.

Mijn voorkeur gaat naar Neutrik uit. Heb ik al vaker meegewerkt en dat spul zit lekker in elkaar en je voelt dat je kwaliteit in handen hebt. In m'n apparaten bouw ik ook alleen D.serie brackets in.

Dank voor jullie input!

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: wo 29 aug 2012, 13:14
door weggie
Wat wel erg mooi is om een gebalanceerde interlink mee te maken is
Grimm Audio TPR draad. Te koop bij Helios-online van de rol.
Heb je voor redelijk weinig ~ 30 euro een mooie stereo interlink
van 1m met xlr pluggen.

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: wo 29 aug 2012, 18:26
door ray5150
Deze dus :
https://www.helios-online.nl/shop/product/24-75/tpr
http://www.grimmaudio.com/pro_cables_tpm.htm
grimm tpm leaflet.pdf
(506.36 KiB) 247 keer gedownload
Ik moet zeggen, de prijs is redelijk. Maar ik weet niet of ze ook aan particulier leveren ?

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: wo 29 aug 2012, 20:56
door Macsel
Goede referentie in ieder geval voor die kabel: de Wisseloord studio's.
Maar als ik die PDF bekijk dan vraag ik mij toch af:
Capacitance 37pF/m (behoorlijk laag voor wat ik heb gezien aan specs)
Resistance 0,19 Ohm/m (niet bijzonder laag voor wat ik heb gezien)
Shield coverage 89% (niet optimaal, maar voor 1m kabel wellicht niet zo belangrijk.)

Vergeleken met een Sommer SC-Galileo 238
Capacity 50 pF/m
Resistance 0,052 Ohm/m
Shield coverage 100%

Wat zeggen de getallen?
Misschien moet ik me hier niet zo op blind staren, maar ja de hele wetenschap is gebaseerd op wat we kunnen meten. Is het relevant om naar deze parameters te kijken?!

Re: gebalanceerde interlinks

Geplaatst: vr 14 sep 2012, 9:05
door Macsel
Ik ben van plan een aantal kabels te gaan testen, kijken of mijn gehoor onderscheid kan ontdekken. Eerst maar eens focussen op m'n BIII en LM4780. Dan kijken of via deze en UcD180HG en Dirac XT verschillen hoorbaar zijn.