welke waarden voor notchfilter
Moderator: Beheerdersteam
welke waarden voor notchfilter
dag mensen
heb een fostex fe103sigma waar ik wat mee ga bouwen
of de buschhorn of een tqwt, Op meerdere sites kom ik tegen dat het goed is de fostex wat te temmen
maar ik kom voor de spoel en de condensator verschillende waarden tegen die men toepast, de weerstand is wel elke keer gelijk
10 ohm. Worden de waarden alleen bepaald door de unit of ook nog door het kast - ontwerp ?
En wat zouden goede startwaarden zijn igv de Buschhorn (alhoewel deze ontworpen is om zonder filter te gebruiken) want ik zie dat men dit toch vaak toepast.
of de buschhorn of een tqwt, Op meerdere sites kom ik tegen dat het goed is de fostex wat te temmen
maar ik kom voor de spoel en de condensator verschillende waarden tegen die men toepast, de weerstand is wel elke keer gelijk
10 ohm. Worden de waarden alleen bepaald door de unit of ook nog door het kast - ontwerp ?
En wat zouden goede startwaarden zijn igv de Buschhorn (alhoewel deze ontworpen is om zonder filter te gebruiken) want ik zie dat men dit toch vaak toepast.
Re: welke waarden voor notchfilter
De kast heeft er zeker invloed op, de breedte van de baffle bepaald voor een groot deel het frequentieverloop in het midden gebied (bafflestep).ff lunche schreef:dag mensen
Het blijft echter een combinatie van speaker+baffflebreedte+type behuizing.
Lastig te voorspellen in dit geval.....eigenlijk het zaakje opbouwen en meten en vervolgens de waarden tweaken om het gewenste frequentieverloop te krijgen.
- bas focal m180
- Contacteer:
voor de ct164 kom ik dezelfde waarde tegen , maar wel 4,7 of 10 ohm .ff lunche schreef:voor de buschhorn kom ik tegen
10 ohm
6,8 uF
0,47 Mh
Dat gebied is het midden gebied wat wordt getemd , ik zou die waarden eens proberen en spelen met 4,7 en 10 ohm .
Heb nog 4 weerstanden liggen
2 van 4,7 Ohm
2 van 5,6 Ohm
Daar kan ik meerder kanten mee op (evt gecombineerd)
twee 6,8 Uf C's heb ik toevallig ook nog
alleen van de spoelen heb ik 0,27mH liggen en geen 0.47 mH
Denk dat ik het er maar mee ga doen in 1e instantie
2 van 4,7 Ohm
2 van 5,6 Ohm
- bas focal m180
- Contacteer:
wat ik zie bij de ct164 is ,,, 0 ohm groot verschil tegenover 4,7 , maar 4,7 naar 10 ohm maar een klein verschil .ff lunche schreef:Heb nog 4 weerstanden liggen
2 van 4,7 Ohm
2 van 5,6 Ohm
Wat je kan doen is even mono luisteren en die 2x 0,27mH spoelen even in serie zetten , kan je horen of je op de goede weg zit en wat het verschil tussen 1 en 2 spoelen is .
Bij een correctie netwerk geen probleem om te proberen .
heb je een verwijzing daarnaar ?, vermoed dat je een curve ergens ziet van die ct164 ?
vwb de spoelen, goede tip, vind het wel vaak lastig op basis van 1 LS te testen.
vwb de spoelen, goede tip, vind het wel vaak lastig op basis van 1 LS te testen.
- bas focal m180
- Contacteer:
@bas Focal m180
heb die bushhorns gebouwd, maar nu het netwerkje nog
In dat ct164 ontwerp zetten ze eigenlijk 2 lcr -netwerkjes achter elkaar, wat is daar de gedachte achter ?
Waarom zou ik niet kunnen volstaan met 1 C,L en R ?
heb die bushhorns gebouwd, maar nu het netwerkje nog
In dat ct164 ontwerp zetten ze eigenlijk 2 lcr -netwerkjes achter elkaar, wat is daar de gedachte achter ?
Waarom zou ik niet kunnen volstaan met 1 C,L en R ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
als je 2 pieken/bulten wilt aanpakken, zal je 2 RCL netwerkjes nodig hebben 
- bas focal m180
- Contacteer:
de een voor het laag wat te temmen en de ander de verhoging in het midden .Henkjan schreef:als je 2 pieken/bulten wilt aanpakken, zal je 2 RCL netwerkjes nodig hebben
De waardes waar al over is gesproken in dit topic lijkt me goed om mee te beginnen en met de weerstand gaan spelen lijkt me op het gehoor wel te bepalen .