Pagina 1 van 7

Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 12:20
door ray5150
Een topic om alles over labvoedingen te bespreken...

Dit is mijn eigen exemplaar :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/45266/

Naar een ontwerp uit de Elektuur uit de jaren '80
Kortsluitvast, instelbare stroombegrenzing, spanningsmeters en stroommeters. 5 trafo's.
Ik heb hem dubbel uitgevoerd zodat ik eenvoudig een symmetrische spanning kan maken door de uitgangen in serie te schakelen.
Ook zit er een printje in met 7812 en 7912, ideaal om snel een opamp van spanning te voorzien.
Relatief goedkoop te bouwen, de meeste onderdelen zijn kwartjeswerk, en de vermogenstorren kosten ook niet veel.


(ik neem aan dat de MOD's er geen probleem mee heben, het is 30 jaar oud, en grotendeels gebaseerd op de door de fabrikant uitgegeven datasheet van de 723.)
0001 (Large).jpg
0002 (Large).jpg
0003 (Large).jpg
0004 (Large).jpg
0005 (Large).jpg
0006 (Large).jpg
0007 (Large).jpg
0008 (Large).jpg
Mocht iemand prijs stellen op scans in een grotere resolutie (+2mB per pagina), stuur even een PB met een E-mail adres erin.

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 12:30
door Vinculum
Als het echt tientjes werk is zie ik uit naar een mooie print hiervoor en miss een groupbuy voor de onderdelen? Is altijd handig!

-edit- Voor dit geld kun je bijna niet zelf gaan klussen: 40 euro bij eleshop voor 0-15V 0-2A met LCD's of 40 euro voor 0-30V 0-3A met VU

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 12:46
door ray5150
Relatief he, een trafo, elko's, koeling, kast, meters en schakelaars kunnen aardig in de papieren lopen.
Ik doelde eerder op het feit dat alle halfgeleiders (die altijd het eerste obsolete zijn) goedkoop en goed verkrijgbaar zijn.

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 12:47
door ray5150
Vinculum schreef:
-edit- Voor dit geld kun je bijna niet zelf gaan klussen: 40 euro bij eleshop voor 0-15V 0-2A met LCD's of 40 euro voor 0-30V 0-3A met VU
Ja, maar daar leer je niks van... :mrgreen:

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 13:53
door Pjotr
ray5150 schreef:
Vinculum schreef:
-edit- Voor dit geld kun je bijna niet zelf gaan klussen: 40 euro bij eleshop voor 0-15V 0-2A met LCD's of 40 euro voor 0-30V 0-3A met VU
Ja, maar daar leer je niks van... :mrgreen:
Vertel, wat heb jij er van geleerd............. er zijn ook mensen die zelf een soldeerbout knutselen van een draadgewonden weerstand en een stukkie koper.

Zo'n ding is om te gebruiken.

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 15:04
door ray5150
Pjotr schreef:
Vertel, wat heb jij er van geleerd..............
Niet veel....Maar dat wist je al.... :mrgreen:

Ik heb geleerd hoe printen te etsen.
Ik heb geleerd hoe een digitaal voltmetertje via een spnningsdeler aan te sluiten, en hoe deze omschakelbaar te maken voor verschillende spanningen.
Ik heb geleerd hoe digitale voltmeter als stroommeter gebruikt kan worden door middel van een serie-weerstand in de spanningslijn aan te sluiten.

Maar het is natuurlijk een non-discussie, ander zou er niemand meer een versterker of luidsprekers bouwen , omdat alles in de winkel te krijgen...en zouden we allemaal een versterker van Conrad van 6 tientjes hebben staan, met een paar speakertjes van de BCC.

Er zijn ook mensen die een PIC gaan zitten programmeren om een LED te laten knipperen.
Die val ik ook niet lastig... :mrgreen:

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 15:12
door ds23man
De meeste van de oudere garde hier bouwden vooral hun eigen spullen omdat dat GOEDKOPER was........ :mrgreen:

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 15:30
door ds23man
Idee, je koopt zo'n kant en klaar ding en ropt de binnenkant eruit. Ray kan dan een mooi printje bakken en iedereen blij....

:proost:

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 16:10
door Pjotr
ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
Vertel, wat heb jij er van geleerd..............
Niet veel....Maar dat wist je al.... :mrgreen:

Ik heb geleerd hoe printen te etsen.
Ik heb geleerd hoe een digitaal voltmetertje via een spnningsdeler aan te sluiten, en hoe deze omschakelbaar te maken voor verschillende spanningen.
Ik heb geleerd hoe digitale voltmeter als stroommeter gebruikt kan worden door middel van een serie-weerstand in de spanningslijn aan te sluiten.

Maar het is natuurlijk een non-discussie, ander zou er niemand meer een versterker of luidsprekers bouwen , omdat alles in de winkel te krijgen...en zouden we allemaal een versterker van Conrad van 6 tientjes hebben staan, met een paar speakertjes van de BCC.

Er zijn ook mensen die een PIC gaan zitten programmeren om een LED te laten knipperen.
Die val ik ook niet lastig... :mrgreen:
Het is niet persoonlijk bedoeld hoor Ray ;) Van zelf een koelkast bouwen leer je ook veel. 'Tis maar waar je lol in hebt.

Wat ds23man noemt is maar al te waar. In het verleden lag dit spul ver buiten financieel bereik voor de meesten, zeker als student zijnde. In de jaren '60 - '70 waren er ook veel die zelf een eigen oscilloscoop bouwden, veelal van dumpspullen. Maar tegenwoordig is kant en klaar veelal en beter en een stuk goedkoper dan zelfbouw. Dit is gereedschap, dat maak je alleen zelf als het niet te koop is.

Eigenlijk is zelfbouwaudio vandaag de dag ook al niet niet meer goedkoper dan wat je kunt kopen. Dat doe je ook voor de lol en omdat je denkt het beter te kunnen of erg specifieke persoonlijke wensen en ideeën hebt.

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 18:13
door ds23man
Voor het simpele werk voldoen die goedkope labvoedinkjes prima en kosten inderdaad geen drol. Voor het serieuze werk waarbij het noodzakelijk is dat de voeding rocksolid en ruisvrij is ( metingen), kom je toch in de zeer dure prijsklasse terecht en kan zelfbouw lonen.

Dus hierbij de reincarnatie van het oude Elektuurontwerp:

http://www.diyaudio.com/forums/equipmen ... oject.html

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 18:14
door hannesie
Tegenwoordig is het voor mij meer assembleren door keuzes die je hebt.

Bijv.voor een media servertje, een Raspberry, of een ODROID-X.???

http://www.raspberrypi.org/quick-start-guide
http://www.hardkernel.com/renewal_2011/ ... &tab_idx=1

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 18:52
door Pjotr
ds23man schreef:
Voor het simpele werk voldoen die goedkope labvoedinkjes prima en kosten inderdaad geen drol. Voor het serieuze werk waarbij het noodzakelijk is dat de voeding rocksolid en ruisvrij is ( metingen), kom je toch in de zeer dure prijsklasse terecht en kan zelfbouw lonen.
Als je dat nodig hebt bouw je lokaal een on-board voedinkje specifiek voor de toepassing. Daar een universele labvoeding voor gaan bouwen loont niet. En werkt in veel gevallen ook niet --> ground stromen en noise pick up door lange draden.

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 19:05
door ds23man
Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Voor het simpele werk voldoen die goedkope labvoedinkjes prima en kosten inderdaad geen drol. Voor het serieuze werk waarbij het noodzakelijk is dat de voeding rocksolid en ruisvrij is ( metingen), kom je toch in de zeer dure prijsklasse terecht en kan zelfbouw lonen.
Als je dat nodig hebt bouw je lokaal een on-board voedinkje specifiek voor de toepassing. Daar een universele labvoeding voor gaan bouwen loont niet. En werkt in veel gevallen ook niet --> ground stromen en noise pick up door lange draden.
Nou moet ik toch echt even lachen.....

Bruno heeft toch echt de Ncore ontworpen met gebruik van een gestabiliseerde LAB voeding..... De smps is pas in een later stadium ontworpen. Hij heeft daar in het verleden ook uitspraken over gedaan in de trant van dat hij meetechnisch niet veel onderscheid kon maken tussen het gebruik van de smps of zijn labvoeding!

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 19:22
door Pjotr
Bruno weet wat ie doet.................... :roll: En waarom zou ie toch lokale low-noise regelaartjes er opgezet hebben?

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 19:28
door ray5150
Hier ook nog een voorbeeld van een gezamenlijk op Circuits-online.nl ontworpen labvoeding :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/91509
Compleet met uitgebreide bouwbeschrijving en tips.

http://www.circuitsonline.net/files/bij ... ng_kit.pdf
http://www.circuitsonline.net/files/bij ... ng_pcb.pdf

Maarre, ik heb ook een zelfgebouwde functie-generator (elektuur) en een zelfgebouwde frequentie-teller...(met logische IC's)
Ben ik nu een beetje vreemd ? :roll:

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 19:30
door Vinculum
ray5150 schreef:
Ben ik nu een beetje vreemd ? :roll:
Ja maar dat is hier volkomen normaal. :rofl:

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 19:31
door ds23man
ray5150 schreef:
Hier ook nog een voorbeeld van een gezamenlijk op Circuits-online.nl ontworpen labvoeding :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/91509
Compleet met uitgebreide bouwbeschrijving en tips.

http://www.circuitsonline.net/files/bij ... ng_kit.pdf
http://www.circuitsonline.net/files/bij ... ng_pcb.pdf

Maarre, ik heb ook een zelfgebouwde functie-generator (elektuur) en een zelfgebouwde frequentie-teller...(met logische IC's)
Ben ik nu een beetje vreemd ? :roll:

Nee hoor, had vroeger ook dat elektuur labvoedinkje in de td en ook die elektuur functiegenerator. En een ouderwetse HP buizenscoop!

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 19:35
door ds23man
Pjotr schreef:
Bruno weet wat ie doet.................... :roll: En waarom zou ie toch lokale low-noise regelaartjes er opgezet hebben?
Natuurlijk weet ie wat ie doet, mijn punt is dat voor het simpele rauwdouw werk zo'n goedkoop ding prima voldoet. Ga je wat serieuzer aan de gang ontkom je toch niet aan het echte werk. Als je daar geen geld ( voor over) hebt kan zelfbouw lonen. Wat dat betreft is Ray's opzetje helemaal niet slecht, alleen een beetje uit de hele oude doos. Dat kan moderner!

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 19:37
door ray5150
ds23man schreef:
Dat kan moderner!
Waarom ? het werkt toch ?
(die auto die je wilt gaan kopen werkt ook volgens een principe dat al meer dan 100 jaar oud is... :lol: )

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 19:40
door ds23man
ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Dat kan moderner!
Waarom ? het werkt toch ?
(die auto die je wilt gaan kopen werkt ook volgens een principe dat al meer dan 100 jaar oud is... :lol: )
Nou, het is toch wel handig dat als ik nu iets bouw zeker weet dat de onderdelen over een jaar nog leverbaar zijn!

En tegenwoordig moet alles met een processor! :mrgreen:

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 19:50
door ray5150
De 2N3055 stamt uit de vroege jaren '60.
En de 723 en 741 zijn van de jaren '70....

Probeer eens een LCD-TV van een jaar of 4 oud te repareren... :lol:

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 19:59
door Pjotr
ray5150 schreef:
De 2N3055 stamt uit de vroege jaren '60.
Klopt en in dat stukje kun je ook lezen dat de ene 3055 de andere niet is. En nee toen geen Chinese nep. Maar het was wel een ramp met het bouwen van een versterker. De ene 3055 bleef stuk gaan, de andere niet, de ene stond te oscilleren de andere niet.

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 20:10
door ds23man
En daar begin je dus al, hoelang en in welke kwaliteit is een 3055 of 723 nog leverbaar....

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 20:17
door TheoK
ds23man schreef:
En daar begin je dus al, hoelang en in welke kwaliteit is een 3055 of 723 nog leverbaar....
DB heeft er zat.

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1133

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Geplaatst: di 17 jul 2012, 20:25
door ray5150
De machines stampen nog wel even door...
Naamloos.png
Wel opschieten, hoor. Farnell heeft er nog maar ongeveer 3500 op voorraad... :lol:
Naamloos2.png
(ik heb het gevoel dat dit weer zo'n nutteloze discusie gaat worden die nergens toe leid... :cry: )