Pagina 1 van 1
fm naar middengolf?
Geplaatst: wo 11 jul 2012, 10:31
door KoenVW
Hallo allemaal,
Een kennis van mij heeft een oude middengolf radio staan die hij wat meer zou willen gebruiken, maar hij kan zo goed als geen middengolf zenders thuis ontvangen. Kent iemand een apparaatje of een shema waarmee je FM of AM radio kan ontvangen en op middengolf kan uizenden o.i.d? Ik heb al heel wat gezocht op het internet, maar niks kunnen vinden!
Alvast bedankt!
Koen
Re: fm naar middengolf?
Geplaatst: wo 11 jul 2012, 11:11
door cool
Wellicht geeft een buiten antenne, oftewel lange draad aan de antenne ingang beter resultaat?
Re: fm naar middengolf?
Geplaatst: wo 11 jul 2012, 18:14
door ray5150
KoenVW schreef:een shema waarmee je FM of AM radio kan ontvangen en op middengolf kan uizenden o.i.d?
trek de spaarpot maar open, want daar gaat de
Radio Controle Dienst niet blij mee zijn...
Het is namelijk zonder vergunning niet toegestaan om zenders met een vermogen van meer dan enkele tientallen milliwats te bouwen en te gebruiken.
Waarom kan men daar geen middengolf ontvangen; vraag ik mij af, en zit er wel een goede antenne op ?
Re: fm naar middengolf?
Geplaatst: wo 11 jul 2012, 21:03
door KoenVW
Ik bedoelde ook geen zendmast

, maar meer in het idee als de FM zendertjes die je ook op je iphone o.i.d kan zetten zodat je binnen een straal van 20 meter de muziek op je FM radio kan luisteren. Eigenlijk moet ik daar dus een middengolf variant van hebben dus... En hij woont vrij afgelegen op de veluwe, ik weet niet of dat invloed heeft op de ontvangst? Hier in de bilt kon ik met dezelfde radio wel een aantal zenders ontvangen namelijk...
Re: fm naar middengolf?
Geplaatst: wo 11 jul 2012, 21:31
door Kappa7
KoenVW schreef:Ik bedoelde ook geen zendmast

, maar meer in het idee als de FM zendertjes die je ook op je iphone o.i.d kan zetten zodat je binnen een straal van 20 meter de muziek op je FM radio kan luisteren. Eigenlijk moet ik daar dus een middengolf variant van hebben dus... En hij woont vrij afgelegen op de veluwe, ik weet niet of dat invloed heeft op de ontvangst? Hier in de bilt kon ik met dezelfde radio wel een aantal zenders ontvangen namelijk...
Dat is het dus die zendertjes mogen eigenlijk ook niet.
Deze zijn dan via de normale weg ook niet in Nederland verkrijgbaar.
Re: fm naar middengolf?
Geplaatst: wo 11 jul 2012, 21:37
door ray5150
KoenVW schreef:En hij woont vrij afgelegen op de veluwe, ik weet niet of dat invloed heeft op de ontvangst? Hier in de bilt kon ik met dezelfde radio wel een aantal zenders ontvangen namelijk...
Zoals gezegd, zet er eerst een een behoorlijke antenne op.
Voorbeeld :
http://home.hccnet.nl/wim.van.beek/loop/index-loop.html
http://members.home.nl/radiomorningstar ... nkorte.htm
Of google effe met: "middengolf antenne"
Re: fm naar middengolf?
Geplaatst: wo 11 jul 2012, 22:34
door KoenVW
Oke dan ga ik dat eerst eens uitzoeken, daar had ik niet eens aan gedacht. Wel vreemd dat zo'n FM zendertje niet mag, ik heb er zelfs een standaard in mijn telefoon ingebouwd zitten

Re: fm naar middengolf?
Geplaatst: wo 11 jul 2012, 23:33
door rjmulder
Die kleine fm zendertjes die bv in de telefoon zitten of los te koop zijn mogen volgens mij tegenwoordig maar helemaal zeker ben ik er niet van maar dat staat wel op de site van Agentschap Telecom.
Ik weet ook niet als er een FM naar middengolf converter is dan zou je klaar zijn, het lijkt me gek dat ze er niet zijn eigenlijk.
Misschien dat je anders is zou kunnen informeren bij een radio museum wie weet hebben die een oplossing hiervoor.
Re: fm naar middengolf?
Geplaatst: do 12 jul 2012, 0:53
door Henkjan
die radio heeft niet nog een extra ingang ofzo, ooit bedoelt voor een pickup of bandrecorder ofzo?