Pagina 1 van 2

Vragen over GHP, baffle en 3D-tekenprogramma's

Geplaatst: do 24 mar 2011, 17:19
door zwolschemaloten
okee, even een practische noobvraag:

wat is een GHB? (kon het bij de afkortingen niet vinden)

:rock:

Mod: onderwerp afgesplitst van Newbie's and Noob's questions here in de forumcategorie "Meten".

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: do 24 mar 2011, 17:28
door Henkjan
GHP bedoel je? dat is Gesloten Hoog Pas, oftewel een wat kleine gesloten kast met een dikke elko in serie met de woofer

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: do 24 mar 2011, 19:21
door zwolschemaloten
Henkjan schreef:
GHP bedoel je? dat is Gesloten Hoog Pas, oftewel een wat kleine gesloten kast met een dikke elko in serie met de woofer
got it! :)

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: do 24 mar 2011, 22:30
door Koss
GHB is vrij makkelijk zelf te maken...... maar zit je toch op het verkeerde forum denk ik. :mrgreen:

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 17:21
door zwolschemaloten
Koss schreef:
GHB is vrij makkelijk zelf te maken...... maar zit je toch op het verkeerde forum denk ik. :mrgreen:
volgens mij zij iemand dat op 'mijn' topic... xD haha ik heb het net nog gehad met scheikunde, cyclische intramoleculaire ester gammabutyrolacton (GBL) met water en natronloog omzetten tot het natriumzout van GHB.... door aan te zuren wordt dat het natriumzout omgezet in hygroscopisch poeder, (GHB)

sorry voor off-topic!

om het on-topic te houden: wat is een baffle?
en weet iemand een handig 3d ontwerp/teken programma? (en niet google sketchup, dat kan me laptop niet installeren, wegens het niet kunnen installeren van sp II :( )

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 17:27
door Pjotr
Ik gebruik gewoon Adobe's Illustrator, is niet zo heel handig voor technische tekeningen maar het werkt wel.

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 18:11
door Mphus
AutoCad

erg handig als je er mee om kan gaan.

Groeten Daan

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 21:47
door gniaw
Pjotr schreef:
Ik gebruik gewoon Adobe's Illustrator, is niet zo heel handig voor technische tekeningen maar het werkt wel.
Afhankelijk van je eisen...
Mphus schreef:
AutoCad
erg handig als je er mee om kan gaan.
Groeten Daan
AutoCad is een nogal zwaar applicatie en kostbaar. Wel goed te leren en het is vooral handig als je hoge nauwkeurigheid eist.

Veel mensen gebruiken SketchUp. Makkelijk te leren en is gratis.

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 21:51
door Wowly
zwolschemaloten schreef:
om het on-topic te houden: wat is een baffle?
Dat is de frontplaat waarop doorgaans de units/luidsprekerchassis worden geplaatst.

jan

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 21:57
door Mphus
@gniaw
Veel mensen gebruiken SketchUp. Makkelijk te leren en is gratis.
Dat mocht nou net niet.... van de vrager :D .
en weet iemand een handig 3d ontwerp/teken programma? (en niet google sketchup, dat kan me laptop niet installeren, wegens het niet kunnen installeren van sp II :( )
Ik werk trouwens met beide (illustrator en AutoCad) Ik gebruik vaak AI om mijn AutoCad tekeningen op te leuken.

Moet toegeven autocad is een stukje zwaarder als AI.

Groeten Daan

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 22:30
door gniaw
Mphus schreef:
@gniaw
Veel mensen gebruiken SketchUp. Makkelijk te leren en is gratis.
Dat mocht nou net niet.... van de vrager :D .
en weet iemand een handig 3d ontwerp/teken programma? (en niet google sketchup, dat kan me laptop niet installeren, wegens het niet kunnen installeren van sp II :( )
Ik werk trouwens met beide (illustrator en AutoCad) Ik gebruik vaak AI om mijn AutoCad tekeningen op te leuken.

Moet toegeven autocad is een stukje zwaarder als AI.

Groeten Daan
Excuus.. ik heb niet goed gelezen.

AutoCad is voor een 16-jarige student een te zwaar pakket. Er is veel tijd nodig om het te leren.

Probeer eerst achter te komen waarom SketchUp niet op je laptop geïnstalleerd krijgt. Wordt er met "sp II" XP SP2 bedoeld?

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 23:00
door zwolschemaloten
dank voor de tips,

autocad is idd nog niet te begrijpen voor mij, en ik heb momenteel de tijd er niet voor om het uit te zoeken :(

adobe illustrator is 1.4 gig, en had geen zin om me internetsnelheid een uur lang te verlagen, want het downloaden duurt wel even... Miss 's nachts ofzo... :P

met sp2 bedoel ik service pack 2... Automatische update van je besturingssysteem (bij xp, vista, en ik weet niet of het al voor 7 uit is...)
maar bepaalde programma's updaten mee, en hebben dus de nieuwste versie nodig... Zoals msn, sketchup en internetexplorer...

;)

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 23:18
door Wowly
Ik neem aan dat je Illustrator legaal download? Illegale activiteiten worden zeer officieel door dit forum niet getolereerd.

Wowly

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 23:29
door hannesie
Hoi Jan,
Studenten kunnen als de school/opleidingsinstituut is aangesloten/contract heeft met Slim.nl het pakket kopen voor een zeer betaalbare prijs en is dan ook te downloaden.
Ik heb zelf het volledige pakket van Adobe CS 4, als medewerker voor € 35,--

Ik neem aan en hoop dat ze dat bedoelen. :sure:

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 23:31
door Mphus
Ik krijg alles (o.a. CS5 en AutoCad) via de TU/e :rock: :rock: helemaal voor niks....

groeten Daan

PS, misschien afsplitsen al deze posts van dit topic?

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 23:34
door Henkjan
sjit zeg, wie nu nog zegt dat vroeger alles beter was... ik moest m'n eigen potloden kopen, en de floppen voor de geleende versie van WP5 ook al :roll:

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 23:37
door Pjotr
Wowly schreef:
Ik neem aan dat je Illustrator legaal download? Illegale activiteiten worden zeer officieel door dit forum niet getolereerd.

Wowly
Als de klok slaat blijft je vingertje zo staan joh :mrgreen: Hij download het toch niet via de server van het forum? Wat ie in zijn eigen tijd tijd doet is zijn zaak, nog afgezien wat Hans en Daan stellen.

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 23:42
door zwolschemaloten
Wowly schreef:
Ik neem aan dat je Illustrator legaal download? Illegale activiteiten worden zeer officieel door dit forum niet getolereerd.

Wowly
oeps, ik vrees illegaal ja... Het spijt me, maar ik had gewoon bij google 'adobe illustrator' ingetikt..
Nu je het zegt besef ik pas dat het niet via de officiële site ging... Okee excuses, ik ben ook een voorstander van het legaal hard- en software kopen, evenals muziek... Betalen is niet erg, zolang je maar niet voor niks betaald. ;)

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: ma 28 mar 2011, 9:23
door gniaw
zwolschemaloten schreef:
dank voor de tips,

autocad is idd nog niet te begrijpen voor mij, en ik heb momenteel de tijd er niet voor om het uit te zoeken :(

adobe illustrator is 1.4 gig, en had geen zin om me internetsnelheid een uur lang te verlagen, want het downloaden duurt wel even... Miss 's nachts ofzo... :P

met sp2 bedoel ik service pack 2... Automatische update van je besturingssysteem (bij xp, vista, en ik weet niet of het al voor 7 uit is...)
maar bepaalde programma's updaten mee, en hebben dus de nieuwste versie nodig... Zoals msn, sketchup en internetexplorer...

;)
Illustrator is een "Grafisch illustratie" pakket, dus geen technisch teken/ontwerp pakket. Of dit voor jou geschikt is, is het afhankelijk van je eisen.

Wat SP2 is, is niet interessant. Er zijn nogal problemen bij het installeren van SketchUp op een XP machine. Maar er zijn genoeg oplossingen hiervoor te vinden via google. Als je met SketchUp verder wilt, laat dan duidelijk weten wat er fout is gegaan tijdens de installatie. Misschien weet iemand een oplossing voor je.

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: ma 28 mar 2011, 9:50
door zwolschemaloten
gniaw schreef:
zwolschemaloten schreef:
dank voor de tips,

autocad is idd nog niet te begrijpen voor mij, en ik heb momenteel de tijd er niet voor om het uit te zoeken :(

adobe illustrator is 1.4 gig, en had geen zin om me internetsnelheid een uur lang te verlagen, want het downloaden duurt wel even... Miss 's nachts ofzo... :P

met sp2 bedoel ik service pack 2... Automatische update van je besturingssysteem (bij xp, vista, en ik weet niet of het al voor 7 uit is...)
maar bepaalde programma's updaten mee, en hebben dus de nieuwste versie nodig... Zoals msn, sketchup en internetexplorer...

;)
Illustrator is een "Grafisch illustratie" pakket, dus geen technisch teken/ontwerp pakket. Of dit voor jou geschikt is, is het afhankelijk van je eisen.

Wat SP2 is, is niet interessant. Er zijn nogal problemen bij het installeren van SketchUp op een XP machine. Maar er zijn genoeg oplossingen hiervoor te vinden via google. Als je met SketchUp verder wilt, laat dan duidelijk weten wat er fout is gegaan tijdens de installatie. Misschien weet iemand een oplossing voor je.
hmmm ik dacht dat ik het duidelijk had uitgelegd, maar het zal wel aan mij liggen :p
ik heb windows vista op mijn laptop, en wanneer ik sketchup wil installeren zegt ie dat ik service pack 2 nodig heb, maar mijn laptop wil sp1 niet upgraden naar sp2 ;)

hier in huis hebben we alleen 3 vista computers, waarbij ik bij een slechts administrator rechten ipv gast rechten heb... Maarja ik moet me vader maar is een keer lief aankijken geloof ik! .

Groetjes,
roland

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: ma 28 mar 2011, 9:52
door Pjotr
gniaw schreef:
Illustrator is een "Grafisch illustratie" pakket, dus geen technisch teken/ontwerp pakket. Of dit voor jou geschikt is, is het afhankelijk van je eisen.
Zeker, dat neemt niet weg dat je met AI heel makkelijk gewone lijntekeningen kunt maken zoals je dat met potlood en papier ook doet. Dat werkt heel simpel. Je moet alleen wel weten hoe het werkt anders kom je er daarmee ook niet uit, dus even de moeite nemen om een uurtje de handleiding te lezen. Het werken met ankerpunten is op zich niet zo voor de hand liggend als je het pakket niet kent.

Je kunt er dus alles mee tekenen, of dat nou een lijntekening is of een illustratie. Technische tekenpakketten als AutoCad hebben veel meer toeters en bellen gericht op het technisch tekenen. Zoals het automatisch toevoegen van maatlijnen b.v.

Ik zeg dan maar zo, als je niet met potlood en papier een goede tekening kunt maken, kun je het met een computer ook niet.

En wat Sketch-up betreft, zeker de moeite waard. Maar ik maak aan de andere kant ook ChokoPrinsen mee die alleen een illustratief 3D plaatje snappen maar absoluut geen 2D maattekening kunnen lezen. Dus tja...

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: ma 28 mar 2011, 10:05
door zwolschemaloten
bedankt voor de uitleg! :)

tja als studie wil ik iets in het ontwerpen doen, dus hopelijk zit het met mijn inzicht goed.....
maar de tip om het eerst op papier te proberen zal ik volgen!
Groetjes,
roland

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: ma 28 mar 2011, 14:28
door gniaw
zwolschemaloten schreef:
gniaw schreef:
zwolschemaloten schreef:
dank voor de tips,

autocad is idd nog niet te begrijpen voor mij, en ik heb momenteel de tijd er niet voor om het uit te zoeken :(

adobe illustrator is 1.4 gig, en had geen zin om me internetsnelheid een uur lang te verlagen, want het downloaden duurt wel even... Miss 's nachts ofzo... :P

met sp2 bedoel ik service pack 2... Automatische update van je besturingssysteem (bij xp, vista, en ik weet niet of het al voor 7 uit is...)
maar bepaalde programma's updaten mee, en hebben dus de nieuwste versie nodig... Zoals msn, sketchup en internetexplorer...

;)
Illustrator is een "Grafisch illustratie" pakket, dus geen technisch teken/ontwerp pakket. Of dit voor jou geschikt is, is het afhankelijk van je eisen.

Wat SP2 is, is niet interessant. Er zijn nogal problemen bij het installeren van SketchUp op een XP machine. Maar er zijn genoeg oplossingen hiervoor te vinden via google. Als je met SketchUp verder wilt, laat dan duidelijk weten wat er fout is gegaan tijdens de installatie. Misschien weet iemand een oplossing voor je.
hmmm ik dacht dat ik het duidelijk had uitgelegd, maar het zal wel aan mij liggen :p
ik heb windows vista op mijn laptop, en wanneer ik sketchup wil installeren zegt ie dat ik service pack 2 nodig heb, maar mijn laptop wil sp1 niet upgraden naar sp2 ;)

hier in huis hebben we alleen 3 vista computers, waarbij ik bij een slechts administrator rechten ipv gast rechten heb... Maarja ik moet me vader maar is een keer lief aankijken geloof ik! .

Groetjes,
roland
Helaas heb ik hier geen win machines staan om te testen. Ik ben een Linux gebruiker en hoop iemand anders jou kan helpen.

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: ma 28 mar 2011, 15:01
door gniaw
Pjotr schreef:
gniaw schreef:
Illustrator is een "Grafisch illustratie" pakket, dus geen technisch teken/ontwerp pakket. Of dit voor jou geschikt is, is het afhankelijk van je eisen.
Zeker, dat neemt niet weg dat je met AI heel makkelijk gewone lijntekeningen kunt maken zoals je dat met potlood en papier ook doet. Dat werkt heel simpel. Je moet alleen wel weten hoe het werkt anders kom je er daarmee ook niet uit, dus even de moeite nemen om een uurtje de handleiding te lezen. Het werken met ankerpunten is op zich niet zo voor de hand liggend als je het pakket niet kent.

Je kunt er dus alles mee tekenen, of dat nou een lijntekening is of een illustratie. Technische tekenpakketten als AutoCad hebben veel meer toeters en bellen gericht op het technisch tekenen. Zoals het automatisch toevoegen van maatlijnen b.v.

Ik zeg dan maar zo, als je niet met potlood en papier een goede tekening kunt maken, kun je het met een computer ook niet.

En wat Sketch-up betreft, zeker de moeite waard. Maar ik maak aan de andere kant ook ChokoPrinsen mee die alleen een illustratief 3D plaatje snappen maar absoluut geen 2D maattekening kunnen lezen. Dus tja...
Mee eens. Echter denken de onderwijsinstituten anders over. Vakoefeningen in handtekenen vooral ruimtelijk tekenen worden tegenwoordig vervangen door computer tekenen.

Op het gebied van computer ondersteunend ontwerpen wil ik nog de volgende aanvullen:
AI is een goed instrument voor grafische vormgevers. Voor ruimtelijke vormgevers zijn ACad, MiniCad (Vectorworks), MicroStation, etc.. beter geschikt. Bij ruimtelijk tekenen / ontwerpen zijn alleen lijnen en vlakken niet voldoende. Werken met volumes (solids, surfaces, etc) is een belangrijk onderdeel van het ontwerpproces.

Re: Newbie's and Noob's questions here

Geplaatst: ma 28 mar 2011, 18:48
door Ivo
zwolschemaloten schreef:
Wowly schreef:
Ik neem aan dat je Illustrator legaal download? Illegale activiteiten worden zeer officieel door dit forum niet getolereerd.

Wowly
oeps, ik vrees illegaal ja... Het spijt me, maar ik had gewoon bij google 'adobe illustrator' ingetikt..
Nu je het zegt besef ik pas dat het niet via de officiële site ging... Okee excuses, ik ben ook een voorstander van het legaal hard- en software kopen, evenals muziek... Betalen is niet erg, zolang je maar niet voor niks betaald. ;)
Je kunt een legale demo-versie van Adobe produkten downloaden, daar kun je ook prima mee werken. Die gaat maar 30 dagen mee, maar voor een project van twee maanden heb ik wel eens twee keer zo'n demo gedownload (Adobe Premiere Pro, voor een cursusje nodig en daarna nooit meer nodig, heel pakket is daar wat duur voor).

Als je Linux installeert in een dual boot systeem met windows, kun je duizenden programma's gratis en volkomen legaal downloaden. Van veel windowsprogramma's zijn uitstekende vergelijkbare linuxprogramma's beschikbaar, ook heel geschikt voor zelfbouwvoorbereiding.