Pagina 1 van 5

Reinigen en onderhoud van platen mbv Knosti of okkinokki

Geplaatst: za 30 jun 2012, 17:41
door SARK
Vandaag even bij Concerto in de Utrechtse straat (Amsterdam) wezen snuffelen en een originele Knosti disco-antistat gekocht
Knosti disco-antistat.jpg
ik moet hem nog proberen maar ik kwam alvast een alternatief tegen voor het geval de Knosti disco-antistat het hardnekkige vuil niet wegkrijgt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_gyvipBs6Vs[/youtube]
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

MOD: Onderstaande is afgesplitst van het draadje "mijn nieuwste aanwinst"

Reinigen en onderhoud van platen mbv Knosti of okkinokki

Geplaatst: za 30 jun 2012, 20:14
door Ivo
SARK schreef:
Vandaag even bij Concerto in de Utrechtse straat (Amsterdam) wezen snuffelen en een originele Knosti disco-antistat gekocht
Afbeelding
ik moet hem nog proberen maar ik kwam alvast een alternatief tegen voor het geval de Knosti disco-antistat het hardnekkige vuil niet wegkrijgt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_gyvipBs6Vs[/youtube]
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Ha, de disco-antistat! Zowel beide opa's als mijn vader hadden er een, ik heb nu de in beste staat verkerende onderdelen samengevoegd tot een set. Werkt prima en je kunt de schoonmaakvloeistof ook los krijgen. Ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt in het pre-download-tijdperk. Mijn muzikale interesses waren veel groter dan mijn budget aankon, was geen CDs tegenop te kopen. Voor oudere muziek (tot eind jaren tachtig) was er dan een goed alternatief voor handen. In de kelder van Concerto kreeg je een tweedehands plaat voor enkele guldens, een cd van hetzelfde genre kostte toch al gauw twintig gulden... In ieder geval kreeg je ze wel in kennelijk staat in bezit, maar met de disco-antistat was het altijd wel speelbaar te krijgen.

Re: Je nieuwste aanwinst...

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 14:51
door SARK
SARK schreef:
Vandaag even bij Concerto in de Utrechtse straat (Amsterdam) wezen snuffelen en een originele Knosti disco-antistat gekocht
Knosti disco-antistat.jpg
ik moet hem nog proberen ...........
OK, ik ga niet zweverig doen met opmerkingen zoals "Het is alsof er een gordijn wordt weggehaald" of "Er komt meer ruimte om de instrumenten en het zwart klinkt ook echt diepzwart" :-& maar ... ik heb zojuist twee platen schoongemaakt en fukkerdefuk ze knappen er werkelijk van op :shock: Ik behandel de platen altijd zorgvuldig, voordat de naald in de groef zakt gaat er eerst een borstel over de plaat, als ik de plaat beetpak dan altijd aan de randen en opbergen in een antistatische hoes. Op het oog zagen de twee LP's er smetteloos uit maar zangers hadden toch last van een klein slisje bij het uitspreken van de S ... dit slisje is nu weg en het zijn nu spatzuivere S-en (of ze zijn stiekum naar de tandarts of logopedist geweest in de tussentijd :-k ) ook de stilte tussen de nummers is stiller (ik ben nu natuurlijk heel miereneukerig aan het luisteren). Zou er dan aanslag of zo in de groeven hebben gezeten :?:
Ik ben iig zeer tevreden over deze aankoop en kan het van harte aanbevelen :!:

Re: Je nieuwste aanwinst...

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 15:07
door Pjotr
SARK schreef:
................ (of ze zijn stiekum naar de tandarts of logopedist geweest in de tussentijd :-k ) ook de stilte tussen de nummers is stiller (ik ben nu natuurlijk heel miereneukerig aan het luisteren). Zou er dan aanslag of zo in de groeven hebben gezeten :?:
Zo heel goed kunnen. Ik verbaas mij er ook steeds weer over dat ze zo'n heel orkest op zo'n klein zart plaatje past :lol:

Maar i.d.d. stof is tamelijk vettig en niet alles veeg je er met een borstel af maar koekt aan onderin de groef. Vaak lees je bij de echte fanaten ook veel gekwijl doordat het zo mooi klinkt. Die hebben dan helemaal vaak een superduper schoonmaakmachine in huis die niet veel onderdoet voor een industriële wasstraat :D

Re: Je nieuwste aanwinst...

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 15:20
door SARK
Pjotr schreef:
SARK schreef:
Die hebben dan helemaal vaak een superduper schoonmaakmachine in huis die niet veel onderdoet voor een industriële wasstraat :D
Ik heb de Okki Nokki ook bij Concerto zien staan maar dat is voor mij een beetje overkill, als ik het geld en plaats zou hebben dan kocht ik 'm meteen maar 't is wel een groot onding :-&

Re: Je nieuwste aanwinst...

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 15:30
door Arno
SARK schreef:
Ik heb de Okki Nokki ook bij Concerto zien staan maar dat is voor mij een beetje overkill, als ik het geld en plaats zou hebben dan kocht ik 'm meteen maar 't is wel een groot onding :-&
Waarom zou je ook zo'n ding kopen? Die houtlijm-methode is toch veel leuker :D
Jammer dat ik geen platen heb, want houtlijm heb ik namelijk genoeg :mrgreen:

Re: Je nieuwste aanwinst...

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 16:01
door dre
ik heb nog wel een kleine 500 lp`s waar je op kan oefenen. O:)

Re: Je nieuwste aanwinst...

Geplaatst: ma 02 jul 2012, 22:41
door Barry2001
SARK schreef:
SARK schreef:
Vandaag even bij Concerto in de Utrechtse straat (Amsterdam) wezen snuffelen en een originele Knosti disco-antistat gekocht
Knosti disco-antistat.jpg
ik moet hem nog proberen ...........
OK, ik ga niet zweverig doen met opmerkingen zoals "Het is alsof er een gordijn wordt weggehaald" of "Er komt meer ruimte om de instrumenten en het zwart klinkt ook echt diepzwart" :-& maar ... ik heb zojuist twee platen schoongemaakt en fukkerdefuk ze knappen er werkelijk van op :shock: Ik behandel de platen altijd zorgvuldig, voordat de naald in de groef zakt gaat er eerst een borstel over de plaat, als ik de plaat beetpak dan altijd aan de randen en opbergen in een antistatische hoes. Op het oog zagen de twee LP's er smetteloos uit maar zangers hadden toch last van een klein slisje bij het uitspreken van de S ... dit slisje is nu weg en het zijn nu spatzuivere S-en (of ze zijn stiekum naar de tandarts of logopedist geweest in de tussentijd :-k ) ook de stilte tussen de nummers is stiller (ik ben nu natuurlijk heel miereneukerig aan het luisteren). Zou er dan aanslag of zo in de groeven hebben gezeten :?:
Ik ben iig zeer tevreden over deze aankoop en kan het van harte aanbevelen :!:
Heb ook het plaatjes draaien opnieuw ontdekt, en kan helemaal meegaan met wat je bedoelt, heb hetzelfde ding gekocht. Niet alleen wordt de 'spetters' aanzienlijk gereduceerd, maar het geluid wordt ruimtelijker, helderder, je mist op den duur informatie door prut in de groeven, ook al ga je netjes met je platen om. Het effect is inderdaad aanzienlijk.

Heb er zelf 2 nu (onbedoelt, bestelde alleen een fles schoonmaakmiddel en kreeg een hele set), vul er 1 met schoonmaakvloeistof en 1 met gedemineraliseerd water met heel iets glansspoelmiddel voor de vaatwasser. Niet zelf bedacht, maar het werkt goed (schoonmaakmiddel schijnt iets residu achter te laten). Heb er 2 dus ook 2 rekjes, kan nu 30 platen per keer wassen, wel handig als je toch al het aanrecht nat hebt :D Leuke activiteit voor de regenachtige zondagmiddag.

Stuk goedkoper dan een Okki Nokki. Die me trouwens wel makkelijk in gebruik lijkt, of het ook beter is, geen idee.

Oja, misschien een idee, ik doe ze na het wassen in een nieuwe binnenhoes, kosten je de kop ook niet. Als de originele info bevat bewaar ik die er gewoon bij, maar dan heb je het oude stof er niet direkt weer op.

Re: Je nieuwste aanwinst...

Geplaatst: ma 02 jul 2012, 22:50
door Pjotr
Barry2001 schreef:
Oja, misschien een idee, ik doe ze na het wassen in een nieuwe binnenhoes, kosten je de kop ook niet. Als de originele info bevat bewaar ik die er gewoon bij, maar dan heb je het oude stof er niet direkt weer op.
Is i.d.d. een hele goede. Ik had na het wassen toch steeds weer vrij snel minuscule vettige stofjes/dingetjes op de plaat die vast bleven plakken en gespetter veroorzaakten. Ben toen ook nieuwe hoezen gaan gebruiken (tip van de plaatverkoper) na een wasbeurt en was dat probleem echt weg.

B.t.w. heb hier ook zo'n disco-antistat en gebruik gewoon een lauw afwassopje voor de platen, gaat ook prima. Eerst even een minuutje laten inweken. Dat glansmiddel zal ik ook eens proberen. Doe je dat gewoon met krranwater? Ik spoel ze nu af met demiwater zodat er geen kalksporen wat je hebt met het gewone kraanwater, achterblijven.

Re: Je nieuwste aanwinst...

Geplaatst: di 03 jul 2012, 0:04
door Barry2001
Pjotr schreef:
Barry2001 schreef:
Oja, misschien een idee, ik doe ze na het wassen in een nieuwe binnenhoes, kosten je de kop ook niet. Als de originele info bevat bewaar ik die er gewoon bij, maar dan heb je het oude stof er niet direkt weer op.
Is i.d.d. een hele goede. Ik had na het wassen toch steeds weer vrij snel minuscule vettige stofjes/dingetjes op de plaat die vast bleven plakken en gespetter veroorzaakten. Ben toen ook nieuwe hoezen gaan gebruiken (tip van de plaatverkoper) na een wasbeurt en was dat probleem echt weg.

B.t.w. heb hier ook zo'n disco-antistat en gebruik gewoon een lauw afwassopje voor de platen, gaat ook prima. Eerst even een minuutje laten inweken. Dat glansmiddel zal ik ook eens proberen. Doe je dat gewoon met krranwater? Ik spoel ze nu af met demiwater zodat er geen kalksporen wat je hebt met het gewone kraanwater, achterblijven.
Geen kraanwater nee, demiwater zoals gezegd, vanwege de kalk in kraanwater inderdaad. En dan echt maar een drupje glansspoelmiddel. Kreeg de tip van George (Kappa hier op 't forum) en het werkt erg goed.

Re: Je nieuwste aanwinst...

Geplaatst: di 03 jul 2012, 7:13
door SARK
(Ik voel een "topic afsplitsmoment" aankomen) Ik heb al een aantal "recepten" voorbij zien komen waarbij opviel dat de alcohol eigenlijk alleen voor het snelle drogen is toegevoegd:
After playing the first five cleaned discs, which sounded great, the subsequent discs sounded awful. They were full of pops, crackles and surface noise. Also, large amounts of crud were coming off the records. Obviously the fluid had become dirty and was contaminating the discs. I used the supplied filter to clean the fluid and cleaned one of the discs again. It was still terrible. So, I decided to make my own fluid. I've read a few formulas for DIY fluid on the internet and they all consisted of distilled water, isopropyl alcohol and a wetting agent.

However, I decided to go for just distilled water and a few drops of wetting agent (I used Fairy dishwasher rinse-aid. 2 for 1 at Morrison's). I excluded the alcohol for two reasons:

1: It's only purpose in the formula is to speed up the drying process, it doesn't help with the cleaning. There isn't much difference in drying time, anyway. About ten minutes with the alcohol. About 15 without.

2. Cost. By omitting the alcohol, the DIY cleaning fluid costs pennies per litre, so it's cheap enough to discard after each cleaning session.

It worked like a treat. The albums that were affected now sound brilliant again. And no crud.
Ik ga niet meteen met verschillende recepten experimenteren en ik vind het ook niet erg om wat centjes neer te leggen voor nieuwe vloeistof maar de opmerkingen over het achterblijven van residu doen mij wel even achter mijn oren krabben. Als je voor een paar centen liters schoonmaakvloeistof kan maken dan hoef je ook niet zo zuinig aan te doen en kan je de vloeistof na elke 5-10 platen gewoon wegkieperen. Andere opmerkingen/meningen in deze zijn welkom :idea:

Re: Je nieuwste aanwinst...

Geplaatst: di 03 jul 2012, 7:52
door Barry2001
Die alcohol zit er zeker in ja, isopropylalcohol welteverstaan, je ruikt het als je met het goedje werkt. Maar ik vraag me af of het alleen voor het drogen is hoor, kan me dat haast niet voorstellen. Het heeft een brede toepassing in reinigen en ontsmetten..
Heb zelf ook niet met allerlei recepten geexperimenteerd, wellicht dat iemand een tip heeft inderdaad.

Re: Je nieuwste aanwinst...

Geplaatst: di 03 jul 2012, 8:27
door mischa72
Nog een goed werkend recept:

1 liter gedestilleerd water
1 liter gedenatureerde alcohol
1 dopje wetting agent
1 theelepeltje afwasmiddel

Vooral de wetting agent is ideaal. Dit is het goedje dat fotograven (of is het fotografen??) gebruiken om de ontwikkelvloeistof van de reeds ontwikkelde foto'saf te laten lopen. Streeploos schoon zeg maar.

Je kunt deze vloeistof bij de betere fotospeciaalzaakkopen. Een voorbeeldje.

Let op, je hebt hier maar een dopje van nodig, wat dus betekent dat je inclusief verversen 1 flesje nodig hebt voor een redelijke collectie en één flesje voor de komende jaren.

Groeten,
Mischa

Re: Je nieuwste aanwinst...

Geplaatst: di 03 jul 2012, 11:49
door Pjotr
SARK schreef:
Ik ga niet meteen met verschillende recepten experimenteren en ik vind het ook niet erg om wat centjes neer te leggen voor nieuwe vloeistof maar de opmerkingen over het achterblijven van residu doen mij wel even achter mijn oren krabben. Als je voor een paar centen liters schoonmaakvloeistof kan maken dan hoef je ook niet zo zuinig aan te doen en kan je de vloeistof na elke 5-10 platen gewoon wegkieperen. Andere opmerkingen/meningen in deze zijn welkom :idea:
Isopropyl of gewone alcohol doen niets anders dan vet oplossen. Dat doet een gewoon lauw afwassopje net zo goed, zo niet beter. Daar zitten ook stoffen in om het ver en vuil zwevend te houden. Daarbij komt dat gedenaturaliseerde alcohol erg duur is. Afwas kost je bijna niets en kun je dus overvloedig mee aan de gang.

Maar dat is zo gewoontjes hè :lol:

Re: Je nieuwste aanwinst...

Geplaatst: di 03 jul 2012, 12:21
door SARK
Pjotr schreef:
Maar dat is zo gewoontjes hè :lol:
As ut werruk dan werruk ut ... (en ik ben ook maar een simpele ziel hoor :wink: ) Maar hoe zit het nu met het antistatich maken, welk bestanddeel zorgt hier voor :?:

Re: Platen, mannen en afwassen

Geplaatst: di 03 jul 2012, 12:30
door Pjotr
Geen idee, in het recept van Mischa zit niets wat dat doet. Een kennis die speciaal kant en klaar spul gebruikt met antistatische pretenties heeft niet minder last van statische elektriciteit dan ik.

Re: Je nieuwste aanwinst...

Geplaatst: di 03 jul 2012, 12:48
door Barry2001
mischa72 schreef:
Nog een goed werkend recept:

1 liter gedestilleerd water
1 liter gedenatureerde alcohol
1 dopje wetting agent
1 theelepeltje afwasmiddel

Vooral de wetting agent is ideaal. Dit is het goedje dat fotograven (of is het fotografen??) gebruiken om de ontwikkelvloeistof van de reeds ontwikkelde foto'saf te laten lopen. Streeploos schoon zeg maar.

Je kunt deze vloeistof bij de betere fotospeciaalzaakkopen. Een voorbeeldje.

Let op, je hebt hier maar een dopje van nodig, wat dus betekent dat je inclusief verversen 1 flesje nodig hebt voor een redelijke collectie en één flesje voor de komende jaren.

Groeten,
Mischa
Heb je zelf ervaring met dit recept Mischa?

Re: Platen, mannen en afwassen

Geplaatst: di 03 jul 2012, 12:50
door Barry2001
En waar ik wel nieuwschierig naar ben, heeft iemand een platen wasmachine zoals bv een Okki Nokki? Gaat dit echt beter? Of is het alleen het gemak?

Re: Platen, mannen en afwassen

Geplaatst: di 03 jul 2012, 12:57
door Pjotr
Wat ik ervan gezien heb bij een demonstratie van dat ding is dat het grote voordeel er van is dat ie het spoelwater van de plaat afzuigt waardoor de plaat gelijk goed droog is en er geen eventuele residusporen kunnen opdrogen.

Re: Reinigen en onderhoud van platen mbv Knosti of okkinokki

Geplaatst: wo 04 jul 2012, 8:32
door ds23man
Dit is helemaal effectief: Ultrasoon

http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... eaner.html

Re: Platen, mannen en afwassen

Geplaatst: wo 04 jul 2012, 12:30
door Barry2001
Pjotr schreef:
Wat ik ervan gezien heb bij een demonstratie van dat ding is dat het grote voordeel er van is dat ie het spoelwater van de plaat afzuigt waardoor de plaat gelijk goed droog is en er geen eventuele residusporen kunnen opdrogen.
Denk ook dat het vooral het gemak is. Zo'n grootverbruiker ben ik nou ook weer niet, blijf het nog wel even met de hand doen, wie weet in de toekomst.

Re: Reinigen en onderhoud van platen mbv Knosti of okkinokki

Geplaatst: wo 04 jul 2012, 12:32
door Barry2001
ds23man schreef:
Dit is helemaal effectief: Ultrasoon

http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... eaner.html
Heb de thread bekeken, erg gaaf. Tsja, en waarom ook niet? heb er eigenlijk nog niet eerder van gehoord, wat wel apart is eigenlijk. Als het goed werkt..

Re: Reinigen en onderhoud van platen mbv Knosti of okkinokki

Geplaatst: wo 04 jul 2012, 12:35
door ds23man
Denk niet dat je nog een spatje vuil terug vindt in de groeven.........

Re: Reinigen en onderhoud van platen mbv Knosti of okkinokki

Geplaatst: wo 04 jul 2012, 13:03
door Barry2001
Ook wel een geinig artikel, komen verschillende wasmachines voorbij: http://www.audio-creative.nl/achtergron ... ijn-vinyl/

Re: Reinigen en onderhoud van platen mbv Knosti of okkinokki

Geplaatst: wo 04 jul 2012, 19:47
door ds23man
Volgens mij heb ik ooit eens een artikeltje gezien over het gebruik van een vaatwasser.....