Pagina 1 van 3

Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: za 30 jun 2012, 15:04
door CoenvanDongen
Hallo,

Ik ben op zoek naar inbus schroefjes waarmee je gewoonlijk de speakers vastdraait,
deze:
http://www.rumoh.nl/nl/screws/2155-schr ... -8688.html
of deze:
http://www.rumoh.nl/nl/screws/2142-inbu ... -8616.html
maar dan in messing.

Ik denk dat ik het complete internet heb afgezocht, maar kan nergens vinden waar je ze kan kopen.
Ik heb er wel eens een plaatje van gezien, maar weet uiteraard niet meer waar :(

Iemand een idee waar ik deze kan bestellen?


p.s. Ben er niet helemaal zeker van in welk subforum dit thuis hoort 8-[

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: za 30 jun 2012, 15:08
door SARK
Misschien even zoeken met de Engelse benaming "Brass" :?:

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: za 30 jun 2012, 15:28
door CoenvanDongen
Ook al geprobeerd :wink:

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: za 30 jun 2012, 15:32
door Pjotr
Zijn die van Rumoh of de ijzerwinkel niet goed dan?

Imbus zijn juist gehard stalen boutjes voor de sterkte. Van messing nog nooit gezien. Wel gecadmeerd, wat ook een beetjje gelig is maar niet blijft, net als messing.

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: za 30 jun 2012, 15:35
door CoenvanDongen
Jawel die van rumoh en de ijzerwinkel zijn prima!
maar ik wil graag messing voor de "looks"

Ik ga even op gecadmeerd googlen, dat kende ik niet :D
Dankjewel voor je reactie!

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: za 30 jun 2012, 15:37
door Pjotr
Het blijft niet die kleur op den duur. Messing wordt ook bruin, of je moet het steeds poetsen.

Als het om de looks gaat kun je ze beter laten vergulden dan. Diverse bedrijven die dat doen.

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: za 30 jun 2012, 15:49
door CoenvanDongen
Ik denk idd dat vergulde de oplossing is, maar ik zie dat dat vrij prijzig is voor een paar schroefjes.
Dat het messing verkleurd maakt trouwens niet uit, want ik heb zo'n poetsmachine hier staan ;)

Ik wacht nog even af of iemand anders ze misschien ergens gezien heeft ;)

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: za 30 jun 2012, 17:21
door Marp
Ik vond wel iets met verzonken kop en metrische draad. Misschien daar even verder zoeken, of eens googlen in de richting van messing stelschroef binnenzeskant. Kleine kans, alhoewel stelschroeven veelal zijn voorzien van draad met een kleinere spoed.

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: za 30 jun 2012, 17:29
door Pjotr
Je zou ook kunnen zoeken op meubelschroeven messing

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: za 30 jun 2012, 21:12
door Martijn v
Voor motoren maken ze ook inbus bouten in allerlij verschillende afwerkingen/kleuren, helaas meestal wel in setjes.
Als je eens in die riching zoekt.
Oja het zijn meestal aluminium bouten, maar je kan nog altijd titanium meenemen in de zoektermen :?

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: za 30 jun 2012, 23:19
door CoenvanDongen
@ Marp
Ja die site had ik al helemaal uitgekamt :P
Maar op binnenzeskant valt nog wat te googlen. Dankjewel!

@ Pjotr
*googled nu op meubelschroeven*

@ Martijn V
Er gaat weer een wereld aan motor-tuning voor me open :P
..eens kijken wat ze me daar te bieden hebben. Dankjewel!

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 0:06
door Marp
Goudkleurig geanodiseerde boutjes zou inderdaad ook kunnen, als die kleur aan de wens voldoet. Het is in elk geval wel onderhoudsvrij.

Vind je echt niets, dan kan je eventueel nog wat experimenteren met een RVS boutje aan een mindraad en een stukje messing aan een plusdraad in een azijnbadje. Begin met een lage spanning, want bij een te hoge spanning gaat galvaniseren wel sneller, maar veeg je het opgebrachte laagje er zo weer af. Een professioneel resultaat moet je hier niet van verwachten, maar met een beetje geluk kom je uit op een laagje wat voor dit doel voldoende hecht.

Andere optie is om een bedrijf te vinden dat tegen een gegund prijsje bereid is om tijdens een proces in een messingbad enkele boutjes mee te nemen.

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 9:17
door Arno
http://www.bromfietsshop.nl/index.php?p ... eoordeling

Ze bestaan. Nu nog de juiste maat vinden :)

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 9:18
door Arno
http://www.bromfietsshop.nl/index.php?p ... M5x45-Goud

M5 komt wellicht al meer in de buurt?

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 11:40
door CoenvanDongen
Wow super!
Ik ga een setje bestellen!
Ik denk dat deze boutjes mooi zullen staan bij een stel Seas excel drivers ;)

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 11:50
door Pjotr
Maar niet op de openbare weg er mee komen hè :rofl:

Mooie vondst Arno, had ze al wel ergens in blauw gezien.

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 11:54
door Arno
Simpelweg gezocht op 'inbusbout goudkleurig' bij google afbeeldingen. :wink:

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 11:55
door CoenvanDongen
Pjotr schreef:
Maar niet op de openbare weg er mee komen hè :rofl:
Zou wel een grap zijn om een paar setjes extra te bestellen en mijn twingo ermee te behangen :lol:
Arno schreef:
Simpelweg gezocht op 'inbusbout goudkleurig' bij google afbeeldingen. :wink:
Ik zit duidelijk nog niet lang genoeg op googlen :P

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 13:22
door morca
Wij kregen vd week nog spullen binnen die vast zaten met torixs schoeven van messing.
Maar ik weet niet waar onze producent die dingen haalt......

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 13:30
door Pjotr
Je kunt speciale bouten en schroeven natuurlijk in alle maten en soorten laten maken. Mits je er maar voldoende van afneemt.

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 16:53
door richard
Marp schreef:
...Vind je echt niets, dan kan je eventueel nog wat experimenteren met een RVS boutje aan een mindraad en een stukje messing aan een plusdraad in een azijnbadje.
Dat gaat niet werken, messing is een legering. Het zink zal eerst uit het messing verdwijnen en neerslaan op de bout, daarna het koper. Je krijgt dan hoogstens verkoperde boutjes met een zinken tussenlaag. Bovendien zul je de oxidehuid van het roestvaststaal moeten verwijderen voordat er een goede hechting kan ontstaan.

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: zo 01 jul 2012, 21:34
door asterduc
beetje laat want je hebt blijkwaar je waar reeds gevonden.

1. voor montagemateriaal in messing stap ik gewoonlijk binnen bij de jachtwinkels aan de antwerpse haven.
Het is moeilijk om daar iets te vinden wat NIET in Inox of Messing is.

2. voor een optische match kun je ook verf gebruiken! :wink:

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: ma 02 jul 2012, 11:29
door Marp
richard schreef:
Marp schreef:
...Vind je echt niets, dan kan je eventueel nog wat experimenteren met een RVS boutje aan een mindraad en een stukje messing aan een plusdraad in een azijnbadje.
Dat gaat niet werken, messing is een legering. Het zink zal eerst uit het messing verdwijnen en neerslaan op de bout, daarna het koper. Je krijgt dan hoogstens verkoperde boutjes met een zinken tussenlaag. Bovendien zul je de oxidehuid van het roestvaststaal moeten verwijderen voordat er een goede hechting kan ontstaan.
Een messingbad met natriumc*** en soda geeft een zuiver gele laag messing. Iets waarvoor ik overigens wil waarschuwen dat dit enkel in een goed geoutilleerde werkomgeving thuishoort, wegens de uiterste giftigheid van natriumcyanide en de dampen. Mogelijk geeft azijn een ander resultaat, al las ik dat het iemand al eens een mooi egaal laagje opleverde. Bij hem hechtte het alleen nauwelijks, wat ook onmogelijk is wanneer je meer dan 20V gebruikt i.p.v. circa 3V.

Waar ik het zondermeer mee eens ben is dat ook met de juiste instellingen de hechting niet fantastisch gaat zijn. Beitsen hoort er dan eigenlijk ook bij. Vandaar: "met een beetje geluk kom je uit op een laagje wat voor dit doel voldoende hecht". Waar ik aan moet toevoegen dat zelfs dit niet wordt gehaald, als zich op het oppervlak ook maar de geringste vetspoortjes bevinden.

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: ma 02 jul 2012, 11:50
door Pjotr
Marp schreef:
Een messingbad met natriumc*** ..................
Gekke Henkie, dat je dit durft te noemen ook al waarschuw je er voor!

Natriumc*** i.c.m. met een beetje zuur geeft blauwzuurgas --> binnen 3 minuten val je om, niets meer aan te redden. Nou ja, die goudkleurige boutjes heb je dan ook niet meer nodig :?

Laat dit echt aan professionals over b.v. http://www.jansenchroom.nl/sierchroom.asp

Re: Messing inbus schroeven.. bestaan ze?

Geplaatst: ma 02 jul 2012, 15:48
door Nijn
Pjotr schreef:
Marp schreef:
Een messingbad met natriumc*** ..................
Gekke Henkie, dat je dit durft te noemen ook al waarschuw je er voor!

Natriumc*** i.c.m. met een beetje zuur geeft blauwzuurgas --> binnen 3 minuten val je om, niets meer aan te redden.
Precies! Echt niet doen dus!