Pagina 1 van 2

8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: za 16 jun 2012, 19:21
door Pjotr
In dit draadje was ik op zoek naar een 22 cm speaker voor een kleine sub voor bij de PC: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=16268

Daaruit kwam de Mivoc XAW 210 HC en de CSS TRIO8 als meest betaalbare krachtpatsers uit de bus. Hier het verdere bouwverslag.

De spullen:
De-spullen.jpg
Om het niet al te moeilijk te maken (makkelijk te verwerken en geen afwerking) wordt de kast van hard PVC. Stevig, tamelijk resonantie vrij, makkelijk te lijmen en weer eens wat anders :mrgreen:

Dat makkelijke en snel viel al gelijk wat tegen. De geleverde buis bleek tamelijk grof en scheef afgezaagd:
Ruwe-buis.jpg
Duidelijk de stagiaire aan het werk geweest met een handzaag :? Om dit weer recht te breien en om het gelijk netjes op maat te maken moest ik toch weer eerst een zaagmal bouwen:
Zaagmal-buis.jpg
Dat levert dan uiteindelijk wel 2 nette haakse buizen van de juiste lengte op:
Sub-buisjes.jpg
Afijn de hele vorige zaterdag mee bezig geweest om even een stuk buis op lengte maken :( Het houdt je van de straat zullen we maar zeggen :mrgreen:

Vanmiddag de voor en achterkanten op maat gezaagd en de uiteindelijke vorm begint al aardig af te tekenen. (Ik heb er verder geen tekening van gemaakt.):
Preview.jpg
Wordt vervolgd.

Re: 8L Microsub van PVC "HiTec-Lo"

Geplaatst: za 16 jun 2012, 20:32
door Henkjan
geinig zo. hoe dik is nou de wand van die buis?

Re: 8L Microsub van PVC "HiTec-Lo"

Geplaatst: za 16 jun 2012, 20:48
door Pjotr
Het is centrifugaal gegoten buis zo te zien. Het varieert een beetje, tussen de 4,6 en 4,8mm. Is met een 5mm freesje mooi in te frezen in de voor en achterkant.

Re: 8L Microsub van PVC "HiTec-Lo"

Geplaatst: za 16 jun 2012, 21:03
door hannesie
Leuk, is weer eens wat anders als een metalen schaal. :mrgreen:
Hoeveel liter inhoud gaat die worden?

Re: 8L Microsub van PVC "HiTec-Lo"

Geplaatst: za 16 jun 2012, 21:36
door Pjotr
Ja, die Blanda's moeten wel uniek blijven :mrgreen:

Zie verder de topic titel :D Dit is ongeveer 8,5L. Buitenmaat wordt 24cm x 24 cm x 26 cm. Op dit formaat gaat in een kubus net zoveel als in een ronde buis omdat je bij een kubus de wanden weer dik moet gaan maken.

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: ma 25 jun 2012, 14:52
door Pjotr
Afgelopen weekend de fonts gefreesd en geboord:
Face-plates-achterkant.jpg
Face-plates-voorkant.jpg
De speakers komen dan tussen de frontplaat en de montageplaat die op de buis gelijmd wordt klem vastgeschroefd:
TRIO8-XAW-210-HC.jpg
Met de in mijn ogen lelijke alu ring van de Mivoc is nu ook gelijk korte metten gemaakt. Wat wel opviel is dat de rubber rand van de CSS ruim 1 mm uit het midden van de korf zit vastgelijmd. Het loopt verder niet aan maar toch... Denk dat de frontplaat voor de CSS toch nog wat ruimer uit ga frezen.

Hier nog het zijaanzicht:
Zij-aanzicht-CSS-Mivoc.jpg
Opvallend is dat de Mivoc behoorlijk veel meer "ademruinte" achter de conus heeft dan de CSS. Ik heb het montagegat van de CSS nog een behoorlijk stuk afgerond anders bleef er wel erg weinig ruimte voor de luchtstroming over. Ben nu wel heel benieuwd hoe beide gaan klinken.

Wat wel nog wel een punt kan worden is dat de kast vrij licht blijft. In totaal met speaker wordt het een kilo of 8. Wel makkelijk met transport maar de invloed van de reactiekrachten wordt zo wel groter.

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: ma 25 jun 2012, 15:56
door hannesie
Dat ziet er in ieder geval al strak uit. :sure:

Ik ben benieuwd hoe je die Face plate's gaat bevestigen, met lijm of klemmen met de achterzijde en draadeinde?

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: ma 25 jun 2012, 16:52
door Pjotr
Op de bovenste foto zie je in de onderste platen een groef gefreesd. Daar valt de PVC buis in en die wordt dan met hard PVC lijm gelijmd. Verder komen er tussen de voor en achterkant i.d.d. nog verbindingsstangen voor extra stevigheid en omdat ik de achterkant niet meteen wil vastlijmen maar afneembaar wil houden. Daarvoor zijn die vier gaten op de hoeken.

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: ma 25 jun 2012, 17:41
door hrscharft
Leuk projectje,

Bekend ontwerp trouwens ook

Gr,

Harm.

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: ma 25 jun 2012, 22:15
door wouter
gaaf zeg, die foto van het zijaanzicht. Complimenten voor de bouwwijze en documentatie.

Ik vind het een grappig ding die Mivoc, best lelijke features maar anderszijds ook dingen die een heel dure driver niet zouden misstaan. Neem nou die 4 segmenten magneet :D

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: di 26 jun 2012, 0:39
door Pjotr
Ach, die chromen bling-bling staat best grappig door de transparante buis heen gezien. Past wel bij een stoer PC subje :D

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: zo 22 jul 2012, 16:51
door Pjotr
Zow, weer wat verder, vandaag de boel eens in elkaar geschroefd. Die PVC lijm moet toch wel een 2 weken uitdampen merk ik, duurt best lang. Voorlopig nog even met trekstangetjes maar de bedoeling is om daar 15mm rond geanodiseerd buis voor te gaan nemen. De plate amps moeten er nog in maar eerst maar eens gaan testen.

Hier de CSS:
CSS-Front.jpg
CSS-Zijkant.jpg
En hier de Mivoc in zijn nieuwe jas:
Mivoc-Front.jpg
Mivoc-Zijkant.jpg
Die Mivoc heeft toch wel een duidelijk vrolijker uitstraling, stuk meer bling bling. Vergeleken daarbij ziet de de CSS er een beetje als een mijnwerker uit :mrgreen: Hopelijk is dat gehoormatig niet zo verschillend.

Hier nog even beide samen op de trouwfoto:
Wat-stampen-we-he.jpg

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: zo 22 jul 2012, 17:00
door hannesie
Das dan wel gelijk in een showroom uitvoering. :kwijl:

Netjes, Man, ik fröbel meestal wat onfatsoenrijks in elkaar voor een test.

Heb je in de tijd dat je moest wachten maar een beetje zitten polijsten. :mrgreen:

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: zo 22 jul 2012, 18:35
door Pjotr
hannesie schreef:
Heb je in de tijd dat je moest wachten maar een beetje zitten polijsten. :mrgreen:
Dat had ik al gedaan. Dat PVC polijst erg makkelijk, krast ook weer snel trouwens :D Schijnt wel een coating voor te zijn maar dat wordt te veel van het goede, vind het wel mooi zo.

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: zo 22 jul 2012, 18:53
door dre
prachtig gedaan! 8)

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: zo 22 jul 2012, 19:20
door Pjotr
Dank je Dre, maar dit is nog maar het noeste handwerk, het spannende moet nog komen: Hoe klikt het en hoe laag gaat het.

Weet jij trouwens iets van die PVC coatings? Heb een stukje staan wat van fabriekswege hoogglanzend gecoat is en dat is behoorlijk krasvast.

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: zo 22 jul 2012, 19:22
door dre
nope,bij ons zie je alleen abs of polyester.


tja,hoe het gaat klinken...... 8-[

die metingen zie ik wel verschijnen.

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: zo 22 jul 2012, 21:33
door Wowly
Die Mivoc ziet er idd ineens stukken beter uit zeg zonder zo'n chromen rand! Vind de kleur van de pvc koker ook wel mooi. Wat heb je eigenlijk gebruikt om de inbusjes en de draadeinden te verbinden?

Leuk project! Trouwens, die css zit iid een ferm stuk uit het centrum zeg? Had je hem tweedehands? Anders zou ik hem terugsturen.

jan

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: zo 22 jul 2012, 21:38
door hannesie
Kan het ook zijn dat die stofkap er scheef op is gelijmd?

Dat zou zomaar kunnen denk ik.

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: zo 22 jul 2012, 22:48
door Arno
Ziet er idd een beetje scheef uit. Het lijkt haast of je een lenscorrectie op de foto hebt toegepast.

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: zo 22 jul 2012, 23:02
door hannesie
Arno schreef:
Ziet er idd een beetje scheef uit. Het lijkt haast of je een lenscorrectie op de foto hebt toegepast.
Inderdaad, het lijkt wel of de Mivoc ook wat naar het midden van de foto trekt, bij die laatste foto. :D

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: zo 22 jul 2012, 23:15
door Marp
Aan ondermeer het verloop van de schuin gefreesde rand is te zien dat de camera behoorlijk schuin tegen de Mivoc aankijkt, dus daarvan is het logisch dat het dieper gelegen centrum zich op de foto iets meer naar rechts bevindt. Tegen de CSS wordt veel minder schuin aangekeken: de lens bevindt zich loodrecht tegenover de linker bevestigingsrand daarvan. Is de CSS echter veel dieper, dan geeft dat alsnog een te vertekend beeld om op te oordelen.

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: zo 22 jul 2012, 23:34
door Pjotr
Wowly schreef:
Die Mivoc ziet er idd ineens stukken beter uit zeg zonder zo'n chromen rand! Vind de kleur van de pvc koker ook wel mooi. Wat heb je eigenlijk gebruikt om de inbusjes en de draadeinden te verbinden?
'Tis de natuurlijke kleur van PVC, dat is een beetje blauwig. Vind het ook wel wat hebben. Die verbindingsbusjes zijn standaard M6 verlengmoeren voor draadeind van de Karwei. Normaal zijn die zeskant maar ze hadden daar toevallig ronde.

Wat betreft die dustcap is het beide. De foto is gemaakt met een redelijke groothoek en dat vertekent wat, is verder niet aan gecorrigeerd behalve wat belichtingscorrectie. Er is ook daadwerkelijk een verschil tussen links en rechts van 2,5 mm, oftewel hij zit 1,25 mm uit het midden. Dit gemeten tot aan de rubber rolrand. Wat nu wat is weet ik niet meer want die rubber rand zelf zit ook 2 mm niet in het midden. Dat zie je hier niet omdat ik de speaker zelf daarom uit het midden gemonteerd heb zodat het optisch een beetje oogde (en paste) met de voorflens. Kan dus best dat de conus en dustcap op zich wel redekijk goed zitten. Voorflens en achterflens zijn perfect concentrisch binnen 0,05 mm, zijn met dezelfde mal gefreesd. Blijft Chinees hè :mrgreen: Alhoewel de Mivoc dat ook is en daar zit alles netjes op zijn plek binnen een tiende van een mm.

B.t.w. Marp, de conus van de CSS is een stuk minder diep dan die van de Mivoc.Kun je op de foto in een vorige post zien. Hij is redelijk precies tussen beide speakers in gemaakt. Kun je zien aan de achterzijde, anders zou die spleet zwart zijn. Klopt wel dat het iets meer naar rechts is, maar daardoor zal de vertekening juist wat minder zijn voor de CSS.

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: zo 22 jul 2012, 23:48
door Arno
De baffle is bijna exact vierkant op de foto, en toch zit de stofkap een kleine kilometer uit het midden. Dus of je haalt een nieuwe lens, of een nieuwe woofer. :mrgreen:

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Geplaatst: zo 22 jul 2012, 23:53
door Marp
Pjotr schreef:
Klopt wel dat het iets meer naar rechts is, maar daardoor zal de vertekening juist wat minder zijn voor de CSS.
Dat doel ik ook op met minder schuin er tegenaan kijken. In dat geval moet het centrum van de CSS zich op de foto meer in het midden aftekenen, mits deze niet dieper is, hetgeen dus niet zo blijkt te zijn.