Pagina 1 van 1
Van transfo naar accu ( o/p:15v x 2 )
Geplaatst: vr 15 jun 2012, 17:04
door mxbreak
Hallo,
Is het mogelijk om in mijn gitaarversterkertje een degelijke gelaccu te bouwen?
Als amateur leek het mij mogelijk om deze trafo voor een accu te verwisselen.
O/P transfo: 15v x 2. AC: 0,72 A
Lijkt me sterk aangezien je geen 30 volt accus hebt!
Heeft iemand een ander idee, of is dit niet mogelijk?
Dank!
Re: Van transfo naar accu ( o/p:15v x 2 )
Geplaatst: vr 15 jun 2012, 19:13
door Nijn
Dat is zo nogal moeilijk te zeggen. Ik denk dat de 2x 15V AC wordt gebruikt om + en - ~21.5V DC te krijgen. Wellicht zou je twee accu's kunnen gebruiken om zo een positieve en een negatieve 12V te maken, alleen het uitgangsvermogen gaat dan wel hard naar beneden. Om daar echt iets zinnigs over te kunnen zeggen, moet je eigenlijk een schema hebben.
Groetjes,
Martin
Re: Van transfo naar accu ( o/p:15v x 2 )
Geplaatst: vr 15 jun 2012, 19:34
door mxbreak
Het viel mij op dat ik helemaal niks, nul komma nul hierover kon vinden.
Dus, met twee simpele accus( 12v , 7ah ) in serie moet het lukken? Maar dan zit ik op 14 Ah
Re: Van transfo naar accu ( o/p:15v x 2 )
Geplaatst: vr 15 jun 2012, 19:43
door ray5150
Er zijn ook speciale gitaarversterkers bedoeld voor straatmuzikanten die ontworpen zijn om op 12 Volt DC te kunnen draaien.
Dat lijkt me wel passend voor jou ?
Wat voor versterker heb je nu en wat ben je ermee van plan te gaan doen ?
Re: Van transfo naar accu ( o/p:15v x 2 )
Geplaatst: vr 15 jun 2012, 19:58
door Ah!buis
Dus, met twee simpele accus( 12v , 7ah ) in serie moet het lukken? Maar dan zit ik op 14 Ah
Mispoes,met twee accu's in serie van 7Ah heb je nog steeds 7Ah

,wel 24V

.
Twee accu's parallel zouden 14Ah leveren (dan blijft 't 12V),maar niet aan te bevelen.
Anne
Re: Van transfo naar accu ( o/p:15v x 2 )
Geplaatst: vr 15 jun 2012, 20:51
door mxbreak
Ik ben niet van plan om iets nieuws te kopen! Ik heb nu een kleine versterker
met acht inch speaker. Niet veel bijzonders dus, ik wil hem gebruiken voor buiten, als we met een groepje vrienden zijn. Dergelijke docks heb ik wel maar deze versterker heeft een lekker bereik. Mijn doel is om hem via een accu van energie te voorzien.
Hij levert 30 watt trouwens
Re: Van transfo naar accu ( o/p:15v x 2 )
Geplaatst: vr 15 jun 2012, 21:37
door Nijn
Beste mxbreak,
Als je geen merk + typenummer hebt, kunnen we er niet zoveel over zeggen. Ik weet niet hoeveel verstand je van elektronica hebt, maar misschien kun je voor buiten met vrienden beter een ta2024 via ebay halen. Gel-accu + speaker + lader erbij, en je bent voorzien.
Je kunt natuurlijk proberen je huidige versterker om te bouwen, maar dan zul je alsnog een oplossing voor het opladen moeten bedenken.
Groetjes,
Martin
Re: Van transfo naar accu ( o/p:15v x 2 )
Geplaatst: vr 15 jun 2012, 21:38
door dre
gewoon een inverter?
Re: Van transfo naar accu ( o/p:15v x 2 )
Geplaatst: vr 15 jun 2012, 21:46
door Nijn
Had ik nog helemaal niet aan gedacht, maar dat is nog wel de makkelijkste optie natuurlijk!
Re: Van transfo naar accu ( o/p:15v x 2 )
Geplaatst: vr 15 jun 2012, 22:11
door mxbreak
Hoe werkt zo'n inverter? En welke zou geschikt zijn?
De achterkant is er zo af te halen, dus de accus zijn ook zo te demonteren waardoor ik ze kan opladen!
Re: Van transfo naar accu ( o/p:15v x 2 )
Geplaatst: vr 15 jun 2012, 22:28
door dre
12v er in 230 er uit.
Re: Van transfo naar accu ( o/p:15v x 2 )
Geplaatst: vr 15 jun 2012, 22:56
door Marp
Off-topic: dan maar via deze weg
@mxbreak: kijk alsjeblieft eens naar je inbox. En herabonneer even jezelf nadat je je mailadres hebt aangepast, want je abonnement op dit topic heb ik inmiddels verwijderd.
Re: Van transfo naar accu ( o/p:15v x 2 )
Geplaatst: vr 15 jun 2012, 23:13
door ray5150
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inverter_(elektronica)
mxbreak schreef: En welke zou geschikt zijn?
Eentje die het vermogen kan leveren waar de versterker om vraagt....als ik een merk en type zou weten kon ik het even opzoeken.
mxbreak schreef:De achterkant is er zo af te halen, dus de accus zijn ook zo te demonteren waardoor ik ze kan opladen!
Ik zou niet weten waarom dat zou moeten, je sluit de inverter aan op een accu, en op de inverter zit een stopcontact waar je de netspannings-stekker van de versterker instopt.
voorbeeld :
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/514913/