Pagina 1 van 6

SPH-165 KE ( of een tip )

Geplaatst: vr 08 okt 2004, 18:50
door Thora
Kan nog steeds geen besluit nemen voor units,
iemand bekend met deze jongen? (sph 165 ke)

Iemand een tip of goede ervaring ergens mee?
Een bas/midrange voor rond de 50,- eurie?

Maar ik hoop dat iemand hier al eens een ervaring mee heeft
gehad, en me wat kan vertellen over het ontwerp, welke combinatie
woofer , tweeter, inhoud , gesloten of geflext.

Of voor iedereen die een goede ervaring wil exchangen.....

Wat is het bereik op frequentie gebied van deze woofer?

Geplaatst: vr 08 okt 2004, 20:43
door weidok
http://jan-jaap.vegter.nu/bs.html

lees dit maar eens

Een bekende friese zelfbouwer gebruikt ze ook in z'n ontwerpen
De Prefect Perfomer noemen ze hem ook wel...

mi kan het filter van jan- jaap eenvoudiger
alleen een condensator in serie met tweeter 2,2 uF
de 165 gewoon fullrange gebruiken hij dooft vanzelf rustig uit

of neem 2 165's kun je een d'appolito van maken

Geplaatst: vr 08 okt 2004, 21:33
door Leeuwarden
Neem de SPH-165KEP en niet de SPH-165KE.
Zie ook:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=24226

Geplaatst: vr 08 okt 2004, 22:31
door Thora
Voor een gesloten 2 weg systeem?
welke tweeter word aanbevolen?

Wat is het frequentie bereik?

Bedankt alvast mensen,....

Geplaatst: vr 08 okt 2004, 22:36
door Leeuwarden
Kan zowel gesloten als basref.

Geplaatst: za 09 okt 2004, 11:36
door weidok
Je hebt gelijk Leeuwarden de KEP dat zou ik ook doen.....

Geplaatst: za 09 okt 2004, 12:04
door Leeuwarden
Ik denk dat ik zelf ook maar een setje ga kopen. "t lijkt me een erg interessant speakertje.

Geplaatst: zo 10 okt 2004, 11:50
door Henkjan
weidok schreef:
De Prefect Perfomer noemen ze hem ook wel...
zit die daar zelfs niet ongefilterd in?

Geplaatst: zo 10 okt 2004, 11:52
door Leeuwarden
Zou best eens kunnen kloppen...

Geplaatst: zo 10 okt 2004, 12:18
door weidok
Henkjan schreef:
weidok schreef:
De Prefect Perfomer noemen ze hem ook wel...
zit die daar zelfs niet ongefilterd in?
Klopt hetzelfde kun je ook met de SPH 130 KEP

Geplaatst: zo 10 okt 2004, 21:55
door Jasper
Ik ben nu bezig met de concept 500 van HobbyHifi. Een gesloten 2-weg met de 165-KEP en de DT-254. Ik denk dat ik volgend weekend een paar klaar heb (ga er vijf bouwen).
Ik heb eventueel voor de geintresseerden het ontwerp met bouwtekeningen. Stuur maar een mailtje als je ze wilt hebben.

Geplaatst: ma 11 okt 2004, 14:34
door Thora
Ik ben wel geinteresseerd in die tekeningen,

Hou me op de hoogte ,

Alvast bedantk,

Geplaatst: wo 13 okt 2004, 21:23
door erik klijnsmit
Jasper schreef:
Ik ben nu bezig met de concept 500 van HobbyHifi. Een gesloten 2-weg met de 165-KEP en de DT-254. Ik denk dat ik volgend weekend een paar klaar heb (ga er vijf bouwen).
Ik heb eventueel voor de geintresseerden het ontwerp met bouwtekeningen. Stuur maar een mailtje als je ze wilt hebben.
hé jasper ,

ik ga een twee weg set bouwen met de sph 200 ke en de dt-254.
de 200ke ga ik ongefilterd inzeten , en het tweetertje zet ik in bij 3000hz 6db/okt.

ik hoop dat het wat word. :roll:

Geplaatst: do 14 okt 2004, 15:25
door Jasper
ik ga een twee weg set bouwen met de sph 200 ke en de dt-254.
de 200ke ga ik ongefilterd inzeten , en het tweetertje zet ik in bij 3000hz 6db/okt.
Ik heb nu 3 van de 5 speakertjes af. Klinken erg mooi en gedetailleerd. Zeker in aanvulling met mijn 2 subs (met elk twee aktieve versterkers en twee IT-MDS08) klinkt het geheel prachtig en is het ook nog zeer geschikt voor films.
Ik las dat je de SPH-200 ongefilterd wilt inzetten? Ik hoop toch wel dat je een low-pass gaat gebruikten....
Overigens wordt in het ontwerp van Hobby-hifi gefilterd rond de 2000 Hz. Lijkt me met een groter woofer nog meer van toepassing. Maar misschien is dat ontwerp ook niet ideaal, ik heb het gewoon maar overgenomen om onaangename verassingen te voorkomen.

Geplaatst: vr 15 okt 2004, 15:09
door Leeuwarden
Jasper,

Heb je vergelijkingsmateriaal voor wat betreft de SPH-165KEP?

Jan

Geplaatst: za 16 okt 2004, 11:35
door Jasper
Heb je vergelijkingsmateriaal voor wat betreft de SPH-165KEP?
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met deze vraag. Zou je hem even uit kunnen leggen?

Geplaatst: za 16 okt 2004, 12:52
door Leeuwarden
Heel simpel: heb je een vergelijking met andere (laag)middentoners ten opzichte van de SPH-165KEP?

Geplaatst: zo 17 okt 2004, 11:42
door Jasper
Niet echt, maar ik heb wel een hoop fabrieksluidsprekers gehoord en ook enkele zelfbouw. Maar in de zin van dat ik echt middentoners naast elkaar heb staan luisteren welke de beste is, moet ik helaas nee op antwoorden.

Geplaatst: zo 17 okt 2004, 19:17
door Leeuwarden
Dat is jammer (voor mij dan...) want ik heb een beetje het gevoel dat dit een meer dan uitstekend speakertje is. (op diyaudio werd een vergelijking getrokken tussen deze en een scanspeak)

Geplaatst: zo 17 okt 2004, 20:26
door weidok
Leeuwarden schreef:
Dat is jammer (voor mij dan...) want ik heb een beetje het gevoel dat dit een meer dan uitstekend speakertje is. (op diyaudio werd een vergelijking getrokken tussen deze en een scanspeak)
Klopt de SPH 135 KEP is als middentoner nog mooier
en behoorlijk breedbandig in te zetten
De SPH 165 KEP heb ik ook gehoord en die is ook goed...

Geplaatst: zo 17 okt 2004, 21:57
door Leeuwarden
Ik heb de meest stomme reden om voorkeur te hebben voor de SPH-165KEP: Ik heb een tweeter met een diameter van 17 cm. Voor het uiterlijk is de SPH-135KEP domweg te klein. Ik heb trouwens ook begrepen dat de 165 breedbandiger is als de 135 en dat de 135 ergens nog een hobbeltje heeft in het frequentieverloop (dit laatste even uit mijn hoofd, ik kan het mis hebben...)

Geplaatst: ma 18 okt 2004, 17:01
door Jasper
Ik heb een tweeter met een diameter van 17 cm
Dat is wel een erg groter tweeter ;)

Ik denk dat de 135 gewoon niet zo laag kan komen. De 165 haalt de 70 Hz in een zeer klein gesloten kastje. De 135 lijkt me daarentegen zeer geschikt voor een 3-weg ontwerp, maar in een 2-weg satteliet gaat hij denk ik niet laag genoeg.

Geplaatst: ma 18 okt 2004, 18:11
door Leeuwarden
Dat is wel een erg groter tweeter ;)

Dat valt wel mee.Het is een HiVi RT2C-A.

Geplaatst: za 06 nov 2004, 16:20
door diyBylie
Interessant onderwerp over een heeel interessante luidspreker!

Ik ben gisteren nog eens bij een kennis en tevens medediyer langsgeweest die een vloerstaander gemaakt heeft met de sph-165 kep en een neodyniumtweeter van monacor. Ik kan je zeggen dit geeft een zeer fraai geluidje. Normaal speelt hij altijd met een subwoofer aan maar die hebben we ook eens uitgezet voor een paar nummers. Zoals het een goede sub betaamt hoorde we dan de sub pas (je mist hem dus gewoon), maar zo zonder sub konk het geheel nog altijd zeer krachtig en met een goede bass. Je miste enkel die extra "oommph" die een goede sub geeft.
Nu was ik dus van plan om de DD8-MK2 van Tony Gee te bouwen maar deze luidsprekertjes hebben me toch weer aan het twijfelen gekregen. Het voordeel dat ik met sph-165 kep's heb is dat ik altijd iemand heb waar ik op kan terugvallen ivm filterdesign (hij heeft namelijk al heel veel combinaties geprobeerd).

Op de monacor website heb ik ook gezien dat ze een nieuwe tweeter uitgebracht hebben : DT-400
Deze ziet er ook wel zeer leuk uit om eens mee te spelen.

Tot slot heb ik nog een paar metingen uit de HH. Deze zijn ingescand door iemand anders en ik hoop dat ik jullie hier plezier mee kan doen.

Geplaatst: za 06 nov 2004, 16:31
door Edo
diyBylie schreef:
Op de monacor website heb ik ook gezien dat ze een nieuwe tweeter uitgebracht hebben : DT-400
Deze ziet er ook wel zeer leuk uit om eens mee te spelen.
Ziet er inderdaad leuk uit, lage Fs, goede gevoeligheid en qua freq.verloop ziet het er ook wel goed uit.

Idee wat ie gaat kosten?