Pagina 1 van 1

Houdbaarheid condensatoren

Geplaatst: vr 20 jan 2006, 22:23
door jo
Audioliefhebbers,

Ik heb 20 jaar geleden een zelfbouwpakket gebouwd met 3 focal units per luidspreker. De laatste tijd vind ik de speakers slecht klinken. Dit kan natuurlijk simpelweg betekenen dat mijn oren langzaamhand gewoon slechter zijn geworden.....
Een vriend opperde dat de condensatoren in het filter wel eens slecht geworden zouden kunnen zijn na 20 jaar.

Ik ben geen electrotechnicus en heb geen idee. Iemand op dit forum die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Jo

Geplaatst: vr 20 jan 2006, 22:53
door teacher
Die vriend zou zomaar eens gelijk kunnen hebben.

Spullen hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven; de condensatoren geven als eerste de pijp aan maarten.

Geplaatst: za 21 jan 2006, 17:40
door SARK
Bedenk ook dat alle bewegende delen van de units niet zo soepel meer zijn :idea:
(ik ben ook iets strammer als 20 jaar geleden :oops: )

Geplaatst: za 21 jan 2006, 18:49
door rho
Welkom op het forum Jo!

Vooral electrolyitsche condensatoren hebben last van uitdrogen. Andere types hebben daar veel minder last van.

De mechanische onderdelen worden juist té soepel i.p.v. stram. Een nieuwe speaker is juist stram en moet ingespeeld worden. Een oude speaker heeft meestal veel minder demping omdat zowel spider als surround versleten kunnen zijn. Dat heeft als effect dat de conus veel makkelijker kan bewogen worden en niet zo vlot meer in z'n rustpositie gebracht wordt. Dat kan o.a. leiden tot een boomy en onnauwkeurige bas.

Geplaatst: za 21 jan 2006, 20:18
door SARK
Het lijkt me dat meterialen door uitdrogen (rubber o.a.) minder soepel worden, of klopt dit niet :?:

Geplaatst: zo 22 jan 2006, 0:20
door rho
Rubber wordt eerst wat harder maar gaat dan scheuren. Dat haalt de demping uit de ophanging.
De spider wordt soepeler door gebruik. Die maakt het grootste gedeelte uit van de demping.
De surround dempt vooral trillingen in de conus zelf. De spider dempt eerder de beweging.