Pagina 1 van 1

Subwoofer op basis van de Eminence LAB12

Geplaatst: ma 28 mei 2012, 13:06
door wupsie
Hallo: heb hier het plan opgevat om op termijn een subwoofer te bouwen , met als basis de eminence LAB12 subwoofer, en een BK 500 plate amp met boost opties.

Specs subwoofer:

Resonant Frequency (fs)
DC Resistance (Re)
Coil Inductance (Le)
Mechanical Q (Qms)
Electromagnetic Q (Qes)
Total Q (Qts)
Compliance Equivalent Volume (Vas)
Peak Diaphragm Displacement Volume (Vd)
Mechanical Compliance of Suspension (Cms)
BL Product (BL)
Diaphragm Mass inc. Airload (Mms)
Efficiency Bandwidth Product (EBP)
Maximum Linear Excursion (Xmax)
Surface Area of Cone (Sd)
Maximum Mechanical Limit (Xlim)
22Hz
4.29
1.48mH
13.32
0.39
0.38
125.2 ltr/4.4 cu. ft.
659cc
0.35mm/N
15.0 T-M
146 grams
56
13.0mm
506.7cm2
22mm

Nu heb ik de gegevens in winisd alpha ingevoerd, en ben een beetje aan het stoeien geweest met afstemming, filters en boost opties.

Om een lang verhaal kort te maken: heb nu drie opties die niet zo ver uit elkaar liggen, het enige wat ik niet goed krijg in vergelijking met de groupdelay van mijn gesloten subwoofer, is dus de groupdelay.

Op het moment ben ik plaatjes aan het uploaden, deze post ik in a minute :)

Aangezien ik heb begrepen dat de speaker onder de tunings_freqeuntie niet meer gedempt word, heb ik deze zo laag mogelijk gekozen, nl 17Hz.
Dit om te voorkomen dat er teveel gewapper optreed :)

Re: Subwoofer op basis van de Eminence LAB12

Geplaatst: ma 28 mei 2012, 13:25
door wupsie
De beloofde grafieken:
Mijn versterker_vermogen heb ik als volgt bepaald: net zo lang de spanning verhogen, tot de max excursie bereikt is, en vervolgens in de grafiek amp apparent load het vermogen aflezen.

Hebben jullie suggestie's opmerkingen of andere ideen??
Ik hoor ze graag, hopenlijk behoeden jullie mij voor al te grote blunders :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Subwoofer op basis van de Eminence LAB12

Geplaatst: ma 28 mei 2012, 20:47
door k.p.
Ik zeg, zyclop ;)

Re: Subwoofer op basis van de Eminence LAB12

Geplaatst: ma 28 mei 2012, 21:21
door wupsie
:shock: :shock: Ik zeg: echtscheiding :mrgreen: :D

Re: Subwoofer op basis van de Eminence LAB12

Geplaatst: ma 28 mei 2012, 22:19
door morca
dikke bandpass,doe eens gek :lol:
Nee grapje ik weet dat je dit wil gaan bouwen,moet lukken met de aanwezige kennis hier.

Re: Subwoofer op basis van de Eminence LAB12

Geplaatst: ma 28 mei 2012, 22:25
door wupsie
:mrgreen: Als ik een grot zou hebben, of alleen zou wonen zou ik inderdaad zoiets willen proberen, kijken of dat combineerd met de dayton audio :rock:

Maarrrrrr, de waarheid is anders, dus mok keuzes maken.

Mn meubel staat al in de kamer trouwens, met het zebrano blad :rock: :sure: :D

Re: Subwoofer op basis van de Eminence LAB12

Geplaatst: di 29 mei 2012, 0:35
door b_force
Wat zijn de filters bijzonder merkwaardig gekozen... :-s

Als lowpass filter zou ik 4e orde LR nemen en als highpass iets van een 2e orde Butterworth @ 20Hz.
De kast vervolgens ook op 20Hz afstemmen.

Re: Subwoofer op basis van de Eminence LAB12

Geplaatst: di 29 mei 2012, 7:03
door wupsie
Lowpass is gekozen aan de hand van de spes van HT versterker
De rest zijn gegevens van de BK plate amp.

Op deze manier overstijgd de speaker de xmax niet onder de afstem_frequentie.
Zal later vandaag de gegevens van de versterker er even bij zoeken :)

Bij deze een link naar de plate amp.
http://www.bkelec.com/Modules/BSBPV500% ... ctions.pdf

Re: Subwoofer op basis van de Eminence LAB12

Geplaatst: di 29 mei 2012, 7:57
door wupsie
Afbeelding

Deze sim is gemaakt met een kist van 100 liter met BR afgestemd op 20 Hz.
De ingevoerde filters zijn 17Hz subsonic, en highpas van mijn HT reciever.

Onder de 20Hz zie ik enorme ongecontroleerde uitslag :)
De BK plate amp heeft boost opties met direct op deze freq een highpasfilter
Deze heb ik dus gebruikt om de ongecontroleerde uitslag enigzins weg te werken

Vanmiddag meer, moet aan het werk :)

Re: Subwoofer op basis van de Eminence LAB12

Geplaatst: di 29 mei 2012, 9:41
door b_force
Anders zou je even een mailtje richting BK moeten doen voor het schema.
Ik heb destijds het schema gekregen van de BSBP200 voor iemand

Ik denk niet dat zij daadwerkelijk een parametrische EQ gebruiken, maar dat de boost wordt gecreëerd door een highpass filter (met een andere Q-factor)
Dat is namelijk ook wel te zien in de grafieken.
Mijn vermoeden is dat er enkel een 2e orde highpass filter gebruikt wordt (en lowpass), maar dat er twee extra 2e orde filters op vaste punten staan.

Re: Subwoofer op basis van de Eminence LAB12

Geplaatst: di 29 mei 2012, 16:01
door wupsie
Bedankt voor de tip, ik ga BK even mailen :)