bashoorn.. (uhm in de auto)
Geplaatst: wo 18 jan 2006, 14:03
Luitjes, ik heb weer eens gekke plannen voor een subje.
Ik werd enthousiast gemaakt door mezelf
. Ik had wat filmpjes gezien van een bashoorn in de auto
Nu moeten jullie geen 400 liter kasten voorstellen, maar subtiele lange slanke bashoorns, met een relatief kleine mond en hals oppervlakte.
aangezien ik dit zelf wil ervaren (caraudio freak ben ik ook, zijn immers speakers bij betrokken) wil ik dus ook aan de slag.
ik heb ervaring met hornresp, zoals meerdere hier op het forum. Reeds in het verleden, subhoorns gebouwd PA/hifi, en alles werd beter, en ik ken de voordelen van een hoorn.
Nu is het een beetje de bedoeling om iets op touw te zetten, wat niet voor superbe kwaliteiten zal zorgen, echter wel wat hoge ogen gaat gooien op SPL gebied.
Om maar eens een paar gedachten spinsels neer te zetten hier, mag iedereen meedenken. (heb stiekem even bij billfitzmaurice gegaapt)
probleem 1. weinig ruimte. neem voor het gemak een max volume aan van 80 c lang. en 30x30/30x40 breed/diep.
binnen deze ruimte, is dus geen plaats voor een zeer grote driver (12" en grote) dus vandaar dat ik ben begonnen met een 8" conus opp.
stijf, Fs meestal gunstig, vaak nette aandrijving.
Door de kleine Sd, kan je volstaan met een kleine hals, en dus een kleine mond op het laatst. de lengte kan dan toch nog netjes zijn, omdat je de breedte kan benutten (lange zijden van 80 cm)
Waarmee zit ik nu een beetje inde maag, dat is natuurlijk de simulatie.
simuleer je een hoorn van 160m lang, met een throat van 100cm2, en een mond opp. van 1000 cm2 (30x35) dan heb je een plotje waarvan je gaat huilen. Echter wel bekent is de enorme roomrain in een auto.
Dus hoe het uitpakt weet Niemand.
Als iemand een idee of tips heeft, laat maar komen.
ik ben zelf bezig met het tekenen van een hoorn.
hierbij neem ik de volgende uitgangspunten.
Sd driver = 200 cm2 compressie +/- factor 2
dan houd ik een exponentieel verloop aan, van 10% per 5 cm.
Dit uit een philips boek "hoorns en reflex kasten"
Het vouwen van de hoorn, komt bij mij toch bijna altijd uit, ala punnischer.
dit is gewoon een goede manier van vouwen, zonder veel kastverlies.
Ik hoop dat het van de grond komt, en er eens een proto wordt gebouwd. (door mij of anderen)
Ik werd enthousiast gemaakt door mezelf
Nu moeten jullie geen 400 liter kasten voorstellen, maar subtiele lange slanke bashoorns, met een relatief kleine mond en hals oppervlakte.
aangezien ik dit zelf wil ervaren (caraudio freak ben ik ook, zijn immers speakers bij betrokken) wil ik dus ook aan de slag.
ik heb ervaring met hornresp, zoals meerdere hier op het forum. Reeds in het verleden, subhoorns gebouwd PA/hifi, en alles werd beter, en ik ken de voordelen van een hoorn.
Nu is het een beetje de bedoeling om iets op touw te zetten, wat niet voor superbe kwaliteiten zal zorgen, echter wel wat hoge ogen gaat gooien op SPL gebied.
Om maar eens een paar gedachten spinsels neer te zetten hier, mag iedereen meedenken. (heb stiekem even bij billfitzmaurice gegaapt)
probleem 1. weinig ruimte. neem voor het gemak een max volume aan van 80 c lang. en 30x30/30x40 breed/diep.
binnen deze ruimte, is dus geen plaats voor een zeer grote driver (12" en grote) dus vandaar dat ik ben begonnen met een 8" conus opp.
stijf, Fs meestal gunstig, vaak nette aandrijving.
Door de kleine Sd, kan je volstaan met een kleine hals, en dus een kleine mond op het laatst. de lengte kan dan toch nog netjes zijn, omdat je de breedte kan benutten (lange zijden van 80 cm)
Waarmee zit ik nu een beetje inde maag, dat is natuurlijk de simulatie.
simuleer je een hoorn van 160m lang, met een throat van 100cm2, en een mond opp. van 1000 cm2 (30x35) dan heb je een plotje waarvan je gaat huilen. Echter wel bekent is de enorme roomrain in een auto.
Dus hoe het uitpakt weet Niemand.
Als iemand een idee of tips heeft, laat maar komen.
ik ben zelf bezig met het tekenen van een hoorn.
hierbij neem ik de volgende uitgangspunten.
Sd driver = 200 cm2 compressie +/- factor 2
dan houd ik een exponentieel verloop aan, van 10% per 5 cm.
Dit uit een philips boek "hoorns en reflex kasten"
Het vouwen van de hoorn, komt bij mij toch bijna altijd uit, ala punnischer.
dit is gewoon een goede manier van vouwen, zonder veel kastverlies.
Ik hoop dat het van de grond komt, en er eens een proto wordt gebouwd. (door mij of anderen)







