Pagina 1 van 1
SS ringradiator en 15W4531G00
Geplaatst: zo 15 jan 2006, 19:09
door Beetle
Wie heeft hier al eens een filter voor kunnen ontwikkelen?
bvd
Beetle
Geplaatst: zo 15 jan 2006, 22:43
door fireman
Hij zou een beetje on de buurt van mijn A4 moeten komen dan. (kwa ontwerp)
Ik weet wel dat met een simpele weerstand aanpassing in het voorgaande (eVe II )model dat ik gebouwd heb de ringradiator makkelijk toegepast kan worden. Dus een opzet heb ik wel voor je. Mogelijk ook met mijn huidige maar dat heb ik nog niet geprobeert.
Maarre wat is je doel? (kast grote, wat heb je nu en hoe ver ben je? )
Check mijn handtekening voor de rest.
Geplaatst: ma 16 jan 2006, 18:43
door asterduc
ik ga hem binnenkort maken maar er liggen eerst nog een paar andere zaken die moeten worden afgewerkt.
Ik denk dat het dicht in de buurt zal komen van het filtergedeelte zoals ik gebruik in de Concave (SS Ringstraler met 15M4531). alleen het rendement van de tweeter zal wat moeten omlaag gehaald worden.
Als je een beetje ervaring hebt met filter kun je er zelf aan beginnen. Het filteren van deze units is vrij simpel. Ik heb gewoon de simulatie uitgevoerd in Netcalc en die filter ingezet. Er waren slechts weinig correcties nodig die zorgden voor detailverbeteringen.
Groeten,
Ed.
Geplaatst: ma 16 jan 2006, 20:27
door fireman
Ik ben benieuwd wat die ringradiator in mijn A4 zal doen
Maarja, das weer € 660,- lichter. Denk niet dat ik dat er voor over heb. Die 9700 is al prachtig zo.
Geplaatst: di 17 jan 2006, 8:26
door asterduc
fireman schreef:Ik ben benieuwd wat die ringradiator in mijn A4 zal doen
Die 9700 is al prachtig zo.
Met de 9700 heb ik geen ervaring, maar tussen de ringstraler en de 9500 is daar een enorm verschil hoorbaar. Ik doe bijna dagelijks een luistervergelijking. Gisteren heb ik voor de aardigheid de ringstraler op het rechter kanaal gezet terwijl links achtereenvolgens Vifa de XT300, DX25 en SS 9500 speelde. Op deze wijze kun je de ruimtelijkheid en dieptebeeld niet vergelijken, wel de aanslag, klankkleur e.d..
Het verschil is dan toch duidelijk.
Zoals ik reeds eerder heb gemeld in een ander topic hoor je een duidelijke Ting bij de SS ringstraler, Tsing bij de 9500 en Tsching bij de Vifa's.
Of dit een paar honderd extra euros waard is? voor mij absoluut wel, maar voor mijn vrouw hoeft het niet!!!
Natuurlijk heb ik beide kanalen hebben hetzelfde kanaal toegestuurd!
Geplaatst: di 17 jan 2006, 11:27
door voodooless
asterduk schreef:Gisteren heb ik voor de aardigheid de ringstraler op het rechter kanaal gezet terwijl links achtereenvolgens Vifa de XT300, DX25 en SS 9500 speelde. Op deze wijze kun je de ruimtelijkheid en dieptebeeld niet vergelijken, wel de aanslag, klankkleur e.d..
Het verschil is dan toch duidelijk.
Ik neem aan dat je bij alle tweeters een voor de tweeter optimaal filter hebt gebruikt? Zoniet, dan is dat natuurlijk absoluut niet eerlijk en zijn de resultaten niet echt relevant imho.
Geplaatst: di 17 jan 2006, 12:24
door asterduc
deepspace schreef:asterduk schreef:Gisteren heb ik voor de aardigheid de ringstraler op het rechter kanaal gezet terwijl links achtereenvolgens Vifa de XT300, DX25 en SS 9500 speelde. Op deze wijze kun je de ruimtelijkheid en dieptebeeld niet vergelijken, wel de aanslag, klankkleur e.d..
Het verschil is dan toch duidelijk.
Ik neem aan dat je bij alle tweeters een voor de tweeter optimaal filter hebt gebruikt? Zoniet, dan is dat natuurlijk absoluut niet eerlijk en zijn de resultaten niet echt relevant imho.
Daar heb je volkomen gelijk in.
Bij alle tweeters is een eenvoudig 12db filter geplaatst dat op maat is aangepast alsook een impedantieafvlakking rond de res fs.
100% perfect en relevant is dat natuurlijk niet want de minder goede units benodigen misschien een extra sperkring, maar het geeft wel een duidelijk beeld van wat je kunt verwachten. Alle gebruikte tweeters zijn ook quasi probleemloos te filteren tweeters met een vrij vlakke weergavecurve, net zoals de SS 15M4531 waarmee ze zijn gebruikt.
Moeilijk te filteren tweeters gebruik ik niet meer en heb ik dus niet liggen, kon ik dan ook niet vergelijken. Het zou me wel interesseren om eens te horen wat een dergelijke tweeter in dit gezelschap aan karakter zou brengen. Maar dat is voor later.
Groeten,
Ed.
Geplaatst: di 17 jan 2006, 20:22
door Beetle
Heb inderdaad al heelwat afgefiltert de afgelopen jaren, met deze combinatie vind ik het toch lastig om het optimum te vinden tussen detail en luistervermoeidheid (voorn bij vrouwenstemmen en koor).
VRDS10 , RHA10, KSA100
Beetle
Re: SS ringradiator en 15W4531G00
Geplaatst: wo 22 feb 2006, 0:07
door babdorma
Beetle schreef:Wie heeft hier al eens een filter voor kunnen ontwikkelen?
bvd
Beetle
Ik weet dat Speaker & Co een luidspreker aanbieden met deze componenten
erin. Het filter is serieel. De luidsprekers zijn top!
Hans
Re: SS ringradiator en 15W4531G00
Geplaatst: wo 22 feb 2006, 8:47
door asterduc
babdorma schreef:Beetle schreef:Wie heeft hier al eens een filter voor kunnen ontwikkelen?
Beetle
Ik weet dat Speaker & Co een luidspreker aanbieden met deze componenten
erin. Het filter is serieel. De luidsprekers zijn top!
Hans
Dat is leuk nieuws Hans,
weet iemand hier wat meer van?
Re: SS ringradiator en 15W4531G00
Geplaatst: do 23 feb 2006, 0:25
door babdorma
asterduk schreef:babdorma schreef:Beetle schreef:Wie heeft hier al eens een filter voor kunnen ontwikkelen?
Beetle
Ik weet dat Speaker & Co een luidspreker aanbieden met deze componenten
erin. Het filter is serieel. De luidsprekers zijn top!
Hans
Dat is leuk nieuws Hans,
weet iemand hier wat meer van?
Ik kan je wel helpen aan een copie van het filter en matenplan van de kasten.
Re: SS ringradiator en 15W4531G00
Geplaatst: do 23 feb 2006, 0:43
door asterduc
babdorma schreef:asterduk schreef:babdorma schreef:
Ik weet dat Speaker & Co een luidspreker aanbieden met deze componenten
erin. Het filter is serieel. De luidsprekers zijn top!
Hans
Dat is leuk nieuws Hans,
weet iemand hier wat meer van?
Ik kan je wel helpen aan een copie van het filter en matenplan van de kasten.
Dat filterschema zou ik zeer op prijs stellen Hans.
En andere forumleden ook denk ik.
Ga het dan onmiddelijk uitproberen en kijken hoe die A4 het doet met de ringstraler.
Groeten,
Ed.
Re: SS ringradiator en 15W4531G00
Geplaatst: zo 09 apr 2006, 19:21
door asterduc
babdorma schreef: Ik weet dat Speaker & Co een luidspreker aanbieden met deze componenten
erin. Het filter is serieel. De luidsprekers zijn top!
Hans
Dat is leuk nieuws Hans,
weet iemand hier wat meer van?[/quote]
Ik kan je wel helpen aan een copie van het filter en matenplan van de kasten.[/quote]
Hans, ben jij nog aan dat filter greraakt?
Zoals reeds in een ander topic gemeld had ik mijn A4 omgebouwd met SS ring, heb daarbij een poging gedaan om:
1. zoveel mogelijk de componenten te behouden die reeds in de A4mk2 zitten.
2. Het weergave karakter zo dicht mogelijk bij de originele A4 te laten aanleunen.
http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... SE-4_2.htm
Voor C1 is dat niet gelukt.
Die is nu naar 15uF en de weerstand ernaast (R1) is weg.
Verder is R2 van 2,7 naar 4,7 ohm.
Tot slot is er nog een LCR seriekring parallel over de tweeter geplaats om hem nog rustiger te maken.
Groeten,
Ed.
Geplaatst: zo 09 apr 2006, 19:40
door fireman
Misschien bedoelen jullie de Ultimini ??
dat is dit:
Ik heb wat gemaakt in paint. Zal wel duidelijk zijn.
Ik heb die 2904/7000 in mijn eVe's zitten en ik denk dat ik die ook even ga gebruiken in dit ontwerp. Ik heb nl een nieuw paartje 15W8530K00 liggen.
Ben alleen nog even opzoek naar een 2905/9700 paartje. Kan ik die weer in mijn eVe's zetten.
Geplaatst: zo 09 apr 2006, 21:14
door asterduc
fireman schreef:
Ben alleen nog even opzoek naar een 2905/9700 paartje. Kan ik die weer in mijn eVe's zetten.
dat heb ik hier nog liggen. Die zijn uit de A4 gekomen.
Ed.
Geplaatst: zo 09 apr 2006, 21:16
door fireman
asterduk schreef:fireman schreef:
Ben alleen nog even opzoek naar een 2905/9700 paartje. Kan ik die weer in mijn eVe's zetten.
dat heb ik hier nog liggen. Die zijn uit de A4 gekomen.
Ed.
check je PM