Pagina 1 van 15

(10x10) headphone amp

Geplaatst: di 08 mei 2012, 15:18
door sevenup
Ik heb pas geleden een leuke cd speler gekocht ( yamaha cdx-497) om cd's te luisteren in de woonkamer. Dit wordt voornamelijk gedaan met hoofdtelefoon.

Hiervoor ben ik dus bezig met een hoofdtelefoon versterkertje. Simpel design, met opamp en 2 buffer torretjes. Voeding zit er bij op, goed gestabiliseerd.

Opamp wordt nog door een betere vervangen, deze is alleen voor het testen.

Experimenteer print is klaar en hij werkt uitstekend. Binnenkort een monteren en een leuk kastje.

Re: headphone amp

Geplaatst: di 08 mei 2012, 15:36
door nl3prc
Mooi opgezet mogen wij de onderkant van het print ook zien?

Re: headphone amp

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 8:12
door sevenup
Hierbij een foto van de onderkant. Helaas wel een paar draadbruggen. Dit komt omdat ik een lay-out op de pc had gemaakt als voorbeeld, alleen deze was met 1.27mm pitch. De experimenteer print is natuurlijk 2.54mm. Ik ben bezig de lay-out aan te passen...

Re: headphone amp

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 10:48
door sevenup
Hierbij de aangepaste lay-out. Ik zal de waardes er ook nog bij zetten.
Er zitten bewust geen 45 graden hoeken in, zodat hij ook op gaatjes print te maken is.

Re: headphone amp

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 11:08
door TheoK
Zo... dat ziet er even netjes uit zeg.
En hoe klinkt zoiets :?:

Re: headphone amp

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 14:51
door sevenup
Klinkt een stuk beter dan de standaard 1 opamp doet alles versterkertjes. Vooral in het laag veel meer controle en power.
Veel meer rust in het geluid. Vermogen is ook een stuk hoger natuurlijk.

Re: headphone amp

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 15:53
door 595ss
Netjes gedaan hoor

Rob

Re: headphone amp

Geplaatst: do 10 mei 2012, 10:14
door sevenup
Misschien laat ik er een paar printjes van maken. Heb de layout aangepast naar dual layer, nu dus ook geen draadbrug meer nodig.
Groundplane aan beide kanten, voeding en signaal op aparte layer.

Re: headphone amp

Geplaatst: do 10 mei 2012, 12:20
door architect
sevenup schreef:
Misschien laat ik er een paar printjes van maken. Heb de layout aangepast naar dual layer, nu dus ook geen draadbrug meer nodig.
Groundplane aan beide kanten, voeding en signaal op aparte layer.
Ziet er netjes uit hoor.
heb zelf een tijdje terug de Objective O2 gemaakt die op diyaudio te vinden is.
leuk om te doen.

Re: headphone amp

Geplaatst: do 10 mei 2012, 12:33
door John P
Ik meld alvast interesse in een printje :D

Re: headphone amp

Geplaatst: do 10 mei 2012, 17:15
door Thomox
Ik meld me ook, als het totaal van het printje incl onderdelen onder de 50 euro blijft :oops:

Re: headphone amp

Geplaatst: do 10 mei 2012, 20:54
door sevenup
Als er genoeg animo is ben ik wel bereid de printen te laten maken.
Ik kan ze per 10 laten maken. Zelf wil ik er 4 houden, dus er zijn er dan 6 beschikbaar.

Prijs voor 1 printje zal dan ongeveer 5 euro zijn excl. verzenden.

Ik heb de onderdelen even aangeklikt op DickBest en kom aan een totaalbedrag van wel 10,16 euro

Dus voor iets meer dan 15 euro voor de complete print ben je klaar :)

Benodigde trafo is 12-0-12V.

Ik bouw hem in deze behuizing: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5232 ... 1&ref=list

Daar kan de print zo ingeschoven worden zonder te schroeven. Is namelijk precies op maat voor standaard printen van 10x16 cm. Mijn printje is 10x10cm. Hierdoor heb je nog 6 cm over voor een trafo.

Re: headphone amp

Geplaatst: do 10 mei 2012, 22:28
door Zweitse
Hiervoor wil ik mij ook wel aanmelden.

Re: headphone amp

Geplaatst: do 10 mei 2012, 23:35
door Mohawk
Mooi ontwerpje, zou ik graag bouwen.
Z.m op de lijst voor de print!
M.v.g.
Wim

Re: headphone amp

Geplaatst: do 10 mei 2012, 23:43
door Nijn
Misschien een stomme vraag, maar wil je die eindtransistoren wel vervangen door BC550-achtigen? Degenen die in het oorspronkelijke ontwerp zitten kunnen toch 'veel' meer stroom leveren?

Groetjes,
Martin

Re: headphone amp

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 9:52
door sevenup
Nijn schreef:
Misschien een stomme vraag, maar wil je die eindtransistoren wel vervangen door BC550-achtigen? Degenen die in het oorspronkelijke ontwerp zitten kunnen toch 'veel' meer stroom leveren?

Groetjes,
Martin
Die had ik toevallig hier nog liggen. Niet over nagedacht dat de stroom lager is. Ik kan het ontwerp wel aanpassen naar bijvoorbeeld BD139/140.

Re: headphone amp

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 10:42
door hanselchen
Zweitse schreef:
Hiervoor wil ik mij ook wel aanmelden.
Ik wil me ook graag aanmelden voor een print.
Bvd!
Mvg. Hans

Re: headphone amp

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 12:20
door Thomox
Welke trafo van dick best zou dan geschikt zijn als 12-0-12 volt?
Kun je hiervan een linkje geven?

Ik meld me bij deze definitief aan voor de print!

Groeten

Re: headphone amp

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 12:57
door sevenup
Dick Best heeft geen geschikte 12V-0-12V trafo. Hij heeft wel een leuke 2x18V trafo die ook te gebruiken is.

We zouden dan eventueel de 1K8 weerstand kunnen vervangen door 2K4. Hierdoor gaat de voedingsspanning omhoog van +-12V naar +-15V.
Dan hoeven de spanningsregelaars geen extra warmte te dissiperen.

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=3519

Lijst met gegadigden voor de print tot nu toe (in volgorde van aanmelding in dit topic):

- John P
- Thomox
- Zweitse
- Mohawk
- hanselchen

Nieuwste versie van de print en het winkelmandje hieronder...

Re: headphone amp

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 13:33
door Pjotr
Ha Sevenup,

Dat leent zich mooi om in klasse-A te zetten. Dan heb je wel wat steviger eindtorren nodig die op een koelprofieltje moeten.

Re: headphone amp

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 13:40
door sevenup
Pjotr schreef:
Ha Sevenup,

Dat leent zich mooi om in klasse-A te zetten. Dan heb je wel wat steviger eindtorren nodig die op een koelprofieltje moeten.
Zou kunnen, maar dan gaat de prijs ook omhoog. Voeding / koeling / transistoren etc.
Ik heb juist deze genomen om de eenvoud van het circuit.

Re: headphone amp

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 13:44
door Pjotr
Ja dat ik ook waar. Wat ik niet helemaal snap is die 68 ohm aan de uitgang. Dat maakt hem alleen geschikt voor hoogohmige hoofdtelefoons >150 ohm.

Re: headphone amp

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 13:49
door sevenup
Pjotr schreef:
Ja dat ik ook waar. Wat ik niet helemaal snap is die 68 ohm aan de uitgang. Dat maakt hem alleen geschikt voor hoogohmige hoofdtelefoons >150 ohm.
Die zou idd lager/weg kunnen. Denk dat ze het misschien gedaan hebben om een redelijk constant volume te creeeren ongeacht de impedantie van de hoofdtelefoon.
Bij laagomige hoofdtelefoons stoken ze gewoon het extra vermogen weg. Ik zal eens testen met een lage waarde, bijvoorbeeld 10 ohm.

Misschien ook een vorm van bescherming tijdens kortsluiting?

Re: headphone amp

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 13:54
door Pjotr
Een serieweerstand daar heb je altijd wel nodig om oscilleren t.g.v. de kabelcapaciteit te voorkomen. Heb het niet echt bekeken maar ik zou zeggen, ga niet lager dan 22 ohm. Het heeft bij laagohmige HP meestal wel een duidelijk invloed op de klank.

Re: headphone amp

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 13:56
door sevenup
Pjotr schreef:
Een serieweerstand daar heb je altijd wel nodig om oscilleren t.g.v. de kabelcapaciteit te voorkomen. Heb het niet echt bekeken maar ik zou zeggen, ga niet lager dan 22 ohm. Het heeft bij laagohmige HP meestal wel een duidelijk invloed op de klank.
Thanks :)